Cykel för vättern

tamino

Medlem
Cykel för vättern
Ännu en "Hjälp mig jag är ny och behöver tips-tråd"..
Jag kommer inte överens med sökfunktionen, och har läst dom senaste 15 sidorna på forumet för att se vad jag hittar för något matnyttigt, men tyckte att det var dax att skriva ngt nu då jag inte blir så mycket klokare.

Det är i alla fall så att jag ska cykla vätternrundan i år som en del av en svensk klassiker. Jag har tidigare bara cyklat MTB och det här med smala däck är lite nytt för mig. Även fast jag har sneglat åt racer senaste två åren..

Jag har en budget på runt 10k, har kollat på Scott Speedster S20, eller ev S30 ( http://www.scottusa.com/us_en/product/8295/45151/speedster_s20 ) och Canyon Roadlite 6.0 ( http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=1818 )
Sen slog det mig.. Skulle en CX kunna funka, det skulle ju också vara ett alternativ..
Min logik säger att ramen är viktigare än komponenterna, som man endå kan uppdatera efter "behov"..

Tacksam för alla tips jag kan få.. :)

Cykel för vättern
Se till helheten.

Ramen är svårast & dyrast att byta ut.

Prisvärda hjul hittar du för runt 1300-2000 och kan vara bra att veta om cdet faller på hjulen.

Växlar mm. kan bli dyrt då mycket oftast "hänger" ihop. Alltså ska du byta växlar så behöver du kanske en kompatibel kedja å iomed det också en kassett, drev osv osv. Inte alltid så men det kan hända, speciellt från 9 delat till 10 delat om det nu skulle falla på att cykeln är fin i övrigt men är nio delad.

Kolla på CRC och på Cube.

Annars har ECI Crescent till bra priser

Planet X (uk) har förmånliga priser på kompletta kolfibercyklar i din prisklass

Nox ska du köpa prisvärd cross

Poisoonbikes har cross och landsväg till bra priser

Stadium kommer ha cyklar i Barkaby samt på Sergelgatan - hål utkik efter erbjudanden

Kom på Yardsalen i stockholm den 11/4 å leta delar till ett hemmabygge å köp en EXS kolfiberram på ECI som du kan bygga på

Imortera från kolfiberram från eBay - köp lvg grupp på merlincycles.co.uk samt hjul därifrån. då får du en plastcykel för runt 10-11.000

Lycka till!

Cykel för vättern
Kollade lite på Poison bikes. Dom verkar ju riktigt fina, men svåra för en novis i och med att man får välja komponenter själv..
Detsamma gäller ju att bygga ihop en cykel själv, känns som ett svårt projekt, att veta vilka komponenter man ska köpa, vilka som passar ihop etc. Kan tänka mig att sådant blir lättare efter att man har uppgraderat sin förstacykel.

Har nu varit i kontakt med min LBS som säljer Scott. Fick ganska bra pris på en Scott Speedster S20.. Min fundering är om den ramen är bra nog, så man inte "växer ur" den på en / ett par säsonger.?

Cykel för vättern
Det är just det som fick mig att börja undra lite. Antingen har dom billigare varianterna en bra ram, med förhållandevis dåliga övriga komponenter, eller så har dom dyrare en förhållandevis dålig ram med tanke på övriga kompnenterna..

Cykel för vättern
Om man jämför Canyon och Scott-cyklarna, vilken är "bäst"? Eventuellt om man jämför Canyon Roadlite 7.0 och Scott Sportster S20..

Det känns som dom tre alternativen som är mest aktuella för tillfället.

Har läst något om att Canyon har haft långa leveranstider, är det något som fortfarande stämmer, eller har det blivit bättre?

Cykel för vättern
Du hittar leveranstider på canyons hemsida innan köp. Enklare cyklar är ofta expressbikes och skickas mycket snabbt. Om du ska ha scott så försök p hitta någon cr1 på rean. Eller kontakta eci så bygger grabbarna ihop en fin cykel åt dig.

Cykel för vättern
Jag tycker inte du ska vänta på en canyon. Köp från lbs, det händer ju att man får fel delar eller något trasigt från tyskland och du hinner väl inte vänta på nya grejer? Måste ju få sadelvana.
Lite konstigt att ge dig rådet att bygga ihop en cykel själv, enl mig.
Sen är ju sadeln väldigt viktigt och bra byxor, för att rundan ska bli kul.

Senast redigerad av en moderator:
Cykel för vättern
tamino skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är just det som fick mig att börja undra
> lite. Antingen har dom billigare varianterna en
> bra ram, med förhållandevis dåliga övriga
> komponenter, eller så har dom dyrare en
> förhållandevis dålig ram med tanke på övriga
> kompnenterna..

De billiga har sneakiga komponenter...
Är priset bra så kan det vara ett alternativ även om jag personligen tycker att Planet X och Canyon ger mest för pengarna nu.

Cykel för vättern
Enligt Canyons hemsida så är det leverenstid i slutet av Juni, så det är ju kört.

ECI verkar helt klart intressant, ska ta kontakt med dom på måndag.

Priset från LBS resulterar på ett pris runt drygt 10500 SEK, så det kanske gör priset mer konkurenskraftigt..

Jag har ju inte ny på cykel, har cyklat MTB i ett par år, så jag är mycket väl införstådd med att en bra cykel inte gör något om cyklisten inte kan trampa...

Ser verkligen fram emot att äntligen börja cykla lite landsväg också! :)

Cykel för vättern
Efter att ha ringt och kollat med ECI och insett att oavsett hur bra erbjudande dom har så blir det tyvärr aningen dyrt för min budget.

Nu har jag varit in till LBS och beställt en Speedster S20, men fick besked om att första leverans beräknas till 1 Maj, men att dom kan erbjuda en Speedster S30 istället. Det som skiljer är:

Framväxel, från 105 till Tiagra
Bakväxel, från Ultegra(10del) till 105 (9del)
Ekrar, från CN Aero till CN Standard
Kasett, från 105 (10del) till Sram PG-950 (9del)
Vevlager, från Shimano BB-4500 till Truvativ 07BB, 68/108
Vevar, från Shimano Hollowtech II, till Truvativ Touro
Broms/växelhantag, från 105 till Tiagra

Är det värt att vänta på S20:n tror ni eller kan det vara lönt att ta modellen mindre?

// En villrådig Racernovis.

Cykel för vättern
Jag skulle inte ha köpt en ny racer med niodelat, även fast det säkert funkar finfint. Känns verkligen gammalt nu för tiden men det är ju subjektivt såklart.

Cykel för vättern
Det är också det jag är lite rädd för, att jag nästa säsong vill byta till Ultegra, och 10-delat, och då måste byta kasett, kedja, bromshandtag och växelförare.. Och då kostar det ju ganska så mycket.
Hur stor skillnad gör övriga komponenter som är nergraderade på den billigare modellen?

Cykel för vättern
Bit i det sura äpplet och köp det som ECI erbjöd. Att köpa cykel med 105 å få den nu istället för att få ultegra 10 del i maj är bättre i så fall om priset är det rätta. Dessvärre är Scott inte kända för att var prisvärda. Men va inte dumsnål nu ;)

ultegra ska du ha i så fall.

Cykel för vättern
Vilka priser pratar vi om? Hur mycket billigare är S30 än S20?

Spontant känns det som ett nerköp på mer än ett sätt, ffa 9-delat istf 10-delat, men det beror som sagt på prisskillnaden. Att byta grupp kostar fläsk, bara ett par 105-handtag går på nära 2500kr. Till det kommer som sagt allt annat. Lätt 3500kr...

Cykel för vättern
Jag har faktiskt inte fått något pris på S30:n ännu för att han skulle ta hem den i vilket fall som helst, och håller den till mig fram till att han har fått hem den i alla fall. Men skulle gissa på ca 2500 billigare, kanske 3000..

Bang: Tyvärr ligger ECI 2000 SEK dyrare än vad jag har råd att betala, jag kanske kommer att ångra mig om ngt år när jag vet och förstår vad det är jag missar för chans, men då jag inte kan trolla fram pengar är det svårt! ;)
Man skulle nästan kunna tro att du får provision på sålda cyklar där med hur starkt du förspråkar dom ;)

Äh,, låter som att jag måste vänta på den långa leveranstiden! ;) Får nöta MTB för att få igång benen tills dess helt enkelt. :)

Cykel för vättern
Jag vet att ECI är bra å ha å göra med. Det är inte bara cykeln du betalar extra för utan allt annat vid sidan om också som du kommer uppskatta senare när du kört ett tag.

Att hitta en cykel runt 10.000 med Ultegra är svårt. Att hitta en cykel med Ultegra i Butik är ännu svårare. Du kan få en eBay raket med 10-delat för 10.000 samt hitta tyska märken med Ultegra. Men du vill inte gå den vägen om jag förstått saken rätt?

