Cykel-SM får avslag – med två dagars varsel

Dåligt av Transportstyrelsen men kul att tävlingen ändå blev av. Då uppkommer ju frågan, kan man följa det live någonstans?
Har letat men inget funnit. Vill se Herrjuniorerna som pågår just nu :)

Vad som står klart är att med det aktiva motstånd allmänhet och myndigheter, tex Trafikverket och Transportstyrelsen, visar så krävs det minst sagt professionell hantering av tillstånd för cykeltävlingar. För att inte tala om kraven på PR-arbete då.

Jag drar paralleller till hanteringen av tider på Boovallen i Nacka. Där fick fyra boende rätt i klagan så en av landets största ungdomsföreningar fick begränsa verksamheten å det kraftigaste.

Vad som står klart är att med det aktiva motstånd allmänhet och myndigheter, tex Trafikverket och Transportstyrelsen, visar så krävs det minst sagt professionell hantering av tillstånd för cykeltävlingar. För att inte tala om kraven på PR-arbete då.

Jag drar paralleller till hanteringen av tider på Boovallen i Nacka. Där fick fyra boende rätt i klagan så en av landets största ungdomsföreningar fick begränsa verksamheten å det kraftigaste.
Sjukt. Har man särskilda krav på tystnad får man ju bo i skogen. Som jag fast utan att jag kräver en massa.

Fast det är väl ingen rättighet att få störa andra.

Gäller nog att definiera störning. Att ett gäng personer på moppar kväll efter kväll står och gasar och bränner däck utanför fönstret, det är en störning. Ljud från en idrottsarena kan kanske betraktas som störande, men det är knappast en störning.

Människor som inte vill bli störda av samhällsrenderade ljud bör lämna tätorterna, istället för att osolidariskt kräva att majoriteten ska anpassa sig till dem.

Gäller nog att definiera störning. Att ett gäng personer på moppar kväll efter kväll står och gasar och bränner däck utanför fönstret, det är en störning. Ljud från en idrottsarena kan kanske betraktas som störande, men det är knappast en störning.

Människor som inte vill bli störda av samhällsrenderade ljud bör lämna tätorterna, istället för att osolidariskt kräva att majoriteten ska anpassa sig till dem.
Vi har i styrelsen för den bostadsrättsförening jag är medlem i (samt sitter i styrelsen för) hanterat ett långdraget störningsärende. Det har inneburit att jag numera är bättre bevandrad i lagstiftning kring störning för boende i flerfamiljshus än jag någonsin trodde jag skulle bli.

Det är ett inte helt okomplicerat område, men väldigt kortfattat kan sägas att boendet i flerfamiljshus har att acceptera viss störning. Inte i den grad att det kan betraktas som hälsovådligt men väl störningar som uppstår när människor i deras omgivning lever sina liv på ett sätt som kan anses normalt.

Till och med lagstiftaren har tagit fasta på det rimliga i att den som väljer att bosätta sig i direkt anslutning till andra människor kommer påverkas av andra människor.

Fast det är väl ingen rättighet att få störa andra.
Köp ett hus bredvid en fotbollsplan och sedan klaga på att barn spelar fotboll. Det visar tyvärr på hur låg medelintelligensen är i Sverige.

Tyvärr har du dock rätt i att Svensk lag (miljöbalken) ger dessa öppningar, mest på grund av att tjänstemän inte orkar läsa den. Det finns tydliga direktiv, men i inledningen finns ”försiktighetsprinciper”. Gissa hur ofta kommun och länsstyrelser hänvisar till dessa principer. Gissa sedan hur många ideella föreningar som kan miljöbalken. Jag har just varit med och vunnit en n rond mot kommunen i en liknande fråga, men då råkar jag ha rätt utbildning plus att det kostade 100’ i advokatkostnader. Det är inte alla föreningar som klarar av detta.

Vanligaste versionen på detta fenomen är ju folk som vill bo hippa innerstadsområden med ett levande kulturliv, men sedan lyckas få klubbar och konsertställen att stänga igen pga att de störs av ljud på kvällen. Såna människor borde omdelebart vräkas och bannlysas innanför stadsmurarna.

Finns ju lösningar på tillfälliga störningar, tex som Way out west gör varje år för tanten som bor i Slottskogen (festivalområdet), hon bjuds på valfri semester från den dagen det börjar byggas tills allt är städat och klart.

Nu har kanske cykelföreningen inte råd med att skicka ett helt grannskap till Dubai, men någon typ av morot hade säkerligen gynnat dialogen.

Finns ju lösningar på tillfälliga störningar, tex som Way out west gör varje år för tanten som bor i Slottskogen (festivalområdet), hon bjuds på valfri semester från den dagen det börjar byggas tills allt är städat och klart.

Nu har kanske cykelföreningen inte råd med att skicka ett helt grannskap till Dubai, men någon typ av morot hade säkerligen gynnat dialogen.
Dialog hade gynnat dialogen.

För det första, ha en dialog! Och var tillmötesgående. Det finns oftast lösningar på de flesta problem. Att visa lite välvilja och kompensera gör att andra kan ställa upp på saker tillfälligt. Man kan stå ut med saker som väsnas hela tiden (barn, billjud, flygplan) och saker som ger omvägar (avloppsbyggen, vägbyggen) så varför inte kunna bita ihop ett par dagar om det är lite cykling eller en musikfestival. Känns det farligt för de tillfälligt inblandade, då höjer man säkerheten. Säkerheten ökar, de inblandade känner sig hörda. Gnisslet minskar. Osv.

Är det inte enklare att att bara dra banan nån annanstans? Ulleråkerområdet är ju ändå inte särskilt kul att cykla i kan jag tycka. Inte ens som amatör känns det ju tryggt att komma i full blås på cykel genom ett bostadsområde.
vet inte varför det är så förtjusta i området. Det användes tidigare på Upsala Bike Weekend också.

Vanligaste versionen på detta fenomen är ju folk som vill bo hippa innerstadsområden med ett levande kulturliv, men sedan lyckas få klubbar och konsertställen att stänga igen pga att de störs av ljud på kvällen. Såna människor borde omdelebart vräkas och bannlysas innanför stadsmurarna.
I och för sig, när jag bodde på Södermalm var nog snittåldern i vår stora förening ca 70 år, de gav f-n i allt partyliv men var jäkligt stridslystna (för mycket tid över enligt min analys). ?

Kan funka: Vad jag vet är det relativt billigt att åka till Dubai mitt i sommaren. Det är så h-vetes varmt där då att de stänger av stränder etc, ingen vill vara där. ?

Samtidigt i den o-ockuperade delen av Danmark, DM hålls i Aalborg en stad som går att jämföra med Uppsala. "Alle veje på ruten bliver afspærrede, så sikkerheden er i top, og derfor vil store dele af Aalborg eksempelvis også være afspærret på løbsdagene."

En folkefest i Aalborg – og på TV​

“Jeg er rigtig glad for, at Danmarks Cykle Union også er med i stor stil, når Aalborg til sommer bliver vært for den første DM-uge. Cykelsporten får et rigtig stort og flot udstillingsvindue for de mange dygtige ryttere, bl.a. når landevejscyklingen får start og målstreg midt i Aalborg." Borgmästaren i Aalborg.

1687685359874.png

Är det inte enklare att att bara dra banan nån annanstans? Ulleråkerområdet är ju ändå inte särskilt kul att cykla i kan jag tycka. Inte ens som amatör känns det ju tryggt att komma i full blås på cykel genom ett bostadsområde.
vet inte varför det är så förtjusta i området. Det användes tidigare på Upsala Bike Weekend också.
För att komma åt Polacksbacken så måste man in och stöka i Ulleråker.

Sjukt. Har man särskilda krav på tystnad får man ju bo i skogen. Som jag fast utan att jag kräver en massa.
Tyst i skogen ha ?, jag ska spela in hur det låter bakom mitt hus dygnets alla ljusa timmar , småfåglarna, måsarnas skrin , duvornas kurr kurr går igenom stängda fönster , harar och katter som slåss , rådjur och rävar som skriker, till och med igelkottarna ”stör” när de jufsar med varann ?, tyst njae….

Senast ändrad:
Tyst i skogen ha ?, jag spela in hur det låter bakom mitt hus dygnets alla ljusa timmar , småfåglarna, måsarnas skrin , duvornas kurr kurr går igenom stängda fönster , harar och katter som slåss , rådjur och rävar som skriker, till och med igelkottarna ”stör” när de jufsar med varann ?, tyst njae….
Och tranor...Hur kan de låta så mycket?! Och varför? De har ju redan parat ihop sig. Grälar de!? De står tillsammans på en stor åker. Inget händer. Varför måste de låta (så mycket) som de gör?

Tyst i skogen ha ?, jag spela in hur det låter bakom mitt hus dygnets alla ljusa timmar , småfåglarna, måsarnas skrin , duvornas kurr kurr går igenom stängda fönster , harar och katter som slåss , rådjur och rävar som skriker, till och med igelkottarna ”stör” när de jufsar med varann ?, tyst njae….
Du får överklaga.....

Till bakgrunden av en motorväg eller vindkraftspark.

Dialog hade gynnat dialogen.
Tvivelsutan är dialog ett fantastiskt instrument.

Vet vi att det inte har nyttjats? För egen del har jag i alla fall endast tagit del av ena sidans syn på saken. Den sidan har inte givit mig intrycket av att den är intresserad av dialog (information är något annat); kanske med rätta, efter flera års misskötsamhet från klubben? Kanske är det symtomatiskt iom klubbens bristande kommunikativa förmåga?

