cykel på tåg till åre?

adde666

Ny medlem
cykel på tåg till åre?
planerar att dra upp till åre nu när man har lite semester... men undrade om man åker tåg upp måste man plocka isär hojen å stoppa in den i en låda eller cykel väska eller får man ta med sig den hel, finns de kanske nån särkild vagn för sånt??
de blir första gången ja åker upp å hojar där så alla tips å råd e välkommna!!

thank u kom again!!

cykel på tåg till åre?
Jävla skitpissiga, asdåliga, undermåliga, rövhålsstinkande, förbannade skitusla jävla SJ! Fattar de absolut ingenting de lusätna puckona? Skall vi samla ihop oss och slå dem hårt i huvet?

cykel på tåg till åre?
Vilket jäkla skit. Skall till Åre nu i helgen och hem måndag kväll. Vilket innebär att jag kan få upp cykeln, men inte hem :-(

cykel på tåg till åre?
CalleB skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilket jäkla skit. Skall till Åre nu i helgen
> och hem måndag kväll. Vilket innebär att jag
> kan få upp cykeln, men inte hem :-(

du får packa...

hjul i soppåse och hojj i "alppaket":

DSC00136.JPG ht=544

Vad detta innebär för cykelturismen i stort är förmodligen mycket mer än man tror.

cykel på tåg till åre?
Jag har visserligen en cykelväska från Biltema som jag använt tidigare för att smuggla med mig cykeln på tåget. Kanske skall ta och leta fram den igen.

cykel på tåg till åre?
Vi var ett gäng som åkte tåg från Göteborg till Åre med cyklar v. 31

Packade i väskor och sen var vi jäkligt snabba på å sno det gemensamma bagageutrymmet i vagnen så var det inga problem :-)

cykel på tåg till åre?
rekrevs skrev:
> Vi var ett gäng som åkte tåg från Göteborg
> till Åre med cyklar v. 31
>
> Packade i väskor och sen var vi jäkligt snabba
> på å sno det gemensamma bagageutrymmet i vagnen
> så var det inga problem :-)

Vi var 6 pers som gjorde samma sak, från samma station. Satans tur att vi inte hamnade på samma vagn!

cykel på tåg till åre?
SJs policy är att man får ta precis vilket bagage som helst, bara man klarar av att bära av och på det själv. Samt att det inte är en cykel.

Så man måste kamouflera att det är en cykel.

Det skulle kunna ha med skitiga kedjor och griniga kostymnissar att göra, men det är ren spekulation.

cykel på tåg till åre?
MAH skrev:
> Har du kollat flyget? Är billigare än tåget och jag tror man får ta med cykel....

Det går ju bara till Östersund, sedan då? Taxi till Åre?

cykel på tåg till åre?
Vi var ett gäng på 5 pers från gbg som åkte upp med varsin cykel, med cyeln ner packad. Vår taktik var att gå på tåget tidigt och sno vagnens skidställ platser. Detr funkade bra :) Vi fick in 3 cyklar där. Dom andra två stod på den ena överslafen i vagnen. Eftersom vi var 5 pers så la vi typ 50 spänn extra för att vara säkra på att bli ensamma i kupen.

Men det var ett svettigt jobb att få in grejerna, speciellt som det var 30 grader varmt den dagen.

IMG_0578.jpg ht=544

cykel på tåg till åre?
^^ som sagt, knappast ett cykelfrämjande alternativ. Om STF och cykelfrämjandet på allvar vill öka "spontanturismen" vill det nog till att även folk som inte diggar oljiga händer och insexnycklar kan ta tåget med sin cykel.

och vad fan gör skistar?

cykel på tåg till åre?
De skulle tjäna kopiöst mycket mer pengar om de gjorde cyklingen till en familjeaktivitet med alternativ för hela familjen. Det innebär att den här typen av hinder måste undanröjas.

cykel på tåg till åre?
Cykling är redan en familje aktivitet i Åre. Sen en annan sak vilken familj har råda att köpa 3-4 DH cyklar a 15-30 tusen. Att hyra blir oftast billigast för dom som "bara" cyklar på semestern. Sen äger inte Skistar någon DH uthyrning, det gör lokala företagare i Åre som också driver utvecklingen framåt vad det gäller cykling och ni ska veta att vi alltid försöker få till bra och billiga sätt att resa till Åre med eller utan cykel. Det gör även skistar som har ca 5000 bäddar att fylla på sommaren. Tro inget annat. Men SJ ledning finns inte i Åre och dom vet säker inte heller vad DH cykling är. Men vem vet vad som händer näst sommar!

Mikke

cykel på tåg till åre?
Jag snackar inte om DH. DH kommer altid vara en extremsport. Att förutsätta att berget bara kunde användas till DH på sommaren är som att förutsätta att det bara kan användas till störtlopp på vintern.

