Har nu haft min Discovery SLX (med deluxedämapre) i nästan 6 månader och hittills är jag riktigt nöjd med cykeln.
Jämfört med min förra (första) heldämpade så är Allebiken mycket trampeffektivare och inte alls lika mycket bobbande!
Offrade 10mm dämpning fram och bak, men revelation som sitter på allebiken är bättre än recon som jag hade innan.
Jag bytte främst för jag ville ha bättre utförsgeometri men inte inte ha något med för mycket slaglängd som gjorde att det blev tråkigt på hemmastigarna i djupa småländska skogarna.
Testade häromveckan med ett besök nere i Vallåsen, bytte till mitt andra hjulset med DHF fram och aggressor bak. Funkade prima även om det inte går att mäta sig med en rejälare hoj.
Körde visserligen inte svarta lederna men har inte den ambitionen heller.
De ändringar jag har gjort är att trycka i en volume spacer fram och bak i dämparna för att passa mig lite bättre, tagit ut slangarna ur däcken och bytte även framdäck förra veckan till ett Forekaster då det passar min körning bättre. Tyckte Barzo som satt original kändes ostabilt fram.
Kommer kanske öka upp gaffeln till 140mm i framtiden för mer stök men inget jättebehov jag har. Eventuellt även charger åker i gaffeln om jag känner att det är värt.
Innan jag köpte cykeln så läste jag vad någon hade skrivit här på happy att den blir rolig främst när man trycker på. Jag kan inte mer än hålla med, cykeln blir bättre när det blir mer fart.
De negativa punkterna jag har kommit på är:
Lockouten på dämparen, ingen vidare placering även om jag endast har använt den en gång. Dock mer logiskt om man sätter remote på den.
Längden på droppern, hade inte skadat med längre men känner inget måste att byta.
Försökte få in tubolight insert i Barzodäcken, lögn i helsike så kör utan.
Måste också säga att jag var grymt imponerad av frakten, beställde på Måndag förmiddagen och hade cykeln hemma på Tisdagen efter lunch! Även bra snabba svar får Allebike när jag hade frågor.
Hoppas min recension kan hjälpa om någon funderar på att köpa!