Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Frankenstein's Bike sa:Sitter själv och funderar på köp av cykel för liknande ändamål, lite träning och lite utflykter blandat med vardagsbruk. Det som ligger närmast köp är en GT grade från Evans (med sora eller tiagra) Tänker att aluram och skivbromsar är bra om man drar cykelkärra, kolfibergaffel för komfort. Bra priser, runt 7tkr för soraversionen, 8tkr för tiagra och 9tkr för 105.
https://www.evanscycles.com/search?text=GT+grade&sort=price_inc_vat
Peth sa:För 10 000 kan man hitta en bra gravelbike med hydrauliska bromsar och 105 om man väntar in rean.
singletrack sa:En sak att veta om du beställer cykel från engelsk sida är att bromsarna sitter fel, om man jämför med övriga Europa. Vänsterbromsen ska sitta på högersidan och högerbromsen på vänstersidan... Det finns gott om bra tyska websidor tex action sports, bike24, R2-bike, bikediscount och rose-bikes. En annan sak att fundera på är att många kvinnor föredrar sadlar som är gjorda för kvinnor...
Lycka till med graviditet och framtida cykling.
Frankenstein's Bike sa:Sitter själv och funderar på köp av cykel för liknande ändamål, lite träning och lite utflykter blandat med vardagsbruk. Det som ligger närmast köp är en GT grade från Evans (med sora eller tiagra) Tänker att aluram och skivbromsar är bra om man drar cykelkärra, kolfibergaffel för komfort. Bra priser, runt 7tkr för soraversionen, 8tkr för tiagra och 9tkr för 105.
Karro sa:Frankenstein's Bike sa:Sitter själv och funderar på köp av cykel för liknande ändamål, lite träning och lite utflykter blandat med vardagsbruk. Det som ligger närmast köp är en GT grade från Evans (med sora eller tiagra) Tänker att aluram och skivbromsar är bra om man drar cykelkärra, kolfibergaffel för komfort. Bra priser, runt 7tkr för soraversionen, 8tkr för tiagra och 9tkr för 105.
Bra tips! Så kolfibergaffel är värt en slant?
Gillar prisbilden, men måste säga att det blir minus för utseendet... Gillar inte den svängda biten och att det blir en triangel på övre delen. Lite ytligt kanske, hehe.
BjornR sa:Något så trivialt som att köpa en cykel, blev nu en väldigt svår uppgift. Endast happy kan leverera :D
Makten sa:För att spela djävulens advokat så vill jag bara inflika att det här med bockstyre inte är för alla. Skulle säga att man måste hålla rätt hög snittfart (sett från en nybörjares perspektiv) innan det är motiverat, vilket det inte lär vara i början. För att bara motionera och bli svettig har det noll betydelse vad det är för styre på hojen. Vid högre farter blir det ju jobbigare (större vindfång) med ett rakt styre, vilket såklart ger MER träning;-) Ska man inte vara ute i mer än några timmar i sträck så behöver man heller inte variera händernas position, tycker jag.
En annan aspekt är att bockstyreförsedda cyklar av de flesta slag brukar ha väldigt hög lägstaväxel (igen, från en nybörjares perspektiv). De är avsedda att cyklas ganska fort på, vilket gör att man oftast har valt täta steg mellan växlarna på bekostnad av låga växlar. Det är inte ett dugg kul att känna att man inte har lätta växlar nog för att klara lite brantare och/eller längre backar i rimligt tempo.
Däremot har landsvägscyklar och cyclocross ett spann av geometrier som gör att de känns trevliga att använda för träning. Men det finns såna med rakt styre, så överväg om det verkligen är bockstyre du vill ha. De flesta som ger råd i tråden befinner sig ju på ett annat stadie än vad du gör. Lätt att bli överentusiastisk och köpa en hoj som är jävligt jobbig att använda om man inte är enbart ute efter att cykla snabbt eller långt eller både och.
d_anders sa:Ett till tips: Cykla inte för mycket i början innan kroppen har vant sig. Långt, hårt eller ofta - välj ett.
Adam K sa:Äh,
Ett kompaktdrev (50/34) med en 11-28 kasett kan man cykla så sakta att man knappt kan hålla balansen.
Karro, om du hittar en gravelgrinder/cx/komfortracer som verkar passa din storlek så ändra inte styrstammen, dels kan man flytta upp och ned den med hjälp av distanser, dela kan man vända den uppåt eller nedåt, så till att börja med kan du anpassa den litegrann, sen kostar en ny ett par hundra när du vet hur lång du vill ha om den inte passar.
Vad gäller bromsar, om det står en storlek typ 160/140 e.d. så är det skivbromsar, deras diameter i millimeter.
Karro sa:Är bockstyre jobbigare hur jag än håller? Måste ju inte hålla i bågarna menar jag.
Hur hittar jag en cykel med lätta växlar? Vad föreslår du som inte är en cyclocross?
Adam K sa:Ett kompaktdrev (50/34) med en 11-28 kasett kan man cykla så sakta att man knappt kan hålla balansen.
Bengt-re sa:Rakt styre är btw sjukt överreklamerat...
Makten sa:Karro sa:Är bockstyre jobbigare hur jag än håller? Måste ju inte hålla i bågarna menar jag.
Hur hittar jag en cykel med lätta växlar? Vad föreslår du som inte är en cyclocross?
Den första frågan är ganska omöjlig att svara på, men jag tror du borde försöka prova själv först om det går. Själv har jag aldrig kommit överens med bockstyren, så jag är inte representativ;-) Men kanske därför kan mina åsikter i frågan balansera övrigas.
Trots att jag har rätt bra kondition (mycket skogscykling) så har jag valt bort bockstyre på min vardagscykel, som också är den jag använder om jag till äventyrs skulle cykla långt. Bockstyre skulle jag bara välja om jag hade intresse av att cykla långt och fort. För träning är det ju inte farten som avgör, utan ansträngningen. Den ökar knappast med ett styre som gör en mer strömlinjeformad. Sen kanske många anser att det är just farten som är det som motiverar träningen. Det får stå för dem.
Det finns en del så kallade "hybrider" som är sportiga nog i sin sittställning för att hoja snabbt, men också har lite lättare växlar att tillgå när/om det behövs. Jag har tyvärr ingen större koll på den marknaden. Man kan också byta den lilla kuggkransen fram till en mindre, eller byta kassetten bak till en med större största drev, för lägre utväxling om det behövs. Det gäller förstås även cyclocross och landsvägscyklar. Men det kanske inte är så lockande att behöva börja med att byta saker på hojen.
Adam K sa:Ett kompaktdrev (50/34) med en 11-28 kasett kan man cykla så sakta att man knappt kan hålla balansen.
Det har ju inget med klätterförmågan att göra. Särskilt inte den hos cyklisten;-) Jag hade 36/46 fram på min CX med en 11-28-kassett när jag köpte den, och det tyckte jag var alldeles för tungt. Jag är dock ingen träningsmänniska, men vid inköpet var jag betydligt starkare som cyklist än en total nybörjare. Jag använde i stort sett aldrig stora klingan. Om nån vill håna mig för det, så varsågoda:-)
Nu är jag starkare och hade inte haft några problem med "normal" CX- eller LVG-utväxling, utom i de värsta backarna. Men det är nu, det.
Karro sa:d_anders sa:Ett till tips: Cykla inte för mycket i början innan kroppen har vant sig. Långt, hårt eller ofta - välj ett.
Låter rimligt. Lär väl ha så ont i början att jag inte KAN slita ut mig...
Jag hade tänkte 2-3 pass i veckan, och första tiden fokuserar jag nog mest på att hålla mig på hjulen. :)
Karro sa:Jag kikade lite på hybrider först, men efter en del googlande såg jag att många avrådde och föreslog cx (kolla, down with the lingo) istället.
Skitsvårt när man är helt ny!
Makten sa:Bengt-re sa:Rakt styre är btw sjukt överreklamerat...
Jag säger detsamma om bockstyre, för allt annat än att cykla så fort man kan:-)
Bengt-re sa:Jag har cyklat 3 timnar med rakt styre på väg och säger bara - näver agäjn! Med bockstyre är det benen, pannbenet och mängden kolhydrater i kroppen som sätter gränsen - inte smärta i handelerna...
GustafH sa:Karro sa:d_anders sa:Ett till tips: Cykla inte för mycket i början innan kroppen har vant sig. Långt, hårt eller ofta - välj ett.
Låter rimligt. Lär väl ha så ont i början att jag inte KAN slita ut mig...
Jag hade tänkte 2-3 pass i veckan, och första tiden fokuserar jag nog mest på att hålla mig på hjulen. :)
Jag hade absolut köpt en racer eller CX med bockstyre. Vill du inte lägga för mycket pengar kan du få en rimlig en för under 8000 kr, t.ex. Felt F95/Z95 på Wiggle eller Fuji Sportif 2.1 från Bike-Discount.de. Då har du lätt råd med lite schysst utrustning, bra pedaler, schysst hjälm, ordentliga byxor och skor, samt lite verktyg och reservdelar utan att gå över budget.
droidekas sa:Det finns hybrider som i stort sett är en racer i allt förutom att den har rakt styre.
