Heldämpad cykel till 10åring 142cm

Daniel_k

Medlem
Jag sitter och tittar på en cykel till grabben som tycker om att hoppa och köra skog, önskemål är heldämpat.
10år 142cm, 68 innerben.
Vill inte köpa en för stor cykel me

n samtidigt inte växa ur direkt.

Tittar på en begagnad trek fuel ex 8 xt xsmall till ett vettigt pris, om den hade kunnat passa
Några andra alternativ jag tittat på:
Canyon neuron 5 xsmall
Scott spark 700 small

Tacksam för all hjälp!

det är väl s du tittar på och det kan möjigen vara för stort men han växer snart i det.

Om han gillar att hoppa så hade jag valt bort spark och möjligen är EX mer hoppig än neuron.

xxs får man vara försiktig med eftersom det ofta är helknasig geo men dagens neuron har jag för mig är ok (medan andra från samma märke inte är det)

Hur menar du? Fuel Ex finns i XS. Bra geo. Stand over är dock riktigt hög. Om det funkar berör på om barnet har problem med hög standover eller inte.
det länks till 3 small på geometrygeeks.bike

Ja, nu har jag inte kollat EX men en del har exakt samma ST och HT på xs och s. Då hade jag tvekat på att lägga pengar på en xs.

det länks till 3 small på geometrygeeks.bike

Ja, nu har jag inte kollat EX men en del har exakt samma ST och HT på xs och s. Då hade jag tvekat på att lägga pengar på en xs.

Nej, Fuel Ex är i XS. Den är begagnad, så ingen storleksval där (och den gamla modellen är större i allt i S). Standover är bara lite hög på den ser jag nu, 700 mm. Men min son har 680 mm på en cykel med 455 mm reach som har började använda vid 152 cm. Jag skulle föredrar lite längre reach så den håller längre, men det berör också på vad barnet tycker om.

Vill inte köpa en för stor cykel me

n samtidigt inte växa ur direkt.
Jag var i precis samma situation för knappt ett år sedan. Köpte en MB31 Discovery och det har varit succé från start trots att det är en "vuxencykel". Nu är alla barn olika och det som funkade i vårt fall är inte alls säkert att det funkar för andra.
Tror tyvärr inte att MB31 Discovery finns kvar men jag tycker att du är på rätt spår 👍 Kolla så att han kommer av och på utan problem. Kan röra sig i längsled och har balans. Funkar det så kan mycket justeras med byte av styre, styrstam och justering av sadel/sadelstolpe.

1756283577221.webp

Om cykeln verkligen ska användes när barnet är 142 är 400 reach bra. Jag tycker att Fuel Ex 2021 ser ut som även riktigt bra cykel, om barnet inte har problem med standover.

ja, ST är samma som vitus 26 men högre hjul och mindre bb drop.

ST är i alla fall mycket lägre än young hero neuron där Canyon igen skämtar till det med samma ST & HT på 2XS och XS.

Gissar att det kommer att funka bra. Nästa gissning är att det snart funkar med small - men å andra sidan kanske man får hoppa small och gå på medium nästa

Tillbaka
Topp