Allebike MB31 Discovery

Allebike MB31 Discovery
Är det någon som sitter på lite insider-info om hur det går för allebike att få deluxedämpare på discoveryn?
Riktigt sugen på att slå till på den här cykeln men är osäker på bakdämparen, dels kvaliten på x-fusion och avsaknaden av volume spacers.
Nu är det bara en stolpe men min X-fusion på min Spez skar efter ett par veckor. Jag fick pengar i handen för att köpa en annan (mitt förslag). Köpte en BikeYoke Revive, det har jag inte ångrat.

Allebike MB31 Discovery
Slog till på en Discovery SLX-XL i helgen. Känns som att jag kommer stortrivas på den:)

Vad är mest bang för the buck om man vill komma ner i vikt lite ? Är det lättare hjulset man skall satsa på ? Har ni tips på något prisvärt hjulset ?

Allebike MB31 Discovery
Har inte riktigt det problemet, annars är det ju absolut så ;)

Du har en problem för att andra lösningar är dyrare.

DT XM1700 är redan bra hjul och inte riktigt lätt men också inte tung. Lättare hjul är mycket dyrare. Nya OneUp V3 dropper är riktigt lätt och funkar också bättre en X-Fusion. Allebike skriver inte slag, men OneUp har låg stack så troligtvis kan du också får mer drop.

Allebike MB31 Discovery
Slog till på en Discovery SLX-XL i helgen. Känns som att jag kommer stortrivas på den:)

Vad är mest bang för the buck om man vill komma ner i vikt lite ? Är det lättare hjulset man skall satsa på ? Har ni tips på något prisvärt hjulset ?
Nah, det kommer att bli dyrt om du ska köpa något markant lättare än ett par XM 1700.

Men ett par fina kolfiberhjul, byt ut allt SLX till XTR och byt dropper, så kanske du sparar ett kilo. Plånboken kommer att bli bra mycket lättare i alla fall!

Allebike MB31 Discovery

Om du inte redan tagit ut cykeln så skulle jag kollat med allebike vad en uppgradering direkt vid köp kostar (om de har några hjulset på lager).

Allebike MB31 Discovery
Jo den är redan uttagen, fick ett bra pris på en av de sista cyklarna med X-fusion dämpare innan de byter till rockshox. Är inte jätteviktigt med lägre vikt men alltid kul om man kan göra något för en rimlig peng.

Allebike MB31 Discovery
Är det fortfarande denna som gäller för runt 25k med slx antar jag? Har kikat lite på scott spark 970 2023 på skistar för 22500kr

Allebike MB31 Discovery

Prisvärt existerar inte. Det du kan göra för att komma ner i vikt är att byta drivlinan till XTR, byta framgaffel. Och kolfiber hjul. Kostar mer än cykeln att göra i efterhand.

Allebike MB31 Discovery
Möjligen väger pike 122g mindre men annars finns det inte så mycket lättare på 130mm? Eller väger fox mindre?
Mycket lättare hjul blir nog dyrt eller smalare fälg

Allebike MB31 Discovery
Har nu haft min Discovery SLX (med deluxedämapre) i nästan 6 månader och hittills är jag riktigt nöjd med cykeln.
Jämfört med min förra (första) heldämpade så är Allebiken mycket trampeffektivare och inte alls lika mycket bobbande!
Offrade 10mm dämpning fram och bak, men revelation som sitter på allebiken är bättre än recon som jag hade innan.
Jag bytte främst för jag ville ha bättre utförsgeometri men inte inte ha något med för mycket slaglängd som gjorde att det blev tråkigt på hemmastigarna i djupa småländska skogarna.
Testade häromveckan med ett besök nere i Vallåsen, bytte till mitt andra hjulset med DHF fram och aggressor bak. Funkade prima även om det inte går att mäta sig med en rejälare hoj.
Körde visserligen inte svarta lederna men har inte den ambitionen heller.

De ändringar jag har gjort är att trycka i en volume spacer fram och bak i dämparna för att passa mig lite bättre, tagit ut slangarna ur däcken och bytte även framdäck förra veckan till ett Forekaster då det passar min körning bättre. Tyckte Barzo som satt original kändes ostabilt fram.
Kommer kanske öka upp gaffeln till 140mm i framtiden för mer stök men inget jättebehov jag har. Eventuellt även charger åker i gaffeln om jag känner att det är värt.

Innan jag köpte cykeln så läste jag vad någon hade skrivit här på happy att den blir rolig främst när man trycker på. Jag kan inte mer än hålla med, cykeln blir bättre när det blir mer fart.