Vem vet - inte jag.

För att inte tala om allt smällande, när skjutglada innerstadsbor ger sig ut på "vildmarksliv" med bössan i handen för att ta de där stackarna du nämner av daga.

Där har du två stora anledningar till problemet.
Om det känns otryggt för en vuxen cyklist i en klunga hur känns det då inte för barnföräldrar?
Banan återanvänds många gånger så folk blir trötta på det.
Sedan underlättar det nog inte att arrangörerna verkar ha haft attityden att köra över de boende. Han som klagade har kontaktat arrangörerna men ingen har kommit tillbaka till honom.
Om det är någon som har skött det hela dåligt så är det Uppsala cykelklubb. Vad jag kan förstå så har de inte varit dåliga, de har varit extremt dåliga.

Hur kommer det sig att så många köper Tobias et.al:s påstående att UCK brustit i sin kommunikation? Jag säger inte att ni har fel, men för egen del hade jag inte litat till en starkt partisk inlaga - vad vet ni som jag inte vet?
För det första anser jag att UCF har GROVT misskött hela tillståndsprocessen. Man ansöker inte < 6 månader innan tävling och man inkommer med kompletterande uppgifter inom en vecka. Man dröjer ABSOLUT inte 4 veckor.
Det är alltid rätt att kontrollera med bägge parter men jag tvivlat på att han bluffar med saker som är lätt att kontrollera som t ex att han kontaktade arrangörerna för > 1 år sedan. Då är det ett måste för en seriös arrangör att fixa ett personligt infomöte vilket UCF inte gjort.
Infobrev är inte heller tillräckligt i praktiken, man fixar ett infomöte. Om UCF hade gjort det hade de upptäckt att infobrevet med en inbjudan som de kanske/kanske inte skickade inte hade kommit fram till berörda.
Det är så många punkter som UCF har missat att jag inte ens behöver lita på T.

För det första anser jag att UCF har GROVT misskött hela tillståndsprocessen. Man ansöker inte < 6 månader innan tävling och man inkommer med kompletterande uppgifter inom en vecka. Man dröjer ABSOLUT inte 4 veckor.
Det är alltid rätt att kontrollera med bägge parter men jag tvivlat på att han bluffar med saker som är lätt att kontrollera som t ex att han kontaktade arrangörerna för > 1 år sedan. Då är det ett måste för en seriös arrangör att fixa ett personligt infomöte vilket UCF inte gjort.
Infobrev är inte heller tillräckligt i praktiken, man fixar ett infomöte. Om UCF hade gjort det hade de upptäckt att infobrevet med en inbjudan som de kanske/kanske inte skickade inte hade kommit fram till berörda.
Det är så många punkter som UCF har missat att jag inte ens behöver lita på T.
I mångt och mycket håller jag med dig. Men jag ställer mig fortfarande frågande till hur du (ni) vet att klubben inte har inlett eller upprätthållit en dialog.

Vad vi vet är att informationsmöte har hållits under tiden för ansökan att genomföra arrangemanget. Vilka som deltog på det mötet och i vilken form det hölls vet inte jag.

Jag håller dock inte med dig kring tidsaspekten avseende ansökan. Att inkomma med en ansökan i februari, för ett arrangemang av det här slaget som går av stapeln i slutet av juni tycker jag är rimligt. Klubben har kompletterat ansökan i flera omgångar sedan april.

Jävla uteliggardjuren. Tänk att Rally hade en sång till deras favör ?

@IM jag har inget belägg för dålig dialog. Mer en känsla att det brukar landa så här när man inte har någon bra dialog och förutsätter saker. Några kommer sätta sig på tvären och andra blir förvånat besvikna. Sen är det säkert så att alla har kämpat jättehårt för sin sak. Det är mest tragiskt att det blev som det blev.

Jag hoppas att UCK kan kommentera här i tråden under veckan, när de har avslutat tävlingarna och har tid. Det vore värdefullt.

Hur kommer det sig att så många köper Tobias et.al:s påstående att UCK brustit i sin kommunikation? Jag säger inte att ni har fel, men för egen del hade jag inte litat till en starkt partisk inlaga - vad vet ni som jag inte vet?
Jag utgår från att alla som bor i bostadsrättsförening är idioter med massa lån, som lever i skräck för att deras lägenhet ska tappa i värde.
Detta gäller tills motsatsen är bevisad, då jag känner massa bra folk som bor i bostadsrätt.
Men så är jag förutom cyklar även intresserad av skytte, motorsport och musik. Tre saker som bostadsrättsinnehavare och villaägare ofta hatar.
För att elda på lite, det kommer att sluta så här

Angående med att de skulle vara sent att skicka in ansökan. Finns liten poäng med att skicka en ansökan tidigare än sex månader, den kommer troligtvis ändå inte bli behandlad tidigare.

Tillbaka
Topp