Cykel för överviktig man

Cykel för överviktig man
Hej!

Har under en tid nu fokuserat på vikten osv, lyckats ta mig ner till 150kg från 180.
Men nu vill jag börja cykla!

Sett en massa trådar, men tycker inte någon riktigt varit till hjälp

Finns det någon expert på området som kan länka cyklar som klarar 150kg maxlast/maxvikt som finns att köpa i Sverige?
Intresserad av vardags cykling för att komma ut och motionera. Till från jobb, hämta/lämna förskola, cykla på vägar för lite motion.
Har varit förbi XXL och Cykloteket, men dom verkar inte ha rätt kompetens för att kunna hjälpa.

Senast ändrad:
Cykel för överviktig man
Tror chansen för relevanta svar ökar om du talar om vilken form av cykling du är intresserad av - landsväg, grusvägar eller stigar? Detta påverkar vad som är ett lämplig val av cykel.

Cykel för överviktig man
Allt annat lika (din vikt m m) så utsätts "normalt" sett en landsvägcykel
för mindre påfrestningar än en terrängcykel.
Många tillverkare har viktgränser för cyklarna och jag skulle påstå att de flesta vanliga
landsvägs- och terrängcyklar har viktgränser mellan ca 110 och ca 130 kg för själva cyklisten.
(Mer extrema lättviktscyklar har lägre viktgränser.)
Den kanske enskilt viktigaste komponenten är oavsett cykeltyp hjulen, många ekrar och bra fälgar
gör allmänt sett att högre vikt kan vara ok.
Minst 28 ekrar i varje hjul, helst 32 eller 36 så klarar ofta hjulen 120-130-140 kg utan stora
problem när det är en landsvägscykel.
Och viktgränserna är som regel satta med en rätt stor marginal, så en landsvägscykel som
har en viktgräns för cyklisten på 130 kg kan antagligen klara 150 kg bara hjulen är bra.

Allt det ovanstående är min uppfattning grundat på erfarenheter från rätt många cyklar
och hjul av helt olika slag, jag har sett cyklister som vägt mer än 150 kg och deras
cyklar har klarat av det, den svagaste punkten har oftast varit just hjulen.

Cykel för överviktig man
En rejäl lite enklare Mtb lär göra jobbet bra. Den kanske inte är spexad för din vikt riktigt, men å andra sidan så är den ju designad för att cyklas i skogen. Jag hade vågat vardagscykling. Ska du sen köra en cykel hårt, landsväg eller Mtb, då hade jag tittat närmare på maxvikter, gafflar och hjul.

Köp tex på XXL. Om hjulen havererar (för där kan du, som tidigare påpekats, ha en svag punkt) återkommer du här i tråden så kommer vi tipsa dig om nya, mer hållbara hjul.

Köp en Mtb och ut och cykla med dig! Det kommer gå bra.

Cykel för överviktig man
Grattis till att du kommit så här långt på din resa mot en bättre hälsa! 💪

Jag tolkar dig som att du vill ha en cykel som tar dig från punkt A till B på främst asfalt hyfsat bekvämt.

Se ”WHAT IS THE SYSTEM WEIGHT LIMIT/LOAD LIMIT FOR MY CUBE BIKE?”

Där specar Cube att vissa av deras cyklar klarar en systemvikt på 140 kg. Om cykeln i sig väger 15 kg och du 155 kg med kläder, skor etc så kommer du upp i 170 kg. Det är ju förvisso ca 20% över maxvikten men jag skulle nog ta risken och försöka börja cykla på så fina cykelstråk som möjligt, undvika gatukanter helt etc.

När du väl börjar kunna cykla 30-40 minuter (i lugnt tempo, med pauser) tror jag vikten kommer fortsätta gå ner.

Jag tror inte ramen i sig kommer gå sönder utan det är bakhjul och bakdäck som kommer få det tuffast. Om ett hjul blir skevt eller en eker går av fixa det direkt annars kommer hjulet snabbt gå sönder mer. Se till att pumpa rätt högt däcktryck (10-15% under max kanske). Får du punka så byt till bättre däck.

Även om du skulle köra sönder bakhjulet helt så du behöver köpa nytt så tror jag det är rimligare/billigare att köpa en hyfsad normal cykel än att försöka hitta någon specialcykel som klarar högre systemvikt för det lär bli dyrt.

Det här skulle kunna vara ett rimligt val för ca 7800:- inkl frakt med stänkskärmar, rack, lysen, stöd och plinga om XL är din storlek:

(MHW bike är bra och har rimlig fraktkostnad.)

Senast ändrad:
Cykel för överviktig man
Skulle kanske titta på en touring cykel, dom är oftast byggda för tyngre laster med rejält tilltagna hjul men samtidigt väldigt bekväma att cykla på. T.ex. Koga worldtraveler är specad för en systemvikt på 180 kg.

Tillbaka
Topp