Cykel resa i italien.

Kent64

Medlem
Cykel resa i italien.
Tycker mycket om Italien och är väldigt intresserad av en cykelresa dit under våren -21.
Hyfsat ny på det här med lvg. cykling men klarar av ca 100 km med en snittfart på ca:30 km/h om det inte är allt för mycket backar eller motvind.
Ni med erfarenhet vad har ni för erfarenhet av de olika aktörerna på marknaden, har tittat på Bernt bikeevent, globalrunners och cykelaptit kom gärna med fler förslag om ni har.
Reser ensam och är 56 år. Målet med veckan är cykelträning samt njutning men det har prio 2.
Vad kan ni dela med er av från erfarenheter?

Tack på förhand.
Kent

Cykel resa i italien.
Har varit nere två ggr med fd Cykeltours, som gått upp / ihop med Triponsport. Åkte då med bussen från Sverige ned, var väldigt trevliga resor! Verkar just nu vara "coronastängt" dock.

Cykeltours hade förr flera resor, både vår och höst och till just Italien som var deras specialitet: i nuvarande (läser på hemsidan) verkar bara vara Nove Colli som är kvar.

Cykel resa i italien.
Ingen erfarenhet av arrangörerna du nämner. Kan dock konstatera efter närmare 20 cykelresor till Italien att det är sällan man blir missnöjd av att åka dit och cykla.

Cykel resa i italien.
Lånar tråden då det kanske även ger tips till ts.
Någon som varit och cyklat runt Viareggio ( strax norr om Pisa)? En släkting som ordnar resor (inte cykelresor) dit försöker locka mig med en resa för att cykla.

Cykel resa i italien.
ToS har en historia med Fredrikshof för några år sedan när de ville att cyklisterna själva skulle skicka sina cyklar med UPS när de inte fick plats på flyget. Kanon eller kalkon?

Cykel resa i italien.
Någon som varit och cyklat runt Viareggio ( strax norr om Pisa)? En släkting som ordnar resor (inte cykelresor) dit försöker locka mig med en resa för att cykla.

Jag har cyklat i intilliggande område, rörde mig österut strax söder om Florens vid san mIniato, förbi Greve i Chianti och sen mot San Gimigiano mot Pisa igen.
Väldigt vackert och backigt!
Tips att ev ta tåg ut från Pisa om det går, då vägarna i anslutning är rätt trista.

Just Greve, Panzano och närområde är gött.

Nästa gång skulle det va fint att se något av Florens istället för Pisa.

Cykel resa i italien.
Det verkar finnas en hel del berg strax norr om och inåt landet iaf. Ännu längre in, i gränstrakterna mot Emilia-Romagna, finns mer berg, ex.vis Monte Cimone, och fina byar.

Cykel resa i italien.
Jag har cyklat i intilliggande område, rörde mig österut strax söder om Florens vid san mIniato, förbi Greve i Chianti och sen mot San Gimigiano mot Pisa igen.
Väldigt vackert och backigt!
Tips att ev ta tåg ut från Pisa om det går, då vägarna i anslutning är rätt trista.

Just Greve, Panzano och närområde är gött.

Nästa gång skulle det va fint att se något av Florens istället för Pisa.

Jag tolkar det som Viareggio kan vara en ok utgångspunkt.

Cykel resa i italien.
Finns absolut fin cykling i de trakterna. Några smakprov finns i dessa trådar/inlägg:

https://happyride.se/forum/threads/...alla-luckor-nu-oeppnade.2836639/#post-2838781 scrolla även ner lite då set finns mer i ett par senare inlägg i tråden.

Tror även det ev kan funnas ytterligare några RRer från det området bland länkarna i detta inlägg: https://happyride.se/forum/threads/metatrad-utlandscykling-ej-lopp.3144698/page-3#post-3721433

Cykel resa i italien.

Jag växte upp några få mil norr om Viareggio, det är en mycket bra utgångspunkt (fast just Viareggio inte det billigaste stället att bo). Men du kan få ihop väldigt fina turer där, båda platt och med backar.

Tillbaka
Topp