Cykelbanornas hall of fame

svpe

Aktiv medlem
Jag behöver goda exempel på cykelinfrastruktur. Hjälp mig att hitta bilder som visar hur det kan se ut och hur det borde se ut på våra cykelvägar. Extra plus om ni anger var bilder är tagna.

Dåliga exempel hänvisas till systertråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/1716505/

Börjar med en bild från Eindhoven
Eindhoven.jpg

jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Är den på riktigt, Eindhovenbilden? Ser ut som
> nåt rymdepos år 2500 lr nåt??

Jag tycker det ser ut som en renderad konceptbild, skuggorna ser skumma ut ex, men jag har sett planbilder på samma rondell tidigare.

Skall också hålla ögonen öppna. Så där på rak arm från många år i Stockholmstrafiken, är det helt tomt med bra exempel dock. Finns alltid en hotande barnvagn eller snedparkerad taxi inom räckvidd.

jonja skrev:
> Fy fan va vacker den är, svårt att hålla
> tillbaks tårarna inför sån arkitektonisk
> tidlös elegans!

Ja, särskilt som librettot är skrivet av Karl P. Dahlström.

Sammanhängande stråk av exemplarisk standard är svårt att hitta i Sverige - alltid är det något som saknas eller är felaktigt utfört.

Så jag tänkte visa ett sådant ställe i Gävle, där man har nått rätt långt men inte ända fram.

Brynäsbacken: http://goo.gl/maps/hA2vm

Vi har
- bred trottoar
- separerad cykelbana
- OK bredd och separation mellan cykelbana och parkerade bilar
- cykelbana på båda sidor av gatan.
(Ingen annan stans i Gävle finns allt detta på samma ställe. För enkelhetens skull bortser vi ifrån att underhållet av sträckan i fråga lämnar en del att önska.)

Men: så har man skyltat cykelbanan som s.k. GC-bana! Dessutom gör mittremsan i gatan att det på sina ställen är svårt att korsa gatan, och anslutande cykelbana från en av tvärgatorna har kantsten(!) mot cykelbanan. Längre ner i backen går cykelbanan omärkligt över i trottoar med en busshållplats mitt på och som kronan på verket så avslutas det hela med ett övergångsställe (dvs. skyltat och markerat övergångsställe, inte cykelöverfart).

Även i Malmö, där kommunen har duktiga projektörer, finns det gott om cykelbanor som är exemplariskt utformade på sträcka men som i korsningen har fått ett utförande helt utan tanke på cyklisters behov av komfort och framkomlighet, med omotiverade omvägar och tvära kurvor. Lilla Varvsgatan är ett sådant exempel.

I Malmö: Nya stråket längs Kungsgatan mellan Amiralsgatan och Värnhem. Inte bäst i världen, men bra mycket bättre än mycket annat och ett stort steg i rätt riktning.

NLC skrev:
> I Malmö: Nya stråket längs Kungsgatan mellan
> Amiralsgatan och Värnhem. Inte bäst i världen,
> men bra mycket bättre än mycket annat och ett
> stort steg i rätt riktning.

Det är väl där de testar med förkörsrätt för cyklar i en korsning. Gik förbi häromveckan strax efter ngt som såg ut som efterspelet till en cykel/bil-olycka. Polisen var där. Cyklisten såg oskadd ut men hans framhjul var spaghetti.

Korrekt förutom att det inte heter förkörsrätt, utan att det är den korsande bilvägen som har väjningsplikt på Exercisgatan. Celsiusgatan, Döbelsgatan, Ehrensvärdsgatan. 1 kilometer obruten cykelbana utan biltrafik tätt inpå.

Tråkigt med olyckan, hoppas det gick bra för alla inblandade.

NLC skrev:
> Korrekt förutom att det inte heter
> förkörsrätt, utan att det är den korsande
> bilvägen som har väjningsplikt på Exercisgatan.
> Celsiusgatan, Döbelsgatan, Ehrensvärdsgatan. 1
> kilometer obruten cykelbana utan biltrafik tätt
> inpå.
>
> Tråkigt med olyckan, hoppas det gick bra för
> alla inblandade.

Aha, kan aldrig hålla reda på terminologin. Tack för påpekandet.
Tror det gick bra. Uppfattade det som att cyklisten gick därifrån. Tror att det var bilisten som stod kvar och talade med polisen. Hon såg ledsen ut.

NAnders skrev:
> Så jag tänkte visa ett sådant ställe i Gävle,
> där man har nått rätt långt men inte ända
> fram.
> Brynäsbacken: http://goo.gl/maps/hA2vm

Bra? Nej, men den kan väl kallas ok.

Att nivån på andra cykelbanor m m är mycket lägre gör inte att denna är bra.

Och ja för att vara tydlig, jag har sett detta ställe i verkligheten och cyklat där ett
antal tusen gånger och på andra ställen i staden men är inte så värst imponerad.

Det är för många busshållplatser mitt i cykelbanorna och liknande lösningar för
att det ska vara ens i närheten av ok.

/Fedde

fedde skrev:
> NAnders skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så jag tänkte visa ett sådant ställe i
> Gävle,
> > där man har nått rätt långt men inte ända
> > fram.
> > Brynäsbacken: http://goo.gl/maps/hA2vm
>
>
> Bra? Nej, men den kan väl kallas ok.

Ja, det var något sånt jag menade. Och det pinsamma är ju att denna sträcka, som är den enda i hela Gävle kommun med OK bredder och OK separation, är en lågbudgetlösning, ett provisorium i väntan på ombyggnad. Hade kommunen haft råd att bygga om hela Brynäsgatan så hade även denna sträcka sett ut som nedanför Tredje tvärgatan: i stället för 2,5 m trottoar + 3 m cykelbana så hade det varit 3 m "GC-bana" - en i alla avseenden sämre lösning.

Tyckte det såg ok ut tills jag gled längre ner på gatan(med hjälp av google). Cykelvägen smälter ihop med gångbanan och leder rakt in i en busskur.
Hur gör ni när ni åker förbi en busskur som är mitt i en cykelbana? Saktar ner? Kör vidare och hoppas att ingen telefonzombie ska vingla ut bakom? Hoppar ut i "bilvägen"?

NAnders skrev:
> Korsningen Kungsgatan/Rudbecksgatan i Örebro
> tycker jag är mycket väl utformad för
> cyklister:
> http://www.hitta.se/karta#center=6572183:1466235&z
> l=14&bounds=6257632:211808,7726048:3160928&type=ma
> p&rlm=1&viewtype=streetview&heading=212.5000000000
> 0006
>
> (Googles gatubilder är tyvärr inte uppdaterade
> efter att ombyggnaden var färdig.)

Jag gillar det där ingemanslandet där man ska stå och vänta vid ljuset för att komma rakt fram. Övergångställen åt två höll över hela ytan.

aahlborg skrev:
> Är det meningen att man ska snedda över en
> trotoarkant in på cykelbanan?

Ja, det är väl enda missen. Men den är "doppad", som det heter på planerarspråk, dvs. sänkt, och bara en centimeter hög eller så.

NAnders skrev:
> aahlborg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det meningen att man ska snedda över en
> > trotoarkant in på cykelbanan?
>
> Ja, det är väl enda missen. Men den är
> "doppad", som det heter på planerarspråk, dvs.
> sänkt, och bara en centimeter hög eller så.

Det brukar funka bra om man kommer rakt mot kanten i låg hastighet. I det här fallet får man ju svänga ut från kanten så man kan ta den i lite brantare vinkel om man vill upp på cykelbanan. I alla fall om man har smala däck.

Bällstavägen förbi flygfältet, enkelriktad c-bana på ömse sidor g-bana på ena sidan, den bästa separation mellan c-g som jag sett i Sthlm. Finns den här layouten på flera ställen? Litet minus för ganska smal c-del som gör att man kommer väldigt nära den stundtals täta trafiken.

Bilagor

• IMG_20150526_133507238.jpg
    IMG_20150526_133507238.jpg
    120.4 KB · Besök: 67
  • IMG_20150526_133445203.jpg
    IMG_20150526_133445203.jpg
    133.3 KB · Besök: 70
Senast ändrad:
jonja skrev:
> Bällstavägen förbi flygfältet, enkelriktad
> c-bana på ömse sidor g-bana på ena sidan, den
> bästa separation mellan c-g som jag sett i Sthlm.
> Finns den här layouten på flera ställen? Litet
> minus för ganska smal c-del som gör att man
> kommer väldigt nära den stundtals täta
> trafiken.

Se, en egen fil för taxiparkeringar.

I Göteborg hade de en nedlagd järnväg att bygga om till cykelbana. Med de förutsättningarna lyckades inte trafikplanerarna helt förstöra cyklingen. Cykelvägen som går på banvallen till den gamla Säröbanan är alltså bitvis riktigt bra.

Naugas skrev:
> I Göteborg hade de en nedlagd järnväg att bygga
> om till cykelbana. Med de förutsättningarna
> lyckades inte trafikplanerarna helt förstöra
> cyklingen. Cykelvägen som går på banvallen till
> den gamla Säröbanan är alltså bitvis riktigt
> bra.

Lättaste sättet att förstöra en cykelbana byggd på en gammal banvall är väl att skylta den som G/C :)

Under en kort period på 30-40-talet togs cykeln som transportmedel på allvar i Stockholm och det byggdes cykelbanor längs infartsvägarna. En del av dem finns kvar idag. Tror inte att några moderna cykelbanor i Sverige når upp till samma klass. Här är en bit av Roslagsvägen vid Freskati. Bild från Stockholmskällan.

Bilagor

• SSMSVD031663S.JPG
    SSMSVD031663S.JPG
    96.8 KB · Besök: 56
Senast ändrad:
Fantastiskt!

Olof E skrev:
> Under en kort period på 30-40-talet togs cykeln
> som transportmedel på allvar i Stockholm och det
> byggdes cykelbanor längs infartsvägarna. En del
> av dem finns kvar idag. Tror inte att några
> moderna cykelbanor i Sverige når upp till samma
> klass. Här är en bit av Roslagsvägen vid
> Freskati. Bild från Stockholmskällan.

Och i en och samma bild visas varför det är så dåligt sedan dess:
Lång bilkö, nästan inga cyklister, och hälften av dem verkar relativt okej med att vara kidnappade av en lastbil för att slippa cykla...

Och redan på den tiden hade man fattat den danska modellen med nivåskillnad mellan gång-cykel (och motorfordon). Men sen glömdes det bort någonstans på vägen och G & C är numer nästan uteslutande "separerade" med en liten vit linje.

NLC skrev:
> Och redan på den tiden hade man fattat den danska
> modellen med nivåskillnad mellan gång-cykel (och
> motorfordon). Men sen glömdes det bort
> någonstans på vägen och G & C är numer nästan
> uteslutande "separerade" med en liten vit linje.

Höjdskillnad är bra, men även det kan man tydligen göra fel.
Den här i E-tuna har väl några år på nacken.
https://www.google.se/maps/@59.3761...ata=!3m4!1e1!3m2!1sBOaS7rLfp7bsPMAVJX4k-g!2e0
Man gjorde en höjdskillnad på typ 2cm. Perfekt för att man inte riktigt ska uppfatta den och göra en fin vurpa om man inte vet var man ska vara.

NLC skrev:
> Och redan på den tiden hade man fattat den danska
> modellen med nivåskillnad mellan gång-cykel (och
> motorfordon). Men sen glömdes det bort
> någonstans på vägen och G & C är numer nästan
> uteslutande "separerade" med en liten vit linje.

Oftast utan linje dessutom. De har på en sträcka även fräst bort linjen som för några år sedan faktiskt fanns. Istället för att parallelförflytta vid busshållplatserna så fräste man bort hela jäkla linjen. GC istället för G och C. Och finns bra med plats för breddning på båda sidor, helst mot körbanan så bilisterna någon gång eventuellt kan följa hastighetsbegränsningarna, växlar mellan 50 och 70 och alla ligger i minst 80 på hela vägen. Så stenskott och skit stänker upp på banan eftersom man struntar i att sopa in till kanten på de större körbanorna... Ibland får man stanna till och kasta ut någon navkapsel el dyl. Ibland känns det som bilister har som hobby att köra så nära kanten det bara går, särskilt när det regnar...

Ny dragning mellan Huddingevägen och Katrinedalsvägen GC-banan går från kolonilotterna parallellt med Glömstavägen som annars är rätt tight att cykla på.

image.jpg

thomalin skrev:
> Ny dragning mellan Huddingevägen och
> Katrinedalsvägen GC-banan går från
> kolonilotterna parallellt med Glömstavägen som
> annars är rätt tight att cykla på.
>
>

Bred och fin. Beläggningen ser bra ut också. Mer sånt!

thomalin skrev:
>
>

Säkert bättre än innan (har iofs ingen aning om hur det såg ut) men stolligt att tro att fotgängarna kommer att hålla sog på sin sida. Funkar för promenadcykling vid blandad trafik eller snabbcykling om det är tomt.

Om vi pratar innerstad så tycker jag det är svårt att slå strandvägen i stockholm.

https://www.google.se/maps/@59.3314...m4!1e1!3m2!1sFvuP0ml0G3x5dFfL0agu2w!2e0?hl=en

Helt avgränsad, snygg, skyltad, bra asfalt, utsikt över djurgården och vasamuseet.

Visst minus kanske för att bilar kan blockera ibland när dom ska in och ut från sin parkering, men det är banna mig det enda negativa jag kan komma på.

När man nu envisas med att dela gångväg från cykelbana enbart med en linje, varför kan man inte ha en linje med två visuellt olika kanter? Något att hjälpa fotgängarna att komma ihåg vilken sida som är vilken mellan cykelmyrorna. Tex en cykelfältslinje i miniatyr kombinerat med heldragen sida vid sida.

filename=image.jpg

Titta på bilden. Missar man en cykelmyra när man strosar och njuter av naturen i 7 km/h, som är den lagliga hastigheten för promenader, dröjer det rätt länge innan man får tillfälle att se nästa. För cyklister som ofta far fram i den nästan omätbart höga hastigheten av 25 km/h eller mer är problemet mycket mindre, man både ser och känner cykelmyrorna ofta, varvid konflikter uppstår när fotgängare som förirrat sig till cykelbanan upphinns.

Om man istället hade något som hela tiden mer eller mindre undermedvetet hela tiden påminner fotgängaren om att den befinner sig på fel, eller rätt, sida skulle hjälpa rätt mycket, tror jag. Sen skulle det kanske ta en generation eller två tills vilken sida som är vilken blev naturligt beteende.

thomalin skrev:
>
>

Fint. Jag tror att en streckad mittlinje på cykelbanan skulle tillföra det där lilla extra i detta fallet. Blir mer vägkänsla och de gående håller sig mer troligt på sin sida. Dessutom mindre risk för konflikter mellan cyklister.

Absolut kan jag hålla med om att det säkerligen skulle kunna uppstå problem med fotgängare som går fel här, precis som på alla andra GC eller cykelbanor. Det som skiljer lite här mot vanliga GC's är att den är väl tilltagen i bredd samt att frekvensen på markeringar är hög.

Lyftet jmfr med tidigare är dock stort.

Det som är dåligt med den är nog placeringen/infarten eftersom att många cykelgrupper som kommer fr Huddingehållet kanske kommer missa den och köra Glömstavägen ändå.

Senast ändrad:
thomalin skrev:
>
>

Tyvärr funkar inte sådant i Östersund. Det är alltid gående på cykelbanorna (samt cyklister på trottoarerna). Man tar endast cykelbanan om det är mycket närmare eller inte finns alternativ, annars är det alltid vägen som gäller.

Många människor lever endast på grund av att det är förbjudet att döda dem. :-(

Tillbaka
Topp