Cykelbantning..

eightan

Ny medlem
Cykelbantning..
Hoj hoj !

Nu har jag beställt en nybörjarcykel och funderar på vad nästa steg är om man vill banta den på lite vikt.. ?

Cykeln är en Focus Fatboy 2008 http://tcm.bazment.se/templates/bike.aspx?page_id=1102
och jag har bytt framväxel till en XT (samma som bakväxeln) men det är väl mest för ögats skull=)

Nya pedaler skall det oxå bli, vet dock inte riktigt än vad.. jag kommer cykla till jobbet och då vill jag inte behöva ta cykelskor på, så ngn sorts combopedal letar jag efter. tips tas gärna emot.

Räknar med att cykla i skogen 2-3ggr vecka

Mvh Martin

Bilagor

• fatboy_stor2.JPG
    fatboy_stor2.JPG
    46 KB · Besök: 30
Cykelbantning..
Om man vill banta en helt ny hoj i budget segmentet så gör man nog bäst i att lägga de pengarna på en bättre/lättare hoj redan från början.

Så låt den vara och kör tills det rasar eller tills du vet vad du vill förbättra, eller, avbeställ och köp något lättare direkt.

Var det för tråkigt ;)

Cykelbantning..
hehe ja det var en ganska tråkigt svar=)

Men min tanke är att jag vill kunna ha lite service som ingår och det ska man tydligen få ifrån bikeplace fd. cykelstället..

Och jag har inte möjlighet att lägga 10 000 + på en cykel :S

Det kommer ju ändå en massa saker till man behöver såsom lampor,hjälm,pedaler,skor och cykeldator =)

Men du har kanske rätt, som nybörjare måste jag ju ändå "cykla in mig" iaf..

Cykelbantning..
Standardsvaret är väl lättare däck och slang, när brukar det finnas att hämta.

Edit: Sen kan du hämta 1kg på den där gaffeln, men det kostar 4000 kr

Senast redigerad av en moderator:
Cykelbantning..
aha däcken.. Kollade lite på det men det verkar vara en djungel när det kommer till däck och fälgar..

Vad rekomenderar du för däck/fälg?

Dessa är inte så kallade tubless va?

(tack för bra svar)

mvh Martin

Cykelbantning..
Kan ev. kapa två hekto på lättare vevparti, och ytterligare två hekto på en kolfibersadel, drygt halva hektot bort på neoprenhandtag. Sedan kommer nog snart ngn. och säger breakless fixie? Känns styret för brett, åker ytterligare lite med sågen där. Skall du inte sälja den, så kanske sadelstolpen är onödigt lång? Mer än ett kilos bantning är knappast ngn. större ekonomisk ide att sikta på, ifall cykeln fortfarande förblir tung.. Pedalerna hade du redan sneglat på. Däck o slang, javisst.

Funkar du som jag, har du snart hängt på tillbehör som motsvarar viktminskningen... ;-) För en sadelväska med oanvändbara verktyg måste man bara ha!

Cykelbantning..
Om du inte tänkt studsa i skogen så kan du alltid byta ut dämparen mot en stel gaffel. Du tjänar nog cirkus 1 kilo på det. Kostar inte så jädra mkt heller....

Cykelbantning..
Mr Handley skrev:
-------------------------------------------------------
> Men varför fokuserar du på att minska vikten på
> hojen? Stick ut å cykla istället

håller med. det kan kosta som fan att försöka att få ned vikten. Cykla som du hade tänkt och så får du gratis viktminskning.

Jag skulle köra hojen som det är och byta ut sakerna till lättare delar när originalen går sönder. Själv kör jag med billiga bakväxel för att de går sönder hela tiden....

Lite tips - XT HT2 vevpartie - styvare och lättare
uppgradering av gaffel till något som väger samma men fungerar bättre
kör däcken tills de är sliten och byt till något lättare.

Du kommer att märka de delar som behöver bytas väldigt snabbt.

Lycka till

Cykelbantning..
eightan skrev:
> aha däcken.. Kollade lite på det men det verkar
> vara en djungel när det kommer till däck och
> fälgar..
>
> Vad rekomenderar du för däck/fälg?
>
> Dessa är inte så kallade tubless va?
>
> (tack för bra svar)
>
> mvh Martin

Däcken jag kör heter Schwalbe racing ralph evolution 2.2" dessa väger 520 gram, sedan kan du använda dig av Schwalbe XXLight-slang som väger 95 gram (jag vägde mina till 103 gram i genomsnitt)
dessa slangarna klarar inte en punktering, du får 895st snakebites innan du hinner få stopp på cykeln.

Sen fins en lättare kombination om du kör torr stig och det är Schwalbe furius fred med samma slang, jag har kört denna kombination på min helstela cykel på riktig brötig stig, och bara punkat en gång.

Men jag håller med vad många här säger cykla med cykeln som den är, den är robust och problemfri. Samla erfarenhet och kör riktigt trassliga stigar, du kommer haskoj med cykeln som den är.

Cykelbantning..
Vad är viktigt? Lätt cykel? Lätt cyklist?

