Cykel-SM får avslag – med två dagars varsel

Citerar SVTs artikel:
"Enligt Lindblom har arrangören misskött sig vid tidigare tävlingar och inte gett de boende tillräcklig information om tävlingarna. Bland annat ska följebilar har kört i 100 kilometer i timmen på vägar med hastighetsbegränsning på 30 kilometer i timmen. Vilket enligt honom har lett till att folk har känt sig oroliga för barn som är ute och leker."

Enligt Tobias är det alltså bilarna som är problemet och som skapar otryggheten. Med det resonemanget måste folk i området känna sig otrygga 365 dagar om året (plus den extra dagen när det är skott år) då biltrafiken finns där dygnet runt. Det är bara att förbjuda biltrafiken omedelbart.

Jag undrar hur Tobias reste till Blekinge. Jag hoppas verkligen han inte gjorde det med bil och utsatte alla barn längs med vägarna för fara. Där snackar vi otrygghet som drabbar otroligt många.
Tobias tog givetvis hästen till Blekinge. Gud bevare alla havre-bönder längs vägen.

Jag kollade på en karta och den där Tobias och hans grannar kan lätt ta sig till/från hemmet utan problem. Cyklisterna kommer inte heller cykla inne i hans/deras bostadsområde så barnen kommer klara sig alldeles utmärkt (såvida inte Tobias med grannar kör över barnen själva vilket känns betydligt mer troligt om man tittar på statistik över olycksfall i trafiken). Min slutsats är att Tobias är en sån där omysig rättshaverist som hatar cyklister. Förmodligen är han bara bitter över diverse misslyckanden i livet som han tar ut på andra.

Det vore kul om någon journalist frågade Tobias hur många barn som blir påkörde under linjeloppen på cykel-SM varje år och hur många barn som blir påkörda av bilar årligen. Tobias med grannar borde omedelbart skicka tillbaka körkorten, sälja bilarna och börja cykla istället. Det skulle alla må bra av. Dessutom skulle trafiksäkerheten i området blir oerhört mycket bättre.
Vill vi verkligen att Tobias engagerar sig i cyklandet här i landet? ?

Kan man överklaga (vissa) grannars körkort med hänvisning till olämplig hastighet?
Utifrån resonemanget kopplat till den aktuella frågeställningen förefaller någon form av kollektiv bestraffning på anknytningsbasis vara vägen framåt.

Expropriation av villaområdet i fråga på grund av någon grannes innehav av körkort måhända?

Utifrån resonemanget kopplat till den aktuella frågeställningen förefaller någon form av kollektiv bestraffning på anknytningsbasis vara vägen framåt.

Expropriation av villaområdet i fråga på grund av någon grannes innehav av körkort måhända?
Upphävt bygglov kopplat till körkort och bilinnehav?

Upphävt bygglov kopplat till körkort och bilinnehav?
Nu börjar jag nog bli lite orolig för egen del, ehuru i en helt annan del av landet men vissa saker sprids ju med vinden. Så kanske att vi skall hålla våra hästar strax innan ditt förslag? ?

Jag blir inte riktigt klok på gången i det hela, vad är hönan och vad är ägget typ.

Är reglerna formulerade så att om ett överklagande görs så krävs en "ordentlig" konsekvensanalys enligt 4 §, då räcker det inte att svamla om 5 §. Nu tror jag inte det, och då känns inte beslutet att dra tillbaka tillståndet som en direkt konsekvens av överklagandet, eller?

Det kan ju inte vara första gången någon har överklagat ett liknande beslut (visst, nu spekulerar jag, men det känns inte orimligt). Har då konsekvensanalyserna varit bättre gjorda?

På Transportstyrelsen:
- "Du, det kom in ett lite löjligt och dåligt skrivet överklagande"
- "Ja jag såg den haha"
- "Men du, har vi kollat ordentligt så Länsstyrelsen gjort en korrekt konsekvensanalys"
- "Sh*t, du har rätt, vi kan få skit för det här om det kommer fram att vi inte skött vårt jobb"
...

Överklagandet drog säkert igång något, men någonstans verkar det ha brustit i hanteringen. Att tillståndet dras tillbaka bara några dagar innan tävlingen kan väl knappast enbart bero på ett överklagande.

Jag har fått intrycket att det är en enda persons fel, som sänkt hela cykelsverige. Som med en intrikat och diabolisk plan överrumplat alla inblandade, arrangörer som myndigheter. Utan denna person hade alla varit glada och nöjda och inga fel hade därmed begåtts på nån nivå.

Bara så jag är med, det är moraliskt fel att överklaga om några sportöntar ansökt lite sent?
Speciellt som HD slagit fast att samma töntar FÅR köra i 100 på 50 väg.

Själv tror jag snarare tävlandet får ligga nere medan lagen ses över.

Är det inte avlyst väg?
Avlyst brukar det vara, men inte avspärrat. Står väl flaggvakter ute, folk tillåts passera över om det är fritt, etc. Men stollar och sådana som ”bara ska fram” går det inte att gardera sig mot. Varvet brukar vara ca 15km om jag minns rätt, så tar ju lite tid mellan passeringarna.

Nej, snabbast, skrev jag.

Det var intressant att läsa dina inlägg om gången i dom involverade myndigheterna, du verkar ha koll. Men så bryter ditt vanliga gnällande på polisen genom, tråkigt.

