cykelbud

Daddy Mac

Ny medlem
cykelbud
Jag undrar bara om nån här jobbar/jobbar som cykelbud?
Kan någon förklara hur det är at jobba som cykelbud och hur det går till?
Måste man inte hitta grymt bra i stan?
Får man lön/h eller efter utfört arbete?

Jag har hört att det ska vara grymt kul:)
Är himla nyfiken och är väldigt tacksam för svar=)

//Marcus

cykelbud
bjorre:
jag tror man lär sig staden snabbt, sedan har jag sett flertalet bud i stan som använder karta.
vad jag vill komma till är att det är som med alla andra yrken, övning ger färdighet..

senast idag stötte jag o kamraterna på ett bud som just fick böter för han körde mot rött.. han påstod att hans arbetsgivare pröjsade för böterna vilket jag tycker är konstigt.

Senast redigerad av en moderator:
cykelbud
äh, han ljög om sitt namn och visade falskleg. tror inte polisen har mycket att sätta upp mot en cykel jäm. med en bil, med regplåtar menar jag. regplåt på hjälmen snart? :-D

cykelbud
jimmy:
vi såg ju det hela, snuten satte på blåljusen o bromsade in honom på karlavägen, det är ganska fullparkerat och tät trafik så han var iprincip tvungen o stanna... betalar arbetsgivaren finns det ingen anledning o smita heller.

cykelbud
Tim Skrev:
-------------------------------------------------------
> bjorre:
> jag tror man lär sig staden snabbt, sedan har jag
> sett flertalet bud i stan som använder karta.
> vad jag vill komma till är att det är som med alla
> andra yrken, övning ger färdighet..
>
> senast idag stötte jag o kamraterna på ett bud som
> just fick böter för han körde mot rött.. han
> påstod att hans arbetsgivare pröjsade för böterna
> vilket jag tycker är konstigt.
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-01-11
> 17:37 av Tim.

självklart ger övning färdighet.. Inte sagt något annat. Men skall man anställa någon så kankse man har lite krav på 'kompetens' för det arbete som skall utföras. Det skulle jag ha iaf....

cykelbud
jo givetvis föredras det, men man vill gärna arbeta med folk med lite innanför pannbenet också.

därmed inte sagt att alla cykelbud är dumma, men det finns alltid en liten skapra knäppjökar inom samtliga arbetskategorier.

Senast redigerad av en moderator:
cykelbud
bjorre Skrev:
> självklart ger övning färdighet.. Inte sagt något
> annat. Men skall man anställa någon så kankse man
> har lite krav på 'kompetens' för det arbete som
> skall utföras. Det skulle jag ha iaf...

Kompetenskraven i början var mest att man orkade trampa bra. Inga högre krav idag, eller?

Jag jobbade sista fem åren i Stockholm som postchaffis och om jag skulle ha satt mig på en cykel och jobbat så hade då jag velat ha bättre villkor och lön än dom där stackarna i början på 90-talet hade. När Pedal började med cykelbud lugnade dom väl ner sig lite på Gröna Budet, men det var ändå väldigt amerikanskt i chefsstilen där. Dom hade rosa Cannondale-hojar och specialsydda kläder (tror det var gjort hos Zytt) som buden fick hyra av firman på en inte allt för imponerande möjlighet till lön. Jag hoppas verkligen det är bättre nu för tiden och jag antar att den ökade trafiken har gjort det vettigt med cykelbud. 1995 var jag konsekvent snabbare än cykelbuden med folkabussen på mer än 500 meters körsträcka (iofs brukade jag ligga jämna skaft med ambulanser på utryckning. Vi hade inget bra rykte, vi postchaffisar...), men dom låg rätt till i miljötrenden och därför hade dom körningar ändå. Att köra från Stockholm City till Solna med ett rejält lass på cykeln i snöglopp måste ju ha varit en ren straffkommendering och när jag passerade en sån stackare på väg förbi Karolinska tyckte man rätt bra om bilen ändå...

Hoppas verkligen cykelbuden har det bättre idag.

cykelbud
Daddy Mac Skrev:
> ¨hehe okej =) tack för alla svar... funderar på om
> man ska testa på att jobba som bud i sommar. men
> efter det här tvekar man lite =)

Leta upp nån som jobbar med det idag och kolla upp vad som gäller. Borde gå att spåra nån som där budvarelse vi nån cykelaffär. Låt i varje fall inte mina "lätt" arkeologiska anekdoter avskäcka dig :)

cykelbud
Trafikböter och parkeringsböter är inte avdragsgillt tyvärr :)
Arbetsgivaren kanske ger honom en liten lönehöjning den månaden,
men pengarna ska skattas ut innan de kan betala böter.

Jag höll på i typ 5 år, det är det bästa jobbet man kan ha.
Sommaren är lågsäsong och då finns inga jobb att få.

Vi har en ledig plats på brorsan.se nu om du är intresserad.

cykelbud
har kört cykelbud 3 vintrar och lite på vår/höst. Grymt om man pallar cykel på alla väderlekar stress och har bra lokalsinne. har man inte lokalsinne så har man inte nån god chans o tjäna bra på cykelbud. Men är man förberedd på liten lön innan man hittar o får upp tempot är de skoj o kul cruisa.
Nåt du undrar över..fråga på!

// Snabbaste budet i stan ;)

Tillbaka
Topp