Cykel på köpet...

Shayla

Ny medlem
Cykel på köpet...
Så var det dags igen...

http://www.elgiganten.se/

Av ren nyfikenhet - är det någon som vet vad det är för märke på denna cykel? För det hade de då inte skrivit ut i reklambladet vad jag kunde se. Snackar vi Biltema-kvalitet här? Eller ännu sämre?
(blir lite misstänksam när de i princip skänker bort dem)

OT: En vän på Dayviews kommenterade bilden på min nya Trek Lexa och tyckte det var synd
att jag inte gått till Elgiganten i stället. :o

Väntar med spänning på att se Elgigantencyklar trängas med Biltema och Julacyklar nu i sommar! :D

Cykel på köpet...
De där cyklarna kostar 400-800 kr till butik. Då skall den alltså tillverkas, paketeras, fraktas per båt, distruberas och hanteras av minst två mellanhänder som har marginal. Så kan man själv fundera på det egentliga värdet och alla andra aspekter på hanteringen.

Cykel på köpet...
Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> ehhhhhy värsta feta dealen kompis!!!
>
>
> Om det är samma som förut så är det ett
> negativt värde på cykeln.

Misstänkte det. ;)

( Sådärja. Nu blev det rätt. Tryckte på fel knapp när jag skulle svara - ny här. ;)

Cykel på köpet...
DT skrev:
> Perfekt för Vättern.

+1! Den har ju för fasiken "överdimensionerad ram, Shimano 21 växlar och V-bromsar". Om inte det är helt perfekt för Vättern så vet inte jag vad det skulle vara...

Cykel på köpet...
Tittade på cykeln idag och den såg väl helt okej ut för att få den på köpet, hyffsat avskalad med enkla shimanokomponenter, det som var positivt var att det inte var någon dämpare på cykeln för de är väl bara helt onödiga i den prisklassen.
På cykelringen skulle väl en sånhär hojj säkert ha kostat 9999:-

Cykel på köpet...
inga röda detaljer förutom en trissa på bakhväxeln och den interna vajerdragningen är ju värdelös vid service så psykkeln är perfekt! SPEED hette den om nån undrar och inte massa överdrivna loggor utan en enkel på toppröret.

Senast ändrad:
Cykel på köpet...
Det är en kolfiberram på knappa kilot samt fullfjädrad spec vad gäller överig, ett grymt erbjudande.... NOT
Men det funkar säkert att hoja för skoj skull ett tag på den.. :-)

Cykel på köpet...
Tomaso skrev:
> Tittade på cykeln idag och den såg väl helt
> okej ut för att få den på köpet, hyffsat
> avskalad med enkla shimanokomponenter, det som var
> positivt var att det inte var någon dämpare på
> cykeln för de är väl bara helt onödiga i den
> prisklassen.
> På cykelringen skulle väl en sånhär hojj
> säkert ha kostat 9999:-

Nej, den skulle kosta 9999. Och har kostat 29.999 :)

Cykel på köpet...

Orkar inte bädda in, men vid 0:18 kommer en hygglig bild på hojen. Ser ju faktiskt ut att vara en av de mindre katastrofer som kommit med dessa cykelpåköpet-kampanjer. Säkert funkis för ner till ica och liknande.

Cykel på köpet...
Jag försökte pendla 4,5 mil om dagen på en Nakahara, det var väl föregångaren. Efter totalt 25 mil havererade den med en totalt intrasslad avbruten bakväxel. På de 25 milen hann jag leda cykeln 3 mil pga haverier. I efterhand är det enda jag funderar på varför jag inte bara ställde den mot en stolpe och gick till jobbet. Men det var en utmaning att se om det skulle funka med den. Jag lämnade den på garanti hos Sportson i Kungens Kurva, meken bara suckade :-) När jag fick tillbaka den bytte jag den mot en risig trasig Motobecane som min granne hade. Han cyklar max 200 m till brevlådan. Motobecanen var ljusår bättre än Nakaharan, på allt! Mitt råd är undvik erbjudandecyklar om du gillar att cykla.

Cykel på köpet...
Jag har en sån där "cykel på köpet"-cykel (inte Nakahara) från 2000. Den har hållit ihop så sjukt bra under dessa år. Har använt den som extra/festcykel och lånat ut den till höger och vänster, en gång kraschade en kompis med den och den blev helt sned. Men det var bara att slå den rak igen med en slägga.
Den är tung som ett as men med tanke på att datorn som jag fick den på köpet med är skrotad för sju år sedan så var det väl värsta feta dealen.

Cykel på köpet...
Hasse#7 skrev:
> Jag försökte pendla 4,5 mil om dagen på en
> Nakahara, det var väl föregångaren. Efter
> totalt 25 mil havererade den med en totalt
> intrasslad avbruten bakväxel. På de 25 milen
> hann jag leda cykeln 3 mil pga haverier. I
> efterhand är det enda jag funderar på varför
> jag inte bara ställde den mot en stolpe och gick
> till jobbet. Men det var en utmaning att se om det
> skulle funka med den. Jag lämnade den på garanti
> hos Sportson i Kungens Kurva, meken bara suckade
> :-) När jag fick tillbaka den bytte jag den mot
> en risig trasig Motobecane som min granne hade.
> Han cyklar max 200 m till brevlådan. Motobecanen
> var ljusår bättre än Nakaharan, på allt! Mitt
> råd är undvik erbjudandecyklar om du gillar att
> cykla.

Efter ynka 25 mil? Skandal ju. :o

Cykel på köpet...
Hade nöjet att få lite insideinfo om en utav de första "cykel-på-köpet-kampanjerna" när On-Off (R.I.P) körde det för herrans massa år sedan, då betalade de ca 300:-/cykel och importören som hade roddat allt åt dem satt med nära nog 50% marginal.

Rätt skrämmande att inte fler har dött av att cykla på alla dessa påköpetcyklar.

Cykel på köpet...
Cykeln är ju såklart mer eller mindre skitdålig men man får ändå hålla med om att den inte SER så pinsamt usel ut som de tidigare mupphojarna de har prackat på folket.

Cykel på köpet...
Patrol skrev:
> Hade nöjet att få lite insideinfo om en utav de
> första "cykel-på-köpet-kampanjerna" när On-Off
> (R.I.P) körde det för herrans massa år sedan,
> då betalade de ca 300:-/cykel och importören som
> hade roddat allt åt dem satt med nära nog 50%
> marginal.
>
> Rätt skrämmande att inte fler har dött av att
> cykla på alla dessa påköpetcyklar.

Säkra källor säger att de betalade knappt 400:- och importören har inte 50% men kanske 15%.

Den riktigt stora frågan man skall ställa sig är de mänskliga och miljömässiga villkoren som det finns möjlighet att uppfylla om man tillverkar en cykel för motsvarande 100-150kr. Fast så länge folk inte dör själva eller slipper betala verkar ju allt vara ok.

Cykel på köpet...
Atlas skrev:

klipp:
>
> Den riktigt stora frågan man skall ställa sig
> är de mänskliga och miljömässiga villkoren som
> det finns möjlighet att uppfylla om man
> tillverkar en cykel för motsvarande 100-150kr.
> Fast så länge folk inte dör själva eller
> slipper betala verkar ju allt vara ok.

Rätt tänkt Atlas! Miljömässigt & mänskligt, hur tillverkas de där cyklarna?

Samtidigt, om det är några som cyklar åtminstone några gånger i sommar för att dom fått en cykel och kanske dessutom tycker om det och fortsätter, då kan det ju faktiskt vara bra!

Cykel på köpet...
Atlas skrev:
>
> Säkra källor säger att de betalade knappt 400:-
> och importören har inte 50% men kanske 15%.
>
> Den riktigt stora frågan man skall ställa sig
> är de mänskliga och miljömässiga villkoren som
> det finns möjlighet att uppfylla om man
> tillverkar en cykel för motsvarande 100-150kr.
> Fast så länge folk inte dör själva eller
> slipper betala verkar ju allt vara ok.

Barnarbetare som har 3 kr/dagen, tolvtimmarsdag, 7 dagar/vecka?

Cykel på köpet...
Hurra för elgiganten.

Bilagor

• DSC_0560.JPG
    DSC_0560.JPG
    105.3 KB · Besök: 702
Cykel på köpet...
Undra om man får se någon sådan där cykel på CykelVasan i år?
Den kanske funkar riktigt fint om man byter däcken mot ett par feta RaceKing? :)

Frid!

Cykel på köpet...
Putte.w skrev:
> Hurra för elgiganten.

Återigen en hjulbasförkortning med hjälp av framgaffeln. Hur lyckas man göra det om och om igen? Ser man inte att det är fel? Även om man inte gillar cyklar så ser det ju lika fel ut som en stol med fem ben.

Cykel på köpet...
Snuten skrev:
> Fråga Dogge.

Hörrö! Ingen skit om Dogge. En av våra ärligaste samhällskritiker om du frågar mig. Trist att han måste pyssla med reklam nu, men han kommer alltid att ha min respekt.

Cykel på köpet...
- Ram: Loop Wildcat M 18" (457 mm), H/T140 x 38 x 34
- Stålgaffel: Hi-ten, S:175 mm
- Växlar: Shimano (bak: RD-TZ50, fram: FD-TZ30, växelhandtag: SL-RS35 3L/6R, frihjul: MF-TZ20)
- V-bromsar: Logan LB 941AE-000OE
- Kedja: KMC Z33
- Fälgar: Speed single-wall
- Däck: Kneda K849
- Styre: GW-201
- Reflexer: Anlun
- Sadel: GW-628-S1

Vilken spec! Anlun reflexer, styre från Smisk-GW & Kneda K849:or, det här måste vara den ultimata SGF-hojen, den borde ingå på köpet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp