Cykel till trainer

ponhak

Ny medlem
Cykel till trainer
För ett tag sedan köpte jag en trainer (Wahoo KICKR). Tanken med köpet var dels att jag skulle få in fler träningspass mellan de riktiga turerna och dels att jag skulle kunna hålla igång hela vintern oavsett väder. Har kört ett gäng pass på Zwift och känner att det kommer bli riktigt bra i vinter. Men, jag har också upptäckt att jag drar mig från att ställa om från trainer till cykel och vice versa. Det har hänt fler än en gång att jag planerat att ta en helgtur, kommit på att cykeln sitter i trainern och hittat på något annat istället. Även det omvända har hänt.

Jag funderar därför på att köpa någon budgetcykel (alt. begagnad) som permanent får agera trainercykel. Finns det några uppenbara nackdelar med detta som jag bör tänka på? Tänker t ex att olika geometri skulle kunna leda till att jag inte tränar optimalt för min "riktiga" cykel, osv.

Den huvudsakliga cykel jag kör på idag är en Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Di2.

Spacekitty

Aktiv medlem
Cykel till trainer
Om jag skulle gjort så, då hade jag åtminstone sett till att det är samma lika sadel på båda, förutom något sånär lika geo.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Cykel till trainer
Men med direktdriven trainer, då är det ju ungefär lika mycket jobb att "ställa om" som att byta bakhjul. Så svårt är det väl ändå inte?

ponhak

Ny medlem
Cykel till trainer
Men med direktdriven trainer, då är det ju ungefär lika mycket jobb att "ställa om" som att byta bakhjul. Så svårt är det väl ändå inte?

Haha, jag vet. Men på den där fronten blir jag extremt lat av någon anledning. Men det är bara att rycka sig i kragen som gäller alltså? Det andra alternativet som jag skriver är inte bra?

Msiipola

Medlem
Cykel till trainer
Köpa en cykel enbart för trainer fungerar ju, men det beror ju på den ekonomi man har. Känns dock inte speciellt prisvärt. Men som sagt, om man tycker 7-8 tusen för en budgetcykel inte är några stora pengar, är det väl bara att köpa. Kanske ska man först leta efter en beg.cykel som kan bli billigare?
Däremot bör man ju försöka få till samma sittställning på cyklar man har. Kanske svårt att få till exakt, om cyklar har olika ramgeometri e.dyl.För motionärer tror jag inte något annorlunda sittställning spelar så stor roll, men det beror ju på hur petig man är.

Kold

Aktiv medlem
Cykel till trainer
Så länge man får till längd och höjd spelar väl geometrin mindre roll. Det mesta går ju att finlira med stam och sadelstolpar om man behöver mer eller mindre offset. Jag skulle letat något begagnat i första hand.

NLC

Aktiv medlem
Cykel till trainer
Haha, jag vet. Men på den där fronten blir jag extremt lat av någon anledning. Men det är bara att rycka sig i kragen som gäller alltså? Det andra alternativet som jag skriver är inte bra?

Nejdå, visst går det att ha en dedikerad trainercykel och jag har all förståelse för att ju färre hinder desto större chans att man kommer iväg. Jag har någon vinter kört trainer med en avlagd racerram och växelgrupp som strippats på allt onödigt, men mest för att slippa dra ut någon av de fina cyklarna i förrådet.

Cykel till trainer
Jag har gjorts så. Att dra in en riktig cykel en halvtrappa ner i källaren och byta är drygt.... ;)
Satt en gammal MTB på trainern, med bockstyre utan reglage. Så man kan köra olika position och köra lite i dropsen. Och så kan man ju svettas friskt på den :)

jonte987

Aktiv medlem
Cykel till trainer
Jag satte tillbaka 570mm styre o bar ends på mtb. Någon som kör trainer på modernt mtb styre? Verkar lite avigt av någon anledning.

