Cykelaffärer och vad göra i New Dehli?

pappa_ti

Medlem
Hej!

Ska till New Dehli för första gången med jobbet och har några extra dagar för att kolla runt.
Då måste man också kika på cykelaffärer!

Har ni varit där och har förslag på bra butiker och saker att göra?

Tack på förhand!

/Ti

Bodde där i ett halvår för en massa år sedan, men kan inte minnas att jag någonsin såg någon cykelaffär. Men det fanns en massa cyklar, och alla, precis alla, cyklar såg ut såhär. Skulle ju vara en jättefin souvenir att ta med sig hem.

Bilagor

• kw-ph-type.jpg
    kw-ph-type.jpg
    22.2 KB · Besök: 21
Tack för tipset Karin!

Det skulle vara roligt att ta med hem en sån. Ska googla lite!

Nån tips annars av vad man skulle kunna göra på kvällarna + 3 lediga dagar?

Geocacha. Det brukar jag ägna fritiden åt när jag är ute och reser med jobbet. Ett bra sätt att hitta nya intressanta ställen även på hemmaplan.

Det är visserligen 10 år sedan jag var i Dehli, så en del saker här säkert förändrats. Men räkna inte med att det ska finnas en cykelkultur likt den i västvälden. I Indien är cykeln främst ett transportmedel för de som inte har råd med något motordrivet. Jag skulle dessutom inte bli förvånad om västerländska/Japanska/Tawanesiska märken är dyrare än i Europa.

Saker att göra
1. Kliv ut på gatan och åt dig svepas med av Indien.
2. Upprepa punkt 1 tills du verkligen vågar svepas med, lyfter blicken och börjar se allt det vackra bakom smutsen, fattigdomen och små vardagliga kulturkrockar.
3. Besök Agra och Taj Mahal. Det är prismässigt överkomligt att åka över dagen från Dehli med egen bil + driver. Motorvägen mellan städerna är i sig är en upplevelse med kor som betar mellan körbanorna, utbrända lastbilsvrak och kameldragna hökärror. Om du inte vill åka så långt så lägg en morgon på The Red Fort.
4. Shoppa kläder
5. Undvik att få "The Dehli Belli"

Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Saker att göra
> 1. Kliv ut på gatan och åt dig svepas med av
> Indien.
> 2. Upprepa punkt 1 tills du verkligen vågar
> svepas med, lyfter blicken och börjar se allt det
> vackra bakom smutsen, fattigdomen och små
> vardagliga kulturkrockar.
> 3. Besök Agra och Taj Mahal. Det är prismässigt
> överkomligt att åka över dagen från Dehli med
> egen bil + driver. Motorvägen mellan städerna
> är i sig är en upplevelse med kor som betar
> mellan körbanorna, utbrända lastbilsvrak och
> kameldragna hökärror. Om du inte vill åka så
> långt så lägg en morgon på The Red Fort.
> 4. Shoppa kläder
> 5. Undvik att få "The Dehli Belli"

6. och glöm inte att träna "Dehli quick-step" i förväg

/Fedde

Ett hett tips är att leta upp någon av de många klädmarknader som finns. Här har jag fyndat mängder med kläder. Många klädmärken har sin produktion i närheten av dehli, och personalen verkar vara ganska flinka på att få med säckar med andrahandssortering. Sällan märkbara fel dock. Vill minnas att det stod om detta i Lonley planet. Detta var dock sex år sedan, men himla trevligt!

En annan sak att göra är ju att äta mat. Det finns inget bättre land att äta mat i än Indien.

Men cyklar. Njä.

Tillbaka
Topp