Jag snackar om cyklar med upprät position, breda skogsstigar med möjlighet att rulla barnkärra på, xc löpor upp och ner, barnbackar med lätt bmxstuk. etc etc. Givetvis med lunchrestauranger och dyligt öppet. Fyrhjulings äventyr och möjlighet att avbryta dagscyklingen efter en vinlunch genom att häkta hojjen på släp efter fyrhjulingsvagnen och åka tuff bergstaxi hem till stugan.

Så tjänar man pengar.

cykel på tåg till åre?
På tal om cykelturism så är det många touringcyklister som blir helt chockade när de kommer till sverige och får reda på att man inte får ta med sig cykeln på tåget. Läser man på en del forum är det standard att ta tåget till något roligt ställe, cykla några veckor och ta tåget hem.

Själv skulle jag inte tycka att det var helt fel att kunna ta cykeln till norrland några veckor på sommaren och snurra runt och tälta där...

cykel på tåg till åre?
Finnen skrev:
> På tal om cykelturism så är det många
> touringcyklister som blir helt chockade när de
> kommer till sverige och får reda på att man inte
> får ta med sig cykeln på tåget. Läser man på
> en del forum är det standard att ta tåget till
> något roligt ställe, cykla några veckor och ta
> tåget hem.
>
> Själv skulle jag inte tycka att det var helt fel
> att kunna ta cykeln till norrland några veckor
> på sommaren och snurra runt och tälta där...

man förstår ju dom.. Är urlöjligt att inte få ta med cykeln.

cykel på tåg till åre?
"Skrivet av Atlas
Jag snackar inte om DH. DH kommer altid vara en extremsport. Att förutsätta att berget bara kunde användas till DH på sommaren är som att förutsätta att det bara kan användas till störtlopp på vintern.

Jag snackar om cyklar med upprät position, breda skogsstigar med möjlighet att rulla barnkärra på, xc löpor upp och ner, barnbackar med lätt bmxstuk. etc etc. Givetvis med lunchrestauranger och dyligt öppet. Fyrhjulings äventyr och möjlighet att avbryta dagscyklingen efter en vinlunch genom att häkta hojjen på släp efter fyrhjulingsvagnen och åka tuff bergstaxi hem till stugan.

Så tjänar man pengar."

Då har du inte hajat vad DH/utförscykling i Åre är för något. Se det som alpin skidåkning på vinter alltså en aktivitet som passar alla oavsett ålder och förkunskap. Alltså inte bara en extrem sport för de utvalda. Vi har guidade turer och kurser för hela familjen och hyrcyklar som passar 7-8 åringar. Så att jämföra DH cykling för störtlopp på vintern är inte rätt. Vist väljer du dom svarta lederna så kan det kännas som det. Igår så såg jag en mamma med 2 barn (typ 8 och 12 år) med en cykelväska på styret och kidsen hade enkla MTB åka Easy rider med ett stort leende på läpparna. Det tog dom säker över timmen att åka ner men vilken upplevelse dom har att "skryta" om när dom kommer hem från cykel semestern i Åre. Men vist vore det trevligt med bra XC leder och annat smått och gott som stärker cykelprodukten i Åre. Men det är på G ska du veta. Föresten har du själv varit här och cyklat?

Mikke

Senast redigerad av en moderator:
cykel på tåg till åre?
Man kan åka buss med cykelsläp till Gesunda, bara att rulla på cykeln. Men det är en ytterst klen tröst om man vill ta tåget till Åre...

cykel på tåg till åre?
MikeMike skrev:
> Då har du inte hajat vad DH/utförscykling i Åre
> är för något.

Jag tror Atlas har rätt bra koll på DH/utförsåkning.

Men som han säger kanske det behövs något för de som inte tycker "lift upp-backe ned" är kul. Finns det alternativ även för dem finns ju mycket större möjligheter att åka dit hela familjen. De som vill åka nedför gör det, de som vill göra något annat gör det. Och alla är i Åre och spenderar pengar.

Fast det förutsätter ju såklart att de kan ta sig dit på något smidigt sätt....

cykel på tåg till åre?
Sprockets skrev:
> MikeMike skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Då har du inte hajat vad DH/utförscykling i
> Åre
> > är för något.
>
> Jag tror Atlas har rätt bra koll på
> DH/utförsåkning.
>
> Men som han säger kanske det behövs något för
> de som inte tycker "lift upp-backe ned" är kul.
> Finns det alternativ även för dem finns ju
> mycket större möjligheter att åka dit hela
> familjen. De som vill åka nedför gör det, de
> som vill göra något annat gör det. Och alla är
> i Åre och spenderar pengar.
>
> Fast det förutsätter ju såklart att de kan ta
> sig dit på något smidigt sätt....

