UPDATE: SJ har ändrat reglerna (hoppa ner ett inlägg...), nedan inlägg är bara ett bittert minne från sommaren 2019 när cykel inte fick åka med.
Detta är ett aber.... jag försökte sätta mig in i det förra sommaren (finns tråd här på Happy från det), skulle då åka mellan GBG-STHLM och summa summarum kan jag säga att x2000 med cykelväska gör att du riskerar att bli avslängd/inte påsläppt. Finns ingenstans att ställa en så stor väska, och du får enligt reglerna (som jag har förstått dem) inte ha med ett så stort bagage.
Har man en kontrabas, golfbag eller liknande så kan man köpa en till platsbiljett på ungdomspris för sitt bagage.
Jag försökte få SJ att bekräfta att man även kan göra det för sin cykelväska, men fick inget bra svar på den frågan. Finns tråd hos SJ:s kundtjänst om det.
Jag hade flytt på vägen upp till huvudstaden, det råkade vara tomt på platsen jämte mig och där fick väskan med cykeln stå eftersom konduktören och jag hade en okej dialog och hen var schysst och gjorde ett undantag.
På hemvägen bokade jag om från snabbtåg till regionaltåg, de senare har ju lite mer plats på olika ställen och detta verkar vara ett allmänt hack som flera tipsade om. Hemåt gick galant, även om det stod rullator, barnvagn och min cykelväska på samma ställe. Konduktören i det fallet bara log och sa ingenting.
SJ kan göra enormt mycket mer för att underlätta för oss som vill upptäcka andra delar av landet på cykel, men de verkar inte ha något intresse av det. Viktigare att få in max antal platser för passagerare och potentiellt sälja fler biljetter. Sen kostar det så klart att bygga om tåg. Men tja, alla som haft cykel med sig i tex Schweiz vet ju att det går...
Givet ovan är det numera bil som gäller, tyvärr måste jag säga. Hade ju tex bara för att nämna ett exempel varit superkul att kunna plocka med sig den egna hojen om man vill åka en helg i Åres bike park. Nu är det ju att köra svinlångt med bil eller hyra hoj på plats som gäller,.