Cykelbanornas hall of shame

bvs skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har alltid undrat hur dom tänker här på
> torsgatan i backen ned mot korsningen vid
> solnabron.
>
> Helt plötsligt så breddar dom cykelbanan?
>
>
>
>

Det är väl rester från tiden när busshållplatsen var flyttad pga ombyggnad och det stod stora betongblock mitt i den ordinarie cykelbanan? Då var det inte gott om plats...
Kan givetvis minnas helt fel också.

Jag undrar hur de tänkte på Nockebybron. dräneringsgallren i cykelfältet gör att det blir bekvämare att cykla på gångbanan som inte har såna.

Det var bättre på gamla Nockebybron:

800px-Nockebybron_1920.jpg

osterman skrev:
> bvs skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har alltid undrat hur dom tänker här på
> > torsgatan i backen ned mot korsningen vid
> > solnabron.
> >
> > Helt plötsligt så breddar dom cykelbanan?
> >
> >
> >
> >
>
>
> Det är väl rester från tiden när
> busshållplatsen var flyttad pga ombyggnad och det
> stod stora betongblock mitt i den ordinarie
> cykelbanan? Då var det inte gott om plats...
> Kan givetvis minnas helt fel också.

Det låter ju logiskt iaf :)

bvs skrev:
> > Det är väl rester från tiden när
> > busshållplatsen var flyttad pga ombyggnad och
> det
> > stod stora betongblock mitt i den ordinarie
> > cykelbanan? Då var det inte gott om plats...
> > Kan givetvis minnas helt fel också.
>
> Det låter ju logiskt iaf :)

Det är dessutom rätt.

osterman skrev:
> Stockholm/Enebyberg http://goo.gl/maps/U7VYK
>
> Hur är det tänkt här?
>
> Försökte vara duktig igår och cyklade på
> cykelbanan som går längs med bilvägen. Slutade
> med att jag var på väg rakt in i ett
> bullerplank, straxt efter att ha väjt för en
> stolpe mitt i cykelbanan...

Det är tänkt att du ska korsa vägen och följa cykelbanan på andra sidan. Ska du hela tre/fyra kilomter längre norrut så får du korsa vägen två gånger till, men så långt kan man väl inte cykla heller?

Senast ändrad:
Den här vid Elverket på Lidingö är fin. När cykelbanan korsar Kyrkvägen leds man in på en bred trottoar; eller är det en GC? För när banan fortsätter längs med Stockholmsvägen så finns det bara ett övergångsställe (bilden), fast det leder in på en skyltad GC.

IMG_20120815_164724.jpg

En GC som är för smal för att rymma cyklister och som dessutom blir smalare efter svängen då man gjort parkeringsplatser av 2/3 av GC-banan.

IMG_20120815_164921.jpg

https://maps.google.com/maps?hl=en&...p=13,-122.44108081945286,,0,4.182591904454583

Vid Älvsjömässsan gäller det att ha koll vilken sorts mässa som pågår. Är det t.ex. "Hus & Villa" som idag så placeras det ut betonghinder på cykelbanorna. Man måste tydligen fysiskt hindra vissa typer av mässbesökare från att köra bil och parkera på cykelbanorna.
Vid andra tillfällen kan betonggrisarna vara borta. Spännande, speciellt en mörk och regnig höstkväll.

ScreenShot2012-10-13at17.17.47.png

Fikasvettot skrev:
> Vid Älvsjömässsan gäller det att ha koll
> vilken sorts mässa som pågår. Är det t.ex.
> "Hus & Villa" som idag så placeras det ut
> betonghinder på cykelbanorna. Man måste tydligen
> fysiskt hindra vissa typer av mässbesökare från
> att köra bil och parkera på cykelbanorna.
> Vid andra tillfällen kan betonggrisarna vara
> borta. Spännande, speciellt en mörk och regnig
> höstkväll.
>
>
Det sitter ju iaf reflexer på den grisen. Vilken lyx!

Här i Göteborg är biblioteksmässan ganska intressant. Brukar vara fler än vanligt helt utan koll som irrar runt på cykelbanan då.

