Cykel för pendling - vad köper man?

jcca

Ny medlem
Hej.

Mitt arbete flyttar snart från 50m från min lägenhet till ca 1 mil bort, vilket betyder att jag för första gången sedan högstadiet ska börja cykelpendla.

Det är som sagt 1 mil enkel tur, uteslutande asfalt. Jag behöver nu en cykel för att ta mig 2 mil om dagen fram till ca årsskiftet.

Vad pendlar man på för slags cykel? Den behöver kunna stå ute (har redan 2 cyklar i en 1:a på 35 kvadrat), stänkskärmar för dåligt väder osv. Kan absolut tänka mig att köpa begagnat. Tänkte inte lägga någon förmögenhet, i och med att den står ute finns väl risken att den "försvinner".

Någon som har några tips på vad jag ska kolla på ungefär eller vill peka mig i rätt riktning? 3-4k är väl ett rimligt tak tycker jag.

på min har jag Nexus 8, räcker fint för kortare sträckor och väldigt underhållsfritt också

(lämnade in på service efter väldigt många mil och då kostade det bara 300 kr)

På sträckor upp till en mil tycker jag en hybrid med Nexus nav räcker fint. Om det inte är allt för backigt så klart.

Ska tillägga att jag är en riktig nybörjare på cyklar och allt med det, så förstår inte allt. Googlade nexus 8 men då kom det upp en telefon, antar att du inte har den på din cykel.

edit: Vad är en "hybrid"?
Inte backigt alls, en liten backe när man ska upp på en bro men annars är det bara slätt.

Senast ändrad:
En hybrid är en cykel som är ett mellanting mellan en "vanlig" cykel och en racer vilket ger en mer framåtlutad sittställning än en vanlig herrcykel. De har också ofta mer lättrullande hjul.

Shimano Nexus är en navväxlar där växlarna ligger inne i navet vilket kräver mindre underhåll, och du spenderar mindre tid med att fixa en avhoppad kedja. De lämpar sig dock inte om man har många backar tycker jag.

MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> eller en Hybrid, tex Nishiki Pro.
> Riktigt fina.

Så får man ju inte skriva på Happy!?!

Men jag håller med dig i smyg. Antingen CX för elitpendling i tajta trikåer eller en hybrid för lite mer vardagsbetonad cykla-till-jobbet-cykling. :-)

Sannolikheten att hitta en begagnad CX i bra skick och rätt storlek inom överskådlig framtid för under 4k är nog rätt små. Eller för all del en hybrid vars servicebehov inte får summan att springa iväg rätt fort.

Är budgeten verkligen så begränsad föreslår jag Kona Dew. Kan den sträckas lite, lite tycker jag att du i alla fall ska provcykla Kona Rove AL också. De kostar 4- resp. 7kkr, men det ser ut som att Dew utgår i år till förmån för en dyrare, skivbromsad Dewey. Det borde finnas ett par kvar ute i butikerna eller hos distributören.

Tillbaka
Topp