Cykelbanornas hall of shame

aahlborg skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu finns Cykelstaden till Android så man kan
> felanmäla cykelbanor i Gbg direkt från mobilen.
> https://play.google.com/store/apps/details?id=se.u
> nibase.cykelstaden&hl=sv
>
> Enligt recensionerna så är den ganska bugging
> och det skickas inte med någon position när man
> felanmäler så man borde kanske felanmäla appen
> istället. Men det är ett bra initiativ.

Ja den fungerar ju men idiotiskt att inte ha gps-funktion. Jag felanmälde en sak och då ringde någon upp och frågade var det var. Har du inte bilden frågade jag. Nej svarade han.

Lite smakprov från Gävle, är för trött för att gnälla, låter bilderna tala för sig själv.
Tycker i alla fall om när det är både busshållplats och stolpe i cykelbanan.

Bilagor

• 2013-07-10 12.04.58.jpg
    2013-07-10 12.04.58.jpg
    114.2 KB · Besök: 119
  • 2013-07-10 19.46.48.jpg
    2013-07-10 19.46.48.jpg
    400.6 KB · Besök: 97
Den här är också fin, området Lindeborg, Malmö ut mot nya Hyllie/Emporia-området.

Här har kommunen struntat helt i den fina GC-tunnel som finns (grön), och istället dragit upp GC över vägen (röd). Vägen är inte jättetrafikerad, men som fin avslutning så är det cirka 10cm trottoarkant (blå) att hantera istället.

Har dock fått svar från Malmö att "Vi håller just på att titta på hur vi bäst kan lösa problemet. Det har utan tvekan högsta prioritet.". Sedan kan man ju diskutera vem det är som hade otur när han tänkte från början.

http://goo.gl/maps/qR6JZ

Bilagor

• Screen Shot 2013-08-07 at 10.13.33.png
    Screen Shot 2013-08-07 at 10.13.33.png
    48.3 KB · Besök: 114
Haha, ja där verkar de ha tankevurpat lite. Fast samtidigt ser det ut som att den högra/östra delen av det röda strecket är plattbelagd (och inte asfalterad) vilket normalt sett i Malmö betyder trottoar eller gångbana, likaså den delen som går upp mot vägen/busshållplatsen på västra sidan.

Så egentligen har de bara byggt en ny (gemensam) GC-väg från Axel Danielssons väg och västerut, samtidigt som det som går i tunneln under vägen mest verkar vara en gångbana för att komma till busshållplatsen på andra sidan utan att gå över vägen (som om nån skulle tycka det var ett bra alternativ).

Som tur är finns det ju en bättre trafiklösning för cyklister norr om rondellen vid Kulissgatan, där det visserligen är korsning i gatuplan med Axel Danielssons väg men planskilt under den betydligt mer trafikerade Pildammsvägen.

Fick precis svar från Gatukontoret, efter att jag ställt en påminnelsefråga vad de håller på med :), och fick ett klart bättre svar än förra gången.

"""
Den gång- och cykelbana som är dragen mellan Pildammsvägen och Axel Danielssons väg är provisorisk. Den kommer att byggas om när den nya gatan går in från Pildammsvägen och då kommer också tunneln att tas bort under Axel Danielssons väg. Angående kantstenen så ska jag titta på det så snart jag hinner och se vad som kan göras.
"""

Kanske är som så att korsningen Ridågatan/Pildammsvägen försvinner och man bygger en fyrvägskorsning vid Pildammsvägen istället. Förstår dock fortfarande inte hur man kan göra en sådan groda från början, även om den bara ska vara provisorisk.

dom plöjde ner några miljoner i en ny fin bred cykelbana längs gamla nynäsvägen mellan länna och trångsund för nått år sen.
Redan när dom byggde den stanna jag på cykeln och beklagade mig för något som såg ut som en platschef över att Kantstenen var så hög och kompakt . synd att dom inte bara lägger ny fin asfalt och målar en heldragen linje mellan körfält och cykelbana.
sen den blev klar har jag knappt sett någon cyklist använda cykelbanan, om det nu beror på att det knappt går att komma upp på den om man inte stannar eller för att det sitter skyltar mitt ivägen...
men det är kanske lika bra det, för snart kommer någon braka rak in i den här stolpen. om den nu ska varna för övergångsstället vore det väl bättre om den satt 1m ut i vägbanan istl.
till saken hör också att det är en ganska rejäl nerförsbacke där man rullar upp i 50km/h utan att trampa.
DSC_03751.jpg

hm skrev:
> men det är kanske lika bra det, för snart kommer
> någon braka rak in i den här stolpen. om den nu
> ska varna för övergångsstället vore det väl
> bättre om den satt 1m ut i vägbanan istl.

