Cykel i valnöt

Baas Henry

Ny medlem
Cykel i valnöt
Hej, har just blivit klar med cykeln. Är byggd i valnöt samt delarna från en biltema landsvägscykel.

Ramen på cykeln väger 3.1KG mot biltemas aluminium ram som vägde 2.4KG.

Cykeln fungerar helt utmärkt. Jag har prövat att köra väldigt snabbt rakt in i trottoarkanter, absolut inga tecken på att gå sönder.

Bilagor

• 2017-10-16-20-07-22.jpg
    2017-10-16-20-07-22.jpg
    393.1 KB · Besök: 119
  • 2017-10-16-20-08-41.jpg
    2017-10-16-20-08-41.jpg
    358.6 KB · Besök: 109
  • IMG_3551.JPG
    IMG_3551.JPG
    310.3 KB · Besök: 101
Senast ändrad:
Cykel i valnöt
Baas Henry sa:
Hej, har just blivit klar med cykeln. Är byggd i valnöt samt delarna från en biltema landsvägscykel.

Ramen på cykeln väger 3.1KG mot biltemas aluminium ram som vägde 2.4KG.

Cykeln fungerar helt utmärkt. Jag har prövat att köra väldigt snabbt rakt in i trottoarkanter, absolut inga tecken på att gå sönder.
Wow!

Cykel i valnöt
Makten sa:
Jäklar! Fränt! :-)) Är den ollad eller lackad?
2 varv Osmo 701 ofärgad utomhus olja. Hoppas det klarar klimatet, återstår att se. Ifall inte så kommer jag slipa allt igen och använda industrilack.

fekki sa:
Coolt! När börjar massproduktion? ;)

När jag har byggt några till så varför inte. Kommer härnäst ta delarna från min nishiki PRO sld, har delar gratis då.

Senast ändrad:
Cykel i valnöt
Cannondale jekyl 1000 sa:
Häftigt. Funderade på något liknande men hade nog valt gran framför valnöt. Har du fler bilder? Hur fick du till det med lagerlägen? Hur käns den att cykla på?

Bilder: https://www.byggahus.se/forum/threads/cykel-i-valnoet.304488/
Finns på sidan med samma titel som här "cykel i valnöt"

Pelar borr inställd på +0.2mm bredare än alla metal delar.
Trodde träet skulle göra cyklingen rätt mjuk, men den är förvånansvärt stum. Ytterst lite dämpande effekt av träet. Den går mycket lättare att cykla på än min nishiki pro sld.

freddiesan sa:
Spännande projekt! Tänker på glapp mellan metall och trä, typ styrlagret, något som du fått arbeta med?

Alla hål är 0.2mm bredare än metall delarna. Så de sitter riktigt bra, tillsammans med epoxi. Det gjordes i en pelarborr. Själva jobbet gick rätt fort, dock planeringen att borra på rätt ställe/vinklarna osv var det jobbigaste. Allt hänger ju ihop med bakpartiet, så man får verkligen inte göra fel på 1 ställe.

Fältprästen sa:
Riktigt fin!
Man blir ju lite nyfiken på hur skarvarna är gjorda för att hålla, t.ex. vid styrhuvudet?

Kolla bilder här: https://www.byggahus.se/forum/threads/cykel-i-valnoet.304488/

Alla sidor är hyvlade och ej slipade = maximal limstyrka. Samt industriträlim. Allt för att ge det så bra förutsättningar som möjligt.

Aron sa:
Kul projekt @Baas henry! Och spännande på väldigt många sätt. Jag, och tror jag många fler, skulle gärna vilja höra mer om processen. Du har ju fler bilder på https://www.byggahus.se/forum/threads/cykel-i-valnoet.304488/, kan du inte slänga upp dem här också och berätta mer om hur du gick tillväga?

Bilderna får ligga på den sidan med samma titel.

Vid frågor är det bara att fråga!

Senast ändrad:
Cykel i valnöt
Cykel i valnöt
Riktigt coolt!

Läste först en rubrik som hette "cykel i lägenhet" så när jag sen klickade på din rubrik trodde jag nästan att någon hade knäckt en valnöt och hittat en cykel inuti :-)

Tillbaka
Topp