Cykel hälsning ?

• Trådstartare Trådstartare Rbrt
  • Start datum Start datum
R

Rbrt

Guest
Cykel hälsning ?
Va ute och cyklade idag på landsvägen. Då mötte jag flera cyklister, och när vi vart ganska nära varandra och fick någonsådär ögonkontakt hejade jag med ena handen. Men fick inget hej tillbaks av någon av dom jag mötte! :( Hälsar cyklister inte på varandra ? Vad är den "officiella" hälsningen ?

Tacka vet jag skidåkare! :)

Edit: Inte ot! / jomper

Senast ändrad:
Cykel hälsning ?
Jag hälsar hela tiden på väg till jobbet genom Malmö centrum varje morgon och kväll men jag får alltid bara konstiga blickar tillbaks! ;D

Skämt åsido så funkar oftast ett hej och en liten vinkning, och ibland får jag den besvarad, ibland inte. Men någon officiell vinkning känner jag inte till. Fast det vore trevligt om vi hade en. :)

Cykel hälsning ?
Fler hälsningar till varandra tycker jag. När/om jag ser någon med fixie i stan så brukar jag skina upp och le ganska brett fast det händer ju inte så ofta tyvärr :( Jag vet inte om jag skulle hälsa på en snubbe i trikå och 30kkr räser, kanske om vi möttes ensamma på en ödslig landsväg men det är inte så troligt att det händer.

Cykel hälsning ?
liten uppvikning me hanen o ögonkontakt, då tycker ja de flesta brukar hälsa tillbaka.

prova fingret om du verkligen inte får svar, så ska du se att det funkar hahaha :D jag avsäger mig ansvart för möjliga påföljder av detta råd :D

Cykel hälsning ?
Jag är nybörjare på detta med cykel och jag måste tillstå att jag blivit positivt överraskad av att "seriösa" cyklister (de som liksom jag kör i tajts och full utstyrsel) hälsar på mig. Det spelar ingen roll om det är ett par mtb-cyklister eller om det är ett lvg-gäng på rulle jag möter, alla hälsar.

Så jag har tagit upp denna sed och hälsar själv på dem jag möter.....

//A

Cykel hälsning ?
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hälsar nästan alltid på folk. Oftast kör jag
> "hitlerhälsning". Då hajar folk till. :)

Blir du förvånad om du får en hitlerhälsning tillbaka ?
Jag skulle åtmindstånde haja till......:)

Cykel hälsning ?
Piprökarn skrev:
> Jag är nybörjare på detta med cykel och jag måste
> tillstå att jag blivit positivt överraskad av att
> "seriösa" cyklister (de som liksom jag kör i tajts
> och full utstyrsel) hälsar på mig. Det spelar
> ingen roll om det är ett par mtb-cyklister eller
> om det är ett lvg-gäng på rulle jag möter, alla
> hälsar.
>
> Så jag har tagit upp denna sed och hälsar själv på
> dem jag möter.....
>
> //A

du menar att man skulle vara mindre trevlig bara för att man kör i tights? :D:D att det var vad du hade väntat dig :D klart man hälsar, oavsett om man har tights eller inte.

Cykel hälsning ?
Jag brukar hälsa på alla jag möter fast ibland blir det lite jobbigt om man är ute på mälaröarna en solig vårsöndag, då kryllar det av cyklister.

Cykel hälsning ?
Baltazar skrev:
> Piprökarn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är nybörjare på detta med cykel och jag
> måste
> > tillstå att jag blivit positivt överraskad av
> att
> > "seriösa" cyklister (de som liksom jag kör i
> tajts
> > och full utstyrsel) hälsar på mig. Det spelar
> > ingen roll om det är ett par mtb-cyklister
> eller
> > om det är ett lvg-gäng på rulle jag möter, alla
> > hälsar.
> >
> > Så jag har tagit upp denna sed och hälsar själv
> på
> > dem jag möter.....
> >
> > //A
>
>
> du menar att man skulle vara mindre trevlig bara
> för att man kör i tights? :D:D att det var vad du
> hade väntat dig :D klart man hälsar, oavsett om
> man har tights eller inte.

Det är precis vad jag menar, tights is the shit for me !

Nejdå....men man hälsar ju inte på varenda snorunge man möter eller tant för den delen......
Man ser ganska enkelt vilka som "nördat in" på cykleriet och därmed är förtjänta av en salut !