Det har säkert sin naturliga förklaring. Som att det förmodligen finns någon bestämmelse eller riktlinje om hur långt från den "riktiga" körbanan som fasta hinder ska vara placerade. Men att detsamma antingen inte finns eller helt enkelt inte tillämpas för GC-vägar (som lagrumsmässigt verkar ha hamnat någonstans i vilda västern).

Noterade samma sak igår när jag cyklade längs en nyanlagd och faktiskt rätt bred GC-väg; på ena sidan vägmärken en 40-50 cm in på GC-vägens yta och på andra sidan belysningsstolpar ca 50-75 cm in från motsatt kant. Lovely...

Föredetting skrev:
> Lite smakprov från Gävle, är för trött för
> att gnälla, låter bilderna tala för sig
> själv.
> Tycker i alla fall om när det är både
> busshållplats och stolpe i cykelbanan.

Ooo, en av alla de "cykelbanor" som "byggts" genom att man har skyltat om en trottoar. Om man inte räknar med dem så blir det inte många kilometer cykelbana kvar i Gävle.

Bor i Skogås och körde innan cykelbanans tillkomst nästan alltid den där vägen när jag startade mina rundor. Numera föredrar jag att köra genom villaområdet i Länna i stället. Cykelbanan kräver för mkt trixande och bromsande för att vara ett bra alternativ.

borosen skrev:
> http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.1953594-stolpe-i
> n-pa-cykelbanan
> Den cykelbanan är redan ett skämt. Nu med
> stolpe!
> Påminner en del om de där
> only-in-Russia-bilderna :-)
>
> Får se vad trafikkontoret hittar på.

Som framgår av skyltningen och målningen så är det inte längre en separat cykelbana på platsen utan en kombinerad gång- och cykelbana. Dumt, visst, men inte fullt lika dumt som en 1 meter bred dubbelriktad cykelbana.

(Här är förresten en drygt 1 m bred dubbelriktad cykelbana: http://goo.gl/maps/oXM3v . Och lite längre fram står en stolpe i cykelbanan.)

Kan det verkligen vara så att det inte finns någon minimibredd för en dubbelriktad cykelbana? Hade det varit en riktig väg som var typ 50% bredare än en personbil så hade det varit mötesplatser eller skyltat i vilken riktning det är företräde.

Ang den nya stolpens (och andra stolpars) placering så är det väl som vanligt att det finns regler för hur långt den måste vara från körbanan (där den rikta trafiken färdas); för trottoarer, GC-vägar och cykelbanor verkar det däremot vara allmänt godtycke som gäller.

NLC skrev:
> Kan det verkligen vara så att det inte finns
> någon minimibredd för en dubbelriktad cykelbana?
> Hade det varit en riktig väg som var typ 50%
> bredare än en personbil så hade det varit
> mötesplatser eller skyltat i vilken riktning det
> är företräde.
>
> Ang den nya stolpens (och andra stolpars)
> placering så är det väl som vanligt att det
> finns regler för hur långt den måste vara från
> körbanan (där den rikta trafiken färdas); för
> trottoarer, GC-vägar och cykelbanor verkar det
> däremot vara allmänt godtycke som gäller.

Det är bara att läsa innantill ur det statliga styrdokumentet VGU. Men vem orkar göra det, när
* "cyklisterna skiter ju ändå i trafikreglerna"
* "cyklisterna tar sig fram ändå"
* "det spelar väl inte så stor roll?"
* "det är ju inte så noga hur cykelvägen ser ut"
* "det var ju fan vad det ska fjäskas för cyklistjävlarna hela tiden"
etc. etc.

Tyvärr hittar jag inte i nya VGU, så jag kan inte tipsa dig om var måtten står någonstans, men jag vet i alla fall att måtten är desamma sedan förra VGU.

