CYKEL = BASFIOL/CELLO/GOLFBAG?
Jag med cykeln i mjukväska mellan GBG-STHLM i förra veckan, det var ett snabbtåg x2000. Hade inte bokat plats nära handikapplatsen. Jag var i god tid, men hittade ingenstans att få plats med cykeln. Det var sjukt tight med utrymme och konduktören var inte så road... han var en schysst snubbe, men upplyste samtidigt om att de har befogenhet att inte låta en följa med på tåget.
Så jag vet inte riktigt om man bara kan köra med "det man klarar att bära med sig"-argumentet. Då har man inte riktigt läst bagagereglerna. SJ har ju också bred, djup och längdmått på bagaget, kombinerat med massa undantag för specialbagage. Så här lyder deras bagageregler:
"Vår personal kan inte hjälpa till med bagage vid av/påstigning, därför är det viktigt att du inte har med dig mer bagage än vad du själv klarar att bära. Grundregeln är högst två väskor (maxmått 80x50x35 cm) per person samt datorväska/handväska. Utöver detta får du även ta med dig ytterligare ett bagage, som till exempel hopfällbar barnvagn, skidor, golfbag, musikinstrument eller hopfällbar cykel."
(Här är de kompletta reglerna
https://www.sj.se/sv/reseinfo/bagageregler.html )
Sen listar de ju vad som gäller för de några av de uppräknade undantagen bla barnvagn och skidor, inget relevant för vanliga cyklar. Men sen kommer ett intressant tillägg: "Det är inte tillåtet att ta med sig föremål som är farliga, störande eller som inkräktar på dina medresenärers utrymme. Om du vill ta med till exempel en golfbag, eller ett större instrument som cello/basfiol, så kan du köpa en ungdomsbiljett för att disponera sittplatsen bredvid."
Jag ställde därför frågan, via deras forum/kundwebb om man inte borde få ta med en nerpackad cykel i väska om man köper en extra ungdomsbiljett för sätet bredvid. Det vill säga cykeln är nerpackad i väska, resenären hanterar denna väska själv och köper 1 vanlig platsbiljett och 1 ungdomsbiljett. I vanlig ordning för bagage ska resenären själv, enkelt kunna hantera det på och av tåget samt inte inkräkta på annan resenärs plats. Inte fått svar ännu från SJ. De har inte heller publicerat min fråga. Ställde den på söndagen 12 maj.
Finns ju ett tidigare svar om cykel som inte är så tillåtande,
https://kundo.se/org/sj/d/cykel-ombord-pa-sjs-tag/ och jag tänker att ungdomsbiljett-lösningen, aka min-cykel-förtjänar-samma-respekt-som-en-basfiol/cello/golfbag, skulle vara skön att få på pränt för alla som vill veta helt säkert före de kliver på att det är okej att ta med cykeln.
Sen fattar jag också att man alltid kan spela dum och tjöta, vara smidig etc för att få med grejerna... jag stör mig dock på att SJ inte har en officiell linje eller undantag som gör att man faktiskt vet att man får med cykeln på förhand.
BUSSEN IN TILL STAN, INGA PROBLEM
PÅ STATIONEN FÖRE SJ, INGA PROBLEM
PÅ SJ:s tåg, PROBLEM (men konduktören var snäll och platsen bredvid råkade vara ledig)
Hade kanske hellre sett att SJ byggde om några tågvagnar och gjorde plats för cyklar, snarare att man sitter sjukt trångt och får pröjsa en extra ungdomsbiljett, och det är egentligen inte tillåtet om jag fattat reglerna riktigt....men golfbag, basfiol är ok att köra en ungomdsbiljet på, #kränktcyklist)
På vägen hem bokade jag om snabbtåget till ett regionaltåg som gick från Stockholm via Västerås till GBG, nära 5 timmar men lite mindre strul (dock kom en dubbelbarnvagn och en rulator och parkerade jämte cykelväskan lite senare, men konduktörn sade nada)