Cykelbroms tar inte längre

Limpan32

Medlem
Hej

Efter att ha smörjat cykelkedjan så tar inte bakbromsen längre på cykeln utan den glider. Lämnade in den igår på verkstad betalade 320 kr för nya bromsbelägg + service men problemet kvarstår fortfarande. Den glider bara när bakbromsen är nere. Däcket fastnar men cykeln glider. Vad ska jag göra?

Hej

Efter att ha smörjat cykelkedjan så tar inte bakbromsen längre på cykeln utan den glider. Lämnade in den igår på verkstad betalade 320 kr för nya bromsbelägg + service men problemet kvarstår fortfarande. Den glider bara när bakbromsen är nere. Däcket fastnar men cykeln glider. Vad ska jag göra?
Vad är det för bromsar? Jag skulle gå tillbaka verkstaden och säga att de inte fixade ditt problem

Om hjulet (inklusive däcket) slutar snurra/rulla när du använder bromsen så låter det som att bromsen fungerar.
Är det halt på marken? Har du fått olja på däcket?

Man måste olja kedjan tämligen generöst om bakdäcket skall bli så oljigt så att man inte ens kan stanna cykeln pga den minskade friktionen.

Ska vi kanske göra skillnad på däck och fälg?
Vad gjorde cykelverkstaden?
Du kan vända cykeln upp och ner och provbromsa.
Ovan råd, att tvätta och torka av fälgen, skadar aldrig.

Jag rengjorde däcken men den glider fortfarande med bromsen i. Däcket tar i med bromsen men den glider.
Tog ett klipp så får ni se.
Om du sitter på cykeln och rullar framåt samt inte klämmer lika hårt på bromshandtaget går det säkert bättre. Bakbromsen är inte din primära broms - det är frambromsen. Vid inbromsning sker en viktförskjutning framåt och bakhjulet släpper lättare från underlaget.
Hemligheten stavas modulation.

Det går inte att avgöra om bromsen fungerar korrekt utifrån din video.
Ingen belastning på bakhjulet och ett relativt halt målat betonggolv kommer inte att hålla något cykeldäck.
Om jag skulle vilja testa bakbromsen skulle jag söka upp en svag nedförsbacke med asfalt som är lagom grov, rulla från stillastående och sedan bromsa med endast bakbromsen. (Dock inte just nu p.g.a. snöstorm.)

Om du sitter på cykeln och rullar framåt samt inte klämmer lika hårt på bromshandtaget går det säkert bättre. Bakbromsen är inte din primära broms - det är frambromsen. Vid inbromsning sker en viktförskjutning framåt och bakhjulet släpper lättare från underlaget.
Hemligheten stavas modulation.
Det där är lite sanning med modifikation. Inte viktförskjutningen och så men vad som är primärbroms, framförallt om man tittar ut genom förnstret i Sthlm idag ;)

/R

Det där är lite sanning med modifikation. Inte viktförskjutningen och så men vad som är primärbroms, framförallt om man tittar ut genom förnstret i Sthlm idag ;)

/R
Jo det gör det. Men du tänker kanske på tyngdpunktsförskjutning och då har du alldeles rätt.
Och från mitt fönster ser jag sol och torr barmark ☀️

Så bakhjulet ska sladda lite när man trycker in bromsen?
Kära TS:
Mycket svårt att hjälpa dig då du använder ord/begrepp som förvirrar!
1. Visa en bild på ett däck
2. Visa bild på en fälg
3. Visa bild på ett hjul
4. Visa bild på en broms
5. Visa bild på ett bromshandtag
Tror det skulle göra det lättare att förstå dig.
Trollar du behöver du inte visa några bilder!

Sannolikheten för troll är inte noll men fortfarande för låg för att jag inte åtminstone vill försöka bemöta TS:s problem sakligt. Videon visar ett upplevt problem som matchar den initiala beskrivningen.

Om TS är kvar: testa bromsen på ett grövre underlag när du själv sitter på cykeln.

Trollar du behöver du inte visa några bilder!
Om TS trollar vill jag visst se bilder. Som Stockholmsbo tycker jag vi kan unna oss en tidig fredagstråd.

Tillbaka
Topp