Cykel kläder

• Trådstartare Trådstartare Federer
  • Start datum Start datum
F

Federer

Guest
Cykel kläder
Jag undrar om nån har erfarenhet av märket Strava som sälj på Aliexpress, det verkar få hyggligt betyg?
Jag har sagt att jag inte skall köpa specifika cykel kläder till mig själv och priserna på kläder här hemma har gjort det
lätt att hålla det löftet ,men nu kliar det lite i köpfingret.

Cykel kläder
Vet inte om det är ett särskilt märke eller omte det bara är brandat.
Jag har köpt en del annat från Ali, bl a cykelbyxor. Är helnöjd! Men läs storlekstabellerna noga, det är små storlekar.

Cykel kläder

Bilagor

• Skärmbild (59).png
    Skärmbild (59).png
    46.4 KB · Besök: 63
Senast redigerad av en moderator:
Cykel kläder
Jag skulle ALDRIG köpa kläder som snyltar på andra kända varumärken. Jag vill ha kvalité men skiter fullständigt i om det är ett känt märke och ännu mer i om andra kan se en logga.
jag visste inte ens om att det fanns ett märkes märke som hette så, men kan annars inte bryr mig mindre om vad märket heter. jag kan inte se problemet egentligen ,märkes märke har väl mycket bättre kvalité , eftersom det kostar 4 gånger mer, så man väljer ju bara plaggen som passar ens plånbok Dom flesta som köper på Ali vet ju i dagens läge att det inte är märkes märken som sälj där..

Cykel kläder
jag visste inte ens om att det fanns ett märkes märke som hette så, men kan annars inte bryr mig mindre om vad märket heter. jag kan inte se problemet egentligen ,märkes märke har väl mycket bättre kvalité , eftersom det kostar 4 gånger mer, så man väljer ju bara plaggen som passar ens plånbok Dom flesta som köper på Ali vet ju i dagens läge att det inte är märkes märken som sälj där..
Strava är en träningsapp.
Att köpa cykelkläder som det står Strava på, är som att köpa en mobil av märket WhatsApp.

Cykel kläder
Hoppas kläderna funkar bra dock! Ju fler som cyklar desto bättre. Idag är cykelkläder och annan parafernalia orimligt dyrt vilket gör det svårt för många att komma in i sporten. Aliexpress kanske är en lösning på problemet.

Återkom gärna hur du tycker kvaliteten är lite senare! :)

Cykel kläder
Hoppas kläderna funkar bra dock! Ju fler som cyklar desto bättre. Idag är cykelkläder och annan parafernalia orimligt dyrt vilket gör det svårt för många att komma in i sporten. Aliexpress kanske är en lösning på problemet.

Återkom gärna hur du tycker kvaliteten är lite senare! :)
vad folk inte riktigt förstår är att lågprismärken inte konkurrerar med märkes märken, det är ju inte så att folk som åker till Ullared och handlar skulle åka till NK och handla om Ullared försvann, det åker till ett annat lågprisvaruhus.

Lågprismärken och märkes märken lever oftast i en symbios, lågprismärken är oftast en inkörsport till märkes märken, jag tippar på att dom flesta på forumet började med en cykel från ett billigare märke och fortsatte därifrån. Märkes märken ser inte lågprismärken eller för den delen kopior som ett egentligen hot, utan det är rena förfalskningar som dom inte gillar.

Igen står och väljer mellan en fet BMW eller en Lada,har man inte råd med en Lada blir det ju ingen bil överhuvudtaget.

Jag själv hade inte köpt nått om jag inte hade hittat detta på Ali, jag känner inte för att betala 1200 spänn för en T-shirt, när jag innan aldrig haft några dedikerade cykel plagg.

Cykel kläder
Att köpa cykelkläder från Aliexpress kan vara ett bra alternativ för nybörjaren som inte vill lägga alltför stora pengar initialt på sin hobby. Ett gott råd är då att hoppa över varumärkesförfalskningarna och köpa kläder från "riktiga" kinesiska varumärken.
Googlar man lite så märker man att Aliexpresskläder är ett hett samtalsämne på cykelforum runt hela världen.

T.ex. på spanska foromtb.com finns en tråd på över 1200 sidor ursprungligen om det kinesiska märket "Spexcel", men dock diskuteras en hel del andra kinesiska märken i den tråden.

Märken som t.ex. Rion verkar enligt kundrecensionerna och foruminlägg göra hyfsade bib-shorts:

Cykel kläder
Jag tror inte någon har något emot det faktum att du inte är sugen på att köpa Pas Normal från NK-sport utan är ute efter ett mer ekonomiskt alternativ. Poängen är bara att Strava inte är något klädesmärke överhuvud taget.
Det är varken som Rapha eller som Crivit från Lidl (som förövrigt Deceunick Quickstep kör med på världstouren) där alla produkter görs av samma producent. Alltså kan är det svårt/omöjligt att säga "alla kläder med trycket Strava på aliexpress är bra/dåliga.

För att fortsätta på bilreferensen:
Det handlar inte om en bil från BMW och en från Trabant.
Det handlar om en bil från BMW och en från Google Maps.

Cykel kläder
Strava är en träningsapp.
Att köpa cykelkläder som det står Strava på, är som att köpa en mobil av märket WhatsApp.

Jag tror inte någon har något emot det faktum att du inte är sugen på att köpa Pas Normal från NK-sport utan är ute efter ett mer ekonomiskt alternativ. Poängen är bara att Strava inte är något klädesmärke överhuvud taget.
Det är varken som Rapha eller som Crivit från Lidl (som förövrigt Deceunick Quickstep kör med på världstouren) där alla produkter görs av samma producent. Alltså kan är det svårt/omöjligt att säga "alla kläder med trycket Strava på aliexpress är bra/dåliga.

Eller kanske ett bilmärke som tar namnet efter efter en stor vetenskapsman,! vem bryr sig.

Cykel kläder
Det är ju rea på cykelkläder jämt och ständigt. Kan man leva med att köpa kläder från tidigare års kollektioner kan man fynda även bland märkesmärken och få kläder som håller över tid, sitter bra, är fria från otrevliga kemikalier, osv. Tänk off season och använd Google för att leta efter reor och kampanjer. Billigt slit och släng är sällan bra och billigt i längden.

Cykel kläder
Det är ju rea på cykelkläder jämt och ständigt. Kan man leva med att köpa kläder från tidigare års kollektioner kan man fynda även bland märkesmärken och få kläder som håller över tid, sitter bra, är fria från otrevliga kemikalier, osv. Tänk off season och använd Google för att leta efter reor och kampanjer. Billigt slit och släng är sällan bra och billigt i längden.
Nja, jag kolla allt efter reor, men hitta man nått intressant fanns ett x kvar i storlek xs, så det orkar man inte med.Samma grej med skor rea på märkes grejer, ett x i storlek 39 osv.

Cykel kläder
Nja, jag kola allt efter reor, men hitta man nått intressant fanns ett x kvar i storlek xs, så det orkar man inte med.Samma grej med skor rea på märkes greje, ett x i storlek 39 osv.

Om man är ute efter ett specifik modell av ett specifikt märke, i en specifik färg kan det krävas lite mer jobb. Men väljer man fritt bland välkända märken i en viss storlek finns det en hel del fina grejer till bra priser att välja på runt om i Europa. Det kräver dock att man lägger tid på att leta och sedan vara på hugget när det dyker upp något + lite tur så klart.

Cykel kläder
Vad som är vad i det här fallet ska jag inte blanda mig i, jag har inte kollat Ali. Men är det inte två skilda frågor, där den ena gäller huruvida man har lov att cykla i andra kläder än de som anses vara högstatusprylar utan att anses vara en andra klassens medborgare och den anda gäller huruvida man tycker det är ok att lågprismärket si eller så olovligen använder någon annans namn?

I det första fallet tycker jag personligen att det är upp till var och en att avgöra vad för kläder man svettar ned när man är ute och jagar ifrån medelålderskrisen.

Den andra frågan däremot... Jag lägger förstås ingen egen värdering i den, men jag har hört från sk. ”vanligtvis välunderrättade källor” att om man medvetet köper plagiat så kommer man på den yttersta dagen straffas och i eviga tider tvingas cykla på en BMW-brandad Postkodlotteriet-cykel med för låg sadel, rostig kedja och skramlande skärmar, påpiskad av snyggt slimmade cyklistcyklister iklädda eleganta Rapha-kläder från topp till tå och lojt hängande över sina italienska customcyklar à 170 000 kr.

