Cykelbanornas hall of shame

Jag har kommit fram till att det egentligen bara finns ett sätt att klara sig i trafiken som cyklist om man vill fortsätta cykla. Det är genom att vara ödmjuk.

Det är ganska länge sedan som jag blev irriterad över andra i trafiken. Jag bara konstaterar att "ok, det är så här nu" och cyklar sedan vidare när jag kan.

Egentligen är det ganska trist att förutsättningarna för cykling är så dåliga ibland, och det ser man i den här tråden. Jag litar aldrig på någon annan när jag cyklar. Hellre stannar jag fastän jag har företräde än riskerar någonting när jag ser bilen exempelvis svänga höger framför näsan på mig. Jag kan slänga en blick på bilisten, men inte mer.

Det lustiga är att min cykling i stan, där det kan vara stökigt, känns bra, om än lite långsam ibland tack vare allt som händer längs min färdväg. Men...jag accepterar det som sker.

Andra trafikanter är tillfälliga utmaningar, medans dåliga trafiklösningar är mer utmanande. Kanske behövs ett cykeluppror ibland?
Uppror startar sällan med att knyta näven i fickan!

Jag har helt nyligen börjat cykelpendla igen och inte som förr från Bromma in mot och förbi stan utan nu från Sofia på söder till Kungsholmen via slussen. Från Katarinagatan, ner till slussen, över guldbron, munkbroleden, rådhusgränd, vasabron och sen vänster in under centralbron, är det ett enda jävla byggkaos. Smala tillfälliga lösningar, tvära kurvor, dålig asfalt, mötande trafik, en jävla massa pederaster (det är väl samma som pedestrian fast på svenska?), bussar och bilar och tillfälliga hinder. Vi snackar 90% av min sträcka, allt skit!

2 km/h anbefalles men så kör ej folk.....

Jag knyter inte näven i fickan, utan kontaktar förvaltningen om jag tycker något är fel.
Folks ufobeteenden i trafiken kan jag dessvärre inte påverkar så mycket.
Når du någon framgång med "tyck till" eller skickar du mejl? Jag gav upp efter ett tag. Hade de haft en webbportal så hade jag kanske använt den mer. Orkar inte sitta och skriva långa inlägg med telefon. Det är sällan de åtgärdar något, om åtgärd utförs så blir det ibland sämre. Jag försöker tänka zen och invänta bättre tider istället, men allt blir material till vardagsgnället över kaffet.

En gång i kvartalet kanske det bränner till, så drar jag iväg tio ärenden i appen som irriterat mig under längre tid.

Människorna i trafiken är som de är, så de kan man mest bara skratta åt. Även om stjärnskotten även de kan få sig en omnämning under fikat.

Nej, väldigt mycket längre, jobbigare, dessutom bygger de där med. Sitter på Hantverkargatan, rätt nära Stadshuset. Det tar mig en 15-20 min nu trots alla hinder, från Sofia via Västerbron, jag har testat, är 40-45 minuter. Men tack ändå för dina tankar.
Järnvägsbroarna är ganska trevliga att gå/springa annars. En måste inte cykla

Orkade inte stanna helt, men knäppte några bilder.
Alla dessa skyltar flyttar på sig automagiskt, de har stått lite olika varje gång jag passerat.
2025-05-14 12.26.17.webp

Söderifrån sett. D7-skylten är precis i race-linjen om du kommer norrifrån. Första gången man ska passera så gäller det att vara snabb att välja sida.
2025-05-14 12.25.53.webp

Södergående har vi detta fina plank bakom hovet. X3-3:an har stått mitt i vägen flera dagar.
2025-05-14 12.25.57.webp

Även dessa skyltar står lite olika var dag. A5 mitt i vägen, mer än en gång.
2025-05-14 12.26.00.webp

