Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Haha! Ja, nu var det ju inte vad jag tycker, utan vad lagen säger som jag försökte beskriva! ?Förstår om du är lite bakfull efter ett fullsatt Hovet och segern över Brynäs (vilket jag uppskattar djupt i min själ, tack) men aldrig något blinkande whatsoever, tack. ? Däremot kan du ju ta med den till Hovet och blinka lite där om du vill?![]()
Vad kostar en bengal? Tänk att dra igång en när man kommer till nån korsning där man inte syns.... eller får nån som suger hjul. Bättre än gubbsnytning?Hockeyfansen är väl nog arga (utan blinkande lampor)? Kanske är bengaler på cykeln nästa grej?
Ingen aning. Kollar inte på fotboll eller hockey på det sättet. Säkert för mycket. Men, för att få nån samarbetsovillig igel att släppa kan det nog vara värt det. :)Vad kostar en bengal? Tänk att dra igång en när man kommer till npn korsning där man inte syns.... eller fåt nån som suger hjul. Bättre än gubbsnytning?
Men har de fast sken på framlampan? Enbart baklampan som blinkar?Befinner mej på en plats där alla använder blinkande baklampor för bätttre synlighet speciellt i skymning. Har ännu aldrig sett en epileptiskt anfall på någon form av med eller mottrafikant
Visa bilaga 667782
Det är för att man ska lätt ska kunna ansluta till Skogsrave.Om det är förbjudet med blinkande framlampa, förutom att det är jäkligt irriterande, så undrar man ju varför i stort sett alla lampor som säljs i sverige går att ställa som blinkande?
Eller rättare 0,3‰ (promille)… ?Blinkande cykelljus = 0.3% risk för epilepsi men 100% risk för psykbryt!
"För många lumen" handlar snarare om att alla teknikkedjor säljer råbilliga mtb-lampor med massor av lumen, som många tycker är bra köp. Med en riktig stvzo lykta rätt inställd så störs ingen av "för många lumen". Tyvärr är det en ekonomisk fråga.Blinkande är för amatörer. Liksom alldeles för många lumen
Can't argue with that"För många lumen" handlar snarare om att alla teknikkedjor säljer råbilliga mtb-lampor med massor av lumen, som många tycker är bra köp. Med en riktig stvzo lykta rätt inställd så störs ingen av "för många lumen". Tyvärr är det en ekonomisk fråga.
Av dessa 0,3 promille epilepsi-attacker svarar blinkande cykelljusen för en infinitesimal del. Kända källor källor är exempelvis TV-apparater och ljusrör, Hur det är med datorskärmar och mobiltelefoner är för mej obekant. Även att färdas med fel hastighet och fel ljus längs en allé har orsakat anfall. Förövrigt har vi en hel del andra och betydligt starkare so körriktningsvisare som borde orsaka våldsamma anfall hos alla dessa överkänsliga s.k. cyklister. Att sila myggor och svälja kameler!Eller rättare 0,3‰ (promille)… ?
Nej. Det skall vara ljus, men det bör vara fast eller blinkande. Är tolkningen av texten i fråga. Lagtexten däremot finns som någon ovan påpekade i #18.Det där var ju lite intressant. BÖR vara ljus fram på cykeln, fast eller blinkande.
Om man utgår från artikeln ovan så blinkar cykelbelysning som regel med en frekvens som medför liten risk för ett epileptiskt anfall för den lilla del av befolkningen som har epilepsi av en typ som kan utlösas av blinkande ljus. Då hamnar man betydligt lägre än 0,3‰. Det är inte blinkande ljus utan snarare flimrande ljus som kan dra igång ett krampanfall.Innan forumet sprungit för långt med högafflar och facklor... Har vi någon som faktiskt med seriös ton anfört risk för epilepsianfall som ett skäl till att tycka illa om blinkande lampor? Eller är det en väderkvarn/halmdocka/... som är enkel att angripa?
Och varför ska man ha blinkande belysning?, passar väl mest för barn som vill leka tuff...