Och i det här fallet, vilka utgör störst fara, några följebilar utan någon direkt vana vid större cykeltävlingar, eller poliser med utbildning "lite" högre än till vanliga körkort?

Det var intressant att läsa dina inlägg om gången i dom involverade myndigheterna, du verkar ha koll. Men så bryter ditt vanliga gnällande på polisen genom, tråkigt.

Och i det här fallet, vilka utgör störst fara, några följebilar utan någon direkt vana vid större cykeltävlingar, eller poliser med utbildning "lite" högre än till vanliga körkort?
Återigen, var har jag gnällt på polisen? Jag har konstaterat att de kör snabbast.
När det gäller följebilarna brukar de som kör dem ha en del vana från cykeltävlingar, det är ju inte random person fr gatan utan just klubbarnas följebilar. Iom att det i Uppsala dessutom brukar vara avlyst väg vid varvbana så bör ju ansvaret ligga lite högre på den enskilde att hålla sig undan också.

Switching to English to explain the humour...

This is about the funniest thing that has happened in Swedish Cycling.....

Eric Egelstig told us on Facebook that the SM had been moved to Tierp at 15.30 yesterday afternoon.

I believed him and sent the news on to BBC, Eurosport and UCI.

After that DN wrote it was cancelled. SVT said it was cancelled. SR said it was cancelled.

Eric then explained he was joking. I had missed the joke because Swedish isn't my first language and because I always believe what people tell me in Sweden, in my 35 years here I have never met an ironic Swede. Eric became the first.

However.

The SM HAS now been moved to Tierp. :)

Eric should be nominated as SCF Chairman with myself as communications officer.

What could possibly go wrong?

Bilagor

• Screenshot_20230623_123452_Facebook.jpg
    Screenshot_20230623_123452_Facebook.jpg
    194.3 KB · Besök: 175
F.k.

Det kan väl omöjligt ha gått någon förbi att det finns en kraftig överkoncentration av paragrafryttare, autister, rättshaverister och allmänt osköna människor inom cykelhobbyn i allmänhet och på det här forumet i synnerhet. Nu fick man så att säga smaka sin egen medicin.

Glad midsommar!

Senast ändrad:
bostadsrättsförening?
Jag gissar at vi skall vara försiktiga att tillskriva Brf:n detta innan vi med säkerhet vet att det är den som ligger bakom överklagan. Den uppfattning jag har fått är att det är någon form av fb-grupp som försöker vinna legitimitet genom att påskina att det är Brf:n i fråga som är inblandad.

Men jag kan givetvis ha fel, och blir gärna överbevisad. Rätt skall ju vara rätt.

Switching to English to explain the humour...

This is about the funniest thing that has happened in Swedish Cycling.....

Eric Egelstig told us on Facebook that the SM had been moved to Tierp at 15.30 yesterday afternoon.

I believed him and sent the news on to BBC, Eurosport and UCI.

After that DN wrote it was cancelled. SVT said it was cancelled. SR said it was cancelled.

Eric then explained he was joking. I had missed the joke because Swedish isn't my first language and because I always believe what people tell me in Sweden, in my 35 years here I have never met an ironic Swede. Eric became the first.

However.

The SM HAS now been moved to Tierp. :)

Eric should be nominated as SCF Chairman with myself as communications officer.

What could possibly go wrong?
Under 35 years you have met many ironic Swedes but you belived them :)

Hade varit kul att se lite officiell statistik på hur många människor som får sätta livet till årligen i Sverige p.g.a. att de blivit påkörda av följebilar i samband med cykeltävlingar.

Hade varit kul att se lite officiell statistik på hur många människor som får sätta livet till årligen i Sverige p.g.a. att de blivit påkörda av följebilar i samband med cykeltävlingar.
Nu kan det ju iofs finnas anledning att mota Olle i grind i vissa fall. Det här är åtminstone i min värld ett sådant. Fall.

Fast nu blandar du äpplen och päron så det står härliga till. ?

Jo, precis, för fotboll är ju en religion och att stoppa
fotbollsfans/fotbollsmatcher etc vore väl hets mot folkgrupp?

Krig har brutit p g a sådant (fotbollsmatcher etc).

Cykling är bara ett fånigt nöje för "tour-de-france-wannabes".
Och ska följdaktligen beivras starkt.

Hade fotbollsmatchen arrangerats på din bakgård så hade väl jämförelsen varit mer relevant, nu faller den platt av ganska många anledningar. Ta av dig offerkoftan och njut lite av midsommar istället?

AIK är religion. Fotboll är en sport.

För egen del har jag oftare jobbat ideellt vid cykelarranhemang än AIK-arrangemang. Cykel-SM borde givetvis gått av stapeln som planerat.

Hur överklagar man CCW och BLR? Oväsen, avgaser och en del av dem som gillar att dra en rullande burnout förbi en när man är ute och cyklar.
Eller så får man fly till skogs när det arrangeras.

Hade fotbollsmatchen arrangerats på din bakgård så hade väl jämförelsen varit mer relevant, nu faller den platt av ganska många anledningar. Ta av dig offerkoftan och njut lite av midsommar istället?

Oj, oj, oj, jag glömde att det där med ironi och satir är omöjligt på internet.
Skäms på mig.

Tillbaka
Topp