Konvalj skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jag förstår att det är irriterande, men i
> många fall finns det ingen annan lösning om man
> som chaufför inte vill bli av med jobbet eller
> få böter. I din bilds fall så ser det ut som
> att det är enfiligt på den bortre sidan av
> vägen, och heldraget mellan körriktningarna. Att
> som chaufför ställa bilen i den enda filen
> resulterar garanterat i många tutningar och om
> polisen kommer, böter.
>
> Då återstår två alternativ: cykelbanan eller
> ställa sig längre bort, vilket inne i stan kan
> innebära rätt jäkla långt bort. Att ställa
> sig längre bort ökar leveranstiden, och gör så
> att man kommer efter i schemat. Där jag jobbade
> som chaufför var det ofta ungefär 15 minuter
> mellan stoppen, och det inkluderar alltså både
> leverans och att köra till nästa ställe. När
> man jämt och ständigt ligger efter i schemat så
> blir man av med jobbet. Cykelbanan går snabbt och
> har inte inneburit böter för mig eller någon av
> mina kollegor hittills.
>
> /Före detta chaufför som har parkerat på
> otaliga cykelbanor. I den mån det var möjligt
> försökte jag ställa ekipaget så att i alla
> fall delar av cykelbanan var farbar, och det gick
> rätt ofta då trottoarerna kan vara flera meter
> breda.
Självklart, resonemanget från ett chaufförsperspektiv är inte svårt att förstå. Men, jag anser inte att man helt enkelt har rätt att ta sig friheten att för sitt eget bästa försämra för andra, vilket är exakt det som sker i det här fallet. Att så kan ske beror enbart på att ni chauförrer (liksom andra) reagerar på ekonomiska incitament, och det finns inget negativt sådant i det här fallet. Det borde det göra, så att ni inte tar er den självpåtagna rätten till andras område. D v s, detta måste givetvis bötfallas oftare.
Du skriver att det inte finns ngn annan lösning, och med det menar Du att Du har rätten till cykelbanan före cyklisterna, p g a Ditt arbetsschema. Ser Du inte det uppenbara, budfirmornas schema är för tight inne i stan, om det förutsätter att man bryter mot reglerna. Det är inte cyklisterna som orsakat detta, och det är inte cyklisterna som skall få besvär för det.
Man kan ju även addera perspektivet att ni förflyttar cyklisterna till vägbanan där det inte bara är osäkrare för dem, utan att det även stör den andra trafiken, samt skapar grund till irritation trafikslagen emellan.
Egentligen är jag glad att Du svarade, för Ditt svar tar fram essensen i vad jag försökte säga. Nämligen att cyklister och dess tilldelade utrymme i trafiken är mindre värt än andra trafikslag, i praktiken är cykelutrymmet ett reservutrymme för andra att kunna använda, efter eget omdöme. Det är just den inställningen och möjligheten som måste bort för att Stockholm skall vara en cykliststad i världsklass.
Bara för att visa det absurda i Ditt resonemang. Låt oss anta att det inte finns tillräckligt med plats att parkera cykeln vid jobbet. Cyklisterna bestämmer sig helt enkelt för att vi tar gatan i anspråk istället. OK att trafiken blir helt förstörd av det, men annars måste vi ju gå längre från cykelparkeringen till vår Dit vi skall, och det förstår väl alla att så skall vi inte behöva ha det. Och, gatan var ju ledig, och jag hade ju inte gjort så om det hade funnits annan plats ...
Sammantaget, bilister (eller budbilar) skall inte ha större rätt än andra.