Cykel till CV

Kalkyl

Medlem
Cykel till CV
Tänkte pröva lite mtb efter att nött mil på landsväg ett antal år. Jag är total nybörjare i terrängen och ser det mest som komplement till landsvägscyklingen. Kommer inte ägna mig åt någon avancerad stigcykling, utan mest grus- och skogsvägar kombinerat med lite lättare stigar.

Med det sagt har jag inte för avsikt att lägga några större summor på mtb, kanske runt 10 tkr. Vill ändå ha en hyfsad hoj som funkar exempelvis till cykelvasan.

Frågan är om någon av dessa kan vara vettiga?

http://teamsportiaonline.se/bianchi-mtb-jab-293

Eller den något lite dyrare

http://teamsportiaonline.se/bianchi-jab-292-2015

Cykel till CV
Visst, det finns en del cyklar på Blocket som är överprissatta, men letar man lite kan man hitta rätt fina cyklar till en hygglig peng. Är man en van lvg-cyklist så borde man ha rätt bra koll på cyklar generellt så risken för felköp borde ändå vara rätt liten.

Vill man vara 100% säker så ska man köpa nytt, men man får som sagt mindre cykel för pengarna.

Cykel till CV
För 10k får man oändligt mycket mer cykel begagnat än nytt. En ny 29" HT är "helt ok" vid den prislappen, men en begagnad motsv. brukar oftast innebära riktigt bra framgaffel, hjul och drivlina.

Cykel till CV
När jag köpte min 29" HT så gick jag in på sportsson och frågade om de hade någon äldre men ny cykel till vettig peng och tursamt nog hade de en 2 år gammal modell jag fick köpa loss för 8k istället för 13k. Så nog går det att göra en bra affär även på nya cyklar från butik. Själv tycker jag det är skönt med obesudlade prylar ;) och även med garanti och service (som oftast ingår). Mitt val föll på en specialized Carve (heter crave numera) då jag gärna ville ha sram reglage och luftgaffel med lockout från styret.

Cykel till CV
kimlill skrev:
-------------------------------------------------------
> Måste du ha 29a? Väldigt tråkigt om du mest ska
> ha en kul extracykel. 27,5 ht skulle iaf jag
> titta på om jag var i dina skor...

Fast nu skulle han ju ha den främst för att göra grus/skogsväg och enklare stigar. Ska han dessutom köra CV så är väl en 29" ett ypperligt val.

Cykel till CV
Jag tycker iaf trådskaparen skall prova om möjlighet finnes då jag vet endel som köpt 29or i den prisklassen och tröttnat på tunga osmidiga hjul som skulle va så snabba enligt säljaren i affären cv har ju körts på militärcykel så där kan inte hjuöen ha så stor betydelse och att köpa cykel för en dag per år ist för dom andra cykelturerna som kan bli många känns ju lite synd tycker jag. :)

Cykel till CV
Jag har inte hört något gott om Suntour-gafflar hittills, men det är enbart baserat på internetcykling. Nu är det ju otroligt förutsägbart och happystandard, men du får en Canyon med riktigt bra specifikationer (och bra gaffel!) för 10k:

https://www.canyon.com/sv/mountainbikes/bike.html?b=3640

Finns garanterat en del andra tyskar med liknande pris/prestanda-förhållande. Inte för att det är viktigt med dämpning alls på just CV, men du kan ju få för dig att cykla andra långlopp eller kanske till och med leta dig ut till skogs på egen hand.

Cykel till CV
Kanske ska man inte låsa sig vid 29" även om användningsområdet främst kommer vara grusvägar och enkare skogsstigar. Är 27.5" bättre om man trots allt skulle ge sig ut i spenaten och på vilket sätt i så fall?

Har ju lekt lite med tanken på både Canyon och Rose, då jag hört en del gott om dessa märken. Känns dock som man skulle vilja prova storlek och så. Och hur mycket Oppfinnar-Jocke behöver jag vara för att sätta ihop hojen när paketet väl kommer?

Cykel till CV
Haka inte upp dig för mycket på hjulstorlek, det går alldeles utmärkt med vilket som, även på stigar. Det brukar finnas storleksguide på cykeltillverkarnas hemsidor man kan följa, har man inte helt abnorma proportioner bör de stämma rätt bra (en kollega föll ur systemet, fick ett felmeddelandes och ombads kontakta Canyon pga sina extremt korta ben i förhållande till överkropp).

Men bäst är såklart om du hittar någon att testa, beroende på var du bor kanske du kan hitta någon som är villig att låna ut sin. Inget fel med att stödja sin lokala cykelhandlare heller såklart, om du har lite fler cyklar än de du länkade till att välja på!

Sätta ihop cykeln är inte svårare än att montera en IKEA-möbel, så det behöver du inte oroa dig för.

Tillbaka
Topp