Hum, det är ju bra att du skriver vad han säger ;-) för han skriver inte vad du skriver utan han skriver vad han skriver och jag skriver vad jag läser att han skriver, men det är kanske som du skriver att han säger eller hur var det nu igen med att man själv står för vad man skriver och inte vad andra tror att man säger?!

cykel på tåg till åre?
MikeMike skrev:
> Igår så såg jag en mamma
> med 2 barn (typ 8 och 12 år) med en cykelväska
> på styret och kidsen hade enkla MTB åka Easy
> rider med ett stort leende på läpparna. Det tog
> dom säker över timmen att åka ner men vilken
> upplevelse dom har att "skryta" om när dom kommer
> hem från cykel semestern i Åre.
>
> Mikke

Först och främst, nej jag har inte varit i just Åre faktiskt. Ett bevis i sig på att det är för stökigt att ta sig dit. I övrigt får du ta Sprockets på orden.

I dagsläget tjänar Årekonsortiet och därigenom Skistar sina pengar på bostadsaffärer i Hemsedal
Trysil, Vemdalen, Åre och Sälen, driften av skidsystemet är en förlustavdragsresurs. Den delen av bolaget får dessutom regionstöd av region nord och EU. När man inte längre kan tjäna pengar på fastigheter i regionen kommer denna lista: http://corporate.skistar.com/templates/NormalPage.aspx?id=87 att förändras och en kvalificerad gissning är att riskkapitalisterna kommer att försvinna. Undrar just hur sugen Mats Qviberg är på att driva skidanläggning...

destinationerna: http://corporate.skistar.com/templates/NormalPage.aspx?id=76
fastigheterna: http://corporate.skistar.com/templates/NormalPage.aspx?id=77

Var ligger vinsten och vem tillkommer den tror du?

I ditt citat ovan, tycker du att det beskriver motsvarande familjeäventyr under vintern?
-Om Skistar inte hade tjänat pengarna på fastigheterna utan varit tvungen att tjäna dem på destinationerna hade det sett annourlunda ut.'

PS jag tycker såklart att det är superkul att en familj vågar ta barnen på berget men jag vill att det skall vara otroligt mycket åtkommligare, cykelsporten är på stark frammarsch i hela europa. Sommarmånaderna blir fler och cyklarna billigare. DS

EDIT: MikeMike,
jag vill inte sätta dig i en försvarsposition för hur skistar agerar och jag förstår din lojalitet till berget. Men har du fått siffrorna på vinstudelningar/investeringar redovisade för dig? Det är bara att hämta hem bolagsrapporten.

cykel på tåg till åre?
Atlas, jag håller med dig på alla punkter att man ska göra cyklingen mer lätt tillgänglig för alla, och det innebär att SJ låter deras gäster ta med cykel på tåget. Vi i Åre ser till att den finns en bred cykelprodukt som passar alla. Utförscykling i Åre är en marginal produkt i Skistar portfölj det vet jag och alla andra som sysslar med det vi gör i Åre. Men för den delen så ska vi inte bara se Skistar som en girig drake som bara vill åt alla gäster pengar. Lokalt så brinner faktiskt både Skistar anställda och andra för cyklingen i Åre och sakta men säker så börjar resten av Skistar märka det. Du ska veta att några av stor ägarna i Skistar faktiskt bor här i Åre stora delar av året och sjäva gillar cykling både på platten och utför.

Lite positiva nyheter om Skistar och cykling!
http://www.op.se/parser.php?level1=160&level2=710&id=934795
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=538094&avdelning_1=101&avdelning_2=101

cykel på tåg till åre?
De har helt rätt i att Skistar inte bara är en girig drake som tar hela skatten. Det finns kompetens, kontaktnät och "driv" hos ledninsgruppen som regionen aldrig skulle klara sig utan. Men det gäller att ta vara på den och lägga fram förslag som långsiktigt visar på vinst inom destinationerna. Ser finansiärerna att investeringarna bär vinst på lång sikt och inte minst ger underlag för utökat fastighetsunderlag i regionerna kommer cyklingen att utväcklas stort. Vilket ju egentligen är det jag är intresserad av.

Men som läget ser ut nu för mig kan jag ju lika gärna göra ett alppaket av hojjen och ta den på flyget till geneve för dryga femhundringen... Och om jämförelsen skall göras mellan Alperna/Saleve och Åre så, ah well, du fattar vad jag menar.

Men för att återkomma till SJ, STF och Cykelfrämjandet, viklet arbete utförs för att driva frågan? När det kommer till mer utspridd turism så är det ju mer en regionsfråga och vinsten kan vara svår att påvisa. En kompetens som iofs skistar förmodligen sitter inne på. Hmmm joint venture kanske?

