Här är min åsikt från "tjej + cykel tråden", men kanske passar här med?
"Hallå!
Nu bidrar jag till att tråden hissas upp ännu en gång, och det känns inte bra.
Men, jag tycker att det är stor skillnad på hur bilder upplevs. En tråd som heter typ "tjej + cykel" och som bara skulle rymma grymma idrottskvinnor utövandes sin sport (dh, räser osv) skulle kännas hur bra som helst tycker jag. Men då "tjej + cykel" till största del tolkas som lättklätt, där tjejen i fråga inte utför någon bra, eller för den delen, rolig handling, utan bara finns där som ett objekt, på samma sätt som cykeln, så känns det inte bra tycker jag. I min värld blir dessa då två "saker" som betraktaren (riktat mot en man företrädesvis eftersom de flesta cyklister är män som har ekonomi och tid att bedriva en sådan hobby. Jag inget undantag) kan betrakta och (i alla fall psykologiskt) handskas med på ett likadant sätt. Detta är objektifiering för mig. Sedan är jag fullt medveten om att det finns liknande bilder med killar på (om än inte lika många), men tänk gärna på dessa bilder; ofta är det så att killen "gör något" som i "presterar något" eller också finns en komponent av humor med. Och om ingen av dessa två ingridienser finns med så betraktar i alla fall jag bilderna på olika sätt. Detta har inget med eventuell sexuell läggning att göra, utan är en subtil känsla (som jag tror har med maktordning i samhället att göra och som de flesta också känner om de vågar?) som ger bilderna väldigt olika värden.
Som jag började så retar det mig att jag bidrar med att hissa tråden, men för mig känns det ändå viktigt att få skriva att denna tråd berör mig på ett dåligt sätt och som påpekats många gånger så tror jag att den bidrar till att många kan känna sig illa till mods/inte välkomna/att forumet är ofrächt. Detta till en betydligt högre grad än mängden som tycker att vilket trevligt forum den här tråden bidrar till att skapa. Detta är givetvis bara min åsikt och tro. Tack för mig! /Carl