Cykel på Gran Canaria i november

Orbeaman

Ny medlem
Jag åker till Gran Canaria efter höstlovet med familjen. Då jag inte är något stort fan av att ligga på stranden tänkte jag försöka cykla litet. Jag hittade dessa turer
http://www.free-motion.net/en/road/tour/winterschedule.html

Är det någon som provat någon som har provat dessa och kan rekomendera någon ? Är det värt att haka på dessa eller skall man hellre köra själv ?

tacksam för synpunkter.

Jag har cyklat på Canarias 2 gånger. Det är lätt att hitta bra vägar om man har en karta. Jag inte hängt med på deras turer men det kan nog vara bra att göra det en gång så du kan få lite idéer om hur du vill lägga upp rundorna sen.
Var på Canarias ska du bo?

Jag var dit på semester i vintras. Då sålde FM en karta med markerade cykelrundor, både MTB och LVG. Jag körde på egen hand med kartan som hjälp och det funkade i stort sett utan problem.
En dag körde jag rundan som FM kallar Sankta Lucia XL, mumma. FM kör den medsols fast jag skulle rekomendera dig att köra den motsols istället. Då får du partiet med dålig asfalt vid Risco Blanco uppför istället för nerför.

Kartan som nämns är bra. Det finns mycket att cykla uppe i bergen, speciellt om man kör MTB, och det är förvånansvärt lätt att hitta.

Gött!
Jag åker till Puerto Mogan med min lilla familj.
Är du på GC samtidigt kan vi ta en tur ihop om det inte är för långt mellan PM och PR.

Först hade jag tänkta att åka racer men blev övertygad av fredrik att köra mtb, men nu har jag beställt en ihopfällbar cyklocross som jag ska ta med...
Vi får se hur smart det blir.

Senast redigerad av en moderator:
Min första tanke var att cykla själv, men blev osäker när jag tittade på enkla kartor. Men om det är som ni säger att FM har bra kartor så kanske det är ett bättre alternativ, men då får man ju å andra sidan inget sällskap. Jag kommer att vara där v45.

Orbeaman skrev:
-------------------------------------------------------
> Min första tanke var att cykla själv, men blev
> osäker när jag tittade på enkla kartor.

Det är inte svårt att hitta, och det finns tom skyltade cykelrutter
Soria-cykling.jpg

Googla så hittar du en hel del info.

/Håkan

Hehe, har sett den där bilden på vägen till Soria förut och blev sugen på att prova. Kommer nog att boka en cykel med trippelvevparti.

Det finns alla möjligheter att köra sig trött även utan karta. Det finns ganska gott om cyklister på vägarna att fråga om det behövs.

Det låter bra, nu kommer jag knappast att vara i någon toppform i början av november så det är snarast njutarcykling + träning jag är ute efter ( och att slippa ligga på stranden...)

Var på GC i februari och hyrde cykel utav free motion bodde i playa del ingles, en gratistur ingick i hyrpriset men jag valde att cykla själv, under dom dagarna jag cyklade var det väldigt lätt att hitta (använde en vanlig ihopvikbar vägkarta) fantastisk cykling framförallt uppför. En topptur upp till ön´s högsta utsiktspunkt är något jag kan rekommenderar starkt. Bjuder på lite vyer.

Bilagor

• P3020154.JPG
    P3020154.JPG
    91.2 KB · Besök: 70
  • P3030165.JPG
    P3030165.JPG
    85.5 KB · Besök: 85
  • P3030200.JPG
    P3030200.JPG
    91.6 KB · Besök: 78
Var där förra höstlovet och körde racer. Hyrde av free-motion och hängde med på en av deras längre turer. Rekommenderar att hänga med, alltid kul att köra med dom som hittar bäst och vet vart man ska fika och en chans att få andra turtips. Sen så går det självklart att köra själv som många skriver här, med deras karta så är det jättelätt att hitta.