Cykel kläder
Jag har bara testat Stravakläderna när jag cyklade i Watopia. Tyckte de kändes av hög kvalitet och de var väldigt bekväma. Men kan inte svara för hur de du länkade @Federer fungerar.

Senast ändrad:
Cykel kläder
Köp om du tycker det är fint. Det blir som en bra conversation piece under cykelturerna när folk frågar varför det står Strava på.
jag tippar på att 80%-90% inte vet att Strava är en app, det är lätt att tro när man är i bubblan att alla andra också bryr sig.
Det svåra blir väl att försvara cykelkläderna överhuvudtaget bland mina vänner, det är närmast ett stående skämt med medelålders män i lycra.

Cykel kläder
Vad som är vad i det här fallet ska jag inte blanda mig i, jag har inte kollat Ali. Men är det inte två skilda frågor, där den ena gäller huruvida man har lov att cykla i andra kläder än de som anses vara högstatusprylar utan att anses vara en andra klassens medborgare och den anda gäller huruvida man tycker det är ok att lågprismärket si eller så olovligen använder någon annans namn?

I det första fallet tycker jag personligen att det är upp till var och en att avgöra vad för kläder man svettar ned när man är ute och jagar ifrån medelålderskrisen.

Den andra frågan däremot... Jag lägger förstås ingen egen värdering i den, men jag har hört från sk. ”vanligtvis välunderrättade källor” att om man medvetet köper plagiat så kommer man på den yttersta dagen straffas och i eviga tider tvingas cykla på en BMW-brandad Postkodlotteriet-cykel med för låg sadel, rostig kedja och skramlande skärmar, påpiskad av snyggt slimmade cyklistcyklister iklädda eleganta Rapha-kläder från topp till tå och lojt hängande över sina italienska customcyklar à 170 000 kr.
Var och en cyklar i det den vill. Tror vi alla är ganska överens här.

Vissa gillar att klä sig i full Rapha på en Pinarello Dogma F12 andra inte. Att ha åsikter om den ena eller andras utstyrsel är bara onödigt.

Cykel kläder
Var och en cyklar i det den vill. Tror vi alla är ganska överens här.

Vissa gillar att klä sig i full Rapha på en Pinarello Dogma F12 andra inte. Att ha åsikter om den ena eller andras utstyrsel är bara onödigt.
Det är som jag ser det svar på första frågan. För mig är det en värderingsfråga att inte ha några värderingar på det.

Andra frågan tycker jag däremot är viktig - och för mig själv ganska enkel - ur ett anständighetsperspektiv.

Cykel kläder
Det är som jag ser det svar på första frågan. För mig är det en värderingsfråga att inte ha några värderingar på det.

Andra frågan tycker jag däremot är viktig - och för mig själv ganska enkel - ur ett anständighetsperspektiv.
Som svar på dina två ovanstående frågor:
Jag lägger ingen värdering i någon av frågorna. Om att inte ha några värderingar är en värdering i sig enligt dig, varvid detta leder till en ny fråga, så är svaret att jag inte har någon vidare värdering om den frågan heller ;)

Cykel kläder
Jag tycker att det är viktigt att inte döma folk utifrån om de har ett högstatus- eller lågstatusplagg på sig när de cyklar.

Däremot tycker jag inte att det är sjysst att som tillverkare olovligen använda någon annans varumärke eller en logga, och om det finns anledning att tro att så är fallet så tycker jag inte heller att det är sjysst som konsument att köpa och använda de grejerna.

Hoppas att ni alla får fin cykling idag!

Cykel kläder
Jag tycker att det är viktigt att inte döma folk utifrån om de har ett högstatus- eller lågstatusplagg på sig när de cyklar.

Däremot tycker jag inte att det är sjysst att som tillverkare olovligen använda någon annans varumärke eller en logga, och om det finns anledning att tro att så är fallet så tycker jag inte heller att det är sjysst som konsument att köpa och använda de grejerna.

Hoppas att ni alla får fin cykling idag!
Du menar lite som Strava gjorde mot sina användare och deras data.

Cykel kläder

Jag har faktist orginalbrabdad strava tröja. De gjorde officiella kläder tidigare.

Cykel kläder
Killen från ChinaCycling på YT hade en bra kommentar angående kopior vs "kinamärken". Kopiorna kan ingen klaga på då märket inte har någon riktigt producent men "kinamärken" måste stå för sin produkt...

Tillbaka
Topp