cykelbygge

bygge1

Medlem
cykelbygge
Ha bestämt mig att bygga en egen hoj från grunden...
Den ska byggas i stål och designen är viktigare är komforten (men den ska kunna gå att cykla några kilometer med i alla fall..)
Någon som sett en enkelsving på en cykel?
Stuket ska vara stelt/sterilt/styvt/industriellt/kantigt. Ha tänkt bygga med 4kantsprofiler som grundstomme i ramen och kanske tunnare massiv rundstav vid förstyvningsbehov.
Inga växlar och med fotbroms.

Så något stuk typ Fixie blir det .

Tips välkommnas...

cykelbygge
UrTomas skrev:
-------------------------------------------------------
> Enkelsving låter helgrymt på en footie!!

Måste erkänna att jag också gick igång på detta med enkelsving och den råa indrustrifinnishen. Men se till att hitta en geometri som passar dig! Om den blir bra så skulle det ju vara fint om den passar dig :)

cykelbygge
Ha kollat runt lite på "enkelsvingsbyggen", inte speciellt lättlöst tyvärr verkar det som... så det få bli en lite modifierad baksving istället.
Ngn som vet de vanligaste måtten på gaffelbredden fram/bak eller skiljer detta mellan tillverkarna? Den gamla hojen jag använder har 95mm fram medans nyare racer har 100 men vad är det på en typ "citycykel"?

Hur är Biltemas enkla fotbromshjul? http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Falg/Bakhjul-28-622-mm-270026/

Eller detta hjul?
http://www.bikester.se/bike-parts-h-cykel-loepcykel-28-tum-28-x-175-fotbroms-gra-vit-5764.html

Skulle annars vilja ha högre profil men inte kolfiber. Har för mig att jag sett ngn tysk firma där man kan välja ihop fälg/nav/ekrar men kommer inte ihåg...?

När det gäller pressfitlager är det samma innerdimmension på alla dessa?

cykelbygge
Snuten skrev:
> "Sving" heter det väl bara om man har fjädring
> och det tänker väl inte TS ha? Är det stelt
> heter det väl gaffel?

Det var kanske det jag hade i huvudet när jag läste "sving". Jag vet inte, brukar inte va nån språkpolis - Men i samanhang där jag inte har stenkoll på vad som menas brukar jag va rätt nyfiken.
Dock misstänker jag att det är en hoj med endast "ena sidan gaffel bak" TS är ute efter att bygga. Eller? Är jag fortfarande ute och cyklar?

Om det är så, så bör det väl bli fel hur man än gör om man vill ha en footie och samtidigt SS? Det säger väl lite emot sig själv om man inte är villig att bygga nåt specialhjul själv? (som har drev och broms på samma sida, hur nu det ska gå ihop?)

cykelbygge
sciroccoforever skrev:
> Rob English som är en av de bästa cykelbyggarna
> har byggt en singelsving cykel med beltdrive bak
> och singel gaffel fram.
>
> http://www.englishcycles.com/custombikes/project-r
> ight/

DEN var ju grymt snygg och väckte begär i kroppen. Lacken var ju magnifik och geometrin sen!
Spännande med skivbroms fram och en fälgbroms bak. OTB-risk?

cykelbygge
Kanske va lite otydlig. Den blir stel baktill och kommer bara ha ett stag nertill på drivsidan, sen är tanken att styva till uppifrån/över hjulet med utgångpunkt från toppröret/sadelstolpen...
Kommer ha fotbroms så man slipper vajrar och enkelheten behålls.

Tillbaka
Topp