Jag åker ned om en vecka, i första hand sol och bad med familjen. Men jag ska cykla en dag har jag tänkt. Har aldrig cyklat i bergstrakter förut. Frågan är LVG eller MTB?

Jag är i rätt dålig form och vill bara ha en upplevelse, alltså inte träning eller någon överdriven självkränkning. Har blivit mest MTB här hemma i år, men har ju alltid drömt om att prova en riktig lvg-stigning i riktiga berg. Alltså med serpor och sånt!

Så är det lätt att hitta en lämplig MTB-tur. Alltså ganska tekniskt men utan knäskydd, lättnavigerat men inte grusvägsrally? Eller ska jag bara ta "det enkla" en tur uppför Soria på LVG? Det självklara vore kanske att hänga på en organiserad tur?

Tacksam för tips och ideér! Ev kan vi göra en omröstning av det? ;-)

Hur är det med matkostnad mm på GC? Är det rejält mycket billigare med en matbit på restaurang jmf sverige eller har det blivit "dyrt"?

Kikade på Free Motions turer. Verkar som det mest är fireroads och asfalt på deras MTB-turer? Någon som kan bekräfta? Jag kräver lite schysst singeltrack, annars kan jag lika gärna köra LVG. Eller trainer.

andematt: Det har blivit dyrare än förr.

Det är så gulligt med människor som utgår från att allt är som hemma i Sverige när de ska åka utomlands, det är på något sätt sinnebilden av charter =)

Vägarna uppe i bergen ska dock inte blandas ihop med grusvägar här hemma i Sverige, det är bitvis rejält stökiga bergsvägar som annars bara jeepar tar sig fram på. På MTB har du helt andra valmöjligheter än på landsväg (eller trainer för den delen), och att befinna sig i riktiga berg ska man inte heller underskatta.

Vill du ha stigar som är som dom är hemma är det kanske bättre att köra hemma? ;-)

Freddie L skrev:
> Kikade på Free Motions turer. Verkar som det mest
> är fireroads och asfalt på deras MTB-turer?
> Någon som kan bekräfta? Jag kräver lite schysst
> singeltrack, annars kan jag lika gärna köra LVG.
> Eller trainer.

Häng med på deras rundor. Då får visar de det som är värt att se. Om du hyr cykel på Free-Motion så kan du ju köra två rundor, en mtb och en lvg. Jag tror du får ut mest om du hänger med på en organiserad runda om du bara ska cykla en dag.
/J

Det är riktigt bra berg på GC. Vi var där i februari och hade tyvärr otur med vädret. Storm och regn vissa dagar. Men när solen lyste var det fint. En tur upp på toppen är given. Det är lite jobbigt att komma dit upp. :)

Ett tips är att laga maten själv om man har tillgång till kök. Maten är inte så kul ute...

Vilken av dom? På MTB har man en hel del att välja på :)

En favorit är att köra via Chira-dammen, Tallskogen nerför och sedan den helt sjuka berg-och-dalbane-vägen hela vägen ner till Maspalomas. Den nerfarten har nog fanimej allt (om man kör MTB dvs) :)

Fast roligast nedförsbacke blir det om man (som i vårat fall startade i Playa Ingles) kör kusten västerut mot Arguineguin, Puerto Rico, Porto Mogan, viker inåt landet förbi Mogan, Ayacata och sen neråt via San Bartolome och Santa Lucia, Aigumes och sen kustvägen tillbaka :-) T

Om man kör landsväg är det en riktigt fin runda, även om kustvägen tillbaka är rätt trist. Från Mogan upp till Ayacata är det riktigt fint och varierad klättring.

Ett annat fint alternativ om man kör MTB är att köra upp till Soria (via Arguineguin-dalen), och sedan fortsätta uppåt på bergsvägen och ansluta till asfaltsklättringen upp mot Ayacata.