Jag är också ute efter en billig racer att ställa permanent

roller

Aktiv medlem
Cykel till trainer
Jag hade samma dilemma. Jag körde på en begagnad racer med likartad geometri. Sedan kan man fundera på om det är värt det, men för min egen del har jag inte ångrat det en sekund. Det är en liten kostnad i sammanhanget tycker jag. Jag kör med samma märke och modell på sadel på trainercykeln och min finracer. Då jag även gjort bikefit har jag måtten för hur jag ska ställa in cykeln tillgängliga, så jag har på nästan millimetern samma avstånd och vinklar mellan alla kontaktpunkter. Styret skiljer sig dock åt. Cykeln jag köpte var 10 år gammal och hade Shimano 6700 rakt igenom. Den var inte mycket använd men jag kostade på en grundlig rengöring och ny kedja. Funkar verkligen klockrent, kan rekommendera något liknande.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Cykel till trainer
Jag har en av mina. gamla hojar i trainern, hade aldrig blivit några pass om jag behövt mecka med att koppla in och upp etc varje gång.
Olika geo, sadel och styre, riktigt så känsligt är det väl inte? Cyklar på många olika cyklar under året hela tiden.

En sak om man tävlar i tempo så bör man väl köra i den ställningen rätt ofta.

roller

Aktiv medlem
Cykel till trainer
Jag har en av mina. gamla hojar i trainern, hade aldrig blivit några pass om jag behövt mecka med att koppla in och upp etc varje gång.
Olika geo, sadel och styre, riktigt så känsligt är det väl inte? Cyklar på många olika cyklar under året hela tiden.

En sak om man tävlar i tempo så bör man väl köra i den ställningen rätt ofta.
Om du syftar bl.a. på mitt inlägg så är det olika hur känslig man är. Jag har knäproblem och får snabbt problem om cykeln är felinställd. Hur små skillnader som kan påverka vet jag inte, men jag chansar inte.

Sup

Aktiv medlem
Cykel till trainer
Samma dilemma här plus att jag får för mig att det kan vara lite elakt för länkage om man som jag kör heldämpad mtb
Jag provade med min heldämpade kolfiber-xc i vintras i en Tacx Flux S och kan stark avråda detta. Länkarna fixar det nog men baktriangeln har klenare stag och utsätts inte bara för vertikala krafter från din tyngd, vilket är normalt i skogen då hjulet inte sitter fast i underlaget, utan även horisontella krafter när du trampar som en galning då bakaxeln är fast i trainern. Det känns som om det är tidsfråga innan något kommer att gå i sönder i baktriangeln ☹ Undvik!

etnica

Aktiv medlem
Cykel till trainer
Jag köpte billigaste planetx ramen och köpte billiga komponenter. Orkade ej vänta hundra år på begagnat marknaden så blev en tiodelad tiagra grupp.

etnica

Aktiv medlem
Cykel till trainer
Vad slutade det på?
Gick väll på 3-4k med rakt styre men ligger inte i bocken när jag kör Zwift ändå.
Använde även delar som jag hade liggandes.

Så här ser skapelsen iaf. ut minus bakhjul.

Bilagor

• planetx.jpg
    planetx.jpg
    794.5 KB · Besök: 141

rödblå

Aktiv medlem
Cykel till trainer
Dedikerad cykel på trainern är nästan ett måste för mig. Ska räcka med att fylla flaskan, dra på mig bibsen och hoppa upp på trainern. Se bara till att du inte köper något för gammalt med 6-7 speed. Ska vara minst 130mm dropout för för Kickern.

mtbmotion

Medlem
Cykel till trainer
Vi är två som ska dela på trainertiden, måste vara enkelt med dedikerad cykel uppkopplad.
Ska investera i någon smart trainer för zwift och tänker mig bygga en rigg för det.

Någon som byggt någon form av rigg med ram och utan gaffel?
Tänker då att man justerar reach för styre upp/ner och fram/bak på ett enkelt/snabbt sätt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer