Cykel stulen Cykelvasan 2019!!! Någon mer

fredbjar

Medlem
Min cykel blev stulen i natt fastlåst utanför svärfars farstukvist....så förbannat tråkigt....fick köra på grabbens 27,5, strl S, ..3h50m....Någon mer som blivit av med sin pärla?

Så otroligt tråkigt!

Du kan ju inte hunnit cykla många meter på den dessutom. Du kan ju lägga upp ett signalement på hojen, och helst ett foto, så vi kan hjälpas åt att hålla koll på lokala säljkanaler. Fast jag har en känsla av att det inte är pundare som snor hojar i dalarna runt CV, tyvärr!

Scott Spark 950 med diverse bytt/uppgraderat
Däcken på cykeln bytte jag i veckan innan bilden togs Vittoria Peyote sitter på.
Även andra pedaler Shimano SPD520

Bilagor

• 2FE4F0FF-B1F3-4576-A810-381C9BDE57B1.jpeg
    2FE4F0FF-B1F3-4576-A810-381C9BDE57B1.jpeg
    672.7 KB · Besök: 226
Senast ändrad:
Proffstjuvarna borde bindas tillsammans med K&S-bedragarna, smetas in med honung och placeras i en myrstack i björnskogen.

Salt läker inga sår, skadan redan skedd. Chilla, det är fredag.

Jag beklagar förlusten. Polisen här i Dalarna har varnat för cykeltjuvar under CV, men redan har det stulits flera cyklar.
Tiotusentals ofta dyra cyklar tillsammans vid samma tillfälle är nog ett smörgåsbord för tjuvar.
Hur och med vad hade du låst din cykel?

Senast ändrad:
marr sa:
Eveningstar sa:
Oppps sa:
Polisen här i Dalarna har varnat för cykeltjuvar under CV
Men de planerade inte in någon polisiär närvaro gissar jag?
Ställ ut en bil med några cyklar på taket lite undanskymt i Lindvallen och plocka dem när de kommer?

Är det lagligt? Eller en brottsprovokation? Ärlig, nyfiken fråga
Brottsprovokation tycker jag är mer: Gå fram till någon med 500 gram hasch i näven och fråga om de vill ha ett bra pris. Svarar personen ja så burar man in dem.

Eveningstar sa:
marr sa:
Eveningstar sa:
Oppps sa:
Ställ ut en bil med några cyklar på taket lite undanskymt i Lindvallen och plocka dem när de kommer?

Brottsprovokation tycker jag är mer: Gå fram till någon med 500 gram hasch i näven och fråga om de vill ha ett bra pris. Svarar personen ja så burar man in dem.

Fine.

Eveningstar sa:
Oppps sa:

Brottsprovokation är inte tillåtet i Sverige, men visst ökad polisiär närvaro kanske hade mlnskat cykelstölderna, men jag tror nog mer på det egna ansvaret här, tyvärr.

Nä. All brottsbekämpning är olaglig. Samma sak med åtal, fällande domar och påföljder - inte ok! Gulla med buset är däremot helt ok.

Ubbe73 sa:
hm sa:
marr sa:
Örjan Lax sa:

I rent preventivt, framtida syfte, måste man ibland konstatera även det obekväma.

Är ju tyvärr samma tänk när tjejer är för lättklädda och kanske tagit ett glas, dom får skylla sig själva om nått händer ...

?!?! Vad har detta med cykelstölder att göra?!?!

Skullbelägga offret kallas det väl .

Senast ändrad:
Örjan Lax sa:
+1
Är man inte uppväxt i en storstad och lärd från barnsben att ingenting får vara ifred, så är det lätt att tro att fastlåst vid farstukvisten ska duga, speciellt om huset inte ligger vid nån allfartsväg. Mina första Siljan Runt (2010 och framåt) hade jag min cykel fastlåst i takställ på bilen utan problem natten innan, men det var vid ett hus med avskiljt läge. Idag vågar jag inte det längre efter alla stölder man hört om, men är man ny på det hela är det fullt förståeligt att tro att fastlåst vid farstukvisten skall duga.

Hur var den låst? Alltid intressant att veta vilken typ av lås som kan forceras. Kabel eller bygel?

Kabel klipper de lätt av idag.
Använd inte sånt.

Finns som tips lås med larm. Ett hejdlöst oljud om de klipps eller dyrkas upp.

Ubbe73 sa:
hm sa:
marr sa:
Örjan Lax sa:

I rent preventivt, framtida syfte, måste man ibland konstatera även det obekväma.

Är ju tyvärr samma tänk när tjejer är för lättklädda och kanske tagit ett glas, dom får skylla sig själva om nått händer ...

?!?! Vad har detta med cykelstölder att göra?!?!

Vet man ju hur fulla tjejer är. Glömmer alltid att låsa cykeln och ibland även var de ställde den. Då får man faktiskt skylla sig själv.