Håller helt med. Visserligen upplever jag att man noterar ett blinkande ljus snabbare än ett fast men om det blir svårare att bedöma hastighet, färdväg och avstånd är det ju totalt sett sämre. Plus att det är oerhört irriterande. Blinkande ljus fyller en funktion på utryckningsfordon men då ska ju trafikanter agera på ett helt annat sätt av förklarliga skäl.Syns man bättre egentligen?, tycker att det är svårare att bedöma avståndet till cykeln med blinkande ljus.
Alla behöver inte ha blinklampor.Fast om alla cyklar runt och blinkar blir det ju riktigt störigt...
14 § Cykel ska vid färd i mörker ha lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt (baklykta) och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
Cykel ska vid färd i mörker även ha:
1. strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus framåt av sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
2. lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter
Baklykta på cykel får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar/minut.
Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna bländas av.
Dessa krav gäller inte sidvagn eller annat tillkopplat fordon. (TSFS2010:144)
dagtidMen har de fast sken på framlampan? Enbart baklampan som blinkar?
Dagtid ingen framlampa, men blinkande baklampa, Nattetid troligtvis fast sken fram, blinkande bak, blinkljus-allergin verkar vara en nationell företeelseMen har de fast sken på framlampan? Enbart baklampan som blinkar?
Man antar väl att om man har en strålkastare som lyser så pass starkt att man kan se vad man håller på med då syns man också tillräckligt bra. Det är väl därför man skiljer på strålkastare vs lykta. Så man får väl tolka det som att det i alternativ 2 inte är så mörkt att man inte ser vad man gör (upplyst stadstrafik) så då räcker en synlig lampaJag måste nog vara lite trög, men jag förstår inte varför det formuleras på detta vis:
1. strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus framåt av sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
2. lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
i punkt 1. står det inget om avstånd,
men i punkt 2. som är ett alternativ till punkt 1. så måste ljuset kunna ses på ett avstånd av 300 meter?
Ja, så kan det nog vara...men jag tycker att det är lite flummigt formulerat, öppet för tolkningar.Man antar väl att om man har en strålkastare som lyser så pass starkt att man kan se vad man håller på med då syns man också tillräckligt bra. Antar att det är därför man använder termen strålkastare vs lykta. Så man får väl tolka det som att det i alternativ 2 inte är så mörkt att man inte ser vad man gör (upplyst stadstrafik) så då räcker en synlig lampa
Kanske att det bedöms individuellt, cyklar man fort på dåliga vägar behövs bättre ljus?Jag måste nog vara lite trög, men jag förstår inte varför det formuleras på detta vis:
2. lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
i punkt 1. står det inget om avstånd,
men i punkt 2. som är ett alternativ till punkt 1. så måste ljuset kunna ses på ett avstånd av 300 meter?
Borde väl egentligen vara ok. Med tanke på att belysningens vara eller inte vara gäller fordonet. Det är ju inte ok att ersätta cykelns lampor med till exempel hjälmlampa och baklampa fäst på ryggsäcken.Kanske att det bedöms individuellt, cyklar man fort på dåliga vägar behövs bättre ljus?
Men det jag funderat på är hur lagen skulle se på ett blinkande vitt ljus framåt monterat på cyklisten och inte själva cykeln.
Jag upplever att det märks bättre ute på landsvägen och att bilarna håller ut bättre, precis som aben gör. När jag själv tittar på den upplever jag det som snällare för ögat än ett vanligt blink med mörkt mellan blinken. Det märks bättre i mörkret men jag upplever det inte som jobbigt att se på, som en vanlig blink är. Långsam blinkfrekvens, 30 Hz. dvs en gång varannan sekund bidrar också till, upplever jag, till att hålla ner de epileptiska anfallen till ett minimum. Sen är nivåskillnaden mellan det konstanta och blinket programmerbar i 5 nivåer, om man tycker att blinket märks för lite eller för mkt. Har för mig att blinket är alltid på max (2W), så det är den fasta nivån som man skruvar på.Är pulserande ljus bättre, månne?