//A

Cykel hälsning ?
Är inte detta symptomatiskt i hela samhället att man undivker att möta blicken och hälsa... kanske mer typiskt i stortadsområdet.... tänker tunnelbanan i Stockholm där tak och golv skärskådas för att slippa råka se varandra.... men det kanske blir så när man trängs ihop som sillar.... :)

Jag kommer från en liten ort i Stockholms innerskärgård och har fått lära mig att alltid möta blicken på den man möter och nicka till åtminstone....

Själv hälsar jag alltid på andra cyklister och tidigare när jag körde ett udda bilmärke så hände det att man häsade på folk med samma märke... oftast hälsar cyklister tillbaks men det händer att man barta får en sur uppsyn och detta gäller såväl när jag sitter på racern som mtb:n.

För att säkerställa att man syns kanske man skulle börja häsa som bigmollo föreslår :)

Jag tänker fortsätta hälsa på alla cyklister med ett glatt leende vare sig de hälsar tillbaks eller inte.

Sedan skall man absolut inte glömma att vara överjävligt ödmjuk och vänlig och hälsa på de eventuella vandare man träffar på när man skogscyklar, hur sura de än ser ut :)

Cykel hälsning ?
Cyklar man i Tjockholm så är det väldigt få som hälsar, men ute i landet (iaf de ställen där jag gjort stickprov) hälsar flertalet. Så avsaknaden av hälsningar är helt klart ett storstadsfenomen.

Cykel hälsning ?
Mårten skrev:
> Wasabi: Fel metod. Stanna, le, säg hej. Då ökar
> dina chanser. :)

Chanser till vaddå, han har ju just skitit på sig ! :)

Cykel hälsning ?
Alltid trevligt att hejja på cyklister man möter, iaf om man ser att de är seriösa och kanske inte alla med standardcyklar som bara cyklar för att det går fortare än att gå. Var roligt när jag och två kompisar var ute idag (axlpxl och olsson), mötte en i skogen på en Kona Cinder Cone, såg en på Cicli B när vi korsade en väg och såg hyffsat nya cykelspår i skogen. Säsongen börjar komma igång även om det är väldigt blött och lerigt i skogen och stenigt på vägen. (: Norr om Helsingborg var det vi cyklade.

Cykel hälsning ?
Klippt fråc CK Dainons sida

;)

Hälsa - på vem och hur?

en studie av Tell Hermanson

Visst är det något speciellt att tillhöra en elit som har hemliga hälsningsritualer? Vet du hur man skall hälsa när man är ute på sin racer? Här kommer en handledning baserad på flera decenniers erfarenhet.

Man hälsar definitivt inte på folk i träningsoverall!

Klasskillnader inom cykel är rätt svåra för en nybörjare att se. Man tror sig vara accepterad och tillhöra skrået bara för att man har cykel med bockstyre. Men det går snart upp för en att så enkelt är det inte.

1. Unga hälsar inte på äldre. Gubbar - över 40 - ute på racer är ju bara larvigt

2. Äldre hälsar inte på yngre. Dom var ju inte med när man fick växla på känn.

3. Den som är på hemväg från en långtur hälsar inte på en som just svängt ut hemifrån. Den fräsche kan få för sig att hänga på.

4. Tajta cyklister hälsar inte på fladdriga kollegor. Åker du i träningsoverall kan du glömma allt vad hälsning heter.

5. En nykomling på vanliga rundan hälsar man inte på de första veckorna. Det här är mitt revir!

Hur hälsningen skall utföras
Hälsningen får inte vara en yvig viftning. Det skall vara en diskret handrörelse med vänstra handen, som fortfarande skall hålla i styret. Ett annat alternativ är en kontrollerad huvudrörelse upp och tillbaka. Solglasögon skyddar mot alla former av ögonkontakt.

Hantera obesvarad hälsning
Naturligtvis är det förargligt att röra handen och sedan inte få någon hälsning tillbaka. Säkrast är då att sitta förstenad, gömd bakom ogenomträngliga solglasögon. En annan lösning är att låta hälsningen övergå till att sätta tummen mot näsan och blåsa ur den eller fullfölja rörelsen över hjälmen och klia sig i nacken

Cykel hälsning ?
Rbrt skrev:
> Va ute och cyklade idag på landsvägen. Då mötte
> jag flera cyklister, och när vi vart ganska nära
> varandra och fick någonsådär ögonkontakt hejade
> jag med ena handen. Men fick inget hej tillbaks av
> någon av dom jag mötte! :
Hade du vinden i ryggen? Ibland kan det vara läge att börja använda ett kraftigare parfymerat sköljmedel till cykelkläderna.
Dom här är både miljövänliga och luktar gott:
http://www.ocean.tm.se/info/produkter_html?prod_cat=Tv%E4ttprodukter

Cykel hälsning ?
cerberos skrev:
> Är inte detta symptomatiskt i hela samhället att
> man undivker att möta blicken och hälsa... kanske
> mer typiskt i stortadsområdet.... tänker
> tunnelbanan i Stockholm där tak och golv
> skärskådas för att slippa råka se varandra.... men
> det kanske blir så när man trängs ihop som
> sillar.... :)
>
> Jag kommer från en liten ort i Stockholms
> innerskärgård och har fått lära mig att alltid
> möta blicken på den man möter och nicka till
> åtminstone....
>

Ujuj vilken nackspärr du skulle få om du tillämpade det i tunnelbanan. Hälsa på varenda kotte...