Då är ECI vad jag ser ett mycket bra alternativ om man ser till priset och att det handlas i en butik. Många har till och med svårt att slå deras byggen baserade på EXS eller Crescent ramar.

Så om det står mellan aluram och 105/Ultegra eller kolfiberram med Ultegra för 2.000 mer så så skulle jag försöka fixa dem där 2.000:-

Annars skulle jag som sagt försöka hålla mig till Maj då cykeln med Ultegra kommer...

Kolla även efter 2009 rea cyklar. Du kanske hittar ett "klipp". Men jag vet att dte är svårt att vänta när solen skiner och vägarna skriker efter att bli cyklade på. ECI kan ju även hjälpa till med delfinans...

Kikade du på tipsen jag gav dig hos Planet X?

Cykel för vättern
Ett tips bara. Det är drygt 2 månader kvar till VR.
Om du inte har cykel nu så är det kris. Så¨dröj inte.
Du borde redan haft många mil i benen på den den cykel du ska köra loppet på.

Och det är en bra idé att köpa över disk där du bor. Du får att hjälp att sätta upp cykeln efter dina mått. Du kan gå tillbaks när du vill och få den justerad, liksom servicen som nya cyklar tenderar att behöva i början och sen inför loppet.

Niodelat ska man inte köpa 2010.

Lyssna på Bang, han är klok och erfaren.

Cykel för vättern
Bang: Jag föredrar ju att köpa genom LBS om möjligt i och med den service man får om något blir fel etc, men skulle helt klart kunna tänka mig att köpa över nätet så länge man kan vara säker på att servicen är bra. som då ex. ECI som verkar vara vettiga.
Jag skulle gärna hitta dom två tusen extra som behövs, men när budgeten redan är sprängd med ca lika mycket så blir det svårt.
Jag kollade på PlanetX men pga deras enorma konfigurationsmöjligheter kände jag mig bara obekväm med det hela. Kanske inte är rocketsience direkt, men det känns så..

Jag har kollat lite på 2009 års modeller, men har inte hittat något som är i rätt storlek och som passar, antingen varit niodelat eller tiagraväxlar på det jag har hittat. Eller för dyrt i förhållande till att det är en "gammal" cykel.

Jag är en sån människa som vill betala kontant, delbetalningar blir lätt en fälla jag inte tänker trilla ner i!

Bengt: Att börja cykla massor med mil med den cykel jag kommer att ha på VR redan är något av en omöjlighet när vägarna fortfarande är täckta med snö här uppe i norr (Kalix). Bara senaste dagarna har vi fått ~1dm snö.. Vilket i och för sig gör att 1:a maj inte känns allt för jobbigt, missar mest troligt bara någon vecka som mest..

Det jag har lärt mig idag är i alla fall: 10-delat är det som gäller 2010, Ultegra är att föredra och att jag gärna hittar en vinstlott med mer än 2000 SEK på vägen hem från jobbet... ;)

Cykel för vättern
10.095kr hos Jarla Cykel. 10-del 105 med Shimanohjul

904_s.jpg

Merida Road Race 904 (09) REA 20%
Merida 904 är lillebror till Merida 905 som har något lägre pris än vad 905 har, endast växlarna skiljer sig på utrustningen. Ord pris 12,695:- 10.095 kr

VÄXLAR 20
STORLEK S-M-L-XL
FÄRG Vit/Röd
RAM Road Race HFS-Single
GAFFEL Carbon Road
VEVPARTI Shimano R600 50-34
KEDJA Shimano CN-5600
VÄXEL Shimano 105
VÄXELREGLAGE Shimano 105 Dual Control
KASSETT Shimano CS-5600 11-25
BROMS Shimano 105
BROMSHANDTAG Shimano 105
HJUL Shimano RS10 Wheelset
DÄCK Vittoria Rubino 23 60 Kevlar STYRE XM Comp CEN Road Anatomic 31.8
STYRSTAM XM Comp CEN OS
STYRLAGER BB410 Neck
SADEL Road Race Comp
SADELSTOLPE XM Comp CEN SB20 31.6

Denna finns det nog en viss prutmån på...8.000

http://www.blocket.se/stockholm/Nishiki_Comp__racer__allt_Ultegra__185_195cm_26539657.htm?ca=11&w=1

9616208557.jpg

Finns nog viss prutmån på denna också...

http://www.blocket.se/stockholm/Racer_Helcarbon_26309315.htm?ca=11&w=1

8236203773.jpg

9-delat...9.000:-

http://www.cyclecorner.se/cyklar/rea-cyklar/scott-speedster-s10-cd-18-sp.html

SpeedsterS40.jpg

Cykel för vättern
tamino skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har faktiskt inte fått något pris på S30:n
> ännu för att han skulle ta hem den i vilket fall
> som helst, och håller den till mig fram till att
> han har fått hem den i alla fall. Men skulle
> gissa på ca 2500 billigare, kanske 3000..

Det är ungefär den prisskillnad jag kan hitta på nätet. Som sagt, ett par 105-handtag kostar nästan 2500kr och Ultegra är ännu dyrare. En komplett Ultegra-grupp går på över 8000kr, det är ju inte långt ifrån vad S30 kostar.

> Bang: Tyvärr ligger ECI 2000 SEK dyrare än vad
> jag har råd att betala, jag kanske kommer att
> ångra mig om ngt år när jag vet och förstår
> vad det är jag missar för chans, men då jag
> inte kan trolla fram pengar är det svårt! ;)
> Man skulle nästan kunna tro att du får provision
> på sålda cyklar där med hur starkt du
> förspråkar dom ;)

Om du inte har råd nu och känner på dig att du kommer ångra dig, köp det billigaste du kan hitta som kan ta dig runt sjön. Sedan börjar du spara på riktigt...

Cykel för vättern
Sista tipset!

eBay raket.

Grupp: Ultegra 5.000kr
http://www.merlincycles.co.uk/campagnolo-shimano-and-sram-groupsets/shimano-ultegra-sl-groupset.html

Hjul: Shimano RW500 med Micheline Speedium däck,870kr
http://www.merlincycles.co.uk/mount...nd-campagnolo-wheels/shimano-r500-wheels.html

Ram, Full carbon 2.750kr ink. frakt.

http://cgi.ebay.com/Full-Carbon-Fib...Road_Bikes?hash=item3cab96a32a#ht_2429wt_1167

W14.jpg

Styre, sadel, styrlager mm kan du köpa billigt från CRC.

Totalpris med grejerna ovan.

8620kr

Handlar du smart kan du köpa grejer med fri frakt.

Du får nu en kolfibercykel med 10del ultegra. Dra av 500kr så får du 10del 105 black.

Cykel för vättern
När jag köpte min poision tog det lååååååååång tid innan jag fick den. Därför har jag inte tagit upp den. Men kan någon styra upp leveranstiden där är det klart ett alternativ. Måste dock tillägga att cross har oftas en annan geometri än lvg vilket kan göra att crosscyklar inte lämpar sig så bra för långdistns. Har själv kört cross upp till typ 16mil vilket kändes i rygg å nacke mm. Vissa kan köra långt på cross men inte alla. Självklart har det också att göra med inställningar mm men cyklarna är byggda för olika ändamål å det märker man efter ett tag.

Cykel för vättern
Poision kan vara lite som canyon när det kommer till leverans, ville vara påpeka det. Det finns dem som fått sina grejer från canyon Jättesnabbt också men jag tror att majoriteten får sina grejer efter en längre tid. Mycket måste ju klaffa om det ska bli rätt hos poision, storlek, komponenter mm, allt måste finnas hemma. Gör det de så är 2 veckor bra. Men för mig krånglade det med betalning, leverans och kommunikation med poision. Vet även andra som beställt grejer därifrån som fått fel hjul, dåligt byggda hjul osv osv. Visserligen kan canyon också massakrera paket men när det gäller att få hem en cykel asp tycker jag inte att posion är att rekomendera. Hade det varit februari så visst men nu i april, mjääää.

Planet x, merlin, ebay, crc vet man när grejerna kommer så man kan planera efter det medans canyon och poision är lite mer osäkra om du inte köper en exPressbike.

Jag skulle dock inte avråda att handla från canyon eller posion men när tidsschemat är pressat finns det andra man
kan lita 100% i ur å skur.

Cykel för vättern
Jag har för mig att dessa låg på ca 10500 förra året, svensk butik så du kan ju kolla med dem. Mest ultegra utrustning, men lite fsa och noname-bromsar
http://www.mtbshoppen.se/index.php?headdirid=12

Köpte en ny 09a på ebay för 7000 i vintras så jag har tyvärr inte hunnit testa den än, men det ser lovande ut.. Sån ska jag försöka plåga mig runt min första vättern på iaf.

Tillbaka
Topp