bjorre Skrev:
-------------------------------------------------------
> självklart ger övning färdighet.. Inte sagt något
> annat. Men skall man anställa någon så kankse man
> har lite krav på 'kompetens' för det arbete som
> skall utföras. Det skulle jag ha iaf...
Kompetenskraven i början var mest att man orkade trampa bra. Inga högre krav idag, eller?
Jag jobbade sista fem åren i Stockholm som postchaffis och om jag skulle ha satt mig på en cykel och jobbat så hade då jag velat ha bättre villkor och lön än dom där stackarna i början på 90-talet hade. När Pedal började med cykelbud lugnade dom väl ner sig lite på Gröna Budet, men det var ändå väldigt amerikanskt i chefsstilen där. Dom hade rosa Cannondale-hojar och specialsydda kläder (tror det var gjort hos Zytt) som buden fick hyra av firman på en inte allt för imponerande möjlighet till lön. Jag hoppas verkligen det är bättre nu för tiden och jag antar att den ökade trafiken har gjort det vettigt med cykelbud. 1995 var jag konsekvent snabbare än cykelbuden med folkabussen på mer än 500 meters körsträcka (iofs brukade jag ligga jämna skaft med ambulanser på utryckning. Vi hade inget bra rykte, vi postchaffisar...), men dom låg rätt till i miljötrenden och därför hade dom körningar ändå. Att köra från Stockholm City till Solna med ett rejält lass på cykeln i snöglopp måste ju ha varit en ren straffkommendering och när jag passerade en sån stackare på väg förbi Karolinska tyckte man rätt bra om bilen ändå...
Hoppas verkligen cykelbuden har det bättre idag.