Cykel + pojke = Bra bild! Posta på! Gör bot!

TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> Du klargör iaf vad din ståndpunkt är...

Vad gäller treåriga killars förkärlek till att leka med bilar så råder det ingen tvekan om vad jag tror. Men motbevisa mig gärna.

Allt är gener, jojo:
http://www.totally-diva.com/

17131

Senast redigerad av en moderator:
Man kan se det som en "preview" av all träning inför Paris-Brest-Paris...

the_TnT skrev:
> schture skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > TnT:
>
> *garv*
>
> Fast i mitt fall kanske inte det där klassas som
> lättklätt? ;)

schture skrev:
> Man kan se det som en "preview" av all träning inför Paris-Brest-Paris...

På ett sådant lopp behöver man en stor energireserv. ;)

mytomspunnen skrev:
> TBone skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du klargör iaf vad din ståndpunkt är...
>
> Vad gäller treåriga killars förkärlek till att
> leka med bilar så råder det ingen tvekan om vad
> jag tror. Men motbevisa mig gärna.

Just bilar har ju inte funnits så särledes länge, men att det finns preferensskillnader mellan könen vad det gäller typ av lekar råder det inget tvivel om. Att dessa prefernser sedan skulle var ett resultat av enbart miljö, eller enbartav arv finns det tämligen få "vettiga" forskare som hävdar. Det lät på ditt påstående "Inte fan tror jag ett jävla skit på att det skulle bero på att killar skulle vara genetiskt förprogrammerade att leka med bilar" som om du hade ställt dig till skaran som tror att könsskillnader enbart har sociala förklaringar.

Sedan ska man komma ihåg att en skillnad mellan könen inte är samma sak som skillnad mellan alla individer. Män är tex längre än kvinnor men det innebär ju inte att jag är längre an alla kvinnor.

TBone skrev:
> inget som jag motsäger,

Det är det där med internet igen. Svårt att få fram det man menar utan att folk öser på en stora högar med åsikter som man inte har.

Men som relativt nybliven förälder (min son fyllde två i november) häpnar jag ändå över hur stor den sociala påverkan är. Hela tjocka släkten tittade snett när jag och min sambo tyckte att vår son Melker kunde ärva/låna sin kusins skitbra och knappt använda rosa jacka i gore-tex (kusinen är tjej om inte det framgick). Men han är ju kille ju, det är väl bättre att den där 1500kr-jackan ligger i malpåse några år tills en tjejkusin dyker upp. Hursom, Melker går stolt till dagis (förskolan) i sin toksköna rosa jacka och ingen utav barnen reagerar öht. Fröknarna (eh... pedagogerna menar jag visst) hade lite svårt att vänja sig och vissa föräldrar tittar snett.

Likadant med bilarna och traktorerna. Innan vår son började på dagis (ursäkta, förskola) gillade han att leka med både bilar och dockor men nu är det mest bilar, bollar och traktorer som gäller. Leksaksspisen är dock fortfarande het, bildligt talat.

Sen är det klart att det är skillnad på könen. Rent biologiskt finns det två kön men rätt mycket utav de egenskaper som vi normalt tillskriver som manligt och kvinnligt är jag övertygad ligger i det påverkbara, Framförallt tror jag att de individuella fluktuationerna är så stora att det ofta är nonsens att tillskriva individer egenskaper pga det biologiska könet.

mytomspunnen skrev:
> Vad gäller treåriga killars förkärlek till att leka med bilar så råder det ingen tvekan om vad
> jag tror. Men motbevisa mig gärna.

Vi har 2 tjejer som vi försökt uppfostra så "könsneutralt" som möjligt just för att de inte skall bli så "tjejiga" i ordets negativa bemärkelse (ni får själv läsa in vad ni vill i det, men vi menar att de skall tordas ta plats, stå för sin åsikt, våga klättra och busa, inte vara rädd för spindlar, prova på en massa olika sporter mm, precis så som många uppfostrar sina killar), men ändå har de från väldigt liten ålder gillat rosa och nallar och typiska tjejgrejer mer än camo och pistoler.
Vi var hemma med dem till 2-årsåldern så dagis hann inte påverka innan dess, de fick ärva en hel del kläder och leksaker av sin äldre killkusin och de såg inte särskilt mycket på tv de 2 första åren, men från väldigt tidig ålder så såg man vad de föredrog att ha på sig och att leka med.
Om det då beror på arv mer än miljö låter jag vara osagt, men intressant har det varit.

> Allt är gener, jojo:
> www.mooncostumes.com/image/17131
Lustigt, jag använder också ett sånt set. Vilken färg gillar du bäst på ögonskuggan?

