Cykel multisport nybörjare

Hej alla,

Jag är väldigt sugen på att börja med Multisport efter att ha tappat intresset för ren löpning. Jag är dock helt rudis på det här med cykel och skulle behöva lite tips och råd. Vad letar jag efter för egenskaper i en multisport-cykel?

Efter att ha läst runt lite på diverse forum (både för mtb och landsvägscyklar) kan man kostatera att Cykelringen inte är någons favorit :) Men, nu är det så att jag fått en presentkort med en substansiell summa på Cykelringen så jag är lite fast med deras utbud. Så första cykeln få bli därifrån och sedan får jag se vart intresset tar vägen.

Argumenten mot cykelringen brukar vara dåliga råd för storlek (kommer läsa på här för vilken storlek jag bör ha, 174 lång - tips?), dyra (tänker handla på rean nu i höst) och bristfälliga cyklar. Därför tänkte jag helt enkelt fråga om deras märken ist. Haro och Marin är de stora märkena de marknadsför på hemsidan, gör dessa märken vettiga cyklar för multisport? Kan någon rekommendera vilka modeller som är bra (oavsett pris)?

Tack på förhand! // M

Hej.
Ett tips är att du försöker forska lite i bansträckningen för de lopp jag antar att du sneglar på. I en hel del lopp är cyklingen ganska enkel/oteknisk, med mycket grusväg, motionsspår eller t o m asfalt. Så du kanske inte ens behöver dämpning.

Mvh Marcus

Jag har tävlat en del inom multisport, bland annat flertalet deltävlingar inom svenska cupen och Åre extreme challenge. Mina råd är följande:
1. Du bör absolut satsa på en cykel med dämpning, dock är fulldämpat overkill.
2. Multisport är jobbigt, därför gäller principen ju lättare cykel desto bättre/snabbare går tävlingen (eller: det man inte har i benen får man kompensera med material).

Manofmanymissions skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har tävlat en del inom multisport, bland
> annat flertalet deltävlingar inom svenska cupen
> och Åre extreme challenge. Mina råd är
> följande:
> 1. Du bör absolut satsa på en cykel med
> dämpning, dock är fulldämpat overkill.
> 2. Multisport är jobbigt, därför gäller
> principen ju lättare cykel desto bättre/snabbare
> går tävlingen (eller: det man inte har i benen
> får man kompensera med material).

+1

Manofmanymissions skrev:
> Jag har tävlat en del inom multisport, bland
> annat flertalet deltävlingar inom svenska cupen
> och Åre extreme challenge. Mina råd är
> följande:
> 1. Du bör absolut satsa på en cykel med
> dämpning, dock är fulldämpat overkill.

+1

Manofmanymissions skrev:
----------------------------------------

Det är också skönt med en lätt cykel när den måste bäras från a till b...vilket händer ibland.

Har kört en del multisport, dock mest i Skåne och Småland. Hade en del funderingar på om inte en cykelkross hade varit bättre än MTB, i alla fall på dom tävlingar jag körde. En xc-hardtail är väl en rätt säker kompromiss annars.

På en del enskilda tävlingar kan eventuellt CX vara fördelaktigt, men detta förutsätter att man är en mkt bättre cyklist rent tekniskt än vad man behöver vara på en mtb. Dessutom behöver man då ha (minst) två cyklar eftersom det på de flesta tävlingar inte alls är fördelaktigt med en CX framför mtb.

Om trådskaparen har tid och möjlighet bör denne besöka en multisporttävling i sin närhet och kolla in cyklar/ prata med startande för att få riktigt bra beslutsunderlag inför vad iaf jag anser vara ett hyfsat dyrt och viktigt inköp som en cykel ändå innebär.

När det gäller storlek så gå inte bara på din längd. Mått upp i grenen och armlängd är mer avgörande. Mät upp din kropp, kolla storleksguider på nätet och se till att provköra innan köp. Lita absolut inte på försäljarsnacket, speciellt inte på c*********n.

Tack för alla tips, ska nog försöka ta mig till ett lopp och kolla!

Jag kommer nog initialt hoppa på kortare (~3-4 timmar) lopp i Stockholmstrakten så det blir väl ingen bergsbestigning, men väl en del ojämna skogsstigar kan jag tänka mig.

När det gäller landsvägscyklar tjatas det mycket om komponenterna i cykeln ("det ska vara minst dessa shimano-växlar och minst denna bromsen" etc.). Är det något sådant man ska tänka på med mtb eller är det bara vikt och fjädring i fokus?