Eller barnmässorna. Då brukar jag möta barnvagnar tre i bredd puttade av i första hand kvinnor som stirrar stint på mötande cyklister som en utmaning om vem som äger rätten till cykelbanan.

pLu skrev:
> Den här vid Elverket på Lidingö är fin. När
> cykelbanan korsar Kyrkvägen leds man in på en
> bred trottoar; eller är det en GC? För när
> banan fortsätter längs med Stockholmsvägen så
> finns det bara ett övergångsställe (bilden),
> fast det leder in på en skyltad GC.
>
> En GC som är för smal för att rymma cyklister
> och som dessutom blir smalare efter svängen då
> man gjort parkeringsplatser av 2/3 av GC-banan.
>

Fast P-skylten har de iaf ställt utanför GC-banan och inte som brukligt är, en 30 cm in från kantstenen ;-)

Mellan Norrlandgatan och Norrmalmstorg. Jag räknade till 6 bilar direkt på cykelbana och två bilar till på trottoaren innanför. På sträckan av ett mindre kvarter.

Sen när blev cykelbana legio för varuleveransers parkering?

Jag fick glädjen att svänga mig ut framför spårvagnen men klarade mig från spårvagnsspåren i alla fall.

Edit: Gäller alltså Stockholm ... glömde bort att det inte är självklart när man befinner sig mitt i epicentrum av Sverige.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    76.1 KB · Besök: 290
Senast ändrad:
Tycker själv att Gjörwellsgatan är lite tricky! Är egentligen inget fel på den, och ställer man sig framför bilarna, som det är förevisat, så kommer man ju iväg först... men lite scary är det alltid där iaf...Man kommer på cykelbanan, väl utmärkt med kantsten mellan cykelbanan och vägen, ofta många cyklister i kö där vid rödljuset på eftermiddagarna, man hamnar lätt vid bil 2 från rödljuset, bilarna till vänster om dig ska ofta svänga höger eller ta sig rakt fram, och du ska vänster. Har varit många läbbiga tillfällen där, och nu har jag hittat en annan väg upp på västerbron.

http://kartor.eniro.se/m/nMxEs

Min alternativa väg upp på bron (kommer från stadshuset)

http://kartor.eniro.se/m/nMxtF

Senast ändrad:
Kanske som att slå in en öppen dörr? Men, plogningen på Stockholms cykelbanor är verkligen helt kass. Bilden är tagen vid centralen, i söderriktning, ett ganska stort och frekventerat cykelstråk. Sträckan mellan den gula bilen till kameran är en cykelbana (eller det kanske var pk nyspråk, i praktiken är det ett snöupplag). Bilden är tagen mer än en vecka efter snöfallet, på stans kanske viktigaste cykelstråk.

Cyklade motsatt riktning igår, och sträckan centralen-StEriksplan var i princip ocykelbar (på cykelbana).

Vägarna dock är finfint plogade.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    96.3 KB · Besök: 271
Senast ändrad:
[Språkpolisanmärkning]
Legio är INTE samma som/förkortning av legitimt. Legio betyder många/otaliga. Egyptens gräshoppor är legio. Eller: De parkerade budbilarna på cykelbanorna är legio.
/K

Fliken skrev:
> Sen när blev cykelbana legio för varuleveransers parkering?

Fliken skrev:
> Mellan Norrlandgatan och Norrmalmstorg. Jag
> räknade till 6 bilar direkt på cykelbana och
> två bilar till på trottoaren innanför. På
> sträckan av ett mindre kvarter.
>
> Sen när blev cykelbana legio för varuleveransers
> parkering?
>
> Jag fick glädjen att svänga mig ut framför
> spårvagnen men klarade mig från
> spårvagnsspåren i alla fall.
>
> Edit: Gäller alltså Stockholm ... glömde bort
> att det inte är självklart när man befinner sig
> mitt i epicentrum av Sverige.

Jag förstår att det är irriterande, men i många fall finns det ingen annan lösning om man som chaufför inte vill bli av med jobbet eller få böter. I din bilds fall så ser det ut som att det är enfiligt på den bortre sidan av vägen, och heldraget mellan körriktningarna. Att som chaufför ställa bilen i den enda filen resulterar garanterat i många tutningar och om polisen kommer, böter.

Då återstår två alternativ: cykelbanan eller ställa sig längre bort, vilket inne i stan kan innebära rätt jäkla långt bort. Att ställa sig längre bort ökar leveranstiden, och gör så att man kommer efter i schemat. Där jag jobbade som chaufför var det ofta ungefär 15 minuter mellan stoppen, och det inkluderar alltså både leverans och att köra till nästa ställe. När man jämt och ständigt ligger efter i schemat så blir man av med jobbet. Cykelbanan går snabbt och har inte inneburit böter för mig eller någon av mina kollegor hittills.

