Cykel i lägenhet

Cykel i lägenhet
lite sned ställning men skall justeras med en tig svets snart....men funkar gör den hetl klart

PICT2299.JPG ht=725

PICT2301.JPG ht=725

PICT2310.JPG ht=725

Senast redigerad av en moderator:
Cykel i lägenhet
snowman119 skrev:
-------------------------------------------------------
> lite sned ställning men skall justeras med en tig
> svets snart....men funkar gör den hetl klart

Elegant. Smart lösning för att hänga upp hojar med så snett överrör, snyggt också!

Cykel i lägenhet
IKEAs stång "Broder":
img_1322.jpg ht=725

En till cykel ska upp, men de hade bara en cykelhängare hemma när jag handlade. Jag är lite besviken att man inte kan sätta hållaren högre upp - det finns nästan 20 cm kvar till taket.

Cykel i lägenhet
Jag vet inte hur mycket man får hänga på, men själva cykelhållaren känns robust. Iom att det säljs på IKEA så är väl tanken att vilka gubbhojar som helst ska gå att hänga upp.

Egentligen ska stången skruvas fast i taket men jag har skruvat på en plåtbit i änden istället, på vilken det sitter en bit gummi för att få upp friktionen mot taket. I övre änden är det en ganska rejäl fjäder som håller stången spänd mellan tak och golv, I nedre änden är det en fot med gängad stång som man skruvar in i stolpen, det ger lite mer förspänning i fjädern.

Expanderstolpen kostar 70 kronor, den andra halvan (204 cm-varianten) 120 kr, och cykelhållaren 69 tror jag.

Kan ta lite bättre bilder sen.

Cykel i lägenhet
IKEA-stolpen verkar onekligen praktiskt och enkel att använda. Kanske ska börja fundera på nåt till min cykel/bräd/skid-hörna av lägenheten. Fast nä.. jag bor ju ensam fortfarande! Haha

Cykel i lägenhet
K.I.D skrev:
> Ha, jag visste att jag inte va ensam.
> Alla jag känner tycker att jag är en idiot med
> cyklar i studentkorridoren.
> Trångt men mysigt.

He, he. Been there and done that. Speciellt mycket glirlingar fick man då cykeln var utspridd över hela rummet, samtidigt som man hade släpat upp halva motorcykeln också... Lite problem bara att alla med punka och småhaverier på sina student-vrak visste att jag hade pump och verktyg. "Fasen! Punka! Just ja, fråga cykemongot i nedersta korridoren..." : )

Hoppade också till när jag såg Kadens senast. Får de inspiration till sina artiklar från Happy numera månntro? Men min Bauhaus-hållare fick inte vara med! Whaaat? ; )

Cykel i lägenhet
Stisse skrev:
> K.I.D skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ha, jag visste att jag inte va ensam.
> > Alla jag känner tycker att jag är en idiot
> med
> > cyklar i studentkorridoren.
> > Trångt men mysigt.
>
> He, he. Been there and done that. Speciellt mycket
> glirlingar fick man då cykeln var utspridd över
> hela rummet, samtidigt som man hade släpat upp
> halva motorcykeln också... Lite problem bara att
> alla med punka och småhaverier på sina
> student-vrak visste att jag hade pump och verktyg.
> "Fasen! Punka! Just ja, fråga cykemongot i
> nedersta korridoren..." : )

Det är vad min nuvarande hyresvärd tycker om mina cyklar. Ett jäkla tjat om att man inte ska släpa in cykeln.
Jag ska flytta.. Till just en studentkoridår verkar det som...

Cykel i lägenhet
rikard skrev:
> går det inte att sätta stången uppochner?

Jag provade det, men då hamnar fjädern längst ner och all vikt som man sedan hänger upp på stolpen hjälper till att komprimera fjädern. Det känns inte bra - i extremfallet att jag själv skulle klättra upp i stolpen så skulle jag ju trycka ihop fjädern så mycket att stången tappar kontakten uppe i taket - krasch. Om man skruvade fast den kanske det skulle fungera bättre, men jag vill inte borra hål i taket.