Har cyklat Åre Extrembanan några gånger när jag bodde i byn och kan definitivt säga att en Cyclocross är betydligt sämre än en MTB där. Det är helt enkelt några passager som blir rät bökiga med odämpat, bockstyre och smalare däck. Tror på en stel crosskontry MTB ram med dämpad framgaffel. Hittar du en med låsbar framgaffel så kan du stå och trampa uppför utan större enegiförluster. 29" hjul rullar lättare över småsten/rötter men blir lite tyngre.

Mmm, jo cykelcross kanske främst är ett alternativ i södra sverige. SARA och Hestra Adventure Race bjöd ju inte på så mycket brötig stig direkt, kan tänka mig att det är värre med det norrut.

En hardtail blir nog bra, fast jag tycker en 26-tummare, eftersom jag är gubbe.

Sen skall man nog inte hänga upp sig för mycket på cykeln heller, det går helt enkelt inte att köpa "den ultimata multisportcykeln". Dessutom är det ju annat man bör fundera på på utrustningsfronten, t.ex kanot/kajak beroende på vad reglerna säger. Sen gäller det väl framförallt att slipa på tekniken på det momentet man är sämst på, spelar ingen hur bra man är på cykeln om man springer vilse och inte kan paddla. Själv var jag så urbota dålig på nämnda moment att jag la av helt och nu bara cyklar iställer...

Neuromanzr skrev:
> Tack för alla tips, ska nog försöka ta mig till
> ett lopp och kolla!
>
> Jag kommer nog initialt hoppa på kortare (~3-4
> timmar) lopp i Stockholmstrakten så det blir väl
> ingen bergsbestigning, men väl en del ojämna
> skogsstigar kan jag tänka mig.
>
> När det gäller landsvägscyklar tjatas det
> mycket om komponenterna i cykeln ("det ska vara
> minst dessa shimano-växlar och minst denna
> bromsen" etc.). Är det något sådant man ska
> tänka på med mtb eller är det bara vikt och
> fjädring i fokus?

Försäljarna/tillverkarna av mtb cyklar är så finurliga att cykelns vikt och kvaliteten på övriga komponenter går hand i hand!
Angående liknelsen med landsvägshojar: Det är såklart samma hets när det gäller komponenter även när det kommer till mtb-cyklar för multisport. Ju bättre/dyrare komponenter, desto enklare kommer ditt tävlande att vara, men glöm inte bort att träna som attan för det!

Lycka till och välkommen till en härlig idrott!

ok, efter lite googlande ser det ut som att Haro Flightline Expert eller Comp är rätt alternativ. Vikt på 13,5-14,5 kg vilket verkar vara ett par kilo över många andra. Är det för mycket?

Undrar också över växlar, är det värt extra pengar för att komma ned på 2 klingor framtill eller är det ok med 3?

Neuromanzr skrev:
> ok, efter lite googlande ser det ut som att Haro
> Flightline Expert eller Comp är rätt alternativ.
> Vikt på 13,5-14,5 kg vilket verkar vara ett par
> kilo över många andra. Är det för mycket?
>
> Undrar också över växlar, är det värt extra
> pengar för att komma ned på 2 klingor framtill
> eller är det ok med 3?

http://www.cykelringen.se/articles.asp?PID=2705&Type=Prod Är det den där du syftar på? Brukar vara ett infekterat ämne här att handla på cykelringen. (Vilket även nämns lite censurerat i inlägg 9 ovan).
För dem pengarna så tycker inte jag det är en vettig cykel med avseende på spec och vikt mm.

Jag körde länge på en Scott Reflex 20 som efterhand blev uppdaterad med hjul och gaffel etc. Den funkade i flera multisporttävlingar, om än på motionsnivå, och dess motsvarighet, Scott Aspect i den "finare" specen duger fint. Vikten på Reflexen låg på strax under 13 tror jag orginal, trots tråkig och tung Rock Shox Dart 2 -gaffel.
Kanske du kan hitta en Scott Scale 50 eller så på rea? Då får du en riktigt fin cykel (på intsegsnivå) för ungefär samma pris som den du länkat till ovan, och dessutom möjlighet att handla i butik.

Alltså huvudsaken är ju att du har en hyfsad cykel för att kunna tävla i multisport och en sådan cykel är den du beskriver.
Ditt resultat kommer inte påverkas nämnvärt, om en alls, oavsett om du tävlar på Haron eller Scotts värsting för 100.000. Det är den som trampar som gör jobbet.

Men... Om du kör ett par tävlingar och fastnar för sporten kommer du med största säkerhet ganska snabbt komma att vilja byta upp dig rejält.
Då tror jag Haron blir svårsåld och du riskerar i så fall att ha lagt ut skattade tusenlappar på något du inte längre vill ha.

Bottom line: Även om du kommer lyckas tillräckligt bra på Haron så är mitt råd att sälja presentkortet och lägga pengarna på en begad kvalitetshoj istället!

