Cykel i lägenhet

Cykel i lägenhet
NLC sa:
ceel sa:

Har provat det samma, men i ett torkskåp. Plocka av framhjulet och vrida styret är ett annat alternativ.

Fast då får jag svårare att få fast cyklarna. Behöver sätta gaffelfästen i väldigt specifika vinklar då. Men tanken var god.

Nu sitter både mountainbikesen med Clugs. Det är sjukt bekvämt. Biltemas hängfästen till de andra för att de behövde komma upp en bit så att bockstyrena hamnade ovanför Head tuben på mountainbikesen.

Cykel i lägenhet
Vi löste cykel-i-lägenhetsproblemet genom att sätta in en loftsäng i vårt tredje rum. Sen kan man med fördel klistra fast en ledslinga under hela sängen så har man bra mekbelysning. Möjligen är det Stockholms dyraste cykelrum med tanke på att inte så mycket annan verksamhet bedrivs där.

Bilagor

• cykel i lägenhet.JPG
    cykel i lägenhet.JPG
    218.7 KB · Besök: 181
Cykel i lägenhet
Litet problem.. Klarade tydligen inte 9 kg cykel och 1 kg cykelhållare. Sambon köpte inte förslaget att cykeln var problemet och att en 7 kg carbon hoj skulle vara en god investering. Läst om triangelmetod för att laga det stora fina hålet som blev i väggen åsikter? Eller gör man bäst i att krypa till hyresvärden i hopp om bra pris på reparation av fackman?

Förövrigt är det i en skrubb där hyresvärden sagt att håltagning är ingen fara då meningen är diverse hyllsystem lite överallt för förvaring. Alltså en del expandrar lite överallt i väggarna (utom just den väggen med det nya fina hålet då såklart..)

Bilagor

• 20160831_190914.jpg
    20160831_190914.jpg
    113 KB · Besök: 168
  • 20160831_190923.jpg
    20160831_190923.jpg
    57.3 KB · Besök: 148
Cykel i lägenhet
vsen sa:
Litet problem.. Klarade tydligen inte 9 kg cykel och 1 kg cykelhållare. Sambon köpte inte förslaget att cykeln var problemet och att en 7 kg carbon hoj skulle vara en god investering. Läst om triangelmetod för att laga det stora fina hålet som blev i väggen åsikter? Eller gör man bäst i att krypa till hyresvärden i hopp om bra pris på reparation av fackman?

Förövrigt är det i en skrubb där hyresvärden sagt att håltagning är ingen fara då meningen är diverse hyllsystem lite överallt för förvaring. Alltså en del expandrar lite överallt i väggarna (utom just den väggen med det nya fina hålet då såklart..)

Snickaren som byggde om på jobbet satte plywood innanför gipsskivorna där det skulle monteras hyllor.

Cykel i lägenhet
vsen sa:

Inte helt enkelt att se på bilderna, men är det så att du använt expander för enkelgips på en vägg med dubbelgips?
Jag tycker att det ser ut som att ankaren på expandern expanderat ut inuti gipset istället för bakom.

Cykel i lägenhet
ceel sa:
vsen sa:

Inte helt enkelt att se på bilderna, men är det så att du använt expander för enkelgips på en vägg med dubbelgips?
Jag tycker att det ser ut som att ankaren på expandern expanderat ut inuti gipset istället för bakom.

Nix med reservation för mindre mätfel är det enkelgips. Expandrar är monterade med mollytång. Håller dock med att ankaren ser ut att expanderat konstigt.

Ber om ursäkt för de sjukt stora bilderna telefonen bifogar..

Bilagor

• 20160902_223518.jpg
    20160902_223518.jpg
    70.4 KB · Besök: 157
  • 20160902_223613.jpg
    20160902_223613.jpg
    72.6 KB · Besök: 195
Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
vsen sa:
ceel sa:

Nix med reservation för mindre mätfel är det enkelgips. Expandrar är monterade med mollytång. Håller dock med att ankaren ser ut att expanderat konstigt.

Ber om ursäkt för de sjukt stora bilderna telefonen bifogar..

