Cykel på SJ tåg

Becca

Ny medlem
Cykel på SJ tåg
Hejsan,
Ja ska ut o cyckla I sverige nu I sommar och undrar hur/ om/ hur lätt man kan ta med cyckeln på tågen? Läste någonstans om en cyckel väska.... (den här ja ingen plats för hehe) Hur hårda är dem igentligen på tågen o finns de någon smidig väg att undgå cyckel väskan?
Stort tack på förhand
Becca

emilh

Aktiv medlem
Cykel på SJ tåg
+1
Du måste ha cykeln i någon sorts väska.
Du kan köpa (eller sy själv?) en lätt ihopvikbar cykelväska som du sen kan lägga ner i din ryggsäck eller annan väska. Det riktiga budgetalternativet är stora sopsäckar.

Med det sagt så finns det även storleksbegränsningar för bagaget som din cykel i väska antagligen kommer överstiga så det hela hänger lite på tågpersonalens välvilja och överseende. Den kan vara lättare att få med en väska än med sopsäckar.

Maakus

Aktiv medlem
Cykel på SJ tåg
Jag åkte med MTB nerpackad XXLs mjuka väska förra sommaren, ingen sa något. Åkte iofs första klass, och där finns ju en del plats att ställa grejer. Var en annan kille som hade med sig sin räser ner packad i hårdväska, och satt i andraklass.

Wingqvist

Aktiv medlem
Cykel på SJ tåg
UPDATE: SJ har ändrat reglerna (hoppa ner ett inlägg...), nedan inlägg är bara ett bittert minne från sommaren 2019 när cykel inte fick åka med.

Detta är ett aber.... jag försökte sätta mig in i det förra sommaren (finns tråd här på Happy från det), skulle då åka mellan GBG-STHLM och summa summarum kan jag säga att x2000 med cykelväska gör att du riskerar att bli avslängd/inte påsläppt. Finns ingenstans att ställa en så stor väska, och du får enligt reglerna (som jag har förstått dem) inte ha med ett så stort bagage.
Har man en kontrabas, golfbag eller liknande så kan man köpa en till platsbiljett på ungdomspris för sitt bagage.
Jag försökte få SJ att bekräfta att man även kan göra det för sin cykelväska, men fick inget bra svar på den frågan. Finns tråd hos SJ:s kundtjänst om det.
Jag hade flytt på vägen upp till huvudstaden, det råkade vara tomt på platsen jämte mig och där fick väskan med cykeln stå eftersom konduktören och jag hade en okej dialog och hen var schysst och gjorde ett undantag.

På hemvägen bokade jag om från snabbtåg till regionaltåg, de senare har ju lite mer plats på olika ställen och detta verkar vara ett allmänt hack som flera tipsade om. Hemåt gick galant, även om det stod rullator, barnvagn och min cykelväska på samma ställe. Konduktören i det fallet bara log och sa ingenting.

SJ kan göra enormt mycket mer för att underlätta för oss som vill upptäcka andra delar av landet på cykel, men de verkar inte ha något intresse av det. Viktigare att få in max antal platser för passagerare och potentiellt sälja fler biljetter. Sen kostar det så klart att bygga om tåg. Men tja, alla som haft cykel med sig i tex Schweiz vet ju att det går...

Givet ovan är det numera bil som gäller, tyvärr måste jag säga. Hade ju tex bara för att nämna ett exempel varit superkul att kunna plocka med sig den egna hojen om man vill åka en helg i Åres bike park. Nu är det ju att köra svinlångt med bil eller hyra hoj på plats som gäller,.

Senast ändrad:

WSMC

Aktiv medlem
Cykel på SJ tåg

Cykel måste vara demonterad eller hopfälld och förvaras i en för ändamålet anpassad cykeltransportväska innan ombordstigning (maxmått 140x85x30cm, maxvikt 25 kg för både cykel och väska). Ombord på tåget placeras väskan på en ledig golvyta enligt instruktion från ombordpersonalen. Väskan får inte sticka ut i mittgången eller blockera dörrar.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wingqvist

Aktiv medlem
Cykel på SJ tåg
Vill bara lägga till en annan sak, om du du ska köpa en cykelväska.
Kan ha med min längd att göra (173cm) men att bära cykeln i en mjuk väska är svinjobbigt. Alltså på riktigt. Jag får sätta ner den och vila emellanåt. Så om du köper väska, gå på någon med hjul.