Dessutom så finns det ingen dålig infrastruktur, bara cyklister som struntar i att visa hänsyn och anpassa framfarten till trafikmiljön.

(Obs! Viss sarkasm i inlägget ovan.)

Senast ändrad:
Förstår hur du tänker, men är det inte så att styrdokumentet VGU är mer en rekommendation snarare än regelverk? Min tanke var att om det fanns (riktiga) regler som t.ex. för hur högt en vägskylt ska sitta för att vara giltig, så borde samma gälla för en cykelbana/GC-väg. Är den för smal, har fasta hinder i form av stolpar etc så skulle det då inte vara en godkänd väg och cyklisterna får då lov att använda körbanan utan risk för böter.

Eller så kan man se det som att det redan finns lagrum för att få välja bort farliga cykelbanor, eftersom man som cyklist får välja körbanan "när det är lämpligare med tanke på färdmålet" (och färdmålet inte är akuten vill säga... ;-)

Kan dock inte låta bli att förundras över hur man uppenbarligen inte på någon nivå (från planering till utförande) inser att det inte fungerar med en stolpe mitt i cykelbanan. Eller så är det som du skriver, att man helt enkelt bara skiter i det.

Nej, några tvingande regler finns inte för något vägtrafikslag. (Spårtrafik kan jag inget om.) Men rekommenderat minsta avstånd mellan bilarna och närmsta stolpe läser man ut ur exakt samma tabell i VGU som rekommenderat minsta avstånd mellan cyklarna och närmsta stolpe, och så har det varit i många år.

aahlborg skrev:
> Vanlig syn utanför Kville saluhall på Hisingen.
>
>

Jag färdas alltid i "kamerariktning" där, jag tror jag aldrig använt cykelbanan på den sträckan som här blockeras. Man får leta för att hitta onödigare kurvor.

silverman834 skrev:
> Jag färdas alltid i "kamerariktning" där, jag
> tror jag aldrig använt cykelbanan på den
> sträckan som här blockeras. Man får leta för
> att hitta onödigare kurvor.

Samma här, tar alltid bilvägen ända sen de började bygga för 1½ år sen. Åt andra hållet kan det vara jobbigare när det är fullt med fotgängare på cykelbanan. Ett tag hade de spärrat av allt utom en halvmeter och "antytt" att man kunde cykla mot trafiken i vägen utan att ge några egentliga alternativ eller instruktioner.

Välplanerat och hur tänkte ni nu?

Utförbacke och högerkurva med skymd sikt.
cykelbana1.jpg

Ett par meter senare kommer överaskningen.
cykelbana2.jpg

I mörker och regn blir det riktigt spännande, provade och trassla in mig i den nu i sommras.

Men det klart håller man under 20kmh så hinner man stanna.

garfunkah skrev:
> Fick precis svar från Gatukontoret, efter att jag
> ställt en påminnelsefråga vad de håller på
> med :), och fick ett klart bättre svar än förra
> gången.
>
> """
> Den gång- och cykelbana som är dragen mellan
> Pildammsvägen och Axel Danielssons väg är
> provisorisk. Den kommer att byggas om när den nya
> gatan går in från Pildammsvägen och då kommer
> också tunneln att tas bort under Axel Danielssons
> väg. Angående kantstenen så ska jag titta på
> det så snart jag hinner och se vad som kan
> göras.
> """
>
> Kanske är som så att korsningen
> Ridågatan/Pildammsvägen försvinner och man
> bygger en fyrvägskorsning vid Pildammsvägen
> istället. Förstår dock fortfarande inte hur man
> kan göra en sådan groda från början, även om
> den bara ska vara provisorisk.

Ett tag var jag inne på att få ihop en liten bok med grodor i den Malmöitiska cykeltrafikplaneringen, men insåg att varken tid eller tålamod skulle räcka till att stanna för att notera och fotografera var 100:e meter, oavsett vilken riktning färden tog.
En riktig kul grej är att cykla västerut på cykelvägen genom Centralstationens busstorg. Där korsar cykelbanan bussfilarna ett par tre gångar, och med tanke på att man lyckats få till vänstertrafik för bussarna i samma filer blir det en riktigt spännande upplevelse.

Pfaff skrev:
För övrigt anser jag att Malmö inte ÄR en cykelstad utan VILL VARA en cykelstad. Det är skillnad,det!

