Cykel för tung kvinna

rinimoj

Medlem
Cykel för tung kvinna
Hej,

Jag har sökt och läst äldre trådar här på forumet angående cyklar för överviktiga, men de har som sagt varit gamla och irrelevanta för detta år.

Jag är en tjej som vill köpa cykel. 145 kg, 169 cm lång och innerbensmått på 75 cm.

Jag kommer använda cykeln till vardags, alltså till/från jobbet, till affären och åka på mindre utflykter när vädret tillåter.

Jag har sökt mig blind på nätet, och cyklarna jag hittat som tål 170 kg+ har varit alldeles för stora i ramen för mig.

Jag chansar och frågar här, kanske vet ni någon som funkar. Nedan får ni gärna se om dessa cyklar jag kikat på kommer hålla ett par år eller om de är dåliga. Jag har noll koll på cyklar.

- https://www.bikester.se/979007.html

- https://www.bikester.se/cube-touring-trapeze-greenwhite-1065983.html

- https://www.bikester.se/cube-access-ws-eaz-women-whiteberry-1064747.html

Har även läst att Specialized Rockhopper ska klara ca 136 kg, men den är lite väl dyr för min plånbok men absolut ett alternativ om den garanterat funkar med 10 extra kilo..?

Tack på förhand!

Cykel för tung kvinna
Jag förstår! Men vad behöver jag tänka på? Har förstått att antal ekrar är viktigt, att det helst ska vara runt 32. Men fjädring, axlar, hjulstorlek, vad ska jag tänka på här? Det är en jungel där ute :)

Cykel för tung kvinna
Tack. :)

Jag har läst den artikeln många gånger, men jag har svårt att applicera det jag läser på de faktiska cyklarna jag hittar :/ Jag vill köpa från Sverige och de som är länkade i artikeln är både gamla utgående modeller samt från Amazon. :/

Cykel för tung kvinna
rinimoj sa:
Tack. :)

Jag har läst den artikeln många gånger, men jag har svårt att applicera det jag läser på de faktiska cyklarna jag hittar :/ Jag vill köpa från Sverige och de som är länkade i artikeln är både gamla utgående modeller samt från Amazon. :/

Hmm, du har rätt med hojarna de länkar till. Men jag tror att vilken HT som helst som inte är superlätt utan mer robust håller utmärkt om du använder den för vardagsbruk. De är gjorda för att misshandlas i skogen utan att gå sönder så marginalerna finns där. I storlek är kan nog en 27,5 tummare vara en bra kompromiss för dig.

Cykel för tung kvinna
Vanlig hybrid borde gå bra. Skippa dämpning om du bara åker på väg. Rätt så upprätt sittställning kan vara skön för nacke och axlar om man är otränad och en bred sadel hjälper mot mjukdelskompression i baken. Sadel får du förmodligen köpa separat i efterhand om du shoppar cykel på nätet men det är rätt billigt i sammanhanget.

Den första cykeln du länkade till, eller något liknande, borde bli alldeles utmärkt tills vidare. Sen när du kommit längre på resan så kan du ju köpa nåt sportigare.

Cykel för tung kvinna
Du kan kanske besöka en bra cykelaffär med stort sortiment och kunnig personal, och be om råd & hjälp,
lite dyrare kanske, men nog värt det. Då kan du oxå prova osv, så att det känns bra.

Cykel för tung kvinna
Tror det flesta cyklar som inte är byggda som rena tävlingscyklar inte har några definitiva viktgränser. Tittar man på enskilda komponenter som kommer inte en last på 145 kg vara något problem. Man har ju provat att åka pakethållare specad för 20 kg och satt en 70 kg gubbe på den med stor framgång. Samma med typ ram, gafflar, styren etc. De håller för jättemycket. Kanske inte 2m dropp till platt men lätt att cykla ned för en trottoarkant med.

Vill du ha lite konkreta tips på komponenter så försök hitta en cykel där du inte har fyrkantsvevlager. T.ex. Shimanos Hollow tech2 är väldigt bra och hållbara grejer med genomgående axel som är stabilt och bra! 32 ekrade hjul är nog att föredra, även om ett 28 ekrat också lär hålla, många endurocyklar har 28 ekrat och de körs hårt utan att paja.

De allra billigaste cyklarna lär inte vara jättestyva, kan nog bli problem om man väger lite mer. Jag skulle kollat efter något som är lite mer premium. Blir nog roligare att cykla då och det kanske blir en trevlig vana :)

Cykel för tung kvinna
roskai sa:
Tror det flesta cyklar som inte är byggda som rena tävlingscyklar inte har några definitiva viktgränser. Tittar man på enskilda komponenter som kommer inte en last på 145 kg vara något problem. Man har ju provat att åka pakethållare specad för 20 kg och satt en 70 kg gubbe på den med stor framgång. Samma med typ ram, gafflar, styren etc. De håller för jättemycket. Kanske inte 2m dropp till platt men lätt att cykla ned för en trottoarkant med.

Vill du ha lite konkreta tips på komponenter så försök hitta en cykel där du inte har fyrkantsvevlager. T.ex. Shimanos Hollow tech2 är väldigt bra och hållbara grejer med genomgående axel som är stabilt och bra! 32 ekrade hjul är nog att föredra, även om ett 28 ekrat också lär hålla, många endurocyklar har 28 ekrat och de körs hårt utan att paja.

De allra billigaste cyklarna lär inte vara jättestyva, kan nog bli problem om man väger lite mer. Jag skulle kollat efter något som är lite mer premium. Blir nog roligare att cykla då och det kanske blir en trevlig vana :)

Vad är det för fel på fyrkantslager i detta sammanhang? :-)

Gällande topic så är det viktigaste enligt min mening att till varje pris undvika dämpade (skräp)gafflar på cyklar i denna prisklass. Stel gaffel är som sagt väldigt mycket bättre till ändamålet. Mindre som kan strula, minskat servicebehov, bättre vägkänsla samt mindre vikt.

Cykel för tung kvinna
SGS sa:
roskai sa:

Gällande topic så är det viktigaste enligt min mening att till varje pris undvika dämpade (skräp)gafflar på cyklar i denna prisklass. Stel gaffel är som sagt väldigt mycket bättre till ändamålet. Mindre som kan strula, minskat servicebehov, bättre vägkänsla samt mindre vikt.
Klart det går att köra på fyrkantsvevlager men det är ju varken känt för att vara styvt, hållbart eller ens det minsta bra, vevarna börjar glappa etc. Låt säga att man köper en cykel för 8-10000 kr så har de generellt inte fyrkantsvevlager eller andra jättebilliga komponenter.

Cykel för tung kvinna
roskai sa:
SGS sa:
roskai sa:

Klart det går att köra på fyrkantsvevlager men det är ju varken känt för att vara styvt, hållbart eller ens det minsta bra, vevarna börjar glappa etc. Låt säga att man köper en cykel för 8-10000 kr så har de generellt inte fyrkantsvevlager eller andra jättebilliga komponenter.
Jag har aldrig haft glappande vevar på fyrkant, men bara använt det i 25 år.
O alla mina fyrkantslager av lite bättre kvalitet har varit jävligt hållbart, däremot är det ju tungt som fan.

Cykel för tung kvinna
Tack för alla era svar och inputs. Jag ska kolla lite till, hittar jag ingen definitiv köper jag den billigare varianten jag länkade ovan och testar. :)

Cykel för tung kvinna
Stumpy sa:
Jag skulle undvika ram som är av typ dammodell med lågt insteg. En traditionell ram är stadigare och hållbarare.

håller med! de två först länkade ramarna utsätts för kraftiga punktbelastningar. en låg triangelram är att föredra. dock kan det krävas förstärkt och längre sadelstolpe.

Cykel för tung kvinna
storfiskarn sa:
roskai sa:
SGS sa:
roskai sa:

O alla mina fyrkantslager av lite bättre kvalitet har varit jävligt hållbart, däremot är det ju tungt som fan.
Kanske på LVG, ingen hit på MTB/BMX. Gör jätteont när vevarmen lossnar när man landar hopp.. Då är infästningen konisk på helt fel sätt också. Hur som helst, HT2/ likvärdiga system är ju så mycket bättre så jag fattar inte ens varför detta ens är en fråga?

Cykel för tung kvinna
Cykel för tung kvinna
rinimoj sa:
Bengt-re sa:
rinimoj sa:

Tråkig dämpgaffel ser jag som ett problem.

Fälgbromsad ser jag också som ett möjligt problemområde. Då gillar jag ändå fälgbromsar.

Okej, vad är det som är fel på dämpgaffeln? Jag är som sagt ute och cyklar med dessa termer (hehe)

Enkla dämpgafflar är ofta riktigt dåliga. En stel gaffel ger en lättare, starkare, mer direktstyrd cykel.

Cykel för tung kvinna
Bengt-re sa:
rinimoj sa:
Bengt-re sa:
rinimoj sa:

Fälgbromsad ser jag också som ett möjligt problemområde. Då gillar jag ändå fälgbromsar.

Okej, vad är det som är fel på dämpgaffeln? Jag är som sagt ute och cyklar med dessa termer (hehe)

Enkla dämpgafflar är ofta riktigt dåliga. En stel gaffel ger en lättare, starkare, mer direktstyrd cykel.

Ok, tack!

Cykel för tung kvinna
rinimoj sa:
Bengt-re sa:
rinimoj sa:
Bengt-re sa:
rinimoj sa:

Ok, tack!

Var bor du? Varför vill du inte köpa lokalt? Det har sina fördelar. Annars är begagnat rött bra då många köper nya cyklar som inte används så mycket... Men med tanke på rådande info skulle jag provcykla

Det är fantastiskt kul att cykla så hoppas du kommer igång. Skonsamt också mot kroppen.

Cykel för tung kvinna
roskai sa:
storfiskarn sa:
roskai sa:
SGS sa:
roskai sa:

Kanske på LVG, ingen hit på MTB/BMX. Gör jätteont när vevarmen lossnar när man landar hopp.. Då är infästningen konisk på helt fel sätt också. Hur som helst, HT2/ likvärdiga system är ju så mycket bättre så jag fattar inte ens varför detta ens är en fråga?
Aldrig testat LVG, men pendling, stig, trappor och lastkajer har det iallafall funkat bra med fyrkant för mig.

Sen förstår jag att det finns bättre grejer, jag har fortsatt med det på mina brukscyklar just för att det är så pass hållbart som det är.
Några tusen mil på ett lager som används varje dag året runt är ju inte helt fel.

Men för Ts användningsområde så lär det knappast spela någon roll vilken slags vevlager det sitter på cykeln.

Senast ändrad:
Cykel för tung kvinna
Jag förstår. Hur viktig anser ni att bredden på däcken är? Jag har hittat en Kona som ska tåla 140 kg, men däcken är bara 3.5 cm breda. Har fått för mig att ju bredare däck desto bättre, är detta fel?

Cykel för tung kvinna
Jag har inget konkret exempel men tror att alla cyklar som använts framgångsrikt för långcykling med packning bör vara kandidater. Kanske kolla lite i någon sån RR eller justera rubriken så att även de med intresse i den kategorin reagerar med tips. Kanske är det bara dyra cyklar men att få bra uppslag kostar ju inget.

Cykel för tung kvinna
Jag skulle säga så här:
Av det jag läst verkar du vara otränad, ovan cyklist, tung och tänker till att börja med cykla asfalt för att förflytta dig och på sikt tappa vikt och få bättre kondis.
Om de antaganden stämmer skulle jag säga att i första läget satsa på en äldre, stadig damcykel i stål, med ballongdäck och kanske med tre växlar, typ torpedo.
Gammal stålcykel är stabil, har delar som håller, rullar ofta bra och är i princip outslitlig.
En modern klassisk cykel med ram och fälgar i aluminium känns som att det är mycket större risk att en hög vikt på sikt ställer till problem.
Om du söker (t ex här i forumet) ska du hitta exempel på folk som kört både vätternrundan, cykelvasan och fjällturer på gamla hederliga dam/herrcyklar, så de ska absolut inte ratas för att de har några år på nacken.
Du får den dessutom för en liten skitsumma så ekonomin ska inte vara problemet.

Prio sen måste vara att faktiskt komma igång och använda den. Ser du sen över kostvanor och cyklar flitigt så tappar du förmodligen kilon rätt fort. Med lite j-r anamma så kanske du framåt sommaren kan titta efter nästa cykel. Då har du mycket större urval och vet förmodligen om du vill fortsätta hålla dig på asfalt eller om grus och stig lockar!

Kör hårt, men ta det försiktigt under vintern om det är halt!

Cykel för tung kvinna
Jag har nu beställt en MTB från Kona som ska tåla 138 kg plus packning. Kom undan relativt billigt för märket, 5300 kr. Jag ser fram emot att testa och komma igång. :D

Tack för alla era svar!

Cykel för tung kvinna
frippegubben sa:
Jag skulle säga så här:
Av det jag läst verkar du vara otränad, ovan cyklist, tung och tänker till att börja med cykla asfalt för att förflytta dig och på sikt tappa vikt och få bättre kondis.
Om de antaganden stämmer skulle jag säga att i första läget satsa på en äldre, stadig damcykel i stål, med ballongdäck och kanske med tre växlar, typ torpedo.
Gammal stålcykel är stabil, har delar som håller, rullar ofta bra och är i princip outslitlig.
En modern klassisk cykel med ram och fälgar i aluminium känns som att det är mycket större risk att en hög vikt på sikt ställer till problem.
Om du söker (t ex här i forumet) ska du hitta exempel på folk som kört både vätternrundan, cykelvasan och fjällturer på gamla hederliga dam/herrcyklar, så de ska absolut inte ratas för att de har några år på nacken.
Du får den dessutom för en liten skitsumma så ekonomin ska inte vara problemet.

Prio sen måste vara att faktiskt komma igång och använda den. Ser du sen över kostvanor och cyklar flitigt så tappar du förmodligen kilon rätt fort. Med lite j-r anamma så kanske du framåt sommaren kan titta efter nästa cykel. Då har du mycket större urval och vet förmodligen om du vill fortsätta hålla dig på asfalt eller om grus och stig lockar!

Kör hårt, men ta det försiktigt under vintern om det är halt!
En potentiell nackdel med så få som tre växlar är att det kan leda till cykling på onödigt tung växel vilket om man är otränad kan öka risken för överbelastning. Framför allt är det väl ett problem om det är kuperat och/eller det blåser skapligt.

Cykel för tung kvinna
rinimoj sa:
Jag har nu beställt en MTB från Kona som ska tåla 138 kg plus packning. Kom undan relativt billigt för märket, 5300 kr. Jag ser fram emot att testa och komma igång. :D

Tack för alla era svar!

Härligt! Lycka till med cyklingen!

Cykel för tung kvinna
rinimoj sa:

Tack för alla era svar!

Bra val!

Kona har ju dessutom livstids garanti på sina ramar för första ägaren för eventuella sprickor eller rambrott, om du registrerar dig och cykeln hos Kona inom en viss tid.

Cykel för tung kvinna
rinimoj sa:
Tack för alla era svar och inputs. Jag ska kolla lite till, hittar jag ingen definitiv köper jag den billigare varianten jag länkade ovan och testar. :)

Kul !

Snart kan du bli riktigt beroende och börjar kolla på begreppet N+1 här. Se alltid första 'seriösa' cykelköpet som lärpengar men har man tur så blir den även gärna en kär gammal vän som man aldrig vill skiljas ifrån.

Cykel för tung kvinna
rinimoj sa:

Tack för alla era svar!

Kul! Vilken modell blev det? Lägg gärna upp bilder när du fått den :-)

Tillbaka
Topp