Eveningstar sa:
marr sa:
Eveningstar sa:
Oppps sa:

Känns bättre att låta dom köpa det så att dom först gör nåt olagligt innan man burar in dom.

M

marr sa:
Eveningstar sa:
marr sa:
Eveningstar sa:
Oppps sa:

Fine.

Fråga polismästarn, hon främjade ju sin karriär ordentligt genom en sting operation på visby där innan polisen inblandning det inte fanns någon köpare av knarket, så det beror nog bara på vem som santionerar aktionen.

Herr Thomas sa:
ForesterGuy sa:
Eveningstar sa:
Oppps sa:

De gjorde så i Stockholm med HD-motorcyklar...

Precis, det kallas för bevisprovokation och det är tillåtet.

Det tog inte lång stund innan en bil stannade vid motorcykeln, en kille hoppade ut och klippte låskättingen och tog den med sej. Någon minut senare kom en kille gåendes med en MC-hjälm i handen, satte sej på motorcykeln och drog iväg.
Jag vill minnas att polisen fick kritik för det här, men jag förstår inte varför...

Tittar ut över en parkering i en av byarna i lindvallen och ser flera cyklar vid husknutarna, såg även en släpvagn med ex antal cyklar på

Brottsprovokation är alltid fel. Med brottsprovokation menas att man skapar ett brott som inte hade begåtts utan polisens aktiva involvering.
T.ex, om en polisman frågar om en femma cannabis och personen som blir tillfrågad sedan skaffar sig en femma cannabis för återförsäljning är det brottsprovokation och leder i nästan alla fall till frikännande i domstol.

Bevisprovokation å andra sidan är tillåten. Om en polisman frågar någon dom misstänker säljer narkotika vad dom har att sälja och personen sedan tar fram en femma cannabis ur fickan så har ju personen inte blivit uppmuntrad till att begå ett brott. Brottet har redan skett oavsett.

Det är där skillnaden ligger. Har brottet redan begåtts eller skulle det rimligen ha begåtts oavsett vad polisen sagt eller gjort i saken?

Att ställa ut en cykel är tyvärr en brottsprovokation. Brottet hade inte kunnat begås om inte cykeln ställts just där.
Notera dock att uppsåtet är av yttersta vikt här. Om du som civilist ställer din cykel låst på ett ställe och den blir stulen är det ju inte en brottsprovokation. Om den däremot ställs med SYFTET att övervakas av polismakt tills den blir stulen så är det en provokation och det klassas som brottsprovokation eftersom det specifika brottet (plats och tillfälle) endast kunde ske tack vare att cykeln ställdes där.

Håller jag med om hur det hanteras? ABSOLUT INTE!
Stöld är stöld oavsett hur det möjliggjorts och av vem. Men i ren lagboksanda så är det specifikt otillåtet för polisen i Sverige att utföra brottsprovokation. Därför går det inte att fånga tjuvarna på detta sättet.

Bästa sättet att fånga dom på är genom bevisprovokation. Sätt en GPS spårsändare på cykeln och blir den stulen så kan du sätta dit tjuven på det sättet.
Eller om tjuven lägger upp din cykel för försäljning så får ju faktiskt polisen "köpa" den cykeln och i samband med köp kontrollera ramnummer osv och gripa säljaren för häleriförseelse. Men det är inte en garant för straff oavsett.

Faktum är att de flesta fall av stöld av cykel tyvärr inte leder speciellt hårda straff om det inte är en väldigt stor operation med organiserad försäljning i Sverige.
I runda slängar dock handlar det ofta om böter eller fängelse i en månad och det är SÄLLAN det döms så. En 65 årig man dömdes till en månads fängelse för stöld av en cykel... Inblandat i domen var ringa narkotikabrott. Och mannen hade redan ett långt brottsregister.

Med andra ord, de flesta cykeltjuvar tjänar ändå i slutändan på att vara tjuvar för straffen är inte värre en belöningen.

Ja det är ju otroligt hur det fungerar här i Sverige... Tycker det borde vara en självklarhet att alla brott och straff du får vid en dom adderas ihop.

Sen alla dessa rabatter på straffen som ges automatiskt är ju bra konstigt också, tycker ju de borde villkoras mot gott uppförande / förmildrande omständigheter.

slanstd sa:
Ja det är ju otroligt hur det fungerar här i Sverige...

Det är inte ett dugg otroligt. Snarare var det väldigt troligt, men de som varnade för utvecklingen blev avfärdade som [infoga valfri smädelse om den hemska "högern"]. Om man arbetar stenhårt på att i grunden förändra ett land till något som ingen någonsin tidigare provat, så kan man inte vänta sig att det fortsätter att fungera som förut, med samma rättsväsende som var dimensionerat för helt andra omständigheter. Dessa självklarheter förstod inte det svenska etablissemanget. Och väljarna blev förda bakom ljuset av en ljugande journalistkår.