Det blir inga 30km/h runt detta hörn. Efter andra x3-2:an så blir det smalt som attan. Man har dubbel skymd sikt då det är en chikan, så man kan inte se eventuellt möte.
Är man det minsta distraherad missar man lätt att cyklar ska till vänster och gående till höger.
2025-05-14 12.24.56.webp
Vid gullmars bussutfart så är allt detta uppställt så att betongklumparna delar GC i direkt anslutning till överfarten/övergångstället. Därav ingen bra bild, händerna på styret gällde. Som knappt synes längst upp i bild så blir det smalare pga ett räcke innanför betongavgränsningen. Jag inbillar mig att det var mer betong och avgränsat på samma sätt med dödutrymme i mitten tidigare i veckan. Men jag kanske minns fel.

2025-05-14 12.24.28.webp

Bjuder till sist på en bild innan bussarna. Idag stod skyltarna inte i vägen. Riktigt fint. Skulle ta en bild på puckelpisten som täcker halva ytan här framme, men ett finger kom i vägen så det blev bara sudd.

Orkade inte stanna helt, men knäppte några bilder.
Alla dessa skyltar flyttar på sig automagiskt, de har stått lite olika varje gång jag passerat.
Visa bilaga 768985
Söderifrån sett. D7-skylten är precis i race-linjen om du kommer norrifrån. Första gången man ska passera så gäller det att vara snabb att välja sida.
Strängt tolkat så betyder den där placeringen att ytan till vänster om märket är indelad i en gångbana och en cykelbana medan ytan till höger är något annat.

Strängt tolkat så betyder den där placeringen att ytan till vänster om märket är indelad i en gångbana och en cykelbana medan ytan till höger är något annat.
Det har du såklart rätt i. Sådana tolkningar brukar jag vara snabb med att lägga märke till vid permanenta installationer.

Visar väl ytterligare på vilket haveri det är med omledningar och tillhörande skyltning. Man ska inte bara vara vaken för ny skyltning, man måste även tolka den i förhållande till rådande förhållanden och förmoda avsikt.

Skitbra idé
Visa bilaga 769546
Nåja, det var ju dagen före Göteborgsvarvet och de är väldigt synliga i gult så jag ska inte klaga.
Bara att tippa över på gräset, du har ju en trottoarkant där som agerar lite som en hävstång till och med!

Skämt åsido, men stör mig på att allt sådant här, alla hinder och alla lock till brunnar etc alltid alltid ALLTID placeras i cykelbanan. Aldrig trottoaren där man har betydligt större chanser att kliva över försiktigt eller göra andra manövrar i väldigt låg fart. Ska man gräva upp en GC-väg så är det cykelbanan som får ett omarkerat och oskyltat 2x2 meter hål med höga kanter och grus som tvärbromsar den som råkar cykla ut på det. Och bajamajor, och bilar som ”bara ska in där ju!” lite snabbt. Svaret vid konfrontation brukar vara ”vadå, skulle jag ha ställt mig mitt i bilvägen eller?”.

Rant över. Sorry.

Det har du såklart rätt i. Sådana tolkningar brukar jag vara snabb med att lägga märke till vid permanenta installationer.

Visar väl ytterligare på vilket haveri det är med omledningar och tillhörande skyltning. Man ska inte bara vara vaken för ny skyltning, man måste även tolka den i förhållande till rådande förhållanden och förmoda avsikt.
Du får väl vara jävligt glad att omledning öht är skyltat.
Jag gitter inte längre ta bilder på alla idiotiska hinder som läggs i vägen för cyklister i och kring Malmö. Då hade jag knappt kommit nånstans.
Det bekräftar bara vad jag upprepat till olidlighet under åratal, cykling skall inte ske i billandet Sverige men gärna vara föremål för politisk varmluft. 🤬

Idag satt det nya skyltar. Nu står det en påbjuden körbana-skylt (D2) framför betongklumparna.
Vid ena segmentet även en "led cykeln"-skylt i orange, som kommunen gillar.

Folk cyklar dock efter den gamla skyltningen som varade en vecka eller så.