/Före detta chaufför som har parkerat på otaliga cykelbanor. I den mån det var möjligt försökte jag ställa ekipaget så att i alla fall delar av cykelbanan var farbar, och det gick rätt ofta då trottoarerna kan vara flera meter breda.

Konvalj skrev:
>
> Jag förstår att det är irriterande, men i
> många fall finns det ingen annan lösning om man
> som chaufför inte vill bli av med jobbet eller
> få böter. I din bilds fall så ser det ut som
> att det är enfiligt på den bortre sidan av
> vägen, och heldraget mellan körriktningarna. Att
> som chaufför ställa bilen i den enda filen
> resulterar garanterat i många tutningar och om
> polisen kommer, böter.
>
> Då återstår två alternativ: cykelbanan eller
> ställa sig längre bort, vilket inne i stan kan
> innebära rätt jäkla långt bort. Att ställa
> sig längre bort ökar leveranstiden, och gör så
> att man kommer efter i schemat. Där jag jobbade
> som chaufför var det ofta ungefär 15 minuter
> mellan stoppen, och det inkluderar alltså både
> leverans och att köra till nästa ställe. När
> man jämt och ständigt ligger efter i schemat så
> blir man av med jobbet. Cykelbanan går snabbt och
> har inte inneburit böter för mig eller någon av
> mina kollegor hittills.
>
> /Före detta chaufför som har parkerat på
> otaliga cykelbanor. I den mån det var möjligt
> försökte jag ställa ekipaget så att i alla
> fall delar av cykelbanan var farbar, och det gick
> rätt ofta då trottoarerna kan vara flera meter
> breda.

Självklart, resonemanget från ett chaufförsperspektiv är inte svårt att förstå. Men, jag anser inte att man helt enkelt har rätt att ta sig friheten att för sitt eget bästa försämra för andra, vilket är exakt det som sker i det här fallet. Att så kan ske beror enbart på att ni chauförrer (liksom andra) reagerar på ekonomiska incitament, och det finns inget negativt sådant i det här fallet. Det borde det göra, så att ni inte tar er den självpåtagna rätten till andras område. D v s, detta måste givetvis bötfallas oftare.

Du skriver att det inte finns ngn annan lösning, och med det menar Du att Du har rätten till cykelbanan före cyklisterna, p g a Ditt arbetsschema. Ser Du inte det uppenbara, budfirmornas schema är för tight inne i stan, om det förutsätter att man bryter mot reglerna. Det är inte cyklisterna som orsakat detta, och det är inte cyklisterna som skall få besvär för det.

Man kan ju även addera perspektivet att ni förflyttar cyklisterna till vägbanan där det inte bara är osäkrare för dem, utan att det även stör den andra trafiken, samt skapar grund till irritation trafikslagen emellan.

Egentligen är jag glad att Du svarade, för Ditt svar tar fram essensen i vad jag försökte säga. Nämligen att cyklister och dess tilldelade utrymme i trafiken är mindre värt än andra trafikslag, i praktiken är cykelutrymmet ett reservutrymme för andra att kunna använda, efter eget omdöme. Det är just den inställningen och möjligheten som måste bort för att Stockholm skall vara en cykliststad i världsklass.

Bara för att visa det absurda i Ditt resonemang. Låt oss anta att det inte finns tillräckligt med plats att parkera cykeln vid jobbet. Cyklisterna bestämmer sig helt enkelt för att vi tar gatan i anspråk istället. OK att trafiken blir helt förstörd av det, men annars måste vi ju gå längre från cykelparkeringen till vår Dit vi skall, och det förstår väl alla att så skall vi inte behöva ha det. Och, gatan var ju ledig, och jag hade ju inte gjort så om det hade funnits annan plats ...

Sammantaget, bilister (eller budbilar) skall inte ha större rätt än andra.

Orwar skrev:
> Det var irriterande nog med Du och Din, du
> behöver inte använda Dit också.

x 2

Parkerade budbilar och andra tämligen stationära objekt på cykelbanor är en ständig källa till irritation men något jag finner stör cykelupplevelsen ännu mera är gångtrafikanter som tror sig ha rätten att vingla kors och tvärs på cykelbanorna likt berusade höns.
En parkerad bil, en ditställd soffa eller ett slumpmässigt kvarglömt piano utgör oftast ingen omedelbar fara för krockar och vurpor medan t.ex. människor, barn och hundar i koppel är extremt svårförutsägbara.
Med detta vill jag bara påpeka att det finns värre problem på våra cykelvägar än budbilar och jag personligen hellre ser böter utskrivna till personer utan insikt och/eller respekt än sönderstressade budchaffisar.
Fast bäst vore det att ingen alls, utan då cyklister, uppehöll sig på cykelbanorna.