Det enda otroliga är att det fortfarande finns folk som inte fattar varför det fungerar som det gör i Sverige. Gapa och svälj. De flesta av er har själva röstat för att det är såhär det ska vara.

Känns som att tråden bara blir mer och mer OT.

Jag är mer nyfiken på hur TS låst sin cykel i tron om att den skulle få vara ifred utanför svärfars farstukvist.

VättleBökaren sa:
Att ställa ut en cykel är tyvärr en brottsprovokation. Brottet hade inte kunnat begås om inte cykeln ställts just där.
Notera dock att uppsåtet är av yttersta vikt här. Om du som civilist ställer din cykel låst på ett ställe och den blir stulen är det ju inte en brottsprovokation. Om den däremot ställs med SYFTET att övervakas av polismakt tills den blir stulen så är det en provokation och det klassas som brottsprovokation eftersom det specifika brottet (plats och tillfälle) endast kunde ske tack vare att cykeln ställdes där.

Stöld är stöld oavsett hur det möjliggjorts och av vem. Men i ren lagboksanda så är det specifikt otillåtet för polisen i Sverige att utföra brottsprovokation. Därför går det inte att fånga tjuvarna på detta sättet.
Om man tänker sig att en civilist ställer ut en cykel och säger till polisen att det finns en stöldbegärlig cykel där, och de sedan håller ett öga på den, är det ok?

Om en privatperson gör en "brottsprovokation", dvs tar fast tjuven och lämnar över till polisen, skulle det vara ok?

Fältprästen sa:
VättleBökaren sa:

Om man tänker sig att en civilist ställer ut en cykel och säger till polisen att det finns en stöldbegärlig cykel där, och de sedan håller ett öga på den, är det ok?

Om en privatperson gör en "brottsprovokation", dvs tar fast tjuven och lämnar över till polisen, skulle det vara ok?
Du som civilperson får göra envarsgripande, dvs kvarhålla en person som tas på bar gärning när denne begår ett brott som har fängelse i straffskalan. Fast medger du att du ställt ut cykeln i det här teoretiska fallet för att någon ska stjäla den kan det nog bli lite otrevliga konsekvenser rent rättsligt.

weldion sa:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=7278290
”Två gripna för stöld under Cykelvasan – hade stulna cyklar i bilen”

Omöjligt. Alla vet att polisen inte griper någon för cykelstölder och politiker uppmuntrar tjuveri på hederliga människors bekostnad. Känns iaf skönt att veta att tjuvarna kommer släppas utan rättegång och ges skadestånd för olägenheterna de utsatts för.

För det är ju så det fungerar i det här jävla landet om man ska tro alla bittra inlägg.

Nä. Trist som fan att bli av med sin cykel innan loppet. Men gött att polisen fått tag på iaf någon av dem som varit ute och roffat.

weldion sa:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=7278290
”Två gripna för stöld under Cykelvasan – hade stulna cyklar i bilen”

Här är det ju verkligen läge att följa upp alla ledtrådar eftersom det faktiskt är sannolikt att det är en del av organiserad brottslighet där det finns mer att hämta och stor fördel att försvåra fortsättningen. Jag tycker tex att alla låsen, om de är med, borde granskas ur ett lärande perspektiv. Det finns en anledning att de aldrig lämnas på plats.

Dom kanske bara gjorde en välgärning och konfiskerade cyklar med omodern och ocyklingsbar geometri (och/eller 10-kuggdrev på kassetten)?

Fältprästen sa:
VättleBökaren sa:

Om polisen skulle gå med på det upplägget är det samma sak som att dom själva gjort det.
Om brottet redan är begått och dom använder okonventionella metoder för att lura fram brottslingen är det okej. T.ex att du har GPS-puck på din cykel och ringer polisen och säger att du kan spåra den med sändare.
Men även sådant skall oftast godkännas från ledningen och/eller domstol.
T.ex, står din stulna cykel inne i någons vardagsrum helt synligt från utsidan med ditt namn inlackerat i ramen så skall det ÄNDÅ godkännas från högre ort (husrannsakan, domstolsbeslut) för att polisen skall få gå in och ens hämta stöldgodset.

Det är ALLTID smartare att INTE bli av med cykeln från första början. Till exempel genom att ha den under sängen du sover på och inte sova så tungt att tjuven kan välta sängen och ta din cykel medans du drömmer om positioneringar på vasan.

Har inte de större organisationerna möjlighet att låsa in utrustningen på någon säker plats där set även finns bevakning? Jag tänker närmast på de som organiserar tävlingarna.

I Sälen borde Stadium outlet kanske kunna erbjuda något liknande en "garderob". Eller t ex Dalskidan som också ligger i närheten.

Har man plats plats för grejerna där man bor så ser jag inte problemet men för de som verkar ha ont om utrymme och parkerar cyklarna på farstukvisten så kanske det här kan vara ett bättre alternativ?

Tillbaka
Topp