Jävla dumheter alltihop. Sätt en hastighetsbegränsning om ni vill att folk ska sänka farten, sätt inte ut en massa jävla hinder.

Idag satt det nya skyltar. Nu står det en påbjuden körbana-skylt (D2) framför betongklumparna.
Vid ena segmentet även en "led cykeln"-skylt i orange, som kommunen gillar.

Folk cyklar dock efter den gamla skyltningen som varade en vecka eller så.

Jävla dumheter alltihop. Sätt en hastighetsbegränsning om ni vill att folk ska sänka farten, sätt inte ut en massa jävla hinder.
Det finns inga gällande hastighetsgränser under 30 så det blir lite verkningslöst. Även om man så klart kan framföra det symboliskt men det blir ju mer som ”Visa hänsyn”.

Ett gångfartsområde vore väl det lämpligaste i sammanhanget.
Eller kanske snarare en gågata, så att motordrivna fordon inte får föras där.

Trafikförordning (1998:1276)

8 kap. Bestämmelser för trafik på gågata, cykelgata och i gångfartsområde m.m.

1 § På en gågata och i ett gångfartsområde gäller följande.
1. Fordon får inte föras med högre hastighet än gångfart.
2. Fordon får inte parkeras.
3. Fordonsförare har väjningsplikt mot gående.

På en gågata får motordrivna fordon inte föras annat än för att korsa den. Sådana fordon får dock föras på gågator om det behövs för
1. varuleveranser till eller från butiker eller motsvarande vid gågatan,
2. transporter av gods eller boende till eller från adress vid gågatan,
3. transporter av gäster till eller från hotell eller motsvarande vid gågatan, eller
4. transporter av sjuka eller rörelsehindrade personer till eller från adress vid gågatan. Förordning (2017:921).

Verkar i alla fall inte lämpligt för motorfordonstrafik...

IMG_8652.webp

Vetefan om denna räknas. Men min Garmin sa sväng höger, så höger jag svängde. Hann reflektera lite över skylten så åkte ned igen för att kontrollera att det faktiskt gick att cykla där och såg då cykelbana-skylten samt ”riktningsskyltarna” eller vad man ska kalla dom som pekar vägen till Älvsjö osv.

Det var först när jag hade kommit upp för backen och såg genvägen över till cykelbanan som jag uppfattade att jag hade kört fel. Tog ju bilden här och missade att det jag trodde var trottoar egentligen var cykelbanan som fortsatte in i skogen.

Handhavandefel eller dålig design? Vad säger tråden? Som sagt, det är nu när jag granskat bilden i efterhand som jag förstår hur det är tänkt..

Handhavandefel eller dålig design?
Om du cyklade där det är skyltat infart förbjuden så har du ju cyklat fel och brutit mot lagen.

Om skyltningen ska förbättras så är det väl att byta ut påbjuden cykelbana mot gång- och cykelbana. Påbjuden cykelbana borde väl bara användas där det finns trottoar eller separat gångbana för gående.

Om du cyklade där det är skyltat infart förbjuden så har du ju cyklat fel och brutit mot lagen.

Om skyltningen ska förbättras så är det väl att byta ut påbjuden cykelbana mot gång- och cykelbana. Påbjuden cykelbana borde väl bara användas där det finns trottoar eller separat gångbana för gående.
Jag tänker att en sån målad cykel hade uppmärksammat cykelbanan bättre.

Efter nästa övergångsställe/cykelpassage så är det uppmärkt som GC utan mittlinje, korsningen därpå saknar skyltning den med. Snutten du körde på, men motsatt riktning, verkar sakna uppmärkning; på googlemaps (juli 2024) sitter bara en vägvisare mot Huddinge vid den korsningen.

Var och varannan korsning/cykelbana verkar vara oskyltad i Älvsjö. Just C istället för GC ser jag också på mer än ett ställe. Kommunen verkar skita i sånt. Har felanmält mången skylt via appen.