Wingqvist

Aktiv medlem
Cykel på SJ tåg

Cykel måste vara demonterad eller hopfälld och förvaras i en för ändamålet anpassad cykeltransportväska innan ombordstigning (maxmått 140x85x30cm, maxvikt 25 kg för både cykel och väska). Ombord på tåget placeras väskan på en ledig golvyta enligt instruktion från ombordpersonalen. Väskan får inte sticka ut i mittgången eller blockera dörrar.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A, fint då har SJ uppdaterat sedan förra sommaren! Heureka!

Wingqvist

Aktiv medlem
Cykel på SJ tåg
Fast väska går ju bort om man vill cykla därifrån.
Att ta tåget 30 mil bort och cykla hem hade varit en rolig grej t ex.

Man får studsa runt på lokaltåg med 23 byten istället.
Sant sant. Från GBG är ju Vallåsen faktiskt tågkompatibelt med Öresundstågen (drygt 15 km från Båstads station till bike parken). Bara inte 9 andra pers då har med sina hojjar...

"
CYKEL OMBORD

Du kan ta med din cykel på Öresundståg i mån av plats. Det finns plats för max nio cyklar per tågsätt, i låggolvsdelen i mitten av tåget.

Reser du med en konventionell, tvåhjulig cykel köper du en cykelbiljett i biljettautomaten på stationen. Tar du med dig en tandemcykel köper du två cykelbiljetter. Varucykel, trehjulig vuxencykel och cykelkärror får endast tas med mellan Hyllie station i Sverige och Tårnby station i Danmark. Hopfällbar cykel och mikrobike räknas som handbagage och får tas med kostnadsfritt. Max en cykel per person."

Wingqvist

Aktiv medlem
Cykel på SJ tåg
Man kan väl hoppas att de nya reglerna gör det mer förutsägbart?
När tog du cykel på tåget @unsuspected?

@Stumpy vilken av trådarna? Det var väl ändå tidigare någon form av halv-okej hacks som gjorde om det funkade eller ej... eller? Fanns det något vattentätt trick tidigare?

borano20

Aktiv medlem
Cykel på SJ tåg
Hej.. Vill man rota så är SJs olika vagnar också olika inredda. Vagnen med XXXbeteckningen är alltså inredd på ett speciellt sätt. Alltså INTE vagnsnummer, det betecknar bara var i tåget vagnen rullar. Förr använde man "vagnsläge" som är markerat ute på perrongen för att jämföra på en uppsatt skiss av tåget exakt VAR på perrongen din vagn skulle stanna. På så sätt slapp man det här småkaotiska småspringandet på perrongen när tåget stannat och alla skulle till sin vagn. Idag, med data och informationssamhälle så funkar inte det, du får en anvisning på ljusskylten om vagnsordning men inte om VAR tåget ( loket ) stannar å då får du delta i småspringandet. Jag har inte behövt planera i förtid på senare tid, så exakt VAr du hittar information om vilken vagnstyp som går i ditt tåg, och var, vet jag inte, men ring SJs informationsavdelning. Dom bryr sig inte om information som inte efterfrågas, så kan vara en bra spark där det känns. X2000 är till för folk som reser med max en portfölj. Ungefär som hela SJ har blivit, vill inte ha resande med bagage. Jag kom till Stockholms Central för tågbyte med skidor, pulka, skaklar och ryggsäck. Det fanns 4 ( fyra ) bagagevagnar på hela Centralen. Fyra. Eeeehh, dom hade visst beställt flera... SJ är en skam. Inget annat. Har åkt tåg i 40+ år, så har bra perspektiv på förfallet. mvh borano20

unsuspected

Aktiv medlem
Cykel på SJ tåg
Man kan väl hoppas att de nya reglerna gör det mer förutsägbart?
När tog du cykel på tåget @unsuspected?