Ja nu på sidobilden syns det tydligare. På den första väggbilden såg det ut som att det var mycket gips kvar och jag fick inte ihop det med hur mycket som följt med på hållaren. Men nu ser jag ju tydligt hur djup hålet är och hur lite gips som är kvar i väggen.
Din mätning lämnar ju inga tvivel heller. :)

Då återstår bara det märkligt expanderade ankaren (ankarna?). De ser båda ut att ha misslyckats att veckla ut sig rätt. Det, kombinerat med att cykelhållarens längd blev till hävarm.

Har du någon regel du kan skruva i istället? Molly/metallexpander ska ju hålla för 15-20 kg styck så vitt jag kan hitta, men har har det ju uppenbarligen inte funkat som det ska.

Cykel i lägenhet
Det är inga problem att laga. Det som kan vara lite knepigt är att få tag på en lagom står gipsbit att byta ut med eftersom de oftast säljs på skivor som är 120 x 240 cm. Men om vi antar att du har en gipsbit av samma tjocklek...

1. Skär bort trasiga gipset, så du får en någorlunda rät fyrkant. Svårt att se hur stort på bilderna, men ca 10 x 20 cm
2. Skruva som en ram av brädor på baksidan av gipset, och se till att några cm av brädorna sticker ut. De ska sedan bli stöd för lagningsbiten som ska skruvas fast i dessa.
3. Passa in en lagringsbit som är ca 0,5 cm mindre än det öppna hålet och skruva fast den i brädorna som hamnar bakom
4. Ta en kniv och fasa kanterna
5. Spackla jämnt, slipa, spackla, slipa så många gånger det behövs.
6. Måla sedan över med väggens färg så många gånger som behövs.

Hittade en bild som kanske gör det lite mer begripligt :)

laga-gips.jpg

Cykel i lägenhet
Om du inte kan skruva upp cykelhållaren på en regel direkt, så skulle jag skruva upp en planka mellan två reglar som sitter nästan alltid med 60 cm mellanrum, om det är byggt av en fackman. Och skruna sedan upp hålla ren där du vill ha den i plankan. Inte så snyggt men kommer hålla.

Hålet i väggen är ju i gå större bekymmer, gör som josjo beskriver. Så ska det gå till. MEN! Jag har haft liknande hål i gipsskivor i hyreslägenheter och bara tagit port det trasiga som sticker ut utanför väggen framåt. Sen bara spacklat några gånger med grovt spackel. Sen slipat försiktigt det sista. Men inget lagningssätt jag skulle göra i mitt hus jag äger och bor i nu. Men det döljer hålet med minsta arbetsinsats :-)

Cykel i lägenhet
Vet inte åldern på huset men 1200/600 var ju rätt länge sen. Öppna upp och fäll in lite kottlingar av osb sen gipsa igen bara. Såga bitar som passar precis mellan reglarna och sen en 1000 långa så kan du fästa enkelt sen.

Maxvikt på mollyna kvittar nog eftersom det inte är de som gett sig.

(det är bara att sömmerskor och glädjeflickor som mäter i cm)

Cykel i lägenhet
Tycker vi släppte detta med att sambon inte ville att killen i brevfilmen ska ha en ny cykel lite väl fort.

Menar laga ett hål i väggen är lätt , svåra är att lista ut hur han får in en ny cykel (förutsatt att han kommer förbi den delen som är "ville cykel ska jag köpa" tråden...många har stupat där..).

Cykel i lägenhet
kay sa:
Om du inte kan skruva upp cykelhållaren på en regel direkt, så skulle jag skruva upp en planka mellan två reglar som sitter nästan alltid med 60 cm mellanrum, om det är byggt av en fackman. Och skruna sedan upp hålla ren där du vill ha den i plankan. Inte så snyggt men kommer hålla.

Hålet i väggen är ju i gå större bekymmer, gör som josjo beskriver. Så ska det gå till. MEN! Jag har haft liknande hål i gipsskivor i hyreslägenheter och bara tagit port det trasiga som sticker ut utanför väggen framåt. Sen bara spacklat några gånger med grovt spackel. Sen slipat försiktigt det sista. Men inget lagningssätt jag skulle göra i mitt hus jag äger och bor i nu. Men det döljer hålet med minsta arbetsinsats :-)
FUSK!

Cykel i lägenhet
Det är så sjukt snyggt med cyklar på väggen... Nästan lite tråkigt att jag fått ett eget rum i källaren (+ i princip hela garaget) till mina cyklar.