Tur man jobbar på bank och inte inom företagsutveckling, då skulle man ju aldrig fått tid att cykla.

cykel på tåg till åre?
Atlas skrev:
> De skulle tjäna kopiöst mycket mer pengar om de
> gjorde cyklingen till en familjeaktivitet med
> alternativ för hela familjen. Det innebär att
> den här typen av hinder måste undanröjas.

Det är faktiskt väldigt gott om barnfamiljer i åre under sommarmånaderna.. Även på berget, finns relativt lätta stigar att ta sig ner på.
Sen finns det även segling, ridning, paddling med mera. Har faktiskt svårt att tänka mig ett mer komplett semesterparadis... Åk dit och kika =)
Däremot suger det att dom bara tar med 4 cyklar/tåg på nattågen till åre.

cykel på tåg till åre?
Atlas skrev:
>
>
> Först och främst, nej jag har inte varit i just
> Åre faktiskt. Ett bevis i sig på att det är
> för stökigt att ta sig dit. I övrigt får du ta
> Sprockets på orden.
>
> I dagsläget tjänar Årekonsortiet och därigenom
> Skistar sina pengar på bostadsaffärer i
> Hemsedal
> Trysil, Vemdalen, Åre och Sälen, driften av
> skidsystemet är en förlustavdragsresurs. Den
> delen av bolaget får dessutom regionstöd av
> region nord och EU. När man inte längre kan
> tjäna pengar på fastigheter i regionen kommer
> denna lista:
> http://corporate.skistar.com/templates/NormalPage.
> aspx?id=87 att förändras och en kvalificerad
> gissning är att riskkapitalisterna kommer att
> försvinna. Undrar just hur sugen Mats Qviberg är
> på att driva skidanläggning...
>
> destinationerna:
> aspx?id=76
> fastigheterna:
> aspx?id=77
>
> Var ligger vinsten och vem tillkommer den tror du?
>
>
>
>

Om man kollar på varje skidorts resultat i din länk så blir det ju sammanlagt ett plus på över 100 miljoner kr och detta under en vädermässigt misslyckad säsong.Får inte ihop det med att du skriver att Skistar inte tjänar pengar på destinationerna.

cykel på tåg till åre?
En snabb pressmedelandekoll ger att 70 miljoner av dem inte är intäkter från rörelse, nu beger jag mig ut och tisdagscyklar. Någon annan får bena ut resultaträkningen i detalj.

-Har jag fel i sak skall jag givetvis rätta det.

cykel på tåg till åre?
Åk med mig! Jag är jättesmidig och tar inget extra för cyklar =)

För övrigt är behöver inte DH är vara en extremsport. Jag kör ju :P

cykel på tåg till åre?
Bra där Moglo! Upp till kamp!

Till helgen blir det dock Gesunda :)

100milj i VINST.. borde inte de pengarna istället gå rakt tillbaks till investeringar istället? Har hört att spårarbetarna sliter hund och att många har funderingar på spårunderhållet i stort. Antar att det är min bristande förståelse för "mycket vill ha mer" som lyser igenom.

Nu skall jag sluta klaga på Åre, jag tycker verkligen att det låter toppen där.

-På sj kan jag däremot fortfarande spy galla. Fixa godsvagnar för fan.

cykel på tåg till åre?
man skulle kanske starta ett stort namninsamling samla från flera forum and shit.. å skicka till sj eller andra företag som kan påverka på något sätt... om man visar stort intresse så kanske dom börjar tänka på saken..

maybe, mayebe not..

/Adde.

cykel på tåg till åre?
Hej!
Är, precis som författaren till tråden, också intresserad av att ta cykeln på tåget. Såg på SJ:s hemsida att de sen förra sommmaren samarbetar med Best Xpress för att låta folk ta cyklar på tåget. Eftersom jag tänkt ta med min DH så vill jag inte riskera att den blir stulen eller skadad under transport. Tänkte bara fråga ifall någon har testat åka med SJ och Best Xpress med sin cykel? Om det funkat bra? (tänkte det kunde va smidigt att bara lasta på cykeln utan att behöva skruva isär och hålla på)

cykel på tåg till åre?
Jag bokade nattåget på torsdag och sj sa att jag inte fick ta med cykel, men i samma andetag sa de att det är lungt att stoppa den i valfri låda eller väska. Finns tydligen inga storleksbegränsningar på bagaget så länge man kan bära det så länge det inte är en cykel. Sen är det bara att boka sovkupé så är den inlåst och säker under resan.

cykel på tåg till åre?
Plocka av ngn vital del, typ hjulen. Då är det ju inte en cykel längre utan bara en random hög med skrot, då kan du ju ta den :)
Skittramsiga regler för övrigt, hur tänkte de, det spelar väl ingen roll vad det är för föremål, utan bara hur skrymmande det är.

Tillbaka
Topp