Cykel-VM i Glasgow, SVT sänder en massa

Det som är fel är ju inte att den inte är 250m (för det krävs bara för VM och olympiader) men att man inte kan köra 1 kilometer i den med hel- eller halvvarv som är kravet för att köra UCI-tävlingar. Så hade de gjort den 200 meter eller till och med 166 meter så hade det varit otroligt mycket bättre.

Innan man börjar diskuterar UCI-tävlingar är det nog läge att ta en realitycheck på nuläget för bancykel som sport i Sverige. Jo det är bra att vara förberedd, men att bygga något som man kan köra UCI-tävlingar i som första (moderna) velodrom i Sverige vore lite som att bygga en 5-stjärnig UEFA stadion för framtida Champions League-finaler när 100 intresserade vill prova lite fotboll. Viss överdrift, men lite så...

Här är det dock inte skillnaden mellan en sjumanna grus och en UEFA-stadion, utan att bygga den tre meter längre på långsidan för att kunna ha tävlingar alls. Eller till och med förkorta den.

Innan man börjar diskuterar UCI-tävlingar är det nog läge att ta en realitycheck på nuläget för bancykel som sport i Sverige. Jo det är bra att vara förberedd, men att bygga något som man kan köra UCI-tävlingar i som första (moderna) velodrom i Sverige vore lite som att bygga en 5-stjärnig UEFA stadion för framtida Champions League-finaler när 100 intresserade vill prova lite fotboll. Viss överdrift, men lite så...
If you build it, they’ll come.

If you build it, they’ll come.
Ryugyong hotel 01.jpg

Borde inte vara svårt med tillfälliga velodrom-byggen i t ex Globen och Tele2. Speciellt den förra har ganska flexibel inredning. Sedan gäller det att fylla bygget...
Sverige har 10 milj invånare och ingen riktig velodrom. Helt obegripligt. Hur blev det så? Sverige är inte av tradition en stor cykelnation men cyklingen har alltid haft hyfsad ställning. Om vi sedan lägger till att vi har en lång vintersäsong framstår ser än mer märkligt. Det bjuder in till konditionsträning under vintern för stora grupper av idrottsutövare.

Sverige har 10 milj invånare och ingen riktig velodrom. Helt obegripligt. Hur blev det så? Sverige är inte av tradition en stor cykelnation men cyklingen har alltid haft hyfsad ställning. Om vi sedan lägger till att vi har en lång vintersäsong framstår ser än mer märkligt. Det bjuder in till konditionsträning under vintern för stora grupper av idrottsutövare.

Det är bara fotboll och hockey som gäller i Sverige. Sverige var också stark på hastighetåkming i skridsko, men det finns ingen bra 400-meter banan utomhus och ingen inomhusbana.

Gissningsvis svårighet att få till en ekonomiskt hållbar kalkyl och/eller svårighet att hitta lämplig byggnad alternativt hitta mark och få nödvändiga tillstånd för att bygga en sådan byggnad. Hade det varit problemfritt att hitta/bygga en byggnad och att få ekonomi i det hela gissar jag att det hade byggts eller i alla fall varit på gång att byggas en sådan.

För mig är "en riktig velodrom" något som går att köra UCI-tävlingar på. Den vi har i Falun är 190 meter lång och därför kan vi inte köra tävlingar på den. Hade vi gjort den 166 meter lång så hade det gått. Jag förstår inte varför det skulle vara svårare att få nödvändiga tillstånd eller ekonomi i en något kortare (eller för den del en något längre - 10 meter på varvet är väl ungefär 3 meter på långsidan - men då kan det kanske bli problem med tillstånd och ekonomi så vi går på den kortare banan) velodrom än den som de byggt nu.

För mig är "en riktig velodrom" något som går att köra UCI-tävlingar på. Den vi har i Falun är 190 meter lång och därför kan vi inte köra tävlingar på den. Hade vi gjort den 166 meter lång så hade det gått. Jag förstår inte varför det skulle vara svårare att få nödvändiga tillstånd eller ekonomi i en något kortare (eller för den del en något längre - 10 meter på varvet är väl ungefär 3 meter på långsidan - men då kan det kanske bli problem med tillstånd och ekonomi så vi går på den kortare banan) velodrom än den som de byggt nu.
Antar dom ville bygga så stor velodrom som möjligt i den befintliga byggnaden och aldrig hade ambitionen att köra UCI tävling.

Tror du får fråga han som byggde den . När du bygger en får du bygga den precis så stor du vill..

OK, jag visste inte att så korta velodromer var OK. Hade av oklar och tydligen felaktig anledning fått för mig att det krävdes 200 meter.

Edit: Sen var mitt inlägg en kommentar kring nybygge då det ju snackades om Stockholm en bit upp i tråden.

Tillbaka
Topp