Cykel för nybörjare 15-20k

Oxxez

Medlem
Hej,

Jag har tänkt köpa en landsvägscykel för att komplettera min löpträning (är medeldistanslöpare som är rätt skadebenägen och behöver alternativa träningsmetoder). Kommer också vilja genomföra en klassiker efter karriären är slut (om 2-3 år) så en cykel som funkar för Vätternrundan hade varit bra. Fastnar jag för cykling så kan det hända att jag byter upp mig tills dess.

För att ha råd med skor, kläder, verktyg etc. så får de nog bli något för max 20k. Tänker att jag ska köpa en ny, ej begagnat, då jag inte kan så mycket om cyklar än och gillar tryggheten i att veta exakt vad jag får.

De cyklar jag kollat mest på är:
Bianchi Via nirone 7 fälgbroms
https://www.bianchi.com/store/int_EN/ysbw7-vianirone7-10511sp-9.html

Bianchi Via nirone 7 disc
https://www.bianchi.com/store/int_EN/yrb4c-via-nirone-7-105-11sp-9.html

Orbea Avant H30 2022
https://www.orbea.com/se-en/bicycles/sales/avant/cat/avant-h30-d

Canyon Endurance 7
https://www.canyon.com/sv-se/landsvaegscyklar/komfortracers/endurace/al/endurace-7/2733.html

Cube Attain SL
https://archiv.cube.eu/en/2022/576400

Kan tillägga att jag är 189 lång och lite osäker på storlek så köper gärna något jag kan provcykla innan och bor i Göteborg (alla för utom Canyon verkar finnas i rimligt avstånd från Göteborg inom budget). Tacksam för alla svar och tips jag kan få ?

då trenden går mot bredare däck och du funderar på att uppgradera senare, skulle jag för andrahandsvärdet köpa den som tar bredast däck.

personligen skulle jag dock offra de hydrauliska bromsarna och köpa den billigaste instegsmodellen med mekaniska skivbromsar och claris-växlar, sedan byta bromsvajerhölje till kompressionsfritt, uppgradera däcken (till findäck med ramens maxbredd så att det även går att cykla lite grus), byta till latexslang eller sanglöst, vaxkonvertera kedjan och sedan förhoppnings ha pengar över till skor och kläder.

Kan tillägga att jag är 189 lång ochpå storlek så köper gärna något jag kan provcykla innan och bor i Göteborg (alla för utom Canyon verkar finnas i rimligt avstånd från Göteborg inom budget). Tacksam för alla svar och tips jag kan få ?

Canyon är direct consumer, så du beställer från dem direkt.
Sen har de ett användbart storleks verktyg där du får skriva in din längd samt innerbenlängden, för att få rätt storlek.

Säger också plats för bredare däck, 37-38 mm, så att den även funkar på grus, tror du kommer vilja cykla det, inte minst för att trafiken på grusvägar brukar vara väldigt låg.

Senast ändrad:
Viktigaste fråga är om du vill har en räsig eller mer komfortorienterad geometri. Jag föredrar lågr styre, framförallt på längre distanser för att får lägre tryck på sadeln och lite lägre luftmotstånd. Många andra vill helst sitta lite mer upprätt, framförallt på längre distanser.

Jag håller med att det kan vara bra att har utrymme till bredare däck. Det betyder att fälgbromsade cyklar inte är med (även om jag tycker att fälgbromsar fortfarande bromsar tillräckligt bra).

höjden på styret går att justera en hel del ganska enkelt dock, med distanser eller vinklad styrstam åt ena eller andra hållet. svårt att se att någon cykel skulle uteslutas av det, om det inte är väldigt viktigt med estetiken när cykeln ska fotograferas i profil. men håller med om att komforten är en viktig aspekt av cyklingen.

höjden på styret går att justera en hel del ganska enkelt dock, med distanser eller vinklad styrstam åt ena eller andra hållet. svårt att se att någon cykel skulle uteslutas av det, om det inte är väldigt viktigt med estetiken när cykeln ska fotograferas i profil. men håller med om att komforten är en viktig aspekt av cyklingen.

För de flesta, ja. För mig faller alla komforträser bort för att jag inte kan få styret tillräckligt lågt även med en -17 grad stam.

Viktigaste fråga är om du vill har en räsig eller mer komfortorienterad geometri. Jag föredrar lågr styre, framförallt på längre distanser för att får lägre tryck på sadeln och lite lägre luftmotstånd. Många andra vill helst sitta lite mer upprätt, framförallt på längre distanser.

Jag håller med att det kan vara bra att har utrymme till bredare däck. Det betyder att fälgbromsade cyklar inte är med (även om jag tycker att fälgbromsar fortfarande bromsar tillräckligt bra).
Lite därför jag vill kunna provcykla innan. Har provcyklat Bianchin stl. 59 (fälgbroms men tänker att den i geometrin inte skiljer sig något mot disc?) och Orbean stl. 57 och tyckte jag satt något bättre på Bianchin. Där blir sittställningen lite mer "sportig" än på Orbean om jag förstod det rätt.

Tack för tipsen om att kunna ha bredare däck med. Har funderat i de banorna själv. Tror inte jag kommer cykla så mycket på grus, framförallt för att det känns som att de är en bit och ta sig utan bil till bra grusvägar från Majorna där jag bor. Däremot alltid skönt att ha möjligheten och bra med tanke på andrahandsvärde.

Någon som vet möjlig däckbredd på de cyklarna jag listade ovan?

Om du funderar på en Bianchi så rekommenderar jag ett besök till Racerdepån i Falköping. Dom brukar ha större delen av modellprogrammet inne så du kan klämma och känna ordentligt innan du köper. Dom hjälper dig även med en bikefit för att få cykeln att passa dig perfekt.

Lite därför jag vill kunna provcykla innan. Har provcyklat Bianchin stl. 59 (fälgbroms men tänker att den i geometrin inte skiljer sig något mot disc?) och Orbean stl. 57 och tyckte jag satt något bättre på Bianchin. Där blir sittställningen lite mer "sportig" än på Orbean om jag förstod det rätt.

Tack för tipsen om att kunna ha bredare däck med. Har funderat i de banorna själv. Tror inte jag kommer cykla så mycket på grus, framförallt för att det känns som att de är en bit och ta sig utan bil till bra grusvägar från Majorna där jag bor. Däremot alltid skönt att ha möjligheten och bra med tanke på andrahandsvärde.

Någon som vet möjlig däckbredd på de cyklarna jag listade ovan?
Brukar vara enkelt att googla ”Tire clearance X” där X är din cykelmodell. Idag tränar många proffs tom på 32mm. Det är bekvämare och du offrar inte hastighet.

Kolfiber ger dig ingen större utväxling, om inte ramen är styvare. Kolla även Trek Domane de gör många fler storlekar, och sägs ha mkt bra aluminiumkonstruktion. Även scott gör fina hojar.

Första svaret du fick var vettigt, kör vaxad kedja (du måste rengöra fabriksny kedja först) och köp bra däck sedan har du garanterat en trevlig cykelupplevelse.

Om TS har testat ut en cykel/geometri hen trivs med så är det lätt att jämföra:

Tillbaka
Topp