Cykelböter 2014

Cykelböter 2014
staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Men otillåtet antal passagerare? Alltså seriöst
> är det förbjudet att skjutsa?!?

I Trafikförfattningens 6 kap. 3 § finns bestämmelser för skjutsning på cykel eller moped:
3 § På en cykel eller en moped får inte samtidigt färdas flera personer än
cykeln eller mopeden är byggd för.
När en cykel eller moped klass II har lämpliga säten och effektivt skydd mot
hjulekrarna får dock på fordonet färdas ytterligare
1. ett barn under tio år, om den som styr fordonet har fyllt femton år, eller
2. två barn under sex år, om den som styr fordonet har fyllt arton år.

Cykelböter 2014
staine skrev:
> Men styrstångsfylla glömde dom hitta på ett
> pris för...

Det är tillåtet att framföra en cykel i onyktert tillstånd så länge som det inte är att klassa som vårdslös körning!

Cykelböter 2014
glitch skrev:
> Hur förklarar man att reflexanordningen monterades innan 1985?

1. Det ser man på märkningen av reflexen. (Om de är tillverkade efter ett visst datum)
2. Det ser man på cykeln/hjulen (vilket år den kom)
2.1 Alla kinaplastjonnar är efter 1985 ;7)

Cykelböter 2014
Börja med att försöka hitta en polis som bötfäller dig först. Det tog mig över fyrtio år att hitta en och jag lyckades vara så trevlig att jag kom undan med en verbal varning för att barnet inte hade cykelhjälm de hundra metrarna det är till dagis.

Cykelböter 2014
Jag har betalat 1500 kr för rödkörning. Blev då så förbannad att jag sparkade av en eker i hjulet. Polisrn hade en raid med nyexade poliser med syftet att de skulle lära sig att handskas med uppretade cyklister, min egen slutsats.

Till saken var att rödljuset satt vid ett övergångsställe på Götgatan och jag hade släppt förbi alla som skulle hå över. Farten var lägre än gångbart när jag passerade. Hade jag hoppat av och sprungit förbi 0 kr eller rundat upp på trottoaren 500 kr.

Fast totalt sett under flera års stadscykling hade jag väl tjänat ihop en bot...

Cykelböter 2014
Om det var polisens favoritrödljus mot Slussplan sitter faktiskt knappen för anmälan på andra sidan övergångstället, framför trafikljusen. Det vore intressant om någon som blev bötfäld där bestred med hänvisning till att man måste cykla mot rött för att kunna trycka på knappen för att få grönt...

Hela utformningen är så korkad att man vill gråta. Speciellt för de som inte ens ska korsa vägen utan vill följa cykelbanan åt höger, i jämnhöjd med den där knappen som inte går komma åt.

Cykelböter 2014
rularn skrev:
> Någon som vet vilka regler som gäller för
> "reflexer"?

Ja, har du sådana så kommer stilpolisen å tar dig!

/T

Tillbaka
Topp