Du har rätt. Detta gäller inte bara ambitionen att vara en cykelstad. Malmö är bra på många sätt, men en viss trötthet finns nog hos många Malmöbor då det gäller allt propagandistiskt snack som en del tror skall lösa de verkliga problemen. Lite mera konkret action och lite mindre "We shall overcome"-mentalitet hade varit bra då det gäller både cykelstadsambitionerna och andra viktigare saker.

Snuten skrev:
> Pfaff skrev:
> För övrigt anser jag att Malmö inte ÄR en
> cykelstad utan VILL VARA en cykelstad. Det är
> skillnad,det!
>
> Du har rätt. Detta gäller inte bara ambitionen
> att vara en cykelstad. Malmö är bra på många
> sätt, men en viss trötthet finns nog hos många
> Malmöbor då det gäller allt propagandistiskt
> snack som en del tror skall lösa de verkliga
> problemen. Lite mera konkret action och lite
> mindre "We shall overcome"-mentalitet hade varit
> bra då det gäller både cykelstadsambitionerna
> och andra viktigare saker.

Likväl finns det mer framåtanda och helhetstänk i Malmös cykeltrafik än i den andra "cykelstaden" Lund.

json88 skrev:
> Malmös problem stavas Ilmar Reepalu och hans
> röda rövband..

Jo tjena, om det vore så enkelt...

NLC skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pfaff skrev:
> > För övrigt anser jag att Malmö inte ÄR en
> > cykelstad utan VILL VARA en cykelstad. Det är
> > skillnad,det!
> >
> > Du har rätt. Detta gäller inte bara
> ambitionen
> > att vara en cykelstad. Malmö är bra på
> många
> > sätt, men en viss trötthet finns nog hos
> många
> > Malmöbor då det gäller allt propagandistiskt
> > snack som en del tror skall lösa de verkliga
> > problemen. Lite mera konkret action och lite
> > mindre "We shall overcome"-mentalitet hade
> varit
> > bra då det gäller både
> cykelstadsambitionerna
> > och andra viktigare saker.
>
> Likväl finns det mer framåtanda och helhetstänk
> i Malmös cykeltrafik än i den andra
> "cykelstaden" Lund.

Om du kallar "vi bygger bara cykelbana på ena sidan av gatan och vi ser helst att cyklisterna håller sig borta från körbanorna, tack" för "framåtanda och helhetstänk", så visst.

Det Malmö framför allt är bra på är att föra ut berättelsen om cykelstaden. Stårytälling. Och så har de förbaskat duktiga projektörer. Men helhetstänk, nja. Om Malmö började tillämpa Lunds cykelnätspolicy så skulle de behöva dubbla anslagen för utbyggnad, minst. Det enda Lund har att lära av Malmö är hur man bygger bra cykelparkeringar.

Fast det var inte det som var poängen utan att båda kommunerna stoltserar och skryter om att vara 'cykelstäder' utan att det finns några riktlinjer/kriterier för att detsamma. Därmed kan i princip vilken by som helst kalla sig för cykelstad oavsett hur de hanterar, planerar och förvaltar trafiksituationen för cyklister.

Jag blev chockad av hur dåligt det var att cykla i Malmö. Inget sammanhållet cykelnät alls. Kass skyltning. Göteborg ligger hästlängder före!

NLC skrev:
> Fast det var inte det som var poängen utan att
> båda kommunerna stoltserar och skryter om att
> vara 'cykelstäder' utan att det finns några
> riktlinjer/kriterier för att detsamma. Därmed
> kan i princip vilken by som helst kalla sig för
> cykelstad oavsett hur de hanterar, planerar och
> förvaltar trafiksituationen för cyklister.

Men av alla städer i Sverige som ibland kallar sig cykelstad *host*gävle*host* så är Malmö och Lund två av de främsta. Eller de två främsta. (Vem skulle kunna konkurrera? Uppsala? Linköping? Inte Örebro i alla fall.) Deras lägstanivå motsvara inte sällan högstanivå i många andra s.k. cykelstäder *host*gävle*host*.

Några exempel från Malmö och Lund som jag råkade ut för:

I Lund skulle jag mot Malmö. Cykelbanan delade på sig i två och följde man skyltningen mot Malmö så hamnade man bakom en häck som ledde in i nåt som gick i helt fel riktning och verkade ta slut. Jag vände och tog den andra vägen, och kom rätt.