Canyons Roadlite är en sådan. Carbon-gaffel, 11-delad 105 grupp, hydrauliska skivbromsar och en vikt på strax under 9,5kg. Finns till och med i tjejversion.
https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-6-0-w.html
mrjim sa:Slänger in ett tips om en bra affär i närheten av Västerås närmare bestämt i Hallstahammar. Stenströms cykel. Kanon trevlig personal och tok bra service. ☺
Kristoffer R sa:Totalt sen på denna tråd. Inlägget om att det bara blir svårare att välja cykel ju mer man håller på är klockrent :)
Min allt-i-allo-cykel är ungefär i kategorin CX/Gravel; dvs en med bockstyre och mekaniska skivbromsar. Den heter Kona Dew Drop och går inte att köpa idag, men efterföljaren är Kona Rove AL. De kostar från ca 7000kr tror jag så med en budget på 10000kr finns det nog bra alternativ.
Skivbromsar är bra då jag kört med barnsits på cykeln och även dragit cykelvagn. Tredelat vevparti fram ger en riktig krypväxel vilket var bra med barnvagn och barnstol. I övrigt är det totalt onödigt.
Jag köpte extra CX-bromshandtag från Salsa. Jag använder dem inte så ofta men de är bra-att-ha.
Det finns idag ett fantastiskt utbud av "pendlar/vardags-CX" så att hitta något är lätt - problemet är att välja bort.
Ta även en titt på XXL Sport och Vildmark. Häromdagen såg jag nån kolfiberracer i butiken för 6999 om jag inte misstog mig.
Merida envisas med att göra reklambanners för att "köpa online och hämta monterad och justerad i butik" det kanske vore något för dig?
Karro sa:Kristoffer R sa:Totalt sen på denna tråd. Inlägget om att det bara blir svårare att välja cykel ju mer man håller på är klockrent :)
Min allt-i-allo-cykel är ungefär i kategorin CX/Gravel; dvs en med bockstyre och mekaniska skivbromsar. Den heter Kona Dew Drop och går inte att köpa idag, men efterföljaren är Kona Rove AL. De kostar från ca 7000kr tror jag så med en budget på 10000kr finns det nog bra alternativ.
Skivbromsar är bra då jag kört med barnsits på cykeln och även dragit cykelvagn. Tredelat vevparti fram ger en riktig krypväxel vilket var bra med barnvagn och barnstol. I övrigt är det totalt onödigt.
Jag köpte extra CX-bromshandtag från Salsa. Jag använder dem inte så ofta men de är bra-att-ha.
Det finns idag ett fantastiskt utbud av "pendlar/vardags-CX" så att hitta något är lätt - problemet är att välja bort.
Ta även en titt på XXL Sport och Vildmark. Häromdagen såg jag nån kolfiberracer i butiken för 6999 om jag inte misstog mig.
Merida envisas med att göra reklambanners för att "köpa online och hämta monterad och justerad i butik" det kanske vore något för dig?
Sen och sen, jag ska plugga in alla tips och återkommer garanterat med fler frågor, så du är right on time! :)
Kollade in Konan du tipsade om, och de specifikationer som avviker från tidigare rekommendationer är gaffeln (huruvida stor skillnad gör kolfiber för en glad amatör utan höga ambitioner?), och vikten (den är ca 2kg tyngre än andra jag tittat på. Vet inte om det är försumbart eller rätt mycket?)
Skivbromsar, på vilket sätt är de bättre?
Att köpa online och få justerat i butik låter absolut intressant! Jag ska kolla det, och även kika in på xxl.
Tack! :)
Kristoffer R sa:Skivbromsar ger vanligtvis betydligt mer bromskraft än fälgbromsar och tål mer värme. Med tyngre ekipage, högre fart och grisigare väder desto mer fördel för skivbromsen. Det finns givetvis undantag men i normalfallet gäller det.
Konan är relativt tung, 2kg är mycket skillnad. Men det är nog i den viktklassen en sådan typ av cykel hamnar för den budgeten.
Gandalf sa:Är det bara jag som får känslan av att resultatet av denna tråd kan bli en ny "Jenny W Mitt nya liv börjar"-tråd där trådskaparen efter några hundra sidor kommer att köra 60-mila brevetlopp och triathlonrace?
Lycka till med cykelköpet Karro!
Karro sa:Kristoffer R sa:Skivbromsar ger vanligtvis betydligt mer bromskraft än fälgbromsar och tål mer värme. Med tyngre ekipage, högre fart och grisigare väder desto mer fördel för skivbromsen. Det finns givetvis undantag men i normalfallet gäller det.
Konan är relativt tung, 2kg är mycket skillnad. Men det är nog i den viktklassen en sådan typ av cykel hamnar för den budgeten.
Jaha, då är jag med! Tack!
Har även sett att det finns hydrauliska skivbromsar, vet du vad fördelen är med dem? Är de mycket dyrare? Kräver de mycket underhåll? Antar att det är överkurs men blev nyfiken.