Cykelakronymer

Pelle Hå

Aktiv medlem
Cykelakronymer
Nog kommer vi väl alla ihåg tiden i mellanstadiet när man stog och hängde vid cykelställen på skolgården och hittade på akronymer för cykelnamnen. Skriver några jag kommer på. Fyll på vidare!

DBS - Damernas BröstSalva
SCO - Skrota Cykeln Omedelbart
DBS - Döden Bakom Styret

Cykelakronymer
Tjena!

några av dom mest absurda jag har hört är:
DBS - Dracula Bajsar Snett
DBS - Danska Bögar Suger (!)

Mer vanliga..
SCO - Släng Cykeln Omedelbart (Variant på ovanstånde Skrota...)
DBS - Dödligt Brutalt Snabb (Sas bara av ägarna till DBSer INGEN annan)

Cykelakronymer
Plötsligt minns jag varför jag inte ville ha någon DBS....
:)

Finska Helkama var min första riktiga cykel. Inte så mycket tuffare än DBS, men man kunde ju inte hitta på roliga akronymer på det namnet.

Cykelakronymer
Förvisso, men ungar i den åldern (andra klass) brukar inte kunna hitta på så långa alster. :)

DBS är enklare att ha roligt åt, och så är märket norskt dessutom.

Sug på den här...

onkelk.jpg

:)

Senast redigerad av en moderator:
Cykelakronymer
Tjena!

Nej jag vet men blev så tvungen.. Fick fan tänka ett bra tag innan jag kom på den..
Nån som orkar ge sig på Motobecane eller Santa Cruz??

Hmm.. har för mig att vi hade nån bra på Rex..

Cykelakronymer
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> En kille på min gata retade mig med orden "BKC -
> vem har det?" Men vad förkortningen stod för
> avslöjade han aldrig...
Tjena..

Det var väl mest att det rimmade.. BKC hmm vet att vi sa nån där åxå.. men va fan va det..

Cykelakronymer
Använde man Crescent så var man väl hyfsat safe på den tiden, helst gul med svart-vita racerrutor på ramen. Modellen skulle vara en med lite lätt "böjd" ram och limpsadel.

Cykelakronymer
Hupp! Nu blir jag riktigt beklämd. Jag hade en Den Beste Sykel Panter som jag köpte för gaget jag fick när jag var barnskådis i en radioföljetong. Gaget för en hel vårs arbete på Sveriges Radio resulterade i 2 500:- och moppen kostade 2 200:- så jag hade 300:- över till trimfugge (trimförgasare). Moppen hade för övrigt en Sachsmotor med tre växlar. Vi trimmade den så småningom med 3,8 hk-cylinder.

Den Beste Sykel är inget man skämtar om!

Cykelakronymer
På min tid var det Crescent, ljusblå metallic med böjt överrör och limpa, som gällde. Monark var otroligt töntigt och ägare av dessa häcklades med ramsan: "Monark, gjord av papper och bark".

Tillbaka
Topp