MickeS skrev:
-------------------------------------------------------.
> Vi var hemma med dem till 2-årsåldern så dagis
> hann inte påverka innan dess, de fick ärva en
> hel del kläder och leksaker av sin äldre
> killkusin och de såg inte särskilt mycket på tv
> de 2 första åren, men från väldigt tidig
> ålder så såg man vad de föredrog att ha på
> sig och att leka med.
> Om det då beror på arv mer än miljö låter jag
> vara osagt, men intressant har det varit.
>

Jo, jag håller med om att det är i princip omöjligt att särskilja vad som är arv och vad som är miljö. Men barn är rätt smarta, de lär sig fort trots att man själv försöker vara neutral. Inte tror jag att Melker ens hunnit fylla ett när han hade fattat att han hade snopp, pappa hade snopp och mamma hade nåt annat. Sedan härmar de.

MickeS skrev:
> Lustigt, jag använder också ett sånt set.
> Vilken färg gillar du bäst på ögonskuggan?

Den blå. ;-)

Det är sant, du får kompromissa där. Alltså får bilden bli en "preview" av hur du kan komma att se ut direkt efter målgång, tömd på energi och redo för party ;-)

> På ett sådant lopp behöver man en stor
> energireserv. ;)

Men du får inte glömma bort hans brorsa...

> Den här borde väl ligga i den här tråden;

skogling_ben.jpg ht=500

schture: din fascination över skogling börjar bli lite läskig.. av dina 452 inlägg just nu så är säkert 440 av dem en bild på en ps:ad skogling. whats the deal?

schture skrev:
> Men du får inte glömma bort hans brorsa...

Du får nog krympa ned bröstmusklerna lite, annars ser bilden falsk ut. ;)

Snyggt inklippt ansikte!

Ja, fascinationen är nog faktiskt mera hur en person kan se ut i olika sammanhang. Tänker alltid på en bildserie som min mor hade på väggen, "Titta, det rödmosiga ansiktet med potatisnäsan gör sig lika bra i prästkappan som i luffarkläderna".

Att skämta med bilder har blivit en vana för mig, eller ovana om man så vill, sedan mitten av 90-talet. Där jag arbetade då skickades det montage mellan kontoren i USA, Canada och Sverige ett par gånger per vecka och kom det inga undrade alla vad som stod på. Cheferna var med och t.o.m några stora investerare bad att också få bli "monterade".

Varför Skogling? Han har en skön attityd och en stor portion humor. Har pm'at tidigare med Skogling att det kunde bli något fram emot Jul och nu råkade de komma lite tidigare.

mattel skrev:
> schture: din fascination över skogling börjar
> bli lite läskig.. av dina 452 inlägg just nu så
> är säkert 440 av dem en bild på en ps:ad
> skogling. whats the deal?

mattel skrev:
> av dina 452 inlägg just nu så är säkert 440 av dem en bild på en ps:ad
> skogling. whats the deal?

Hade så bråttom till dagis förut så jag missade detta.

Med den här postningen blir det 454 inlägg. Säkert är att dessa postningar innehåller:

* 11 st skoglingbilder.
* 2 st skoglingfilmer.

ca. 0.0286 % bild/filmmaterial

> > ca. 0.0286 % bild/filmmaterial
>
> nja inte riktigt va

Ooops, 2,86 % ska det nog vara...

Den här bilden borde väl passa in. Jag gissar att den skulle skapa viss uppståndelse på hästforumet också.

aussie_cyclist.jpg ht=600

Skogling skrev:
> Jag undrar var man skaffar leverfläckarna. Mexico
> eller Italien ?

Hos Fuentes i Spanien...

En annan cykelkändis. Men han ska visst till Indien och skaffa styrka från växtriket i stället...

beatle.jpg ht=300

jomper skrev:
> Den där hjälmen måste betinga ett icke ringa
> värde nu. Får jag ett bud?

Med eller utan skärm? :D

schture skrev:
> SPD-sandaler...

Fy fan! Det är hemskt med sån här objektifiering av män!

Ingen aning vem det är, bilden hette "cunegomilan.jpg", kanske någon släkting till Damiano...

JT skrev:
> Är det Damiano Cunego? Jag tror han kör i
> Lampre.

Tycker nog det är lite kinkigt att hitta bra bilder på snygga cyklande killar på nätet.
Här är en från bangabledudesinprocycling.com

sagan.jpg

Är det Sagan? Svårt att känna igen honom utan cykel och hjälm :P

Tillbaka
Topp