Cykel på dragkrok - hur håller ni styret rakt?

gavin_gadget

Aktiv medlem
Hej,

Har en Thule Xpress 970 (två pinnar med gummistroppar som man hänger cykeln på). Finns liknande från ett helt gäng olika tillverkare...

thule-xpress-970_grande.jpg

Till frågan. Har hittat ett bra sätt att hänga cykeln på. I sadelstolpsröret och down-tube:n, tror jag det heter. Men för att däcket inte ska slå i bilen behöver jag något sätt att hålla styret rakt. Jag löser det, men undrar om någon har hittat en klockren lösning?

Tack!

Jag har inte riktigt fått bandet som sitter på att räcka till. Brukar dra ett kort band genom pedalen och runt ena stången på hållaren så att cykeln inte ska gunga. Bandet sitter fast på hållaren runt ramen, kanske mest för att jag inte vet var jag ska göra av det. Sedan ett band från flaskhållaren ungefär och till hjulet.

Men senast drog jag från båda handtagen till sadelstolpen och tyckte det rörde sig mkt mindre. Ganska omständligt dock. Funderade på om det finns några bra bagagestroppar (verkar de kallas) eller liknande som inte pajar rutan/lacken/cykeln om de lossnar.

Tack!

Jag har inte riktigt fått bandet som sitter på att räcka till. Brukar dra ett kort band genom pedalen och runt ena stången på hållaren så att cykeln inte ska gunga. Bandet sitter fast på hållaren runt ramen, kanske mest för att jag inte vet var jag ska göra av det. Sedan ett band från flaskhållaren ungefär och till hjulet.

Men senast drog jag från båda handtagen till sadelstolpen och tyckte det rörde sig mkt mindre. Ganska omständligt dock. Funderade på om det finns några bra bagagestroppar (verkar de kallas) eller liknande som inte pajar rutan/lacken/cykeln om de lossnar.
Att dra en gammal slang runt styrets ändar och bakom stolpen är effektivt för att hålla styret stilla. Det gör jag ofta när jag mekar på cykeln. Ska mycket till för att det ska lossna av sig självt.

Att dra en gammal slang runt styrets ändar och bakom stolpen är effektivt för att hålla styret stilla. Det gör jag ofta när jag mekar på cykeln. Ska mycket till för att det ska lossna av sig självt.
Bra idé! En slang per sida, gissar jag? Låter ju praktiskt. Då måste jag bara punka pendlarcykeln igen. Slanglöst var ju inte till ngn nytta i det här fallet...
Kanske har några träningsband slår det mig.

Jag har precis en sådan cykelhållare. Funkar kanon.
Hänger jag en cykel drar jag remmen genom framhjulet och förlängda sadelstolpen.
Hänger jag två cyklar är remmen för kort. Då drar jag bara genom bägge framhjulen och spänner.
Remmen använder jag bara för att fixera framhjulet, ramen sitter fast i gummistropparna.

Bra idé! En slang per sida, gissar jag? Låter ju praktiskt. Då måste jag bara punka pendlarcykeln igen. Slanglöst var ju inte till ngn nytta i det här fallet...
Kanske har några träningsband slår det mig.
Nej en enda slang. Annars lär du inte lyckas spänna upp det. Du drar alltså runt styrände ett, bakom sadelstolpen sedan runt styrände två.

Hänger cyklarna i överröret och drar remmen ett varv runt fälg/däck på framhjulet och närmsta vägen till remmen från bakhjulet.
I mekstället använder jag en kort bagagerem för att fixera framhjulet mot diagonalröret.

En kapad slang eller räcker den verkligen runt annars? Man kan förstås dra den ett varv runt sadelstolpen men riskerar det inte att glida i sidled? Måste prova...
Nej en helt vanlig hel slang är exakt rätt längd om du inte har en cykel med väldigt långt eller kort ETT. Jag brukar använda en landsvägsslang.

Jag har en elastisk gummistropp som jag drar genom framhjul och bakhjul för att det inte skall rotera och wobbla. Dessutom har jag en liten rem som jag fäster mellan vevarm och cykelhållare för att slippa att allt gungar. Är det en knepig ram typ FS händer det att jag har en ögla av en rem istället för att hänga ramen direkt på cykelhållarens ena pinne.

Du kan ju köra rörisolering runt de två benen på stället om du är rädd för att cykeln ska vippa fram och tillbaka. Så skyddar du mot skav. Så har jag gjort på min.

Gör typ lika och har en trasa emellan.
Men tänkte att detta med vobblandet kan bero på vad man har för bil?
Kör V70 så det är ju rätt vindstilla bakom.
Och var man kör. Det finns några schyssta kompressioner över broskarvar på E6 genom Halland som får hela plattformen på mitt ställ att gunga rätt rejält om det är tungt lastat.

Och var man kör. Det finns några schyssta kompressioner över broskarvar på E6 genom Halland som får hela plattformen på mitt ställ att gunga rätt rejält om det är tungt lastat.
sant, men nu var det ju inte plattform... :)
Skulle vilja ha ställbar fjädring bak när bilen är fullastad och 4 cyklar på plattformsstället .

Jag brukar säkra hjul och pedaler med "bläckfiskar". USP = såna där elastiska stroppar som man kan bli blind av vid felhantering.

Jag tycker att de är kanon då jag inte vill att cykeln ska sitta helt stump om man kör ner i nån kraftig grop eller liknande. Brukar låsa minst en pedal och båda hjulen, båda från att svänga men även snurra.

Längesen nu, men har för mig att jag satte en pedal mot ramen på cykelhållaren, "på insidan" av V´et, sedan tog jag det fastsatta spännbandet genom framdäcket och genom utrymmet mellan bakdäcket och ramen

Du kan ju köra rörisolering runt de två benen på stället om du är rädd för att cykeln ska vippa fram och tillbaka. Så skyddar du mot skav. Så har jag gjort på min.
Den hänger ändå en bit ifrån då jag måste hänga den längst ut för styret. Kanske kan gå längst in med en del trixande. Lite rörisolering på vore nog inte helt dumt isf

Här dök varianten med spännbandet på hållaren upp vid 03:03. Får prova det också och utvärdera. Onekligen praktiskt om det i princip kan räcka med det bandet.

20200504_115911~2.jpg

Utvärderat. Verkar sitta bra med bara remmen genom framhjulet. Blir en vridning av ramen men den borde klara mer än så. Hjulet vrider sig så det borde inte vara ngn särskild snedbelastning lagren. Sätter en kort spännrem mellan pedal och ram på hållaren. Med en sedan skulle cykeln nog kunna sitta längst in på hållaren också.

Om du bara ska transortera en cykel och sätter cykeln i yttersta läget kanske det går på en hållare för tre eller fyra cyklar. Möjligen kan du också sätta cykeln lite på diagonalen. Sätt rörisolering på framhjulsstödet så minskar risken för skav på cykel och bil.

Fördelen är väl uppenbar; ihopfälld blir den väldigt liten så att man kan ha den liggande i bakluckan.
Jo, men jag undrar då om man jämför med riskerna med dåligt synliga bakljus, mot att den är praktisk att ha i bagageluckan. Jag tycker det är vidrigt att ligga bakom en bil med skymda bakljus av olika sort, där det plötsligt händer saker som man hade kunnat undvika med synliga bakljus.

Jag hade gärna haft en Thule Epos, men har bara behov av att transportera cykel på bil några enstaka gånger per år och inte alltid med en bil som har dragkrok.
Att förankra lasten väl är en självklarhet, men saker som får bakomvarande trafik att hålla avståndet är bara en bonus.

Jag hade gärna haft en Thule Epos, men har bara behov av att transportera cykel på bil några enstaka gånger per år och inte alltid med en bil som har dragkrok.
Att förankra lasten väl är en självklarhet, men saker som får bakomvarande trafik att hålla avståndet är bara en bonus.
lite som att resonera: jag skiter bilbälte , jag ska ju ändå inte så långt. Eller, det är ju såpass tungt så det rör sig nog inte... :)

Sen när man har fått styret rakt och spänt fast cykeln kan man kolla hur nära avgasrör hjulen blev, lite mer viktigare när man har plastfälgar, men det verkar ha förstört även gummin i vissa fall.

Tillbaka
Topp