Cykelbanor ute i Ekerö

bouxesa

Ny medlem
Cykelbanor ute i Ekerö
hej alla...
Jag har en kort fråga om cykelbanor ute vid ekerö.
Jag har oftast bara kört fram till tappströmsrondellen och sedan vänt. Men om man skulle utöka sin runda lite och svänga höger vid rondellen. typ såhär http://www.gmap-pedometer.com/?r=1677725 , hur ser det ut med cykelbanan där? finns det överhuvudtagen? eller får man köra ut på vägen. tänkte bara fråga så att man vet vad som väntar en. :)

Mvh// Babbis

Cykelbanor ute i Ekerö
Den cykelvägen går hela vägen till Stenhamra. En mullig runda är att ta den vägen till Skå och sedan följa vägen åt höger mot Svartsjö, efter några hundra meter tar du höger in igen mot Skå barnby. Den vägen är nästan bilfri och tar dig till Svartsö. Därifrån kan du fortsätta ut mot Kungsberga. Toppmulliga vägar där ute.
/J

Cykelbanor ute i Ekerö
49a
Höger vid Tappen och du kan köra på cykelbana ut till Stenhamra. Där ifrån kan du mysa dig runt på småvägar i en smått klassisk runda som från Brommaplan blir ca 8 mil.

Cykelbanor ute i Ekerö
hehe.. ni är snabba grabbar. :) men tack för upplyssningen. Får bli en runda till helgen om det inte regnar eller blåser överdrivet mycket. man kanske är lite för kräsen men det måste man få vara i början .:)

Cykelbanor ute i Ekerö
Bara en liten stöld av tråden. Var ute för några veckor sedan på racern då bara fram och tillbax till tappströmsrondellen. Sedan tyckte jag att typ hela cykelbanan var täckt med grus, så jag vände och körde tillbaka. Hur ser vägen ut nu?

Hoppas någon varit där och kollat!
Johan

Cykelbanor ute i Ekerö
Tja johan. De är välkommen att ta över för det är väl en sak som jag oroar mig lite med att ta ut racern nu på "våren". Jag körde fram till rondellen i onsdags och då var det fortfarande en massa grus.
hur jobbigt är det att köra racer på grusad väg?
Babbis

Cykelbanor ute i Ekerö
Ett litet tips till. När du kört förbi Drottningholm så tar du höger in vid växthusen och hästgårdarna. Den vägen som går förbi FRA. Den vägen är slingrig och fin. Kommer ut vid Golfbanan sen. Då slipper du den trista cykelbanan plus att rundan blir snäppet längre.
/J

Cykelbanor ute i Ekerö
bouxesa skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du något namn på den vägen. Jag känner mig
> inte så hemma i dom trakterna.
>
> // Babbis

Rörbyvägen. Efter Lovö kyrka heter den Lovö kyrkallé. En liten fin omväg.

Cykelbanor ute i Ekerö
Oj, jag måste också bidra med något i den här tråden.
Om man vid Färentuna kyrka, svänger in mot Färentuna och fortsätt mot björkvik, så kan man faktiskt hitta ett ställe att fika på som de flesta inte tänker på. På somrarna ( och även så här års )kan man ta en kaffe och glass vid Gustavshills handelsträdgård som ligger på väg ut mot Björkvik. Dom har ett fik inomhus, och lite stolar under träden utanför på somrarna. Den sista lilla biten ut mot björkvik där man sen vänder, är lantligt härlig.

Cykelbanor ute i Ekerö
Gandhi: nästan - men "klassiska" rundan går in mot Sånga-Sundby efter din km 21.5 och sen tillbaka mot Stenhammra. Det du har målat är säkert också fint - men jag vet inte hur vägarna är. Och så lite andra svängar runtFärentuna - men dem är ganska solklara när man är där.

Ah wtf: det här menar jag: http://www.gmap-pedometer.com/?r=1678028

/Toni

Cykelbanor ute i Ekerö
Gruset låg kvar i tisdags iallafall, men det går att cykla. När cykelbanan tar slut så har man fina lågtrafikerade bilvägar att cykla på.

Cykelbanor ute i Ekerö
bouxesa skrev:

> hur jobbigt är det att köra racer på grusad
> väg?

Det är farligt. Försök inte ens. Och vad du än gör, sätt inte på bredare däck. Ta hellre med dig en Mavicbil med extrahjul.

Cykelbanor ute i Ekerö
gandhi skrev:
> Åååh, nu blir man ju cykelsugen! Soligt väder,
> lindrig vind, nya Castellikläder för vår/höst.
> Ååååh...
>
> ~K

Jag vill också ut och ploga rullgrus! Jag krängde i ordning mina nya fulhjul igår kväll (Campa Vento från Bikebuster vårutrustade med ny Mirage-kassett och 25mm Pro2Race - tunga men sköna och nästan gratis). Ska vi lägga oss som släpankare på någon av de befintliga helg-rajderna eller skapa en egen ankar-rajd?

Cykelbanor ute i Ekerö
Söndag är dagen för mig. Lördagen är redan bokad.
smhi ville inte dela med sig av söndagsvädret, men så länge det inte är kuling, snöglopp eller ösregn så tar jag mer än gärna en förmiddagsrunda. (itching to try the new gear from Castelli)

Förslag på runda? Bornsjön runt, Färingsö, ...?

Senast redigerad av en moderator:
Cykelbanor ute i Ekerö
Någon som vet om det är sopat på cykelvägen ut mot EKERÖ?

Funderar på om jag vågar cykla Västerhaninge - Färingsö - Västerhaninge utan komplikationer?
Annars kör jag här hos mig där det är rensopat.

Cykelbanor ute i Ekerö
bigmollo skrev:
> Det sopades för fullt igår. Hela vägen från
> Drottningholm till Skå.
> /J

Var ligger Skå? Varken jag eller Eniro har koll... :(

Cykelbanor ute i Ekerö
Var ute o körde en sväng ikväll Alvik-Brommaplan-Nockebybron-FRA-Tappström-Svartsjö slott tur och retur. Körde med pendlardäck Conti Contact på crossen, bra punkaskydd, godkänt rull osv.
Cykelbanor mm ut till Nockebybron var en orgie i grus, efter det rätt fint. De ställen där det fortfarande ligger grus var under bron till infarten där Lindötunneln börjar och sedan är det fortfarande alldeles för mkt grus på Lullehovsbron. Svängen ut vid Skå till Svartsjö var tjusig och rensopad, inte ett gruskorn i kurvorna osv :)!

Cykelbanor ute i Ekerö
Alright, den rundan kanske får vänta lite då. Fick punka där ute förra året...

SKÅ ligger efter Tappströmsbrons, förbi Troxhammar GK. Skå är typ Troxhammar GK till, ICA, OKQ8 fotbollsplanen, det e Skå.

Cykelbanor ute i Ekerö
Ja, fast efter Nockebryn var det faktiskt rätt så rensopat överlag. På de korta avsnitt där det var grus så var det som sagt rätt mkt. Funkar nog med räserdäck om man går med hojjen på dessa ställen :).

Cykelbanor ute i Ekerö
Bra, då gör jag ett försök med 23or imorgon. Något bakis men envis. Ring om du vill ha sällis ca 10 mil med x punkor. Drar ca kl 10 från Hässelby.

Cykelbanor ute i Ekerö
Har idag kört hela rundan ut till kungsberga via svartsjö
via sånga-säby till stenhamra och tillbaka till Hässelby ca 10 mil. Enda grus ställena var vid lindö och lullehov. Funkade perfa med 23or. Det är bara att åka på! Mellan stenhammra och skå får man trampa i vägbanan.

Cykelbanor ute i Ekerö
Bang skrev:
> Alright, den rundan kanske får vänta lite då.
> Fick punka där ute förra året...
>
> SKÅ ligger efter Tappströmsbrons, förbi
> Troxhammar GK. Skå är typ Troxhammar GK till,
> ICA, OKQ8 fotbollsplanen, det e Skå.

Med mina gröna däck skiter jag i om det finns lite grus på vägen så längedet är torrt... ;-) T

Cykelbanor ute i Ekerö
Little Stereo skrev:
> Bang skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alright, den rundan kanske får vänta lite
> då.
> > Fick punka där ute förra året...
> >
> > SKÅ ligger efter Tappströmsbrons, förbi
> > Troxhammar GK. Skå är typ Troxhammar GK till,
> > ICA, OKQ8 fotbollsplanen, det e Skå.
>
>
> Med mina gröna däck skiter jag i om det finns
> lite grus på vägen så längedet är torrt...
> ;-) T

Tänkte så också med mina svart/gröna däck. När jag kom hem hade jag jack i däcken :/ Måste nu laga med LS...

Cykelbanor ute i Ekerö
Mina challenge criterium klarade sig bra :)

Var fina cykelbanor på ekerö idag, jag vart förvånad. På ett sätt lite synd för nu har jag ingen ursäkt att inte komma i form längre :D

Tillbaka
Topp