@Stumpy vilken av trådarna? Det var väl ändå tidigare någon form av halv-okej hacks som gjorde om det funkade eller ej... eller? Fanns det något vattentätt trick tidigare?
Nästan 3 år sen dvs 25/7-17 dock var detta en velodromcykel så inget stort och utan pedaler för tillfället

Raggamuffin

Aktiv medlem
Cykel på SJ tåg
Det tråkiga med allehanda trix är ju om man har en tid / tävling att passa så är det inte så roligt de gånger det inte funkar.
Typ ta tåget till Sverigetempot.

jolov

Aktiv medlem
Cykel på SJ tåg
Jag reser med BWs mjuka cykelväska på nattåget luleå/sthlm.
fungerar smidigt, och den packar ihop litet nog för att spänna fast på ryggsäcken efter man monterat ihop cykeln och ska cykla hem.

Om någon ska cykla sverigetempot så har jag väskan i sthlm, säg till så får du låna den och lämna den på campingen uppe i riksgränsen :)

NLC

Aktiv medlem
Cykel på SJ tåg
Det tråkiga med allehanda trix är ju om man har en tid / tävling att passa så är det inte så roligt de gånger det inte funkar.
Typ ta tåget till Sverigetempot.
Eller hur, Nattåget från Stockholm är rimligen inte ett problem då man kan se till att boka en sovkupé med gemensam bekant - men man ska ju ta sig dit också. Då blir det trots allt enklare att flyga eftersom de bolagen förstått att de inte bara sysslar med persontransport utan även bagage.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Cykel på SJ tåg
fungerar smidigt, och den packar ihop litet nog för att spänna fast på ryggsäcken efter man monterat ihop cykeln och ska cykla hem.

Om någon ska cykla sverigetempot så har jag väskan i sthlm, säg till så får du låna den och lämna den på campingen uppe i riksgränsen :)
Fast när man väger reservslangarna och funderar på om man ska ha två eller tre beroende på vikten är det inte så roligt att släpa på en väska :)
Kör man sopsäcks-versionen kan man slänga det i närmsta soptunna.

jolov

Aktiv medlem
Cykel på SJ tåg
Fast när man väger reservslangarna och funderar på om man ska ha två eller tre beroende på vikten är det inte så roligt att släpa på en väska :)
Kör man sopsäcks-versionen kan man slänga det i närmsta soptunna.
därav att jag erbjöd att lämna väskan på campingen ;)

alternativet är en "rinko bag"

Becca

Ny medlem
Cykel på SJ tåg
+1
Du måste ha cykeln i någon sorts väska.
Du kan köpa (eller sy själv?) en lätt ihopvikbar cykelväska som du sen kan lägga ner i din ryggsäck eller annan väska. Det riktiga budgetalternativet är stora sopsäckar.

Med det sagt så finns det även storleksbegränsningar för bagaget som din cykel i väska antagligen kommer överstiga så det hela hänger lite på tågpersonalens välvilja och överseende. Den kan vara lättare att få med en väska än med sopsäckar.
Tack 🙏

Becca

Ny medlem
Cykel på SJ tåg
UPDATE: SJ har ändrat reglerna (hoppa ner ett inlägg...), nedan inlägg är bara ett bittert minne från sommaren 2019 när cykel inte fick åka med.

Detta är ett aber.... jag försökte sätta mig in i det förra sommaren (finns tråd här på Happy från det), skulle då åka mellan GBG-STHLM och summa summarum kan jag säga att x2000 med cykelväska gör att du riskerar att bli avslängd/inte påsläppt. Finns ingenstans att ställa en så stor väska, och du får enligt reglerna (som jag har förstått dem) inte ha med ett så stort bagage.
Har man en kontrabas, golfbag eller liknande så kan man köpa en till platsbiljett på ungdomspris för sitt bagage.
Jag försökte få SJ att bekräfta att man även kan göra det för sin cykelväska, men fick inget bra svar på den frågan. Finns tråd hos SJ:s kundtjänst om det.
Jag hade flytt på vägen upp till huvudstaden, det råkade vara tomt på platsen jämte mig och där fick väskan med cykeln stå eftersom konduktören och jag hade en okej dialog och hen var schysst och gjorde ett undantag.

På hemvägen bokade jag om från snabbtåg till regionaltåg, de senare har ju lite mer plats på olika ställen och detta verkar vara ett allmänt hack som flera tipsade om. Hemåt gick galant, även om det stod rullator, barnvagn och min cykelväska på samma ställe. Konduktören i det fallet bara log och sa ingenting.

SJ kan göra enormt mycket mer för att underlätta för oss som vill upptäcka andra delar av landet på cykel, men de verkar inte ha något intresse av det. Viktigare att få in max antal platser för passagerare och potentiellt sälja fler biljetter. Sen kostar det så klart att bygga om tåg. Men tja, alla som haft cykel med sig i tex Schweiz vet ju att det går...

Givet ovan är det numera bil som gäller, tyvärr måste jag säga. Hade ju tex bara för att nämna ett exempel varit superkul att kunna plocka med sig den egna hojen om man vill åka en helg i Åres bike park. Nu är det ju att köra svinlångt med bil eller hyra hoj på plats som gäller,.
Tusen tack 🙏🙏🙏

Becca

Ny medlem
Cykel på SJ tåg
Hej.. Vill man rota så är SJs olika vagnar också olika inredda. Vagnen med XXXbeteckningen är alltså inredd på ett speciellt sätt. Alltså INTE vagnsnummer, det betecknar bara var i tåget vagnen rullar. Förr använde man "vagnsläge" som är markerat ute på perrongen för att jämföra på en uppsatt skiss av tåget exakt VAR på perrongen din vagn skulle stanna. På så sätt slapp man det här småkaotiska småspringandet på perrongen när tåget stannat och alla skulle till sin vagn. Idag, med data och informationssamhälle så funkar inte det, du får en anvisning på ljusskylten om vagnsordning men inte om VAR tåget ( loket ) stannar å då får du delta i småspringandet. Jag har inte behövt planera i förtid på senare tid, så exakt VAr du hittar information om vilken vagnstyp som går i ditt tåg, och var, vet jag inte, men ring SJs informationsavdelning. Dom bryr sig inte om information som inte efterfrågas, så kan vara en bra spark där det känns. X2000 är till för folk som reser med max en portfölj. Ungefär som hela SJ har blivit, vill inte ha resande med bagage. Jag kom till Stockholms Central för tågbyte med skidor, pulka, skaklar och ryggsäck. Det fanns 4 ( fyra ) bagagevagnar på hela Centralen. Fyra. Eeeehh, dom hade visst beställt flera... SJ är en skam. Inget annat. Har åkt tåg i 40+ år, så har bra perspektiv på förfallet. mvh borano20
Tack ska hålla utskick efter XXX vagnen 👌🙏

Becca

Ny medlem
Cykel på SJ tåg

Hej
Vilken väska e BW & vad e Sverige tempot?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Cykel på SJ tåg

En sådan har jag använt på flyg flera gånger, klätt den med en flyttkartong innanför yttertyget för att ge lite mer skydd.
Då är den ju inte möjlig att rulla ihop och fästa på en ryggsäck, men kartongerna behövs ju heller inte när den ska transportera cykeln på tåget.
Och den är ett åbäke på ryggen så för one-way tågresa skulle jag föredra plastsäcksväska eller en cykelkartong förminskad till SJs maxmått.

tonimakaroni

Ny medlem
Cykel på SJ tåg
Har rest med Tåg, Buss samt flyg med cykel (Väska) Och oavsett destination med cykel skulle jag med den erfarenheten jag fått är Flyg alla dagar i veckan om det går.

Åkte med SJ förra sommaren och vart sjukt otrevligt bemött väl på plats letandes vart man skulle få plats med väskan. Enl. konduktören var första tipset att slänga upp den på hatthyllan. Men efter gått igenom hela tåget så fann jag tillslut förvaring för bl.a. barnvagnar och större resväskor skulle få plats.

Buss är lite tudelat.
Enda bolaget jag vet kan garantera plats är Flixbuss där du faktiskt beställer plats för cykeln.
Alla andra bolag är chansning om det får plats på turen när du väl ska hoppa på.

Lycka till med resandet!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer