Det blev en liten tur med Freemotion. Bokade Soria-utflykten men pga regn körde vi till Santa Lucia istället. Det var jag och tre tyskar plus guiden Viktor. Hyrde en Synapse trippel (hade klarat mig utan lillkakan på denna turen) som passade mig bra, bara lite för många spacers.
Kände direkt ut från butiken att jag hade en bra dag, benen kändes så där lekfulla och sprättiga. Sneglade nervöst på tyskarna, skulle de hänga av mig i första backen? Blev en ganska lång och tråkig transport längs kusten till Sardinia, mycket lugnt tempo. Sedan började första stigningen och guiden lät oss köra fritt. Jag tog fronten och chansade vilt på ett tempo som jag trodde skulle funka en bit. Jag har ju aldrig cyklat i berg tidigare... Höll upp till första stoppet med guiden med mig och de andra bakom. Det här var ju kul!
Sedan var det vidare uppåt! Två av tyskarna valde ett betydligt lugnare tempo än oss övriga, men det gjorde inget. Jag körde på några kilometer och vände sedan ned till sista man, och sen upp och ner igen, typ "idioten". Dessutom tog jag chansen att attackera guiden så fort han var i närheten, vilket innebar att han pliktskyldigt ställde av mig i ett huj... Varje gång! Jag hade skitskoj och körde som det inte fanns någon morgondag. Inget lugnt och jämt tempo här inte!
I Santa Lucia blev det kaffe och dricka. Sedan ned igen, lite försiktigt pga fuktig asfalt. Vid botten av backen vände jag upp igen för att möta upp de lite långsammare deltagarna, det gäller ju att få höjdmeter-valuta för anmälningsavgiften. ;-) På platten hem passade jag och starka tysken på att köra lite par-tempo, för att fördriva tiden. Sedan avslutade jag med ett otroligt misslyckat försök att ställa av guiden Viktor i sista knäppan vid San Augustin. ;-) Det blev ca 77km och Santa Lucia ligger på ca 870 meters höjd tror jag. Det här blev en rolig och inte så väldigt tuff eller seriös introduktion till bergscykling för mig. Jag kommer garanterat cykla mer berg!