Kanske skulle jag ändå hänga upp den i vardagsrummet över vintern...

Cykel i lägenhet
Jag kör de Biltemahängarna hemma. Tycker de är lite meckiga. Har fått såga av ett par cm av kroken för att kunna få in hjulen, det är ändå inte helt enkelt få hjulet på plats, särskilt MTB-hjul. Skulle jag gjort om det idag hade jag köpt någon annan modell.

Cykel i lägenhet
Jag har de där. Den största nackdelen är att kroken är rörlig, och går tillbaks till att hänga längs väggen när man inte har en cykel där. Så det är lite meckigt att få upp cykeln i jämförelse med de varianter där kroken inte är ledad, och sticker ut i 45grader.

Rekommenderas inte pga detta. Annars funkar den rent kvalitetsmässigt helt ok.

Cykel i lägenhet
Säger samma som ovanstående. Tog bor gummit och kapade av en bit för de större däcken... Har tappatlåsringen x antal gänger också.

Tips på hängare (tänk som en helt vanlig krok) som kan "fällas in" mot väggen sökes.

Cykel i lägenhet
Jag satte en skruv i väggen under kroken så den inte kan falla ner helt. Väldigt störigt när cyklarna hänger tätt. Låsringen har jag också lyckats tappa.

Cykel i lägenhet
ol__ sa:

Som några andra skrivit så är det jobbigt att kroken är lös. Jag tyckte också det var synd att "gångjärnet" sticker ut på baksidan så att det inte går att sätta den platt mot väggen.

Jag har köpt BBB BTL-19 http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/bbb-parkinglot-storage-hook-btl19/rp-prod60751 som vi har på jobbet istället. Jag tycker de funkar mycket bättre.

Cykel i lägenhet
Så här blev lösningen i nya studentlyan, otroligt nöjd över hur lite plats de tar ändå i mitt lilla rum nu.

Bilagor

• 14203046_1248343048512146_1767278046_o.jpg
    14203046_1248343048512146_1767278046_o.jpg
    187 KB · Besök: 180
Cykel i lägenhet
Så långt har jag kommit med "min lilla hörna" i nya lägenheten.
En classic luta-mot-väggen, funderar på att fixa ett ställ till bakhjulet så farkosten kan stå fritt.

Damen vill dock lägga skynke över allting så man slipper se cykeln men vi får se hur det blir med det.. (:

Tänkte införskaffa liknande plastmatta som posten ovan (vart köpte du den, om man får fråga?), blir nog ingen väggmontering iom att det till och från (mest till) är lera på gummit.

Bilagor

• P1070711.JPG
    P1070711.JPG
    200.9 KB · Besök: 164
Cykel i lägenhet
Jag slår ett slag till för Minouras cykelstolpe. Den spänns enkelt mellan tak och golv.
tmp_4538-DSC_078379867917.JPG

Har en räser längst upp och känner mig inte direkt orolig över att det ska välta. Skönt att kunna låta cyklarna droppa av efter våta turer också.

Cykel i lägenhet
Nub sa:
Så långt har jag kommit med "min lilla hörna" i nya lägenheten.
En classic luta-mot-väggen, funderar på att fixa ett ställ till bakhjulet så farkosten kan stå fritt.

Damen vill dock lägga skynke över allting så man slipper se cykeln men vi får se hur det blir med det.. (:

Tänkte införskaffa liknande plastmatta som posten ovan (vart köpte du den, om man får fråga?), blir nog ingen väggmontering iom att det till och från (mest till) är lera på gummit.

Sätt en CLUG på väggen. Med MTB-versionen får man med ett litet skydd för väggen så att inte bakhjulet gör märken när det är smutsigt.
http://www.getclug.com

Edit: Rättstavning

Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
Vad fel det blir med ord som riktiga och metall i en mening med ikea. Men resultatet blev ju bra. Ska nog kika närmare på de där skåpen ;)

Cykel i lägenhet
Tänkte köra den klassiska 2 tavellister med krok ovanför.

Cyklar på en 58 - Ungefär hur högt över tavellisterna sätter ni kroken?

Dessutom fanns det bra tavellister på Cals Ohlson med 2 förborrade hål, tror ni det håller? Avser lvg-cykel i carbon med en vikt om ca 7 kg.

Tillbaka
Topp