Mera, fast on-topic:
Min korta cykelväg till den bästa busshållsplatsen går bitvis brevid Vendelsömalmsvägen. Sträckan från gropen och ner mot brandstationen har en bred och fin gc-bana som till min stora förtjusning var plogad igår. Eller nästan plogad, för att vara mera korrekt. Mitt mellan två korsningar, med en två meter bred och en meter hög snövall på ena sidan och ett bullerplank på andra sidan hade snöröjningen plötsligt upphört i ca 2 meter och istället stod där en meterhög hårt packad snömur!
Mycket konstigt. Det var som om två plogar hade mötts på mitten. Kört ihop bladen och tryckt ihop snön för att sedan backa därifrån åt varsitt håll. Har tyvärr ingen bild, men det var smått surealistiskt och väldigt svårt att forcera utan att kliva av gubbpendlaren.

Freddie L skrev:
> Orwar skrev:
> -----
> > Det var irriterande nog med Du och Din, du
> > behöver inte använda Dit också.
>
> x 2

Tänkte ett tag göra Dig till viljes, eftersom jag känner så stor sympati för Ditt namn. En sådan kille måste vara riktigt hyvens. Men jag ändrade mig.

JockeP skrev:
> Mera, fast on-topic:
> Min korta cykelväg till den bästa
> busshållsplatsen går bitvis brevid
> Vendelsömalmsvägen. Sträckan från gropen och
> ner mot brandstationen har en bred och fin gc-bana
> som till min stora förtjusning var plogad igår.
> Eller nästan plogad, för att vara mera korrekt.
> Mitt mellan två korsningar, med en två meter
> bred och en meter hög snövall på ena sidan och
> ett bullerplank på andra sidan hade
> snöröjningen plötsligt upphört i ca 2 meter
> och istället stod där en meterhög hårt packad
> snömur!
> Mycket konstigt. Det var som om två plogar hade
> mötts på mitten. Kört ihop bladen och tryckt
> ihop snön för att sedan backa därifrån åt
> varsitt håll. Har tyvärr ingen bild, men det var
> smått surealistiskt och väldigt svårt att
> forcera utan att kliva av gubbpendlaren.

Cyklade själv gc-tunneln under Brunkebergsåsen som kommer fram på David Bagares gata idag. Måste varit samma snösväng som kört där. Utgången var nämligen blockerad av en 75 cm hög vall en meter utanför dörren. Svårt att bunnyhoppa med den ansatsen med en hybrid.

Fliken skrev:
> Självklart, resonemanget från ett
> chaufförsperspektiv är inte svårt att förstå.
> Men, jag anser inte att man helt enkelt har rätt
> att ta sig friheten att för sitt eget bästa
> försämra för andra, vilket är exakt det som
> sker i det här fallet. Att så kan ske beror
> enbart på att ni chauförrer (liksom andra)
> reagerar på ekonomiska incitament, och det finns
> inget negativt sådant i det här fallet. Det
> borde det göra, så att ni inte tar er den
> självpåtagna rätten till andras område. D v s,
> detta måste givetvis bötfallas oftare.
>
> Du skriver att det inte finns ngn annan lösning,
> och med det menar Du att Du har rätten till
> cykelbanan före cyklisterna, p g a Ditt
> arbetsschema. Ser Du inte det uppenbara,
> budfirmornas schema är för tight inne i stan, om
> det förutsätter att man bryter mot reglerna. Det
> är inte cyklisterna som orsakat detta, och det
> är inte cyklisterna som skall få besvär för
> det.
>
> Man kan ju även addera perspektivet att ni
> förflyttar cyklisterna till vägbanan där det
> inte bara är osäkrare för dem, utan att det
> även stör den andra trafiken, samt skapar grund
> till irritation trafikslagen emellan.
>
> Egentligen är jag glad att Du svarade, för Ditt
> svar tar fram essensen i vad jag försökte säga.
> Nämligen att cyklister och dess tilldelade
> utrymme i trafiken är mindre värt än andra
> trafikslag, i praktiken är cykelutrymmet ett
> reservutrymme för andra att kunna använda, efter
> eget omdöme. Det är just den inställningen och
> möjligheten som måste bort för att Stockholm
> skall vara en cykliststad i världsklass.
>
> Bara för att visa det absurda i Ditt resonemang.
> Låt oss anta att det inte finns tillräckligt med
> plats att parkera cykeln vid jobbet. Cyklisterna
> bestämmer sig helt enkelt för att vi tar gatan i
> anspråk istället. OK att trafiken blir helt
> förstörd av det, men annars måste vi ju gå
> längre från cykelparkeringen till vår Dit vi
> skall, och det förstår väl alla att så skall
> vi inte behöva ha det. Och, gatan var ju ledig,
> och jag hade ju inte gjort så om det hade funnits
> annan plats ...
>
> Sammantaget, bilister (eller budbilar) skall inte
> ha större rätt än andra.

