Cykel som kan ladda mobil eller dator

Jag letar efter typ en träningscykel med inbygd generator som kan ladda mobil och helst också laptop. Ska kunna användas av deltagarna på ett stort chefsevent som ska hållas i Stockholm i juni. Tanken är att ha 3-4 cyklar i en lobby/mingelyta som en kul grej att testa i pauserna mellan olika seminarier. Måste inte vara just träningscykel... kan ju även vara nån typ av 'vanlig' cykel fastsatt i ett ställ, med dynamo/generator kopplad på bakhjulet.
Har letat en del på nätet, men hittar inget optimalt. Någon som har tips på bra lösning här? I den bästa av världar finns en leverantör i Stockholm som har några passande cyklar att låna ut, och få bra reklam på köpet. Deltagarna är ca 200 gäster från hela Europa.
Tack på förhand! :-)

Har inte koll på eventcyklar men om du enklare vill montera generator på (tränings)cyklar så kan det här vara en lösning. Ska vara effektivast i världen också, om jag förstått rätt.

Säg till om de säljes sen :)

Har inte koll på eventcyklar men om du enklare vill montera generator på (tränings)cyklar så kan det här vara en lösning. Ska vara effektivast i världen också, om jag förstått rätt.

Säg till om de säljes sen :)
Yep, tack. Hade sett den också... det är en kandidat i alla fall. Kanske får bli ett gäng cyklar med såna monterade - vi får se... Tack!

Jag letar efter typ en träningscykel med inbygd generator som kan ladda mobil och helst också laptop. Ska kunna användas av deltagarna på ett stort chefsevent som ska hållas i Stockholm i juni. Tanken är att ha 3-4 cyklar i en lobby/mingelyta som en kul grej att testa i pauserna mellan olika seminarier. Måste inte vara just träningscykel... kan ju även vara nån typ av 'vanlig' cykel fastsatt i ett ställ, med dynamo/generator kopplad på bakhjulet.
Har letat en del på nätet, men hittar inget optimalt. Någon som har tips på bra lösning här? I den bästa av världar finns en leverantör i Stockholm som har några passande cyklar att låna ut, och få bra reklam på köpet. Deltagarna är ca 200 gäster från hela Europa.
Tack på förhand! :-)
Bodybike har ett antal modeller med usb-laddning. Kostar mer än det är värt att köpa in, men vet att de finns på flertalet gym. Kanske kan deala till att hyra in?

Kul! Kan det vara så att du läst den här artikeln kanske?

nej men den bekräftar ju nogsamt att det här är skräp. max 25kmh liksom...

sen att de fälgar industrin gått över till iom skivbroms knappast kan användas?

Bodybike har ett antal modeller med usb-laddning. Kostar mer än det är värt att köpa in, men vet att de finns på flertalet gym. Kanske kan deala till att hyra in?

Klart intressant. Kanske villiga att låna/hyra ut några stycken. Verkar finnas leverantör i Jönköping. Bra, tack!

Frågan är ju hur snabbt/mycket du skall ladda. I den bodybiken så skall man vara glad om man fått i några procent efter en timme.
Aha, är det så segt...? Jag får ta och kolla den tekniska specen. Man vill ju hinna få åtminstone några procent på säg 5-10 minuter. Eventdeltagarna kommer nog inte sitta där och svettas några längre stunder...

Aha, är det så segt...? Jag får ta och kolla den tekniska specen. Man vill ju hinna få åtminstone några procent på säg 5-10 minuter. Eventdeltagarna kommer nog inte sitta där och svettas några längre stunder...
Hittar ingen info om laddhastigheten eller power output på deras hemsida. Har du en länk möjligen, eller vet du bara av egen erfarenhet?

nej men den bekräftar ju nogsamt att det här är skräp. max 25kmh liksom...

sen att de fälgar industrin gått över till iom skivbroms knappast kan användas?
Fälgarna lär väl vara ett minimalt problem? Nån yta finns ju alltid att sätta den mot.
25 var väl för väldigt höga uttag. Iofs bäring på ts fråga men knappast på den vanlige dynamoanvändaren.

Hittar ingen info om laddhastigheten eller power output på deras hemsida. Har du en länk möjligen, eller vet du bara av egen erfarenhet?
Egen erfarenhet, vi har sånna på gymmet. Nu är det sällan jag laddar samtidigt och ett tag sedan jag körde ett pass så jag har tyvärr inget annat än "mellan tummen och pekfingret" och allmänt gubbgnäll att gå på. Svårt att veta när man använder appen i telefonen under tiden, men jag skulle uppskatta att den laddade ungefär vad telefonen förbrukade under tiden på ett 50 min pass. Man måste också upp över en viss effekt innan den laddar men vill minnas att det var en ganska låg tröskel.

Tack. Hade varit perfekt med den här typen av uppsättning. Men gissar att här har några studenter pillat och fixat ihop en lösning själva. Inget man hittar färdigt hos leverantör så att säga. Eller?
Testerna gjordes 2015.
Projektet var ett examensarbete från Stockholms Dramatiska Högskola.
Det går säkert att kontakta dem för att se om det finns några uppgifter sparade.

Tillbaka
Topp