Rhino skrev:
> Kupa, hur funkar det att sätta stolpen ner i parketten
> sådär? Det blir inte märken?

Inte vad jag kan se efter två dagar. Foten är ungefär 45 mm i kvadrat och gummibelagd (redan från fabrik). I takänden har jag lagt på gummi själv.

Cykel i lägenhet
Dröjt länge innan jag uppmärksammat denna tråd men ser att det är många snygga lösningar på hyllor, jag tycker det fungerar när man har en cykel, har men fler som man vill få plats med i lägenheten så blir det trängre och inte lika stilrent.

En anledning att inte köpa fler cyklar, fast vem vill ha det ;-)

Just nu klurar jag på vad man ska ha på hyllan nu när man inte har en cykel som kan stå där, inväntar nästa års racer, kan den inte vara på gång nu??!!!?

Cykel i lägenhet
Bogey skrev:
> Vad är den gjord av roadrunner?
> Är det egen uppfinning eller färdigköpt?

Hyllan är gjord i något ädelträ, kommer inte ihåg vilket. Den är gjord av min farsa efter att jag gav honom idén och ritning. Lysspot'arna komma ifrån IKEA.

Brakastruten skrev:
> Bogey: Krokar sådana som Roadrunner har på
> fotot, finns hos bl.a. Biltema. Prisvärda!
> Har en som mekställ i garaget.
>
> Som mekställ funkar det inte optimalt.. Gummit
> nöts av i krokarna ganska snart. En bagatell
> visserligen. Som väggkrok kanske man vill fixera
> framhjulet från att fara mot tapeten?

Förvirrande, Road_runner antar jag har krokar, jag har hylla

Cykel i lägenhet
Som utlovat, lite detaljbilder på IKEA-stången:

IMG_2874_small.jpg ht=426

En justerbar fot i nedre änden. Ställer förspänningen i fjädern. Dessutom ledad, vilket jag inte ser som någon fördel när tak och golv är parallella.

IMG_2876_small.jpg ht=725

I taket - en plåtbit med en bit gummimatta limmad på. Det är alltså inte fastskruvat i taket. En stålfjäder på kanske 30 cm (obelastad) sitter inuti rören och pressar stolpen mellan tak och golv. Enligt IKEA ska man skruva fast den i taket men det tror inte jag behövs för den här tillämpningen.

IMG_2875_small.jpg ht=725

Cykelhängaren, inga konstigheter.

IMG_2877_small.jpg ht=426

Rörisolering (18 kr för mer än man behöver till en hållare på Clas Ohlson) jämnar ut trycket på ramröret litegrann, hållaren är annars överdragen med rätt hårt gummi och har 15 mm diameter.

Cykel i lägenhet
Liggcykel från taket vore ngt. däremot! Oiiii!
Det du nämner var vad många tipsade mig om på olika affärer, men ingen kunde säga riktigt hur. Nu har jag listat ut huret, men föredrar hylla. Cyklar är snygga!

Cykel i lägenhet
Snickrade ihop ett litet väggställ för cykeln. Stommen är 1" trälister, två hyllkonsoller i trä från Ikea, belysningsarmatur från en Ikea golvlampa som fick sätta livet till samt teak-liknande fanér från en 50-tals gardinstång som plundrades.

Valde denna variant framför den klassiska tavellisten för att få ut hjulen lite mer från väggen, så hon står mer upprätt.

Pedalkroken tycker jag iaf var lite fyndig. Det är en nödbromskloss för bil, alltså en sån där utfällbar man sätter under hjulet. Infälld mot väggen när den inte används.

pedalstall.jpg ht=284

BrandKlein5.jpg ht=453

BrandKlein2.jpg ht=504

BrandKlein6.jpg ht=476

Senast redigerad av en moderator:
Cykel i lägenhet
Hehe, mina tankar föll nästan lite på imperialism och brittisk kolonisering tidigt 1900-tal... Tanken så fort jag får vägarna förbi en tygbutik är att lägga in något slags tungt draperi inne i själva hyllan. Typ velour, manchester lr liknande... Mörkt, murrigt, veckigt och lite känsla av gravkista möter gammal biograf.