Shit vad jag började längta till Gran Canaria nu då, och det är bara oktober =)

fredrikw skrev:
> Shit vad jag började längta till Gran Canaria nu
> då, och det är bara oktober =)

Jag med. Fan.

bigmollo skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Shit vad jag började längta till Gran Canaria
> nu
> > då, och det är bara oktober =)
>
>
> Jag med. Fan.

långhelg?

mattel skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > fredrikw skrev:
> >
>
> > -----
> > > Shit vad jag började längta till Gran
> Canaria
> > nu
> > > då, och det är bara oktober =)
> >
> >
> > Jag med. Fan.
>
> långhelg?

Ahhh.

Jag åker med största sannolikhet ner dig typ andra veckan i mars på Kvänums träningsläger. Perfekt med olika fartgrupper och många cyklister.

Tack för länken till Free Motion. Ska oxå till GC på novemberlovet. Verkar mycket enklare att hyra där än att släpa mig sig cykeln ner. Vet nån hur om bedaler ingår? eller sak man ta med sig det? - jag kör SPD även på lvg.

Så ja! Tack för tipsen. Anders H´s tråd hade jag ju förträngt, men nu när man ska dit är den ju mullig! Och till och med Ebenezer bidrar med tips utan förolämpningar! ;-)

Jag tar nog en guidad LVG-tur, om det passar med dag. Annars blir det MTB, kanske på egen hand.

Har ni otur återkommer jag med bilder...

Det blev en liten tur med Freemotion. Bokade Soria-utflykten men pga regn körde vi till Santa Lucia istället. Det var jag och tre tyskar plus guiden Viktor. Hyrde en Synapse trippel (hade klarat mig utan lillkakan på denna turen) som passade mig bra, bara lite för många spacers.

Synapse.jpg ht=544

Kände direkt ut från butiken att jag hade en bra dag, benen kändes så där lekfulla och sprättiga. Sneglade nervöst på tyskarna, skulle de hänga av mig i första backen? Blev en ganska lång och tråkig transport längs kusten till Sardinia, mycket lugnt tempo. Sedan började första stigningen och guiden lät oss köra fritt. Jag tog fronten och chansade vilt på ett tempo som jag trodde skulle funka en bit. Jag har ju aldrig cyklat i berg tidigare... Höll upp till första stoppet med guiden med mig och de andra bakom. Det här var ju kul!

Uppt.jpg ht=544

Sedan var det vidare uppåt! Två av tyskarna valde ett betydligt lugnare tempo än oss övriga, men det gjorde inget. Jag körde på några kilometer och vände sedan ned till sista man, och sen upp och ner igen, typ "idioten". Dessutom tog jag chansen att attackera guiden så fort han var i närheten, vilket innebar att han pliktskyldigt ställde av mig i ett huj... Varje gång! Jag hade skitskoj och körde som det inte fanns någon morgondag. Inget lugnt och jämt tempo här inte!

Fika.jpg ht=483

I Santa Lucia blev det kaffe och dricka. Sedan ned igen, lite försiktigt pga fuktig asfalt. Vid botten av backen vände jag upp igen för att möta upp de lite långsammare deltagarna, det gäller ju att få höjdmeter-valuta för anmälningsavgiften. ;-) På platten hem passade jag och starka tysken på att köra lite par-tempo, för att fördriva tiden. Sedan avslutade jag med ett otroligt misslyckat försök att ställa av guiden Viktor i sista knäppan vid San Augustin. ;-) Det blev ca 77km och Santa Lucia ligger på ca 870 meters höjd tror jag. Det här blev en rolig och inte så väldigt tuff eller seriös introduktion till bergscykling för mig. Jag kommer garanterat cykla mer berg!

Härligt !
Jag åker ner på lördag och ser fram emot att få prova bergen. Jag tänkte prova Soria och en runda över bergen från Soria ner mot Mogan. Längtar...

Tillbaka
Topp