De negativa punkterna jag har kommit på är:
Lockouten på dämparen, ingen vidare placering även om jag endast har använt den en gång. Dock mer logiskt om man sätter remote på den.
Längden på droppern, hade inte skadat med längre men känner inget måste att byta.
Försökte få in tubolight insert i Barzodäcken, lögn i helsike så kör utan.

Måste också säga att jag var grymt imponerad av frakten, beställde på Måndag förmiddagen och hade cykeln hemma på Tisdagen efter lunch! Även bra snabba svar får Allebike när jag hade frågor.
Hoppas min recension kan hjälpa om någon funderar på att köpa!

Allebike MB31 Discovery
Dum fråga:
Efter geometri / dämpare, vad lämpar den sig för? Jag skulle behöva en stigraket som samtidigt är trygg när det går utför eftersom jag är en fegis.
Såhär ett och ett halvt år senare svarar jag mig själv nyss hemkommen efter premiärturen.
Det var precis en sån här cykel jag behöver i skogen, trygg nerför utan att vara för svampig när jag trampar på.

Får säga som min kompis Klas-Christian. "Den som väntar på något gott, det är ju bara härligt!"

Bilagor

• MB31.jpg
    MB31.jpg
    546.3 KB · Besök: 157
Allebike MB31 Discovery
Såhär ett och ett halvt år senare svarar jag mig själv nyss hemkommen efter premiärturen.
Det var precis en sån här cykel jag behöver i skogen, trygg nerför utan att vara för svampig när jag trampar på.

Får säga som min kompis Klas-Christian. "Den som väntar på något gott, det är ju bara härligt!"
? Men då blir man inte medlem på många år i Sofia hogs

Allebike MB31 Discovery
Höstdrive på Deore, 18900:- Med det priset klart intressant jämfört med SLX för 25900:-

Blev en NBD för grabben, en Deore i storlek S. Han är egentligen lite för liten för cykeln men med mindre justeringar så fungerade det bra i skogen i går trots regn och riktigt hala rötter och hällar.

Bytte dropper till den kortaste redan när jag hämtade cykeln vilket ger ett par cm och svängde förbi biltema och köpte deras high-rise som är 680 brett tillsammans med deras 50mm styrstam (30°). Förutom ett något högt insteg så funkar det bra för en van cyklist på 145cm. I dag blir det lite drop och trappor för att se hur det går :)

En sak jag reagerade på är hur kort utrymme det är i ramen för stolpe/dropper... Hade hoppats på att få ner den några cm till.

Allebike MB31 Discovery
Eller hur kan jag köra slanglöst på dom fälgarna som sitter på?
Byta till ett 2,6 Nobby Nic eller så fram och orginal bakdäck, Vittoria Barzo Graphene 2,35"
Låter det rimligt eller är jag smått dum i huvudet :)

Allebike MB31 Discovery
Eller hur kan jag köra slanglöst på dom fälgarna som sitter på?

Ett sent svar men ja, det går utmärkt. Jag bytte ventiler på grabbens cykel och efter lite svordommar så funkar det bra med fälgarna (DT 1900) och däcken som satt på (Barzo XC Race 2.35).

Jag hade problem med de ventiler jag hade hemma (eThirteen och Bontrager). De eThireteen jag hade var för långa för fälgen och med Bontrager var det svårt att få helt tätt. På ena hjulet så fick jag det till slut tätt (skulle tro att tätningsvätskan till slut tätade det lilla läckage som fanns) men på det andra så slutade det med att jag drog ett varv med ny tejp (Schwalbe) över den gamla och gjorde ett mindre hål än vad det var med hjälp av en lödkolv.

Tipset är alltså att kolla djupet på fälgarna, de eThirteen jag har är för 23-30mm men alltså för långa, och att vara beredd med tejp om det skulle behövas.

Allebike MB31 Discovery
Är det någon som bytt dämpare från original? Tycker den x-fusion som sitter på min är bedrövlig och skulle gärna uppgradera till något roligare
De använde väl enklaste Rockshox Deluxe tidigare så kanske denna.
Det borde/ska vara en linjär tune på den dämparen, synd att det inte framgår . Jag har en sån och är riktigt nöjd, den sitter dock inte på en Discovery utan en Spur. När jag letade dämpare så hittade jag den bara med linjär tune, det borde vara en annan prisbild på den om den är OEM.
Det går väl att skicka ett mejl till Allebike och höra hur de tänker.

Tillbaka
Topp