Absolut, jag håller med om vad du säger, särskilt om att schemat är för snävt för att köra inne i centrala Stockholm. Men, eftersom att chaufförerna aldrig åker på böter för att stå tillfälligt på olämpliga ställen, så finns det inget incitament för företagen att göra tidsplaneringarna luftigare.

Det jag menar med att det inte finns någon annan lösning är att det inte finns någon bättre lösning. Att stå i bilkörfält (vilket jag alltid gjorde om det var tvåfiligt) hindrar för fler personer och samhällsfunktioner. Att stå på trottoaren är ofta krångligt, då det ju oftast står bilar mellan körbanan och trottoaren. När det inte gör det så är det nästan alltid något träd eller stolpe i vägen. :)

Kvar blir alltså de metrar av vägen som trafikeras av minst antal personer och inga samhällsfunktioner. Det handlar inte om att cyklisternas värde är mindre, utan att de är färre helt enkelt. Men jag vill poängtera att jag är den första som skriver under på att bygga fler parkeringshus och istället ha fler lastplatser längs vägarna.

Just denna adress på hamngatan är jävligt dryg, har själv varit på det bygget och lämnat prylar under flera dagar. Det är enfiligt i gatan och det går spårvagnsspår där dessutom. Det enda stället man egentligen kan stå på är runt hörnet utanför berns där det alltid redan står nån annan. En dag fick vi ställa oss på torget och dra rubbet över gatan vilket inte heller är direkt trafiksäkert, speciellt inte i snömodden. Det är ju sjävklart uselt planerat också, så alla bilar kommer ungefär samtidigt och alla ska försöka samsas om de enda två hissarna som finns vilket självklart leder till att förvärra detta kaos. Detta måste vara stockholms sämsta adress när det gäller lastzoner, Jag har då inte än stött på nån sämre.

Cykelbana allmänna vägen/kaptensgatan Majorna GBG. Betongstolpar i cykelbanan som inte hindrar bilar att gena över cykelbanan. Mailade trafikkontoret. Efter tre dagar får jag ett brev att de ska bort! Kanon!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    108.5 KB · Besök: 276
  • image.jpg
    image.jpg
    103.5 KB · Besök: 285
  • image.jpg
    image.jpg
    85.9 KB · Besök: 266
Här har man lagt en massa pengar på att dra cykelvägen genom ett rör under riksväg 215. Jättebra! Men...

A) Här börjar det gå nerför, bromsa på.
B.) Ojdå, en snudd på 45-graderssväng i nerförsbacke!
C) Och så röret under vägen, även detta lite nerför
D) Uppförsbacke, och 360-graderssväng!

Hur tänkte man här? Inte alls? Vem ska cykla här? Vem ska gå? Det är ju en jättelång omväg!

Bilagor

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    89.6 KB · Besök: 274
dag skrev:
> Äsch - se det positiva. Där får man ju
> excellent möjlighet att träna upp sina
> kurvtagningsskills.
>
> /Dag

Ja, fast det är väldigt mycket barn som cyklar här. Det kommer folk snabbt nerför 360-graderssvängen samtidigt som folk som kommer från andra hållet försöker cykla på för att det är uppför. Cykelvägen är smal också så man kan knappt mötas.

Vi kommer att åka en halv kilometers omväg för att slippa den här snurren. Med lång och bred lådcykel och tre barn i lådan blir det inte roligt att möta någon i snurren.

Senast ändrad:
Det är för att man vill gräva så kort väg under vägen som möjligt. Inte schakta bort 10 meter väg för att lägga ett rör på diagonalen under vägen.

Ledsen att du blev ledsen.

ndatok skrev:
> Det är för att man vill gräva så kort väg
> under vägen som möjligt. Inte schakta bort 10
> meter väg för att lägga ett rör på diagonalen
> under vägen.
>
> Ledsen att du blev ledsen.

Har jag blivit ledsen? På grund av vad?