Cykel i lägenhet
baby fat skrev:
> Just ja. Såhär blev det hemma hos mig till
> slut.
>

Snyggt! Sådär funderade jag oxå på att göra. Funkar det bra? Kanske hör av mig när det blir dags för lite tips. :)

Cykel i lägenhet
Hmm, man skulle kunna använda en stump av ett stuprör som 'hylla'?

Då har man ja dessutom en anledning att köpa en sån här för att få bort allt skit som kommer samlas där i!

Cykel i lägenhet
Monglo skrev:
>
> Snyggt! Sådär funderade jag oxå på att göra.
> Funkar det bra? Kanske hör av mig när det blir
> dags för lite tips. :)

Tack!

Jag är nöjd med resultatet. Det känns mycket roligare med en egensnickrad hylla än en färdig. Iofs var jag tvungen att åka till en bättre utrustad kompis för sågning+borrning, samt att det var svårt att hitta lämplig planka (jag hade tur och stötte ihop med en kille på Bauhaus som ville ha en bänkskiva där detta blev spillbit). Lite bökigt att lyfta upp och ned racern varje gång, samt att det syns om den är smutsig. Helst skulle jag haft tio cm mer utrymme så mtb kunde stå rakt. Men det känns smidigt och trevligt. Jag bistår gärna med inhandlinglista om det blir aktuellt. Jag gjorde en ritning också, men den har jag slängt tror jag.

Cykel i lägenhet
snowman119 skrev:
> gillar lösningen ...ser fan fresch ut....retro
> modernt...belysning på hyllan hade vart
> fint....då har du helt plötsligt ett konstverk

Kolla en gång till, lade till en bild med nyinstallerad belysning c:a 45 minuter före ditt inlägg. Ska dock till en semi-transparent plastskiva av något slag ovanför (tänk lysramp) för att få en lite softare belysning, som det är nu ser man glödlampan om man står vid sidan av och 60w sticker rätt bra i ögonen att stirra rakt in i...

Cykel i lägenhet
hahaha visade baby fat's bild för min inte så cykelglada sambo som tittar på mig med stinn blick och nästan väser "VAD_HAR_DU_GJORT?!" innan hon insåg att det inte vad jag som tagit en bild på min vita racer på en hylla :D

min något provisoriska lösning är såhär!
(notera gärna det moderiktigt rosa lakanet den står på ;) )

Bilagor

• IMG_2480.JPG
    IMG_2480.JPG
    68.1 KB · Besök: 305
Cykel i lägenhet
DanielReimer skrev:
> vad är det för sladd bakom bakhjulet?

Om frågan är ställd till mig så är det nog snarare ett skosnöre som sticker ut ur skåpet som hojen för närvarande blockerar :)

...Däcksvärmare vore annars nåt att överväga till nästa Voltaren-race, det kanske skulle kapa några hundradelar.. hmmmm....

Cykel i lägenhet
Weiii! När vi flyttade hit i november så försökte jag lägga fram det lite fint att de vore väl snyggt med en cykel på väggen i sovrummet och fick ett bestämt NEJ!

Fram tills nu har jag haft cykeln ståendes lite varstans i lägenheten och idag säger hon "Vore det inte bättre om du köper något så du kan hänga upp den på väggen?".

Nu ska ja leta fram något snyggt att sätta upp den på bara. Älskar henne! =)

Cykel i lägenhet
hehe ser ut som hemma hos oss, 4 hojar i allrummet (hall, kök, matplats, vardagsrum, arbetshörna) på 36m2.
Ungarna är vana, glider som katter mellan oljiga vevpartier.
Tanten suckar.

Tillbaka
Topp