Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skogling sa:Hur kunde du ställa den ute?
Örjan Lax sa:Salt läker inga sår, skadan redan skedd. Chilla, det är fredag.
marr sa:Örjan Lax sa:Salt läker inga sår, skadan redan skedd. Chilla, det är fredag.
I rent preventivt, framtida syfte, måste man ibland konstatera även det obekväma.
hm sa:marr sa:Örjan Lax sa:Salt läker inga sår, skadan redan skedd. Chilla, det är fredag.
I rent preventivt, framtida syfte, måste man ibland konstatera även det obekväma.
Är ju tyvärr samma tänk när tjejer är för lättklädda och kanske tagit ett glas, dom får skylla sig själva om nått händer ...
Men de planerade inte in någon polisiär närvaro gissar jag?Oppps sa:Polisen här i Dalarna har varnat för cykeltjuvar under CV
Eveningstar sa:Men de planerade inte in någon polisiär närvaro gissar jag?Oppps sa:Polisen här i Dalarna har varnat för cykeltjuvar under CV
Ställ ut en bil med några cyklar på taket lite undanskymt i Lindvallen och plocka dem när de kommer?
Brottsprovokation tycker jag är mer: Gå fram till någon med 500 gram hasch i näven och fråga om de vill ha ett bra pris. Svarar personen ja så burar man in dem.marr sa:Eveningstar sa:Men de planerade inte in någon polisiär närvaro gissar jag?Oppps sa:Polisen här i Dalarna har varnat för cykeltjuvar under CV
Ställ ut en bil med några cyklar på taket lite undanskymt i Lindvallen och plocka dem när de kommer?
Är det lagligt? Eller en brottsprovokation? Ärlig, nyfiken fråga
Eveningstar sa:Brottsprovokation tycker jag är mer: Gå fram till någon med 500 gram hasch i näven och fråga om de vill ha ett bra pris. Svarar personen ja så burar man in dem.marr sa:Eveningstar sa:Men de planerade inte in någon polisiär närvaro gissar jag?Oppps sa:Polisen här i Dalarna har varnat för cykeltjuvar under CV
Eveningstar sa:Men de planerade inte in någon polisiär närvaro gissar jag?Oppps sa:Polisen här i Dalarna har varnat för cykeltjuvar under CV
Sixten Fors sa:Nä. All brottsbekämpning är olaglig. Samma sak med åtal, fällande domar och påföljder - inte ok! Gulla med buset är däremot helt ok.
Ubbe73 sa:hm sa:marr sa:Örjan Lax sa:Salt läker inga sår, skadan redan skedd. Chilla, det är fredag.
Är ju tyvärr samma tänk när tjejer är för lättklädda och kanske tagit ett glas, dom får skylla sig själva om nått händer ...
?!?! Vad har detta med cykelstölder att göra?!?!
+1Örjan Lax sa:Salt läker inga sår, skadan redan skedd. Chilla, det är fredag.
Ubbe73 sa:hm sa:marr sa:Örjan Lax sa:Salt läker inga sår, skadan redan skedd. Chilla, det är fredag.
?!?! Vad har detta med cykelstölder att göra?!?!
Eveningstar sa:Brottsprovokation tycker jag är mer: Gå fram till någon med 500 gram hasch i näven och fråga om de vill ha ett bra pris. Svarar personen ja så burar man in dem.marr sa:Eveningstar sa:Men de planerade inte in någon polisiär närvaro gissar jag?Oppps sa:Polisen här i Dalarna har varnat för cykeltjuvar under CV
marr sa:Eveningstar sa:Brottsprovokation tycker jag är mer: Gå fram till någon med 500 gram hasch i näven och fråga om de vill ha ett bra pris. Svarar personen ja så burar man in dem.marr sa:Eveningstar sa:Men de planerade inte in någon polisiär närvaro gissar jag?Oppps sa:Polisen här i Dalarna har varnat för cykeltjuvar under CV
Fine.
ForesterGuy sa:Eveningstar sa:Men de planerade inte in någon polisiär närvaro gissar jag?Oppps sa:Polisen här i Dalarna har varnat för cykeltjuvar under CV
De gjorde så i Stockholm med HD-motorcyklar...
Herr Thomas sa:ForesterGuy sa:Eveningstar sa:Men de planerade inte in någon polisiär närvaro gissar jag?Oppps sa:Polisen här i Dalarna har varnat för cykeltjuvar under CV
De gjorde så i Stockholm med HD-motorcyklar...
Precis, det kallas för bevisprovokation och det är tillåtet.
slanstd sa:Ja det är ju otroligt hur det fungerar här i Sverige...
Om man tänker sig att en civilist ställer ut en cykel och säger till polisen att det finns en stöldbegärlig cykel där, och de sedan håller ett öga på den, är det ok?VättleBökaren sa:Att ställa ut en cykel är tyvärr en brottsprovokation. Brottet hade inte kunnat begås om inte cykeln ställts just där.
Notera dock att uppsåtet är av yttersta vikt här. Om du som civilist ställer din cykel låst på ett ställe och den blir stulen är det ju inte en brottsprovokation. Om den däremot ställs med SYFTET att övervakas av polismakt tills den blir stulen så är det en provokation och det klassas som brottsprovokation eftersom det specifika brottet (plats och tillfälle) endast kunde ske tack vare att cykeln ställdes där.
Stöld är stöld oavsett hur det möjliggjorts och av vem. Men i ren lagboksanda så är det specifikt otillåtet för polisen i Sverige att utföra brottsprovokation. Därför går det inte att fånga tjuvarna på detta sättet.
Du som civilperson får göra envarsgripande, dvs kvarhålla en person som tas på bar gärning när denne begår ett brott som har fängelse i straffskalan. Fast medger du att du ställt ut cykeln i det här teoretiska fallet för att någon ska stjäla den kan det nog bli lite otrevliga konsekvenser rent rättsligt.Fältprästen sa:Om man tänker sig att en civilist ställer ut en cykel och säger till polisen att det finns en stöldbegärlig cykel där, och de sedan håller ett öga på den, är det ok?VättleBökaren sa:Att ställa ut en cykel är tyvärr en brottsprovokation. Brottet hade inte kunnat begås om inte cykeln ställts just där.
Notera dock att uppsåtet är av yttersta vikt här. Om du som civilist ställer din cykel låst på ett ställe och den blir stulen är det ju inte en brottsprovokation. Om den däremot ställs med SYFTET att övervakas av polismakt tills den blir stulen så är det en provokation och det klassas som brottsprovokation eftersom det specifika brottet (plats och tillfälle) endast kunde ske tack vare att cykeln ställdes där.
Stöld är stöld oavsett hur det möjliggjorts och av vem. Men i ren lagboksanda så är det specifikt otillåtet för polisen i Sverige att utföra brottsprovokation. Därför går det inte att fånga tjuvarna på detta sättet.
Om en privatperson gör en "brottsprovokation", dvs tar fast tjuven och lämnar över till polisen, skulle det vara ok?
weldion sa:https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=7278290
”Två gripna för stöld under Cykelvasan – hade stulna cyklar i bilen”
weldion sa:https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=7278290
Om polisen skulle gå med på det upplägget är det samma sak som att dom själva gjort det.Fältprästen sa:Om man tänker sig att en civilist ställer ut en cykel och säger till polisen att det finns en stöldbegärlig cykel där, och de sedan håller ett öga på den, är det ok?VättleBökaren sa:Att ställa ut en cykel är tyvärr en brottsprovokation. Brottet hade inte kunnat begås om inte cykeln ställts just där.
Om en privatperson gör en "brottsprovokation", dvs tar fast tjuven och lämnar över till polisen, skulle det vara ok?