Efter nästa övergångsställe/cykelpassage så är det uppmärkt som GC utan mittlinje, korsningen därpå saknar skyltning den med. Snutten du körde på, men motsatt riktning, verkar sakna uppmärkning; på googlemaps (juli 2024) sitter bara en vägvisare mot Huddinge vid den korsningen.

Var och varannan korsning/cykelbana verkar vara oskyltad i Älvsjö. Just C istället för GC ser jag också på mer än ett ställe. Kommunen verkar skita i sånt. Har felanmält mången skylt via appen.
Jag kom från hållet där Actic-skylten är och i vanlig cykelfart ca 20 km/h. Missade helt cykelbaneskylten. Och hela cykelbanan från den vinkeln. Såg bara ”fordonstrafik förbjuden”. Men det verkar inte bara vara jag som missat den då det skapats en genväg (gräset bortslitet och bara grus kvar som en stig) längre upp som leder in på cykelbanan igen.. borde vara någon målad cykel på vägen och någon pil. Den här otydligheten hade liksom aldrig flugit på en vanlig bilväg haha.

Jag stod verkligen och skulle ta kort på detta eftersom det var så dumt i mitt huvud då. Trodde att det var felskyltning först. Att det först var cykelbana 1 meter innan ”all fordonstrafik förbjuden”. Men missade helt den där svängen in mot skogen..

Vet som sagt fortfarande inte om jag borde skämmas eller om det är kommunen som gjort något konstigt här. Väldigt oklart var det iallafall och absolut inte så lätt att fatta när man rullade.

Alltså det här:

20250831_172815_ed.webp

Gröna linjer: För cyklar (och fotgängare), och ja, det är antingen från höger eller vänster i nedre kanten av bilden, ingen fortsättning mot där bilden är tagen. Och från bägge hållen kan man komma med hög fart.
Orange linje: Biltrafik, endast från vänster.
Svarta pilar: Asfalt.
Röd pil: Ett lager fint rullgrus på typ betong.

Är det något snille som tänkt till, om man svänger för snabbt så vurpar man och blir lite försiktigare i trafiken efter det. Helt vansinnigt. Trodde först att det var någon tillfällig (extremt) dålig lösning, men verkar vara permanent, har nog varit så i nån månad nu. Iom att det är upphöjt så har jag svårt att tänka mig att dom ska lägga på ytterligare något lager asfalt längre fram.

Cyklar där ofta, till/från affärn, från höger i nedre kanten. Jag hade tur och höll låg fart där första gången. Hade lika gärna kunnat vara mörkt, och brukar hålla lite högre fart, då hade jag vurpat rejält där.

Är det någon ny snilleblixt som kommer att implementeras på fler ställen, någon som sett det någon annanstans?

Har verkligen försökt förstå varför man valt att göra så, men kan inte komma på något.

Kan det vara några plattor under gruset och att gruset ska sätta sig i fogarna och därefter sopas bort? Oavsett så känns det helt vansinnigt.

Alltså det här:

Visa bilaga 790972

Gröna linjer: För cyklar (och fotgängare), och ja, det är antingen från höger eller vänster i nedre kanten av bilden, ingen fortsättning mot där bilden är tagen. Och från bägge hållen kan man komma med hög fart.
Orange linje: Biltrafik, endast från vänster.
Svarta pilar: Asfalt.
Röd pil: Ett lager fint rullgrus på typ betong.

Är det något snille som tänkt till, om man svänger för snabbt så vurpar man och blir lite försiktigare i trafiken efter det. Helt vansinnigt. Trodde först att det var någon tillfällig (extremt) dålig lösning, men verkar vara permanent, har nog varit så i nån månad nu. Iom att det är upphöjt så har jag svårt att tänka mig att dom ska lägga på ytterligare något lager asfalt längre fram.

Cyklar där ofta, till/från affärn, från höger i nedre kanten. Jag hade tur och höll låg fart där första gången. Hade lika gärna kunnat vara mörkt, och brukar hålla lite högre fart, då hade jag vurpat rejält där.