Men huvudsaken är ju att du börjar med sporten genast!

Om det inte är personligt så borde det väl gå att sälja Cykelringen-presentkortet på Blocket för typ 2/3 av face value? Bara att skylla på att du har fått det och inte är intresserad av cyklar, så kan någon som ändå hade tänkt handla där göra ett "klipp".

Sen kan du gå till en riktig cykelaffär.

Återigen, tack för all hjälp - vilket energi det är på detta forum!

Jag börjar långsamt vekna och funderar över att försöka sälja presentkortet. Ska kolla upp scott scale 50 och se vad den betingar. Tips på var man ska leta?

Du gör ju garanterat en bättre affär på att sälja presentkortet med förlust och köpa din cykel någon annanstans...

Kapar tråden lite eftersom det verkar finnas erfarna multisportare här...

Kör man med spd, eller löparskor & vanliga pedaler?
Hur brukar tävlingarna se ut?
Jag vill ju helst cykla med mina cykelskor, men om det är mycket löpning inblandat, så kanske jag ska byta pedaler?

SebbeK skrev:
> Kapar tråden lite eftersom det verkar finnas
> erfarna multisportare här...
>
> Kör man med spd, eller löparskor & vanliga
> pedaler?
> Hur brukar tävlingarna se ut?
> Jag vill ju helst cykla med mina cykelskor, men om
> det är mycket löpning inblandat, så kanske jag
> ska byta pedaler?

Byt till SPD på cykelmomenten, alltid.
Man kan träna på snabba skobyten i växlingarna. Rente generellt är någon form av snabbsnörning till löparskorna samt kardborrelåsning på cykelskorna att föredra.
Det förekommer på vissa tävlingar att löpning kombineras med cykling, men det brukar fungera bra att ha med sig löpskorna i en ryggsäck.

Virusko skrev:

> Byt till SPD på cykelmomenten, alltid.
> Man kan träna på snabba skobyten i växlingarna.
> Rente generellt är någon form av snabbsnörning
> till löparskorna samt kardborrelåsning på
> cykelskorna att föredra.
> Det förekommer på vissa tävlingar att löpning
> kombineras med cykling, men det brukar fungera bra
> att ha med sig löpskorna i en ryggsäck.

+1

Inget att diskutera.

Andreas T skrev:
> Om du lyckas sälja presentkortet så kan du kolla
> dessa cyklar också:
>
> http://www.bike-discount.de/shop/kS1/a58210/zr-rac
> e-6-0.html
>
> http://www.bike-discount.de/shop/k1818/a36645/ltd-
> cc-2011.html (lite ont om storlekar dock)
>
> Det är en helt annan nivå på komponenterna på
> dessa än på Haron och även än scale 50.
> Trevligare gafflar och hjul, och så är de
> lättare.

Cuben fanns inte i min storlek men Radon Race 6.0 fanns, funderar på att slå till på den (mycket riktigt ca 3000 billigare än scott scale 50). Skulle gärna läsa på kring komponenterna och vad som gör dem bättre, något tips på läsning?

Har kollat på diverse storleksguider och kommit fram till att 18" är rätt storlek. Jag är 174 och har 82 cm benlängd, skulle Ni hålla med? Lite nervöst att köpa en cykel utan att ha provsuttit så dubbelkollar med oraklen :)

Ska man passa på att köpa spd-pedaler också?

Ps. är det värt att skicka cykeln till Häggs för justering för 400 spänn? Ingår ett par servicegenomgångar men det leder ju till ännu mer fraktkostnader... Ds.

SebbeK skrev:
> Gott! Tack för det. Ses vi i Kungälv den 1:a
> oktober kanske?

Ja, förmodligen, men som funktionär eller nåt då jag är med i arrangerande klubb ;)

Virusko skrev:
> Byt till SPD på cykelmomenten, alltid.

Även på tävlingar som typ AIM?

st1 skrev:
> Virusko skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Byt till SPD på cykelmomenten, alltid.
>
>
> Även på tävlingar som typ AIM?

Har inte kört AIM, men jag skulle förmodligen överväga att köra SPD även där, ja.
Cykeln kan man ju lämna för att ta kontroller till fots ibland, och det är väl inget konstigt att även lämna skorna där också?

st1 skrev:
> Virusko skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Byt till SPD på cykelmomenten, alltid.
>
>
> Även på tävlingar som typ AIM?

Ja. AIM är till övervägande delen cykling.

SebbeK skrev:
> Gott! Tack för det. Ses vi i Kungälv den 1:a
> oktober kanske?

Är ej multisportare men bor nära Kungälv, så hade varit kul å kolla på. Nån sida med mer info (dvs tider å plats)? Googlade utan positivt resultat..

Tillbaka
Topp