Börja i rätt ände, bara du vet svaret. Fast det vore ballt att ha en superlätt cykel. Själv får man dras med ett par kilos övervikt...på sig själv.

Ut i skogen och ha kul!

Cykelbantning..
Det folk säger att man skall banta själv....

Håller inte med... Man har en cykel som man vill få ner i vikt... En hobby...Man vill få den så lätt som möjligt helt enkelt...

Om man jämför med bilar...
Varför vill man trimma bilar??
Jo man har intresset få den så bra som möjligt..

Annars kan man köpa en skoda istället för en vass Porsche....

Cykelbantning..
Ut och hojja! Jag kör på en dartgaffel och inte klagar jag över vikten i onödan, det är inte värt 4k att uppgradera sig -1 kg.

Ha kul!

Cykelbantning..
rayy skrev:
> Ut och hojja! Jag kör på en dartgaffel och inte
> klagar jag över vikten i onödan, det är inte
> värt 4k att uppgradera sig -1 kg.
>
> Ha kul!

Näe..

Det kanske viktreduktionen inte är, fast du får även en annan funktionalitet i en dubbelkammar gaffel.

Önskar jag hade samma parametrar att ratta men på min R-hoj, jag skulle ge 40K för det.

Du har rätt, ut och hojja

Cykelbantning..
En fundering slog mig när jag skrev det här, jag vil ha en totalt rak fjäder utan progresivitet.
Jag var villig att ge 40K (har haft en sejour med min gaffel där jag donat med sag och ridehight för att sluta med en kompromiss.

Jag kan ju för små pengar låta linda upp fjädrar hos lesiöfors enligt mina specifikationer, jag gör ju sånt frekvent i jobbet.

Jävlar i min låda här ska bli perfektion.

Eightan!

Din hoj kommer att bli perfekt fram till dess att du med ett "aha" kommer på vad du behöver och framförallt vill ha :-;

Cykelbantning..
Använder man cykeln för att ha kul på och som motionsredskap fins ingen större anledning att till varje pris pressa vikten. Förmodligen är det enklare och billigare att pressa vikten på sig själv istället. Köpte min egen cykel för ett par år sen och har bytt grejor för att få bättre funktion snarare än lägre vikt. Sen kanske vikten minskat något kilo, men det är inget jag fokuserat på.

Det jag skulle byta på Din cykel allt eftersom är:
1. Direkt: Köpa ett par kedjelås typ KMC/SRAM (Classe i sjön exempelvis), Köpa en extra kedja, kedjebrytare, golvpump, multiverktyg, liten cykelpump, extra slang, lagningssats, sadelväska samt ett mekställ (typ Biltemas). Kan Du inte ta bort kedjan enkelt kan Du inte meka med cykeln vettigt. Se den fria servicen som en ingång till att meka själv. Proffsen har inget emot att tala om hur man gör, förutsatt att man handlar av dem då och då också. Och en 27-växlad cykel som körs tufft i skogen behöver mycket omvårdnad.
2. Framgaffel (Efter ett år). När Du lärt Dig grunderna för att cykla på stig vill Du ha en gaffel som Du känner att Du kan lita på. Men en bättre gaffel kan Du stå på mer och bromsa mindre). Efter ett år vet man också om MTB är något man vill fortsätta med. Man byter inte framgaffel för att få ned vikten, man byter den för att få bättre funktion.
3. Kombipedaler + SPD-skor (Efter ett år). Själv tog det ett år innan jag vågade sätta på SPD-pedaler. Idag känner jag mig tryggare med fötterna fast i pedalerna än utan. Men som nybörjare får man ständiga stopp, och då komplicerar det lite ytterligare om man måste komma loss med fötterna. (Å andra sidan kommer man att skrapa smalbenen),
4. Växelreglage till bakväxel. (Om/när växeln krånglar). Jag hade problem med min bakväxel i två år (LX + deore reglage). Håll på och skruvade, bytte vajrar, höljen osv utan att problemen riktigt gav sig. Förra sommaren fick jag in en pinne som drog bakväxeln runt 3 kvarts varv, och sen bytte jag till XT shadow + XT reglage. Har fungerat klockrent utan vajer/höljebyte i snart ett år. Behöver aldrig ställa in växeln. Antagligen var det gamla reglaget som var den största problemet. Shadow minimerar friktionsförlust i höljet. Ett nyare XT reglage gör att Du kan sköta all växling med tummen, och därmed kan ha pekfingrarna på bromshantagen.
5. Slitgrejor som kasett, kedja, drev, body allteftersom det blir utslitet.
6. Nya hjul efter ett par år.
Därefter kan det kanske vara idé att köpa en riktigt dyr och fin cykel. Själv är jag efter 3 år inte där än. Har tittat lite på nya cyklar, men inte blivit riktigt imponerad av komponenterna.

Om man sätter igång och tävlar blir vikten förstås betydligt intressantare. Men då är rimligtvis inte den egna vikten redan reducerad.

Erik
(Som vägde in på tävlingsmatchvikt för marathon 75,3 kg idag efter en härlig runda i hemmaskogen.

Tillbaka
Topp