Är det någon ny snilleblixt som kommer att implementeras på fler ställen, någon som sett det någon annanstans?

Har verkligen försökt förstå varför man valt att göra så, men kan inte komma på något.

Kan det vara några plattor under gruset och att gruset ska sätta sig i fogarna och därefter sopas bort? Oavsett så känns det helt vansinnigt.
Maila kommunen och fråga, om du inte redan gjort det.

Usel skyltning, och att omvägen skulle ta 10 minuter är en riktig glädjekalkyl. Klart att det är dumt att folk genar över motorvägen, och klart att man kan göra en nyhet av det om man vill, men som vanligt verkar reportern ha missat det grundläggande fotarbetet att faktiskt testa gång-/cykelbanan.

Usel skyltning, och att omvägen skulle ta 10 minuter är en riktig glädjekalkyl. Klart att det är dumt att folk genar över motorvägen, och klart att man kan göra en nyhet av det om man vill, men som vanligt verkar reportern ha missat det grundläggande fotarbetet att faktiskt testa gång-/cykelbanan.

Att gc-banan dessutom är avstängd i över 1 år medan vägen precis bredvid inte har varit avstängd alls (vad jag vet) hade reportern kunnat fråga om också.

Beklämmande felanvändning av vägmärke D11. Oprofessionellt men föga förvånande av en yrkesgrupp vars signum är att inte kunna trafikregler.

Cyklade där i Fredags och det gick väl an att cykla med bilarna eftersom jag satt på elcykel. Helt bedrövligt att dom inte har löst det på något bättre sätt.

Påverkar existensen av elassistans om det går an att cykla med bilarna?
Ja, man har nån slags "garantifart" på 25 knyck (som motsvarar närmare 30 på de flesta bilars hastighetsmätare), självtrampandes så kan det för vissa (tex mig) bli långsammare i vissa lägen med motlut, motvind, kanske snö osv. och då sjunker acceptansen för att ligga bakom hos bilisterna.

Om jag tolkar streetviewbilden rätt så verkar det inte vara någon våldsam stigning och det är väl dessutom en rätt begränsad sträcka. Visst, man kan säkert hitta situationer där det kan vara svårt att hålla 25 km/h med ren egendrift. I de flesta fall skulle jag säga att det nog är görbart att trycka på så att man klarar det, i synnerhet om man tar lite pace på en bil.

Snö lär f.n. vara ett icke-problem där.

Påverkar existensen av elassistans om det går an att cykla med bilarna?
Förstod att den skulle komma. Givetis går det att cykla med vilken cykel som helst. När jag passerade där på Fredag eftermiddag så var det mycket bilar, folk är stressade och det är en massa knepiga tillfälliga omdragningar av körfälten. Det hela känns inte direkt optimalt på cykel. Nu hade jag en emtb som dessutom är olaglig och går fortare än vad som är tillåtet (snälla skäll inte på mig nu). Med den cyklen kändes det ändå rätt ok då jag kunde trampa på allt vad jag hade och nästan hålla samma hastighet som övriga trafiken. Det hade jag kunnat med lvg-hojen också men det hade för mig inte känts lika säkert.

Förstod att den skulle komma. Givetis går det att cykla med vilken cykel som helst. När jag passerade där på Fredag eftermiddag så var det mycket bilar, folk är stressade och det är en massa knepiga tillfälliga omdragningar av körfälten. Det hela känns inte direkt optimalt på cykel. Nu hade jag en emtb som dessutom är olaglig och går fortare än vad som är tillåtet (snälla skäll inte på mig nu). Med den cyklen kändes det ändå rätt ok då jag kunde trampa på allt vad jag hade och nästan hålla samma hastighet som övriga trafiken. Det hade jag kunnat med lvg-hojen också men det hade för mig inte känts lika säkert.
Men då pratar du ju om att åka moped i samma fart som biltrafiken?

Tillbaka
Topp