I Malmö var det på en sträcka helt plötsligt flera centimeter djupa drivor av vitt grus tvärs över hela cykelbanan. Jag vände och fick leta upp en alternativ väg, som blev en rejäl omväg.

I Malmö var det skyltat som ett huvudcykelstråk, men det ledde på ett ställe in till en sträcka genom en park med kassa, tvärfårade grus/makadamvägar, dessutom ordentligt kuperat. Nästan ocyklingsbart med räser och inte roligt med nån "standardcykel" heller, skulle jag tro.

I sydöstra Malmö var det på ett ställe cykelskyltat mot centrum. Följde man skylten hamnade man några hundra meter senare på en ridstig med väldigt löst gruslager, och i riktning mot Svedala.

Senast ändrad:
Ordentligt kuperad park i Malmö..hmm..har du mer info geologen? Mest nyfiken, hittar väldigt bra i Malmö men har aldrig cyklat genom nån kuperad park. Mest nyfiken.

Cykelbanan Malmö-Lund har en del att önska, det är på den sträckan cykelmotorvägen är planerad.

InlineOla skrev:
> Ordentligt kuperad park i Malmö..hmm..har du mer
> info geologen? Mest nyfiken, hittar väldigt bra i
> Malmö men har aldrig cyklat genom nån kuperad
> park. Mest nyfiken.

Det jag kommer att tänka på är Bulltofta rekreationsområde. Har för mig att jag gått på en sådan nit där - blev inledd på området från Valdemarsro (tror jag?) och hamnade på en grusväg.

Bulltofta tänkte jag också på men det ska en del till om man ska hamna där ute om man som besökare cyklar genom stan eller runt i stan. Bulltofta får väl snarare klassas som en återvändsgränd såvida syftet inte är att gena mellan Valdemarsro och Riseberga.

Japp, Bulltoftaparken står det på kartan nu när jag kollar. Visst, det var ingen lång sträcka, men det vet man ju inte när man hamnar där och inte känner till det.

Här är hela rundan.
http://www.strava.com/activities/69061395

Jag var på väg till Elisedals industriområde nära Jägersro. Men det var ändå cykelvägsskyltat rakt in dit. Däremot var det inte alls skyltat bra. Först när jag var nästan framme såg jag första skylten som sa "Jägersro".

OK, då är jag med. Ja det var en ganska trixig sträckning för att vara på besök:-)

Har för övrigt lite planer på att försöka få till en mtb-bana ute på Bulltofta, där finns "skog" och backar och yta så det skulle räcka till en ganska rolig 5-7km slinga, utan att behöva använda löparspåren.

InlineOla skrev:
> OK, då är jag med. Ja det var en ganska trixig
> sträckning för att vara på besök:-)
>
> Har för övrigt lite planer på att försöka få
> till en mtb-bana ute på Bulltofta, där finns
> "skog" och backar och yta så det skulle räcka
> till en ganska rolig 5-7km slinga, utan att
> behöva använda löparspåren.

Det är ingen dum ide. Tanken har flaxat förbi några ggr när jag var dit på utflykt. Kan tyvärr svårligen bidra med något just nu, men lycka till.

NAnders skrev:
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Fast det var inte det som var poängen utan att
> > båda kommunerna stoltserar och skryter om att
> > vara 'cykelstäder' utan att det finns några
> > riktlinjer/kriterier för att detsamma. Därmed
> > kan i princip vilken by som helst kalla sig för
> > cykelstad oavsett hur de hanterar, planerar och
> > förvaltar trafiksituationen för cyklister.
>
> Men av alla städer i Sverige som ibland kallar
> sig cykelstad *host*gävle*host* så är Malmö
> och Lund två av de främsta. Eller de två
> främsta. (Vem skulle kunna konkurrera? Uppsala?
> Linköping? Inte Örebro i alla fall.) Deras
> lägstanivå motsvara inte sällan högstanivå i
> många andra s.k. cykelstäder *host*gävle*host*.

Tja, ser man det på det sättet så är det ju klart att någon måste vara "cream of the crap" och därmed få titulera sig "cykelstad" ;-)

Tillbaka
Topp