Annars så är Mathias strategi lysande. Folk blir alltid så glada då (och härligt förvirrade). Man ser liksom paniken lysa i ögonen på dom och den mentala rolodexen snurrar för fullt då dom försöker komma på vem man är *skratt*

Cykel hälsning ?
Mattias L skrev:
> cerberos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är inte detta symptomatiskt i hela samhället
> att
> > man undivker att möta blicken och hälsa...
> kanske
> > mer typiskt i stortadsområdet.... tänker
> > tunnelbanan i Stockholm där tak och golv
> > skärskådas för att slippa råka se varandra....
> men
> > det kanske blir så när man trängs ihop som
> > sillar.... :)
> >
> > Jag kommer från en liten ort i Stockholms
> > innerskärgård och har fått lära mig att alltid
> > möta blicken på den man möter och nicka till
> > åtminstone....
> >
>
> Ujuj vilken nackspärr du skulle få om du
> tillämpade det i tunnelbanan. Hälsa på varenda
> kotte...

Nja det var ju inte att hälsa på alla i tunnelbanan jag menade snarare att våga möta andra människors blick.....eller åtminstone våga visa att man ser dem, det kan se lite lustigt ut ibland när blickarna på passageraren mittemot växlar mellan golv, tak och reklam med mycket möda lagd på att undvika medpassagerarna :)

Men situationen är väl lite väl articifiell för grottmänniskan det personliga reviret bryts med råge och tryggheten av den lilla sociala gruppen bryts och då slås allt av.... :) eller hur funkar det någon som har koll??

Nåväl nog om det - jag brukar lyfta min ena hand och nicka till med ett brett leende när jag möter cyklister som ser ut att vara likasinnade (skapligt seriösa) jag brukar också hälsa på "vanliga" cyklister när man möter dessa på någon enslig landsväg i Roslagen... skulle kännas lite konstigt att bara passera och låtsas att man är blind eller något... hälsningen brukar dock blite lite diskretare måste jag erkänna.... (är jag undermedvetet elitist då eller?? ;) )

Skulle jag inte få någon hälsning tillbaks av vederbörande känner jag mig inte dum... men det kanske jag borde?? :)

Cykel hälsning ?
Wasabi skrev:
> Jag möter bara blonda tjejer på häst när jag
> cyklar och då blir jag så nervös så jag skiter på
> mig.

Jag brukar försöka med galopprörelser på cykeln för att imponera lite.

Cykel hälsning ?
Jag brukar alltid hälsa när jag är ute och cyklar och möter en likasinnad cyklist .Alltså iklädd cykelkläder .För det mesta är det någon man känner men är det nån "utifrån " är det inte säkert att dom hälsar tillbaka dålig stil . Vi cyklister skulle ha en hälsning som alla cyklister känner igen .En Happyhälsning kanske!

Cykel hälsning ?
På ett hjul tenderar dom flesta att hälsa på en! Mycket trevligt.
Tom random cyklist på cyelbanan. Sen en kul grej är att många verkligen kan heja igenkännande, medan jag själv inte har en susning om jag har sett personen förut eller inte, man syns väl!

I sommras mötte jag en ensam svart räser längst en ganska öde landsväg (10 bilar och 1 cykel på 1 mil och ~30 minuter).. jag hejade men jag fick inget tillbaks, det kändes tråkigt!
Och några mtbare brukar jag inte möta, cyklar mes på lokala stigar och det finns inga mtbare i det 4000 personer stora samhället..

Cykel hälsning ?
Hälsningar smittar - så fortsätt hälsa så kommer du att bemötas med hälsningar. Det är vad jag tror.
Sedan är det alltid käckt med ett "Hej" när man möter eller cyklar förbi gående i skogen, och ibland får man ett tillbaks! Vi måste ju hålla oss väl med dessa icke cyklandes personer så att vi får fortsätta cykla på "deras" stigar..... :)

Cykel hälsning ?
Undrar om den här typen av tråd förekommer i andra länders cykelforum... Tjenare Italienare !

Defenitivt inte! I Italien är man öppen å trevlig, inte som oss insnöade nordbor...

Cykel hälsning ?
cerberos skrev:
> Är inte detta symptomatiskt i hela samhället att
> man undivker att möta blicken och hälsa... kanske
> mer typiskt i stortadsområdet.... tänker
> tunnelbanan i Stockholm där tak och golv
> skärskådas för att slippa råka se varandra.... men
> det kanske blir så när man trängs ihop som
> sillar.... :)

Det är nog bara en överlednadsinstinkt i storstan... "-Fan glor du på, ska jag snitta dig din jävel?!" Ungefär... :-D

> Jag kommer från en liten ort i Stockholms
> innerskärgård och har fått lära mig att alltid
> möta blicken på den man möter och nicka till
> åtminstone....

Håller med dig, helt klart trevligare bemötandesätt.

> Själv hälsar jag alltid på andra cyklister och
> tidigare när jag körde ett udda bilmärke så hände
> det att man häsade på folk med samma märke...
> oftast hälsar cyklister tillbaks men det händer
> att man barta får en sur uppsyn och detta gäller
> såväl när jag sitter på racern som mtb:n.

Råkar också ut för liknande, jag är ju samma person oavsett vilken cykel jag kör på, men när jag är ute på mtb:n och hälsar på racercyklister som jag får möte med så är det rätt sällan man får ett hej tillbaka. Samma sak tvärtom.

/Leo

Cykel hälsning ?
Jag hälsar på alla mtbare jag möter i skogen. Förra året hände det en gång... Vi till och med stannade och pratade med varandra.

Cykel hälsning ?
Det är lite fashinerande att en del racer cyklister prompt vägrar hälsa när man kommer på mtb , vare sig om det är Xc eller Fr cykling som sker.

Visst , är man inne i pulszon och rätt tempo så är det förståeligt att man inte reflekterar på
att hälsa...

Cykel hälsning ?
Mårten skrev:
> Wasabi: Fel metod. Stanna, le, säg hej. Då ökar
> dina chanser. :)

Jag ska tänka på det nästa gång jag möter dig...

Cykel hälsning ?
Jag hejjar på alla cyklister jag möter, gärna med en höjd hand och ett högt hej. Med cyklist menas dock här någon som är iklädd cykelkläder OCH hjälm - utan hjälm är man ingen seriös cyklist i min värld! Fast hejjandet sker ju förstås bara ute i cykelteräng av något slag, inte inne på cykelbanorna i stan - där har man fullt upp med att håll koll på vad som sker.

Ett av mina bästa möten var vid ett rödljus, jag och mitt sällskap stod på ena sidan vägen (båda på MTB) och en racercyklist stod på andra sidan. Så där satt vi och högt och glatt utbytte information om var vi cyklat och hur dagen varit osv alltmedans bilarna körde mellan oss. Det tog en stund innnan rödljuset gav vika för grönt så vi han prata en ganska lång stund!

Överlag så tycker jag att man är ganska snacksaliga och trevliga här i Göteborg ;-)

Cykel hälsning ?
Det handlar om att sprida "justa vibbar" inte bara till cyklister vi möter - även en och annan svampplockare och hund i koppel kan vara bra att hälsa på.
Vi delar ett ögonblick av samförstånd - vi, här, nu, i skogen, på asfalten, osv - en bekräftelse av individen vi möter.

Flummigt lull-lull, nej inte alls - ibland kan ett leende eller en hälsning förgylla hela dagen.

Är det inte detta det handlar om till syvende og sist - genom cykling förgyller vi våra annars så ofta stressade liv?

Cykel hälsning ?
Om jag träffar någon i skogen så tycker jag att det är en självklarhet att man stannar och hälsar. grymt om folk hakar på längs vägen och kör med. snackar lite skit och utbyter tips. man kan ju inte direkt tycka att man är så mycket coolare än någon annan när man har tights.

Cykel hälsning ?
eme skrev:
> Undrar om den här typen av tråd förekommer i andra
> länders cykelforum... Tjenare Italienare !
>
> Defenitivt inte! I Italien är man öppen å trevlig,
> inte som oss insnöade nordbor...

Nej de diskuterar det nog inte, inte för att det är självklart att hälsa utan för att de inte kommit på tanken att man kan göra det. Cyklat här i Italien i två månader nu och jag hälsar ta me fan var enda gång jag möter nån, men än så länge har ingen hejat tillbaka. Trist!

Italienare som cyklar är dryga reklampelare.

Ok, kanske finns någon snäll.

Tillbaka
Topp