Cykelbelysning likt halvljuset på en bil

---Martin---

Aktiv medlem
Hej!
Någon som kan tipsa om en framlampa som har samma belysningsmönster som halvljuset på en bil, dvs en jämn styrka över hela belysningsytan samt en tydlig gräns uppåt så att man inte bländar mötande? Köpte en Sigma Aura 60 i tron om att den uppfyllde dessa krav, men blev grymt besviken då den hade den "karakteristiska" punkten i mitten som är helt meningslös då man kör i urbana områden.
//Martin

Outbound lightning har en riktig lampa med reflektor.

Jag har tyvärr inget svar, men önskar att det du beskriver var standard för alla cykellampor. Ljusintensitet är förkastligt för att synas, eftersom det bländar och skymmer cyklisten bakom, och ter sig punktformigt oavsett avstånd vilket gör det svårt att bedöma avstånd och vinkel. Mycket bättre med en ganska svag lampa med stor yta, kanske 12-15 cm i diameter, med en jämn och fin ljusbild, precis som äldre bilars halvljus, liksom äldre mopeder och motorcyklar. En sån lampa ger massa ledtrådar till avstånd, riktning och fart.

Lupine SL AF 4 är väl ungefär det närmaste man kommer halvljuset som på en bil, när det gäller cykelbelysning i dagsläget. Har även "full beam" (helljus) som regleras med en smidig liten knapp.

4422.jpg

Hej!
Någon som kan tipsa om en framlampa som har samma belysningsmönster som halvljuset på en bil, dvs en jämn styrka över hela belysningsytan samt en tydlig gräns uppåt så att man inte bländar mötande? Köpte en Sigma Aura 60 i tron om att den uppfyllde dessa krav, men blev grymt besviken då den hade den "karakteristiska" punkten i mitten som är helt meningslös då man kör i urbana områden.
//Martin
Reflexmässigt hade jag skrivit att alla lampor som uppfyller de tyska myndigheternas krav borde vara OK men jag har just tittat på Sigmas egen reklamvideo och kan förstå att denna lampas bredd känns smal. Min första Bush & Müller Ixon IQ tyckte jag var helt fantastisk när jag köpte den för drygt tio år sedan -- den levererade en rejäl ljusblaffa framför mig på cykelbanan och vid ett tillfälle var det en cyklist som cyklade ikapp mig bara för att fråga vad jag hade för lampa. Enda anmärkningen tyckte jag var att ljuset klipptes väl skarpt utefter sidorna. Lite mer 'läckage' ut i vägrenen hade inte skadat. Sedan tappade jag den i ett kakelgolv från två meters höjd...

Jag skaffade en Ixon IQ Premium som ersättare. Fler fotoner och helt ny optik som ger en *mycket* bredare ljusbild. Lite överdrivet bred tycker jag själv men jag klagar inte. Fokus är fortfarande i centrum rakt fram och i överkant av ljusbilden dvs längst bort på cykelbanan. Sedan klipps ljuset av.

Jag pendlar fyra av veckans fem dagar och laddar batterierna (NiMH) två gånger per år. Jag kör nästan aldrig i högeffektläget.

/en annan Martin

423 Euro! Vad är det för priser?! ;)
För mig känns det som Lupine eller generator & dynamohjul. Blir väl ungefär samma totalpris om man väljer det stora batteriet jämfört med lampa, SON-nav och hjulbygge.
Fördel navgenerator är att man kan installera laddare för gps, telefon mm.
Lupines fördel är att den kan monteras/flyttas till annan cykel oavsett hjulstorlek.

Lupine känns väldigt proffsigt med batteriåterköp och ett flertal användningsområden förutom cykellampor.
Priset kontra redan ägda prylar är det som gjort att jag inte köpt.

Alltid lika kul att läsa gliringar som "mulleskolan". ?
Jag håller mig på både asfalt och stig i mörker. Fantastiskt att strävan att vilja ha bra ljus även på mörka asfaltsvägar fortfarande är så kontroversiellt på Happy.

423 Euro! Vad är det för priser?! ;)
State of the art prylar hittas sällan i rea-lådan närmast utgången. Lupine är det mest billiknande lyset, vilket ju var det TS frågade efter.
Om man kan leva utan helljus så finns sl a 4 för 3550 och har TS redan ett passande batteri och kan fixa anslutningen så finns lamphuvudet löst för 2775. Man kan tycka att 2 lakan borde räcka för ett icke bländande värstingljus, men så ser det alltså inte ut i skrivande stund eller i en nära framtid.

Det är upp till var och en att ha den belysningen som de anser är adekvat för uppgiften.

Ja tyvärr. Och 99% ägnar inte en tanke åt hur illa och snett uppåt det lyser. Rätt in i ögonen på mötande, gärna på blink-mode. Det är betydligt fler som bländar än som inte gör det. Så var det inte för 15-20 år sen, synd tycker jag. Snälla alla, försök att tänka på era lysen!

jag har min gvolt80 monterad i högra böjen på styret enligt bild, vriden ett tiotal grader. man får då en liknande assymetrisk effekt som med billjus. i det vänstra fästet kör jag en mer spridande lampa vinklad nedåt och med svagare kräm.
.
AF3D822E-D55E-478B-A972-CD9D8EB470DA.jpeg

Outbound lightning har en riktig lampa med reflektor.

Jag har en sån där. Den har en mycket bredare ljusbild än den där Lupinen som Laxen visade. Ger himla bra ljus. Äter batterier dock. Jag använder den på pendlingen under den mörka årstiden och som hjälplampa ifall jag skulle lyckas ta mig ut i skogen när det är mörkt.

Hur blir det om man kombinerar en lampa på cykel och en pannlampa? (jag håller mest på med löpning nu för tiden, men Happy är roligt att hänga på :-) ).

Isåfall ska man ha en trådlös fjärr på styret som blixtsnabbt ⚡ släcker lampan vid möte. Lastbilschaufförer med 12+ st extraljus retar man inte upp i onödan.

Tillbaka
Topp