Jag tror att om röret hade gått bara lite snedare så hade man kunnat dra cykelvägen utan svängarna. Man kan lägga hur mycket pengar som helst på att bygga vägar som är smidiga för bilister, varför inte göra det smidigt även för cyklister?

Den här cykelbanan i Lund är rätt intressant. Om man kommer från centrum och skall mot LTH/Ideon så kör man längst den rödmarkerade vägen. Lägg märke till de två ställena där man helt plötsligt skall vika av 90 grader och korsa Lundalänken där bussarna kommer farande i full karriär. Man har också optimerat antalet korsningar på ett finurligt sätt, rakt över 'rondellen' samt förbi utfarten från parkeringshuset.
cykelbana.png

Längst till vänster i bild ser man kyrkogården. Praktiskt för där har jag sett några cyklister som nästan hamnat när de begagnat denna cykelväg.

Senast ändrad:
Håller med om att det cykelstråket är korkat draget, men om man zoomar ut lite så kan man cykla i blandtrafik på Lasarettsgatan/Klinikgatan genom sjukhusområdet istället (t.ex. från Valvet och upp) - http://goo.gl/maps/qXAa5 - så slipper man både en massa tråkiga rödljus samt trängas med bussar & podzombies vid busshållplatsen. För som jag upplever det är det just passagerna över bussgatan som är de mest riskfyllda.

Senast ändrad:
NLC skrev:
> Håller med om att det cykelstråket är korkat
> draget, men om man zoomar ut lite så kan man
> cykla i blandtrafik på Lasarettsgatan/Klinikgatan
> genom sjukhusområdet istället (t.ex. från
> Valvet och upp) så slipper man både en massa
> tråkiga rödljus samt trängas med bussar &
> podzombies vid busshållplatsen. För som jag
> upplever det är det just passagerna över
> bussgatan som är de mest riskfyllda.

++;

Screen%20Shot%202013-05-28%20at%2012.32.03.png

Så brukar jag alltid cykla… inte ens tänkt tanken att cykla runt parkeringshusen om jag ska till LTH.

Edit: NLC: Kioskgatan är avstängd då de håller på att bygga klart strålavdelningen där så den rutt Google visar går inte att cykla i dagsläge.

Senast ändrad:
Vad kul att se att Skåne/Lund fick ett litet inlägg, kör själv alltid den vägen Access pekar ut. Den brukar vara lugnt trafikerad, i alla fall när jag brukar cykla där:-)

Tricket med att cykla i Lund är ju att genomskåda skyltningen för cyklister som till varje pris verkar låsa sig till cykelbanorna och istället hitta sin egen, säkrare väg.

Har bott i Lund länge nu men trivs inte att cykla inne i stan, men kan man stan så gör man precis som du säger NLC och hittar sin egen väg.
Jag nöjer mig oftast med att så snabbt som möjligt cykla ut ur stan på morgonen på väg till Malmö:-)

Kräver rätt mycket lokalkännedom för att cykla vettigt i Lund. Stan är inte direkt uppbyggd enligt amerikans modell med ett rutnät och spikraka gator. :) Sen när man börja få koll så kommer man fram rätt snabbt. Gäller bara att inte blint följa cykelvägarna utan cykla lite blandtrafik också.

Mathis73 skrev:
> Har bott i Lund länge nu men trivs inte att cykla
> inne i stan, men kan man stan så gör man precis
> som du säger NLC och hittar sin egen väg.
> Jag nöjer mig oftast med att så snabbt som
> möjligt cykla ut ur stan på morgonen på väg
> till Malmö:-)

Ah, då har du dessutom "förmånen" att få cykla genom dödens dal dvs S:t Lars-området?

Hehe, St Lars är inte kul och inte heller "cykelvägen" mellan Lund och Malmö. Mycket trevligare att cykla ut genom Lomma och längs kusten även om det blir lite längre. Eller så cyklar man Knästorp, Uppåkra, Tottarp, Nordanå, Bernstorp...

NLC skrev:
> Mathis73 skrev:
> -----
> > Har bott i Lund länge nu men trivs inte att
> cykla
> > inne i stan, men kan man stan så gör man
> precis
> > som du säger NLC och hittar sin egen väg.
> > Jag nöjer mig oftast med att så snabbt som
> > möjligt cykla ut ur stan på morgonen på väg
> > till Malmö:-)
>
> Ah, då har du dessutom "förmånen" att få cykla
> genom dödens dal dvs S:t Lars-området?

Kommunen har förbättringar genom S:t Lars på gång, byggstart i höst eller i vår.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp