Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
29 spänn! Värt varenda krona, tack!UNT sänder live, men det kostar. https://unt.se/bli-prenumerant/artikel/r3m50z2l/unt-premium-digital
Sjukt. Har man särskilda krav på tystnad får man ju bo i skogen. Som jag fast utan att jag kräver en massa.Vad som står klart är att med det aktiva motstånd allmänhet och myndigheter, tex Trafikverket och Transportstyrelsen, visar så krävs det minst sagt professionell hantering av tillstånd för cykeltävlingar. För att inte tala om kraven på PR-arbete då.
Jag drar paralleller till hanteringen av tider på Boovallen i Nacka. Där fick fyra boende rätt i klagan så en av landets största ungdomsföreningar fick begränsa verksamheten å det kraftigaste.
Fast det är väl ingen rättighet att få störa andra.
Vi har i styrelsen för den bostadsrättsförening jag är medlem i (samt sitter i styrelsen för) hanterat ett långdraget störningsärende. Det har inneburit att jag numera är bättre bevandrad i lagstiftning kring störning för boende i flerfamiljshus än jag någonsin trodde jag skulle bli.Gäller nog att definiera störning. Att ett gäng personer på moppar kväll efter kväll står och gasar och bränner däck utanför fönstret, det är en störning. Ljud från en idrottsarena kan kanske betraktas som störande, men det är knappast en störning.
Människor som inte vill bli störda av samhällsrenderade ljud bör lämna tätorterna, istället för att osolidariskt kräva att majoriteten ska anpassa sig till dem.
Köp ett hus bredvid en fotbollsplan och sedan klaga på att barn spelar fotboll. Det visar tyvärr på hur låg medelintelligensen är i Sverige.Fast det är väl ingen rättighet att få störa andra.
Dialog hade gynnat dialogen.Finns ju lösningar på tillfälliga störningar, tex som Way out west gör varje år för tanten som bor i Slottskogen (festivalområdet), hon bjuds på valfri semester från den dagen det börjar byggas tills allt är städat och klart.
Nu har kanske cykelföreningen inte råd med att skicka ett helt grannskap till Dubai, men någon typ av morot hade säkerligen gynnat dialogen.
För det första, ha en dialog! Och var tillmötesgående. Det finns oftast lösningar på de flesta problem. Att visa lite välvilja och kompensera gör att andra kan ställa upp på saker tillfälligt. Man kan stå ut med saker som väsnas hela tiden (barn, billjud, flygplan) och saker som ger omvägar (avloppsbyggen, vägbyggen) så varför inte kunna bita ihop ett par dagar om det är lite cykling eller en musikfestival. Känns det farligt för de tillfälligt inblandade, då höjer man säkerheten. Säkerheten ökar, de inblandade känner sig hörda. Gnisslet minskar. Osv.Finns ju lösningar på tillfälliga störningar, tex som Way out west gör varje år för tanten som bor i Slottskogen (festivalområdet), hon bjuds på valfri semester från den dagen det börjar byggas tills allt är städat och klart.
Nu har kanske cykelföreningen inte råd med att skicka ett helt grannskap till Dubai, men någon typ av morot hade säkerligen gynnat dialogen.
I och för sig, när jag bodde på Södermalm var nog snittåldern i vår stora förening ca 70 år, de gav f-n i allt partyliv men var jäkligt stridslystna (för mycket tid över enligt min analys). ?Vanligaste versionen på detta fenomen är ju folk som vill bo hippa innerstadsområden med ett levande kulturliv, men sedan lyckas få klubbar och konsertställen att stänga igen pga att de störs av ljud på kvällen. Såna människor borde omdelebart vräkas och bannlysas innanför stadsmurarna.
För att komma åt Polacksbacken så måste man in och stöka i Ulleråker.Är det inte enklare att att bara dra banan nån annanstans? Ulleråkerområdet är ju ändå inte särskilt kul att cykla i kan jag tycka. Inte ens som amatör känns det ju tryggt att komma i full blås på cykel genom ett bostadsområde.
vet inte varför det är så förtjusta i området. Det användes tidigare på Upsala Bike Weekend också.
Tyst i skogen ha ?, jag ska spela in hur det låter bakom mitt hus dygnets alla ljusa timmar , småfåglarna, måsarnas skrin , duvornas kurr kurr går igenom stängda fönster , harar och katter som slåss , rådjur och rävar som skriker, till och med igelkottarna ”stör” när de jufsar med varann ?, tyst njae….Sjukt. Har man särskilda krav på tystnad får man ju bo i skogen. Som jag fast utan att jag kräver en massa.
Och tranor...Hur kan de låta så mycket?! Och varför? De har ju redan parat ihop sig. Grälar de!? De står tillsammans på en stor åker. Inget händer. Varför måste de låta (så mycket) som de gör?Tyst i skogen ha ?, jag spela in hur det låter bakom mitt hus dygnets alla ljusa timmar , småfåglarna, måsarnas skrin , duvornas kurr kurr går igenom stängda fönster , harar och katter som slåss , rådjur och rävar som skriker, till och med igelkottarna ”stör” när de jufsar med varann ?, tyst njae….
Du får överklaga.....Tyst i skogen ha ?, jag spela in hur det låter bakom mitt hus dygnets alla ljusa timmar , småfåglarna, måsarnas skrin , duvornas kurr kurr går igenom stängda fönster , harar och katter som slåss , rådjur och rävar som skriker, till och med igelkottarna ”stör” när de jufsar med varann ?, tyst njae….
Näe det är gött med lite liv men just duvorna är störiga?Du får överklaga.....
Till bakgrunden av en motorväg eller vindkraftspark.Tyst i skogen ha ?, jag spela in hur det låter bakom mitt hus dygnets alla ljusa timmar , småfåglarna, måsarnas skrin , duvornas kurr kurr går igenom stängda fönster , harar och katter som slåss , rådjur och rävar som skriker, till och med igelkottarna ”stör” när de jufsar med varann ?, tyst njae….
Tvivelsutan är dialog ett fantastiskt instrument.Dialog hade gynnat dialogen.
För att inte tala om allt smällande, när skjutglada innerstadsbor ger sig ut på "vildmarksliv" med bössan i handen för att ta de där stackarna du nämner av daga.Tyst i skogen ha ?, jag spela in hur det låter bakom mitt hus dygnets alla ljusa timmar , småfåglarna, måsarnas skrin , duvornas kurr kurr går igenom stängda fönster , harar och katter som slåss , rådjur och rävar som skriker, till och med igelkottarna ”stör” när de jufsar med varann ?, tyst njae….
Där har du två stora anledningar till problemet.Är det inte enklare att att bara dra banan nån annanstans? Ulleråkerområdet är ju ändå inte särskilt kul att cykla i kan jag tycka. Inte ens som amatör känns det ju tryggt att komma i full blås på cykel genom ett bostadsområde.
vet inte varför det är så förtjusta i området. Det användes tidigare på Upsala Bike Weekend också.
För det första anser jag att UCF har GROVT misskött hela tillståndsprocessen. Man ansöker inte < 6 månader innan tävling och man inkommer med kompletterande uppgifter inom en vecka. Man dröjer ABSOLUT inte 4 veckor.Hur kommer det sig att så många köper Tobias et.al:s påstående att UCK brustit i sin kommunikation? Jag säger inte att ni har fel, men för egen del hade jag inte litat till en starkt partisk inlaga - vad vet ni som jag inte vet?
Det är väl bara en 70-80 tusen älgar som får sitt ”rättmätiga straff” varje år ?För att inte tala om allt smällande, när skjutglada innerstadsbor ger sig ut på "vildmarksliv" med bössan i handen för att ta de där stackarna du nämner av daga.
I mångt och mycket håller jag med dig. Men jag ställer mig fortfarande frågande till hur du (ni) vet att klubben inte har inlett eller upprätthållit en dialog.För det första anser jag att UCF har GROVT misskött hela tillståndsprocessen. Man ansöker inte < 6 månader innan tävling och man inkommer med kompletterande uppgifter inom en vecka. Man dröjer ABSOLUT inte 4 veckor.
Det är alltid rätt att kontrollera med bägge parter men jag tvivlat på att han bluffar med saker som är lätt att kontrollera som t ex att han kontaktade arrangörerna för > 1 år sedan. Då är det ett måste för en seriös arrangör att fixa ett personligt infomöte vilket UCF inte gjort.
Infobrev är inte heller tillräckligt i praktiken, man fixar ett infomöte. Om UCF hade gjort det hade de upptäckt att infobrevet med en inbjudan som de kanske/kanske inte skickade inte hade kommit fram till berörda.
Det är så många punkter som UCF har missat att jag inte ens behöver lita på T.
Det gäller att de inte blir för många; dels kan de göda vargar; dels kan de ta till orda och protestera.Det är väl bara en 70-80 tusen älgar som får sitt ”rättmätiga straff” varje år ?
Jävla uteliggardjuren. Tänk att Rally hade en sång till deras favör ?Tyst i skogen ha ?, jag spela in hur det låter bakom mitt hus dygnets alla ljusa timmar , småfåglarna, måsarnas skrin , duvornas kurr kurr går igenom stängda fönster , harar och katter som slåss , rådjur och rävar som skriker, till och med igelkottarna ”stör” när de jufsar med varann ?, tyst njae….
Rally gjorde dock mycket för att uppmärksamma dessa djurs förorening av vår gemensamma miljö. Allt i sann public service-anda. ?Jävla uteliggardjuren. Tänk att Rally hade en sång till deras favör ?
Jag utgår från att alla som bor i bostadsrättsförening är idioter med massa lån, som lever i skräck för att deras lägenhet ska tappa i värde.Hur kommer det sig att så många köper Tobias et.al:s påstående att UCK brustit i sin kommunikation? Jag säger inte att ni har fel, men för egen del hade jag inte litat till en starkt partisk inlaga - vad vet ni som jag inte vet?
Synd att älgarna inte är beväpnade.Det är väl bara en 70-80 tusen älgar som får sitt ”rättmätiga straff” varje år ?
Det skulle måhända kunna vara ett rimligt avsteg från min grundläggande pacifistiska livsstil. ?Synd att älgarna inte är beväpnade.
UNT hade ju väldigt mycket på webben under helgen dock, sände ju loppen bl.a. och de ligger även uppe som repriser.Noterar att jag inte hittar en enda rad om cykel i dagens UNT. Svensk cykel behöver jobba på sin kommunikation.